Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #9: Młodość›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #9: Młodość
Scenariusz
Data wydania23 stycznia 2019
RysunkiHugo Pratt
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
ISBN9788328141193
Format72s. 216x285 mm
Cena49,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie ma takiego miasta, jak London! Jest Mukden
[Hugo Pratt „Corto Maltese #9: Młodość” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Od czasu jak Egmont przejął wydawanie serii Hugona Pratta, kolejne tomy opowieści o przygodach Corto Maltese pojawiają się w księgarniach bardzo regularnie. Do końca 2019 roku powinny ukazać się wszystkie oryginalne albumy, natomiast w przyszłym – dwie kontynuacje. Na razie jednak możemy cieszyć oko „Młodością” – tomem dziewiątym w kolejności publikacji, ale chronologicznie przedstawiającym wydarzenia najwcześniejsze.

Sebastian Chosiński

Nie ma takiego miasta, jak London! Jest Mukden
[Hugo Pratt „Corto Maltese #9: Młodość” - recenzja]

Od czasu jak Egmont przejął wydawanie serii Hugona Pratta, kolejne tomy opowieści o przygodach Corto Maltese pojawiają się w księgarniach bardzo regularnie. Do końca 2019 roku powinny ukazać się wszystkie oryginalne albumy, natomiast w przyszłym – dwie kontynuacje. Na razie jednak możemy cieszyć oko „Młodością” – tomem dziewiątym w kolejności publikacji, ale chronologicznie przedstawiającym wydarzenia najwcześniejsze.

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #9: Młodość›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #9: Młodość
Scenariusz
Data wydania23 stycznia 2019
RysunkiHugo Pratt
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
ISBN9788328141193
Format72s. 216x285 mm
Cena49,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Seria „Corto Maltese” to już historia komiksu europejskiego. Ale historia wciąż żywa, bo choć włoski twórca Hugo Pratt tworzył swą serię przed dekadami, do dzisiaj prezentuje się ona nadzwyczaj atrakcyjnie i świeżo. Przez długie lata nie miała jednak w Polsce szczęścia. Pomiędzy rokiem 2004 a 2008 w naszym kraju ukazały się cztery (z dwunastu oryginalnych) albumy – w tym doskonałe „Ballada o słonym morzu” (1967) i „Corto Maltese na Syberii” (1974) – a po trzech kolejnych dorzucono jeszcze piąty, czyli „Złoty Dom w Samarkandzie” (1980). A potem nastąpiło… sześcioletnie milczenie. Na szczęście w 2017 roku za publikację cyklu Pratta wziął się Egmont i od tamtej pory regularnie trafiają do rąk wygłodniałych czytelników kolejne woluminy. Zebranie całej serii – zgodnie z zapowiedzią wydawnictwa – będzie możliwe do grudnia. A potem jeszcze w formie bonusów Egmont ma zamiar dorzucić współczesne kontynuacje cyklu, to jest „Pod słońcem północy” (2015) oraz „Equatorię” (2017) autorstwa Hiszpanów Juana Díaza Canalèsa (scenariusz) i Rubéna Pellejero (rysunki).
„Młodość” – jeszcze z czarno-białymi rysunkami – miała swoją premierę w 1981 roku (od razu po „Złotym Domu…”), cztery lata później komiks pokolorowano – i właśnie po tę wersję sięgnął Egmont. Czy dobrze, o to akurat można się spierać, ale łatwo zrozumieć, że współczesnemu czytelnikowi mimo wszystko atrakcyjniejsze wydają się opowieści rysunkowe skrzące się barwami. Aczkolwiek w przypadku tego konkretnego dzieła mamy do czynienia z kolorami (za które odpowiadała Patrizia Zanotii) bardzo stonowanymi, dalekimi od tego, do czego przyzwyczaiły nas superbohaterskie serie Marvela czy DC Comics. A z nieco innej beczki… przyzwyczailiśmy się również do tego, że tworząc kolejne tomy Corto Maltese Hugo Pratt nie trzymał się chronologii wydarzeń. Mimo to nieco zaskakuje fakt, że w dziewiątej odsłonie przygód włoskiego awanturnika postanowił opowiedzieć historię najwcześniejszą, z początku XX wieku.
Akcja „Młodości” rozgrywa się w Mandżurii w ostatnich dniach wojny rosyjsko-japońskiej. Jest początek marca 1905 roku, armia carska doznaje upokarzającej klęski (w komiksie symbolizuje ją klęska pod Mukdenem) i powoli zaczyna tracić wpływy na Dalekim Wschodzie (częściowo odzyska je dopiero po zakończeniu drugiej wojny światowej). Wojsko Mikołaja II Romanowa jest zrewoltowane, w tym samym czasie zresztą w europejskiej części kraju trwa krwawo tłumiona rewolucja. Nerwowa atmosfera i niepewność tego, co stanie się z nimi po pójściu do niewoli japońskiej, udziela się żołnierzom rosyjskim. Jeden z nich już po przerwaniu walk strzela do emisariusza strony przeciwnej, w efekcie ma zostać ukarany przez swego kapitana. Nie ma jednak również, co jak najbardziej zrozumiałe, najmniejszej ochoty stanąć przed własnym plutonem egzekucyjnym, zabija więc oficera i przekrada się na drugą stronę barykady. Nie, wcale nie po to, aby zdradzić ojczyznę, chce po prostu, wykorzystując ogólne zamieszanie na linii frontu, przedrzeć się do Portu Artura i stamtąd odpłynąć w świat.
Długa introdukcja może być pewnym zaskoczeniem. Tym bardziej że jej bohaterem nie jest wcale postać tytułowa. Pratt wykorzystuje ją natomiast po to, aby wprowadzić na arenę innego bohatera, bez którego trudno byłoby wyobrazić sobie serię o Corto Maltese – Rasputina. Od tego momentu mamy już pewność, że w końcu zostanie rozwikłana zagadka, w jakich dokładnie okolicznościach doszło do pierwszego spotkania włoskiego awanturnika z jego syberyjskim odpowiednikiem. Z tą jednak zasadniczą różnicą, że o ile Corto Maltese jest figurą ze wszech miar zasługującą na pochwały, o Rasputinie na pewno nie można tego powiedzieć. Jego najpaskudniejsze cechy dają o sobie znać już na początku znajomości obu panów. Chociaż tym razem przynajmniej jednej osobie wychodzi to na dobre. Co ciekawe, w „Młodości” bohater tytułowi serii wcale nie jest pierwszoplanowym. Ba! trudno byłoby go nawet określić mianem drugoplanowego. W tej hierarchii bowiem zdecydowanie wyprzedza go… Jack London. Tak, autor „Zewu krwi”, „Białego Kła” i „Martina Edena” – zgodnie zresztą z faktami historycznymi – pojawia się w tym komiksie.
London – kolejny (tyle że tym razem istniejący w rzeczywistości, bo o komiksowej wersji Rasputina, wymyślonej przez Pratta, nie możemy tego jednak powiedzieć) awanturnik – imał się w swoim życiu wielu zajęć. Gdy został dziennikarzem, wysłano go jako korespondenta wojennego między innymi do Mandżurii. Czy naprawdę popadł w podobne do przedstawionych przez Pratta tarapaty – nie wiem, ale jeżeli Włoch to wymyślił, dobrze się stało, bo ten wątek (obok zdrady Rasputina) jest kołem napędowym fabuły. Fabuły, która nie jest szczególnie skomplikowana. Rozgrywa się w ciągu zaledwie kilku dni i ogranicza w zasadzie do dwóch miejsc: okopów na linii frontu (we wprowadzeniu) i Mukdenu (w dalszej części). W porównaniu z innymi opowieściami trochę brakuje tu rozmachu, jaki cechował chociażby – pokrewne tematycznie – „Corto Maltese na Syberii” i „Złoty Dom w Samarkandzie”. Nie oznacza to jednak wcale, że „Młodość” nie zasługuje na uwagę; trzeba tylko pamiętać o tym, iż bohatera tytułowego jest tu tyle, co kot napłakał.
Graficznie nie dostajemy nic ponad to, czego byśmy się nie spodziewali, znając albumy wydane wcześniej. Hugo Pratt był wprawdzie (czy też raczej bywał) świetnym scenarzystą, ale rysownikiem mimo wszystko o klasę słabszym. Dlatego najlepiej w jego dorobku prezentują się te dzieła, za ilustrowanie których odpowiadali inni twórcy, jak chociażby Milo Manara (vide „Indiańskie lato” i „El Gaucho”). Jeżeli jednak ktoś zdążył się przyzwyczaić do uproszczonego, szkicowego stylu Włocha (praktycznie bez drugiego planu, bez szczegółów twarzy) – ten narzekał nie będzie. Tym bardziej że po pokolorowaniu rysunki – dosłownie – zyskały na wyrazistości. Podsumowując: „Młodość” to przede wszystkim album, po który powinni sięgnąć wielbiciele cyklu Pratta. Kto się do nich (jeszcze) nie zalicza, a chciałby poznać bliżej twórczość Włocha, na pewno nie powinien zaczynać od tego albumu (mimo że opowiada on historię chronologicznie najwcześniejszą) – może się bowiem niepotrzebnie zrazić. Zwłaszcza jeśli wcześniej słyszał bądź czytał pod jego adresem same peany.
koniec
8 marca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: W Valleby zawsze coś się dzieje
Marcin Mroziuk

20 X 2021

Wielbiciele „Biura Detektywistycznego Lassego i Mai” z pewnością nie przepuszczą okazji, by poznać kolejne cztery sprawy rozwiązane przez ich ulubionych bohaterów. Co ważne, historyjki w „Sabotażu w punkcie skupu i innych komiksach” okazują się równie wciągające, jak te znane z książek Martina Widmarka, a charakterystyczne rysunki Heleny Willis wręcz nadspodziewanie dobrze się sprawdzają się jako komiksowe kadry.

więcej »

W służbie jej kosmicznej mości
Marcin Knyszyński

19 X 2021

Pierwszy zbiorczy tom „Armady”, wydany właśnie przez Egmont, zbiera cztery początkowe odcinki serii, które już dwadzieścia lat temu pojawiły się na polskim rynku. Młodzieżowa, typowo rozrywkowa space opera z dziesiątkami cudacznych miejsc i bohaterów – przed nami gargantuiczny konwój, złożony z tysięcy olbrzymich statków kosmicznych, od milleniów przemierzający galaktykę.

więcej »

Dobry diabeł w krainie potępionych
Andrzej Goryl

18 X 2021

Hellboy zginął i trafił do Piekła. Dokładnie tak jak głosi tytuł niniejszego albumu. Teraz błąka się po zaświatach, jednak przeznaczenie wciąż nie daje mu spokoju. Bohater spotyka swoją rodzinę, bierze udział w piekielnej rewolucji, ściera się z demonami i duszami potępionymi.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nieodkryta tajemnica labiryntu
— Maciej Jasiński

Ostatnia (?) podróż Corto
— Marcin Osuch

Zagadka nieśmiertelności?
— Marcin Osuch

Nie tak boskie Buenos
— Marcin Osuch

Nocą w Wenecji
— Marcin Osuch

Mój przyjaciel Stalin
— Marcin Osuch

Nie zabili go i uciekł
— Marcin Osuch

Nie jestem bohaterem
— Marcin Osuch

Ludzka twarz wojny
— Marcin Osuch

Marynarz i Indianie
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Poobiednie lenistwo
— Sebastian Chosiński

Śpij, kochanie, po słonecznej stronie ulicy
— Sebastian Chosiński

Ballady i impro-romanse
— Sebastian Chosiński

Puma skacząca do gardeł wampirów
— Sebastian Chosiński

Mroczna zatoka
— Sebastian Chosiński

Zdradzona i porzucona
— Sebastian Chosiński

Znaki na niebie i ziemi
— Sebastian Chosiński

Noir w kolorze… żółtym
— Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu katastrofy
— Sebastian Chosiński

Na Dzikim Zachodzie i w kraju Łokietka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.