Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 maja 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Agnieszka Świętek
‹Obiecanki›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObiecanki
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2018
RysunkiAgnieszka Świętek
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN9788364858802
Format64s. 165x235 mm
Cena39,90
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 34,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Po rozstaniu rodziców
[Agnieszka Świętek „Obiecanki” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Obiecanki” Agnieszki Świętek to znakomity debiut komiksowy. Dojrzały, delikatny, mądry, zachwycający umiejętnością opowiadania o dziecięcym smutku.

Konrad Wągrowski

Po rozstaniu rodziców
[Agnieszka Świętek „Obiecanki” - recenzja]

„Obiecanki” Agnieszki Świętek to znakomity debiut komiksowy. Dojrzały, delikatny, mądry, zachwycający umiejętnością opowiadania o dziecięcym smutku.

Agnieszka Świętek
‹Obiecanki›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObiecanki
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2018
RysunkiAgnieszka Świętek
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN9788364858802
Format64s. 165x235 mm
Cena39,90
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 34,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Główna bohaterka komiksu jest mniej więcej dziesięcioletnią dziewczynką. Ma młodszą siostrę, nie mogącą doczekać się, kiedy pójdzie do szkoły i mamę, która, od czasu gdy rozstała się z ich tatą, jest pogrążona w smutku i spędza czas głównie przed telewizorem. Bohaterka (jej imienia nie poznajemy) musi w takiej sytuacji, jak to często bywa, przedwcześnie dorosnąć. Spróbować zmierzyć się z problemami świata dorosłych, zaopiekować młodszą siostrą, zastąpić matkę tam, gdzie będzie w stanie. To oczywiście nie wpływa pozytywnie na samą dziewczynkę. Czuje się porzucona przez oboje rodziców (mama ma depresję, tata - mimo tytułowych obiecanek - nie zjawia się wtedy, gdy miał to zrobić), wini ich po równi za rozstanie, ma problemy z kolegami w szkole – mimo tego, że uczy się znakomicie, nie potrafi nawiązywać przyjaźni, a inne dzieci biorą ją na cel swoich szykan. Młodsza siostra, choć niewątpliwie ukochana, też bywa irytująca. Bohaterka reaguje złością: w domu ostro kłóci się z matką, w szkole używa siły wobec napastującej ją koleżanki. Świat zupełnie nie jest taki, jak być powinien. A na pewno nie taki, jaki winna widzieć dziesięcioletnia dziewczynka.
Debiut, ale jaki! Agnieszka Świętek w ramach swej pracy licencjackiej narysowała komiks, który pojawił się w wieli podsumowaniach najlepszych polskich (i nie tylko) komiksów minionego roku. Nic dziwnego - „Obiecanki” mistrzowsko oddają stan duszy dorastającego dziecka, które przedwcześnie musi zmierzyć się z problemami dorosłych. Nie ma tu jakichś dramatycznych rozstrzygnięć, ostrych reakcji; wszystko rozgrywane jest delikatnie, z wyczuciem, a jednocześnie przejmująco, poruszająco, zachwycając umiejętnością oddania emocji bohaterów, stanu smutku i sprzeciwu. „Obiecanki” to nie tylko opowieść o smutku, ale też historia o godzeniu się młodej dziewczyny z rozwodem rodziców, o układaniu sobie życia na nowo, historia szczera i przejmująca, prawdziwa, ale też nie pogrążająca się w rozpaczy, lecz szukająca pokrzepienia i promyków nadziei. Jak mówi ojciec: „Z czasem zrozumiesz, że bywają chwile, gdy żadne z rozwiązań nie jest dobre, a dorośli zachowują się jak dzieci”. Bo świat jest po prostu bardzo skomplikowany – nie jest ani tak dobry, jak by chciało dziecko, ale nie jest też aż tak zły, jak wydaje się w godzinie smutku.
Czy wspominałem, że głowni bohaterowie są rodziną szopów? Tak, Agnieszka Świętek przyjmuje konwencję znaną choćby z „Usagiego Yojimbo” (styl rysowania przypomina zresztą styla Stana Sakai) przedstawiając swych bohaterów w formie antropomorfizowanych zwierząt. W klasie są żaby, ptaki, lisy, nauczycielką jest gęś. Co ciekawe, nie ma to specjalnie znaczenia dla samego odbioru komiksu: kwestia zwierzęcości bohaterów pojawia się właściwie tylko raz, gdy dzieci w szkole zachwycają się, że jeden z bohaterów „Strażników Galaktyki” jest szopem. Poza tym jest to świadomie przyjęta, dobrze przez autorkę zrealizowana konwencja graficzna, która w niczym nie zmienia faktu, że problemy w komiksie poruszane są typowo ludzkie, realistyczne i przejmujące.
koniec
7 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rodzina, ach rodzina
Paweł Ciołkiewicz

20 V 2019

Opowieść Toma Kinga o perypetiach jednego z Avengersów na pewno wyróżnia się na tle wydawanych aktualnie komiksów z serii Marvel NOW!2.0. Nie znajdziemy tu epickich walk i zmagań superbohaterów ze złoczyńcami. Nie ma tu również międzygwiezdnych podróży i eksploracji odległych planet. Zamiast tego autorzy oferują kameralną i zaskakująco refleksyjną opowieść o rodzinnych kłopotach.

więcej »

Marvel: Dinozaury nie wyginęły - nawet od kamieni
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

18 V 2019

Powiedzmy to sobie szczerze, nawet jak na standardy Domu Pomysłów seria o inteligentnej dziewczynce i jej czerwonym tyranozaurze to nieźle pokręcony pomysł, o czym można przekonać się w sto sześćdziesiątym trzecim tomie Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Moon Girl i Diabelski Dinozaur: Epokowa przyjaźń”.

więcej »

Wielka tajemnica niewiary
Sebastian Chosiński

17 V 2019

Druga część dylogii „Sherlock Holmes i podróżnicy w czasie” wyjawia najpilniej strzeżoną tajemnicę Zjednoczonego Królestwa. Szkoda tylko, że w finale scenarzysta Sylvain Cordurié tak gmatwa fabułę, iż momentami trudno połapać się, kto, ci i kiedy – i w efekcie to, co najistotniejsze, przestaje intrygować.

więcej »

Polecamy

Idę i powiewam

Kadr, który…:

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Queens, Nowy Jork, 1975 rok
— Paweł Ciołkiewicz

Przedstawienie musi trwać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż autora

Kryminalny egzystencjalizm
— Konrad Wągrowski

900 metrów w pionie
— Konrad Wągrowski

Mam wiersz
— Konrad Wągrowski

Obiecaliśmy już wszystko. Czego jeszcze chcecie?
— Konrad Wągrowski

Powojenny melodramat
— Konrad Wągrowski

Pomysł na życie zawodowe po osiemdziesiątce
— Konrad Wągrowski

Runie ta chwiejna konstrukcja
— Konrad Wągrowski

Na dwóch różnych nutach
— Konrad Wągrowski

Egzystencjalizm rewolwerowców
— Konrad Wągrowski

Demiurg
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.