Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

Jean-Pierre Gibrat
‹Lot kruka #2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot kruka #2
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiJean-Pierre Gibrat
Wydawca Kurc
CyklLot kruka
ISBN978-83-952003-5-9
Format56s. 210x297mm
Cena45,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„Tysiąc małych wstrętów do siebie samego”
[Jean-Pierre Gibrat „Lot kruka #2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugi tom „Lotu kruka” przynosi kontynuację nastrojowej opowieści rozgrywającej się w okupowanej Francji. Ucieczka dwójki młodych ludzi z aresztu zapoczątkowała serię dramatycznych zdarzeń i stała się dla nich okazją zmierzenia się ze swoimi słabościami.

Paweł Ciołkiewicz

„Tysiąc małych wstrętów do siebie samego”
[Jean-Pierre Gibrat „Lot kruka #2” - recenzja]

Drugi tom „Lotu kruka” przynosi kontynuację nastrojowej opowieści rozgrywającej się w okupowanej Francji. Ucieczka dwójki młodych ludzi z aresztu zapoczątkowała serię dramatycznych zdarzeń i stała się dla nich okazją zmierzenia się ze swoimi słabościami.

Jean-Pierre Gibrat
‹Lot kruka #2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot kruka #2
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiJean-Pierre Gibrat
Wydawca Kurc
CyklLot kruka
ISBN978-83-952003-5-9
Format56s. 210x297mm
Cena45,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jeanne i François poznali się w areszcie. Ona trafiła tu, bo ktoś na nią doniósł, oskarżając o działalność na czarnym rynku. Niestety, po tym jak przeszukano jej dom, wysunięto oskarżenia znacznie poważniejsze. Zarzucono jej mianowicie uczestnictwo w ruchu oporu. On natomiast trafił do aresztu, gdy został złapany przez policję z kieszeniami wypełnionymi kradzioną biżuterią. Ot, zdawałoby się, zwykły złodziejaszek. Podczas alarmu lotniczego oboje uciekli z aresztu i znaleźli kryjówkę na barce pływającej po Sekwanie. Jej właścicielem jest René, przyjaciel Françoisa, który mieszka na łodzi wspólnie ze swoją żoną oraz synem. Jeanne i François chcieli tu jakoś przeczekać zawieruchę, ale niestety pech ich nie opuszczał. Barka została zarekwirowana przez Niemców. Teraz René musi płynąć po jakiś towar, wioząc na pokładzie żołnierza Wermachtu. Jego obecność wprowadza znaczną nerwowość. Jeanne boi się, że Niemiec może zacząć dopytywać, kim ona jest i co robi na barce. Na szczęście żołnierz, który zresztą okazuje się doskonale mówiącym po francusku Alzatczykiem, nie wydaje się zainteresowany pasażerami. Wygląda na całkowicie znudzonego całą sytuacją i chce po prostu wykonać swoje zadanie, doprowadzając barkę do punktu docelowego. Gdy wydaje się, że wszystko jednak się jakoś ułoży, następuje dramatyczny zwrot akcji.
Cała opowieść – podobnie jak w pierwszym tomie – rozwija się bardzo powoli. Barka sobie płynie, żołnierz siedzi i pali papierowy, Jeanne dalej zamartwia się o siostrę i zastanawia się, kto z przyjaciół na nią doniósł, François próbuje czegoś dowiedzieć się o zaginionej dziewczynie. Nic się nie dzieje. W każdym razie dzieje się bardzo powoli. Nagle jedno dramatyczne wydarzenie wszystko zmienia. Zdarzenia nabierają tempa – choć bez przesady, nie jest to tempo brawurowe – i prowadzą do zaskakującego finału. Choć z drugiej strony można się zastanawiać, czy naprawdę zakończenie jest zaskakujące. W kontekście całej opowieści wydaje się dość naturalne i zrozumiałe. To jedynie wcześniejsze, pełne napięcia relacje pomiędzy głównymi bohaterami czynią go niespodziewanym. W każdym razie można odnieść wrażenie, że doprowadzając historię do końca, autor umiejętnie splata refleksję na temat kontekstu społeczno-historycznego z losami swoich bohaterów. Do tej pory ich znajomość była kontrastowana z tłem, w którym działy się rzeczy podłe. Donosicielstwo, kolaboracja, zdrady były przeciwstawiane relacji pomiędzy Jeanne oraz Françoisem, opartej na pewnej uczciwości i – kruchym, bo kruchym, ale jednak uznawanym przez obie strony – wzajemnym zaufaniu. W finale sprawy ulegają dramatyczniej zmianie.
O rysunkach Jean-Pierre’a Gibrata trudno powiedzieć coś nowego. W drugim tomie serii mamy dokładną kontynuację stylistyki zaprezentowanej w pierwszej odsłonie tej opowieści. Tworzone przez niego akwarelowe plansze niezmiennie zachwycają. W kadrach nie brakuje szczegółów oraz głębi, a dynamiczne kadrowanie dodaje nieco tej opowieści wigoru. Dzięki temu „Lot kruka” pozostaje interesującą pozycją dla wszystkich miłośników dobrych opowieści obyczajowych stroniących od sensacyjnych efektów specjalnych. Historia relacji pomiędzy Jeanne oraz Françoisem stanowi pretekst do refleksji na temat wpływu, jaki na ludzi wywiera wojna. Obserwując przeradzanie się początkowej wzajemnej niechęci i nieufności w zainteresowanie, fascynację i wreszcie być może poważniejsze uczucie, można zastanawiać się, jak znajomość dwojga młodych ludzi mogłaby wyglądać w czasach pokoju. W czasach, gdy nie trzeba każdego dnia podejmować decyzji dotyczących życia i śmierci. Czy mamy w ogóle dziś prawo do oceniania decyzji i działań ludzi żyjących w podczas wojny? A może i my walcząc wówczas o przetrwanie, też musielibyśmy odczuwać „tysiąc małych wstrętów do siebie samego”?
koniec
22 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Bez nieba gwiaździstego, bez prawa moralnego
Sebastian Chosiński

16 IX 2019

Ależ to jest dobre! I przerażające. Wizja końca świata pokazana została tu w sposób syntetyczny – od szczegółu do ogółu – a więc zupełnie inaczej niż w publikowanych dotychczas opowieściach postapokaliptycznych. Zanim Jean-Christophe Chauzy powie, co się wydarzyło, musimy wraz z bohaterami „Reszty świata” przejść prawdziwą gehennę. A na końcu tej drogi czeka nas… tego zapewne dowiemy się z części drugiej cyklu.

więcej »

Marvel: Game over, man, game over!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

14 IX 2019

Ostatni, sto siedemdziesiąty tom Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela przynosi trzeci, finałowy odcinek eventu zakrojonego na kosmiczną skalę „Avengers: Operacja – Galaktyczna burza”.

więcej »

Tezy o głupocie, biciu i zaśmiecaniu
Paweł Ciołkiewicz

13 IX 2019

„Lis pospolity, czyli z zaśmieconego lasu bajki nie da dzieci” Szczepana Atroszki to niepozorny komiks podejmujący kilka ważnych problemów. Pod pretekstem opowiedzenia humorystycznych historyjek ze zwierzętami w roli głównej, autor brutalnie rozprawia się z ludzką głupotą, zachłannością oraz niewdzięcznością.

więcej »

Polecamy

Dwanaście i pół fortepianu

Kadr, który…:

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nie ufaj nikomu
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Czerwiec 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Być kobietą
— Paweł Ciołkiewicz

Historia w obrazkach: Harlequin pobił Stalina
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Czerwony – komunistyczny – Kapturek
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Tezy o głupocie, biciu i zaśmiecaniu
— Paweł Ciołkiewicz

Dwa światy
— Paweł Ciołkiewicz

Wielka draka w chińskiej dzielnicy
— Paweł Ciołkiewicz

Wieczna krew
— Paweł Ciołkiewicz

Co, ja nie przebiegnę maratonu? (Trzymaj mi piwo…)
— Paweł Ciołkiewicz

Poznać prawdę o sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Nie w moim ogródku!
— Paweł Ciołkiewicz

Krew jest kobietą
— Paweł Ciołkiewicz

Spotkania ze śmiercią
— Paweł Ciołkiewicz

Bawiąc, uczyć!
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.