Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 kwietnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Milo Manara
‹Caravaggio #2: Łaska›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCaravaggio #2: Łaska
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiMilo Manara
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Taurus Media
CyklCaravaggio
ISBN9788365465351
Format56s. 210x295 mm
Cena50,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wina i odkupienie
[Milo Manara „Caravaggio #2: Łaska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Milo Manara kontynuuje opowieść o życiu genialnego włoskiego malarza. Pierwszy tom przedstawiał rzymski okres życia Michelangelo Merisiego de Caravaggio. Śledziliśmy w nim zdarzenia zapoczątkowane przybyciem artysty do Rzymu w roku 1592, a zakończone dramatyczną ucieczką w 1606 roku. W tym czasie namalował kilka arcydzieł, zawarł ważne znajomości i zaszedł za skórę wielu osobistościom. Caravaggio przedstawiony w pierwszym tomie to człowiek wrażliwy ale i porywczy.

Paweł Ciołkiewicz

Wina i odkupienie
[Milo Manara „Caravaggio #2: Łaska” - recenzja]

Milo Manara kontynuuje opowieść o życiu genialnego włoskiego malarza. Pierwszy tom przedstawiał rzymski okres życia Michelangelo Merisiego de Caravaggio. Śledziliśmy w nim zdarzenia zapoczątkowane przybyciem artysty do Rzymu w roku 1592, a zakończone dramatyczną ucieczką w 1606 roku. W tym czasie namalował kilka arcydzieł, zawarł ważne znajomości i zaszedł za skórę wielu osobistościom. Caravaggio przedstawiony w pierwszym tomie to człowiek wrażliwy ale i porywczy.

Milo Manara
‹Caravaggio #2: Łaska›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCaravaggio #2: Łaska
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiMilo Manara
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Taurus Media
CyklCaravaggio
ISBN9788365465351
Format56s. 210x295 mm
Cena50,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W drugiej odsłonie swojej opowieści Manara akcentuje natomiast rozterki artysty i stopniowe pogrążanie się w rozpaczy. Caravaggio uciekł bowiem z Rzymu jako człowiek poszukiwany za zabójstwo. Jego ofiarą był niegodziwy Ranuccio Tomassoni. Tym razem nikt z możnych przyjaciół i patronów, którzy wcześniej wielokrotnie wyciągali go z tarapatów i cel więzienia Tor di Nona, nie mógł pomóc. Trzeba było opuścić miasto. Ranny artysta znalazł schronienie wśród wędrownych kuglarzy. Tu powoli dochodził do zdrowia i wyruszył do Neapolu. Jego sława dotarła tu na szczęście przed nim, dzięki czemu niemal od razu dostał pierwsze zamówienie. Miał namalować obraz przedstawiający siedem uczynków miłosiernych dla bractwa Pio Monte Della Misericordia. Od razu zabrał się do pracy. W mieście, spośród biedaków, możnych, oberżystów, ladacznic, bezdomnych oraz kalek wyłowił modeli do swego nowego dzieła. Pozostał bowiem wierny swej artystycznej wizji. Pragnął malować dla ludu i lud chciał na swych obrazach uwieczniać. Choć w Neapolu wiódł dość bezpieczne życie i mógł poświęcić się malowaniu, postanowił jednak wyruszyć na Maltę i dostać się do zakonu Kawalerów Maltańskich. Był bowiem przekonany, że to pozwoliłoby uniknąć mu kary śmierci. Tu jednak znów daje o sobie znać jego zapalczywy charakter. Znów musiał uciekać – Sycylia, powrót do Neapolu, to kolejne etapy jego szaleńczej podróży przez życie.
Opisując ten okres życia artysty, Milo Manara znów pokazuje jak powstawały jego obrazy, ale znacznie więcej uwagi poświęca na rekonstrukcję psychicznych stanów Caravaggia. Widzimy zatem stopniowe pogrążanie się w rozpaczy i nieustanne szukanie sposobów na uzyskanie łaski. Artysta utwierdza się w przekonaniu, że nikt go nie rozumie, popada niemal w szaleństwo i całą swoją egzystencję podporządkowane uporczywej myśli o tym, jak odzyskać łaskę papieża i znów stać się wolnym człowiekiem. Brzemię związane z wydanym na niego wyrokiem coraz bardziej go przytłacza. Znajduje to nawet odzwierciedlenie w jego twórczości, która staje się jeszcze bardziej mroczna i przygnębiająca. I wspaniała. Caravaggio stara się uzyskać odkupienie i łaskę poprzez swoją sztukę. Zatraca się w tworzeniu i coraz dalej przesuwa swoje dzieła poza granice wyznaczany przez ówczesne zasady i normy moralne. Jego wyobrażenie o tym, jak należy przedstawiać boską chwałę nie zawsze znajduje zrozumienie.
W warstwie graficznej komiks stanowi kontynuację pierwszego tomu. Znów mamy tu piękne kobiety z twarzami typowymi dla stylistyki włoskiego rysownika, wspaniale skomponowane kadry oraz niemal fotograficzne reprodukcje dzieł mistrza. Milo Manara nadal tworzy z pasją. Z wielką dbałością o szczegóły przedstawia zarówno budowle jak i ich wnętrza. Efekt realizmu wzmacnia także sposób, w jaki rysownik przedstawia twarze swoich bohaterów. Są one przedstawione w niemal malarskiej stylistyce, ale jednak są mniej realistyczne niż oblicza ukazane na obrazach Caravaggia wplecionych w fabułę. W konsekwencji można odnieść wrażenie, że to właśnie obrazy włoskiego malarza są tu potraktowane jako dzieło mówiące prawdę o świecie, który miały odzwierciedlać. Zresztą właśnie to dążenie do prawdy stanowi jeden z ważnych motywów twórczości Caravaggia.
Okoliczności śmierci Caravaggia spowija tajemnica. Istnieje wiele różnych hipotez dotyczących ostatnich dni artysty i Milo Manara musiał zdecydować się na jakiś wariant zakończenia. Wybrał taką wersję, która podkreśla i eksponuje tragizm tej postaci oraz akcentuje kontrast pomiędzy światłem i mrokiem towarzyszący artyście przez całe życie. Dzięki temu „Caravaggio” Manary ma w sobie coś tajemniczego i ulotnego. To opowieść o miłości do sztuki i do życia. To pochwała pasji i bezkompromisowości. Poruszające zakończenie pozwala natomiast wierzyć, że artysta znalazł to czego tak bardzo pragnął. Łaskę i odkupienie.
koniec
1 maja 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Monstrum po drugiej stronie czarnej dziury
Paweł Ciołkiewicz

3 IV 2020

Kolejne dwie przygody Storma, Rudowłosej i Nomada przedstawione w ósmym tomie serii dostarczają solidnej porcji niezobowiązującej i bezpretensjonalnej rozrywki. Bohaterowie najpierw muszą zdobyć… Jajo Pandarwii, a później uchronić żyjącą planetę przez całkowitą destrukcją. Normalka!

więcej »

Ciechanów wolny i Christowy
Tomasz Nowak

2 IV 2020

Rocznica odzyskania niepodległości była znakomitym pretekstem do opublikowania kilku tytułów komiksowych. Miały one edukować, uświadamiać, propagować i – w myśl mistrza Papcia Chmiela – bawić. Założenia te do serca wzięli sobie twórcy tytułu o wyzwoleniu Ciechanowa - tyle że nie do końca wiedzieli, co z nimi począć.

więcej »

Zemsta jest słodka
Paweł Ciołkiewicz

1 IV 2020

Jennifer, jej japońska towarzyszka Kita oraz żyjąca na londyńskich ulicach Pickles znalazły się między młotem a kowadłem. Z jednej strony osacza je demoniczny komisarz Kurb będący na usługach królowej Wiktorii, z drugiej zaś nęka grupa weteranów wojennych bawiących się w Indian pod przywództwem ojca Jennifer – pułkownika Winterfielda. Mimo tego, a może właśnie na przekór wszystkiemu, trzy kobiety kontynuują swoje dzieło zemsty.

więcej »

Polecamy

Magia w przewodach

Niekoniecznie jasno pisane:

Magia w przewodach
— Marcin Knyszyński

Komiks nadmiaru
— Marcin Knyszyński

Śledztwo trwa!
— Marcin Knyszyński

Głębokie rozczarowanie
— Marcin Knyszyński

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Podążaj za Białym Królikiem
— Paweł Ciołkiewicz

Co za małpa!
— Paweł Ciołkiewicz

Ciemne strony seksu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bierzcie i… uczcie się miłości
— Sebastian Chosiński

Światło i mrok
— Paweł Ciołkiewicz

Historia w obrazkach: Papież, który… gwałci, pluje, kopuluje
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Dziura. Wielka czarna dziura!
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Z okrucieństwem za „pan Pratt”
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Papież czy antychryst?
— Sebastian Chosiński

Pozory nie zawsze mylą
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż autora

Monstrum po drugiej stronie czarnej dziury
— Paweł Ciołkiewicz

Zemsta jest słodka
— Paweł Ciołkiewicz

Nowy, wspaniały świat?
— Paweł Ciołkiewicz

Marsjanie atakują
— Paweł Ciołkiewicz

Dranie z Południa
— Paweł Ciołkiewicz

Człowiek i maszyna
— Paweł Ciołkiewicz

Gra pozorów
— Paweł Ciołkiewicz

Podążaj za Białym Królikiem
— Paweł Ciołkiewicz

Czas na przygodę
— Paweł Ciołkiewicz

Nowy wspaniały świat
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.