Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Milo Manara
‹Caravaggio #2: Łaska›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCaravaggio #2: Łaska
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiMilo Manara
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Taurus Media
CyklCaravaggio
ISBN9788365465351
Format56s. 210x295 mm
Cena50,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 41,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wina i odkupienie
[Milo Manara „Caravaggio #2: Łaska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Milo Manara kontynuuje opowieść o życiu genialnego włoskiego malarza. Pierwszy tom przedstawiał rzymski okres życia Michelangelo Merisiego de Caravaggio. Śledziliśmy w nim zdarzenia zapoczątkowane przybyciem artysty do Rzymu w roku 1592, a zakończone dramatyczną ucieczką w 1606 roku. W tym czasie namalował kilka arcydzieł, zawarł ważne znajomości i zaszedł za skórę wielu osobistościom. Caravaggio przedstawiony w pierwszym tomie to człowiek wrażliwy ale i porywczy.

Paweł Ciołkiewicz

Wina i odkupienie
[Milo Manara „Caravaggio #2: Łaska” - recenzja]

Milo Manara kontynuuje opowieść o życiu genialnego włoskiego malarza. Pierwszy tom przedstawiał rzymski okres życia Michelangelo Merisiego de Caravaggio. Śledziliśmy w nim zdarzenia zapoczątkowane przybyciem artysty do Rzymu w roku 1592, a zakończone dramatyczną ucieczką w 1606 roku. W tym czasie namalował kilka arcydzieł, zawarł ważne znajomości i zaszedł za skórę wielu osobistościom. Caravaggio przedstawiony w pierwszym tomie to człowiek wrażliwy ale i porywczy.

Milo Manara
‹Caravaggio #2: Łaska›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCaravaggio #2: Łaska
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiMilo Manara
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Taurus Media
CyklCaravaggio
ISBN9788365465351
Format56s. 210x295 mm
Cena50,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 41,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W drugiej odsłonie swojej opowieści Manara akcentuje natomiast rozterki artysty i stopniowe pogrążanie się w rozpaczy. Caravaggio uciekł bowiem z Rzymu jako człowiek poszukiwany za zabójstwo. Jego ofiarą był niegodziwy Ranuccio Tomassoni. Tym razem nikt z możnych przyjaciół i patronów, którzy wcześniej wielokrotnie wyciągali go z tarapatów i cel więzienia Tor di Nona, nie mógł pomóc. Trzeba było opuścić miasto. Ranny artysta znalazł schronienie wśród wędrownych kuglarzy. Tu powoli dochodził do zdrowia i wyruszył do Neapolu. Jego sława dotarła tu na szczęście przed nim, dzięki czemu niemal od razu dostał pierwsze zamówienie. Miał namalować obraz przedstawiający siedem uczynków miłosiernych dla bractwa Pio Monte Della Misericordia. Od razu zabrał się do pracy. W mieście, spośród biedaków, możnych, oberżystów, ladacznic, bezdomnych oraz kalek wyłowił modeli do swego nowego dzieła. Pozostał bowiem wierny swej artystycznej wizji. Pragnął malować dla ludu i lud chciał na swych obrazach uwieczniać. Choć w Neapolu wiódł dość bezpieczne życie i mógł poświęcić się malowaniu, postanowił jednak wyruszyć na Maltę i dostać się do zakonu Kawalerów Maltańskich. Był bowiem przekonany, że to pozwoliłoby uniknąć mu kary śmierci. Tu jednak znów daje o sobie znać jego zapalczywy charakter. Znów musiał uciekać – Sycylia, powrót do Neapolu, to kolejne etapy jego szaleńczej podróży przez życie.
Opisując ten okres życia artysty, Milo Manara znów pokazuje jak powstawały jego obrazy, ale znacznie więcej uwagi poświęca na rekonstrukcję psychicznych stanów Caravaggia. Widzimy zatem stopniowe pogrążanie się w rozpaczy i nieustanne szukanie sposobów na uzyskanie łaski. Artysta utwierdza się w przekonaniu, że nikt go nie rozumie, popada niemal w szaleństwo i całą swoją egzystencję podporządkowane uporczywej myśli o tym, jak odzyskać łaskę papieża i znów stać się wolnym człowiekiem. Brzemię związane z wydanym na niego wyrokiem coraz bardziej go przytłacza. Znajduje to nawet odzwierciedlenie w jego twórczości, która staje się jeszcze bardziej mroczna i przygnębiająca. I wspaniała. Caravaggio stara się uzyskać odkupienie i łaskę poprzez swoją sztukę. Zatraca się w tworzeniu i coraz dalej przesuwa swoje dzieła poza granice wyznaczany przez ówczesne zasady i normy moralne. Jego wyobrażenie o tym, jak należy przedstawiać boską chwałę nie zawsze znajduje zrozumienie.
W warstwie graficznej komiks stanowi kontynuację pierwszego tomu. Znów mamy tu piękne kobiety z twarzami typowymi dla stylistyki włoskiego rysownika, wspaniale skomponowane kadry oraz niemal fotograficzne reprodukcje dzieł mistrza. Milo Manara nadal tworzy z pasją. Z wielką dbałością o szczegóły przedstawia zarówno budowle jak i ich wnętrza. Efekt realizmu wzmacnia także sposób, w jaki rysownik przedstawia twarze swoich bohaterów. Są one przedstawione w niemal malarskiej stylistyce, ale jednak są mniej realistyczne niż oblicza ukazane na obrazach Caravaggia wplecionych w fabułę. W konsekwencji można odnieść wrażenie, że to właśnie obrazy włoskiego malarza są tu potraktowane jako dzieło mówiące prawdę o świecie, który miały odzwierciedlać. Zresztą właśnie to dążenie do prawdy stanowi jeden z ważnych motywów twórczości Caravaggia.
Okoliczności śmierci Caravaggia spowija tajemnica. Istnieje wiele różnych hipotez dotyczących ostatnich dni artysty i Milo Manara musiał zdecydować się na jakiś wariant zakończenia. Wybrał taką wersję, która podkreśla i eksponuje tragizm tej postaci oraz akcentuje kontrast pomiędzy światłem i mrokiem towarzyszący artyście przez całe życie. Dzięki temu „Caravaggio” Manary ma w sobie coś tajemniczego i ulotnego. To opowieść o miłości do sztuki i do życia. To pochwała pasji i bezkompromisowości. Poruszające zakończenie pozwala natomiast wierzyć, że artysta znalazł to czego tak bardzo pragnął. Łaskę i odkupienie.
koniec
1 maja 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Najtrudniejsza decyzja
Konrad Wągrowski

23 VII 2019

W czwartej części „Bajki na końcu świata” przyjaźń naszych bohaterek zostanie poddana największej próbie.

więcej »

Gdy milicji przydaje się pomoc…
Sebastian Chosiński

22 VII 2019

Tom trzynasty (a doliczając „Czterech pancernych i psa” to nawet czternasty) „Z archiwum Jerzego Wróblewskiego” zawiera dwie historie kryminalne, które powstały w momencie, gdy ich współautor szykował się do objęcia stanowiska etatowego ilustratora serii o kapitanie Żbiku. I bardzo też przypominają opowieść przedstawioną w trylogii rozpoczętej zeszytem „Wieloryb z peryskopem”. Może scenarzysta Andrzej Białoszycki zainspirował swoją fabułą Władysława Krupkę.

więcej »

Nadzieja w Montanie
Sebastian Chosiński

21 VII 2019

Jerzy Wróblewski kochał klasyczne westerny. Nie bez powodu tak często wracał w swoich komiksach do opowieści z Dzikiego Zachodu, a swoich bohaterów obdarzał twarzami wielkich gwiazd Hollywoodu grających w tego rodzaju filmach. Przekonuje o tym dobitnie dwunasty, jeśli chodzi o numerację, a tak naprawdę trzynasty, tom jego archiwalnych opowieści, w którym znalazły się komiksy prasowe „Montana” oraz „Szeryf miasta Hope”.

więcej »

Polecamy

Dwanaście i pół fortepianu

Kadr, który…:

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Co za małpa!
— Paweł Ciołkiewicz

Ciemne strony seksu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bierzcie i… uczcie się miłości
— Sebastian Chosiński

Światło i mrok
— Paweł Ciołkiewicz

Historia w obrazkach: Papież, który… gwałci, pluje, kopuluje
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Dziura. Wielka czarna dziura!
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Z okrucieństwem za „pan Pratt”
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Papież czy antychryst?
— Sebastian Chosiński

Pozory nie zawsze mylą
— Wojciech Gołąbowski

Żywoty nie-świętych
— Tomasz Markiet

Tegoż autora

Co za małpa!
— Paweł Ciołkiewicz

Pająk w czarnej… „Dziurze”
— Paweł Ciołkiewicz

Okropne jest życie staruszka
— Paweł Ciołkiewicz

Proszę spojrzeć na pawiana…
— Paweł Ciołkiewicz

Ryby i ludzie
— Paweł Ciołkiewicz

Mania kochan(i)a
— Paweł Ciołkiewicz

Krew i flaki
— Paweł Ciołkiewicz

Przyjaźń, miłość i wojna
— Paweł Ciołkiewicz

Krwawa gra o tron
— Paweł Ciołkiewicz

Piekło starości
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.