Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 lipca 2019
w Esensji w Esensjopedii

Daniel Clowes
‹Ghost World (wyd.II)›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGhost World (wyd.II)
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiDaniel Clowes
PrzekładWojciech Góralczyk
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN9788366128095
Cena49,90
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 41,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Piękny, obleśny świat
[Daniel Clowes „Ghost World (wyd.II)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Do lektury „Ghost World” przystępowałem wiedząc, że to wielki komiks jest. W końcu to obsypany nagrodami, najsłynniejszy komiks niezależny, podejmujący ważne tematy. Niestety przebijając się przez kolejne plansze, zupełnie nie potrafiłem znaleźć odpowiedzi na pytanie, na czym ta wielkość komiksu Daniela Clowesa ma polegać.

Paweł Ciołkiewicz

Piękny, obleśny świat
[Daniel Clowes „Ghost World (wyd.II)” - recenzja]

Do lektury „Ghost World” przystępowałem wiedząc, że to wielki komiks jest. W końcu to obsypany nagrodami, najsłynniejszy komiks niezależny, podejmujący ważne tematy. Niestety przebijając się przez kolejne plansze, zupełnie nie potrafiłem znaleźć odpowiedzi na pytanie, na czym ta wielkość komiksu Daniela Clowesa ma polegać.

Daniel Clowes
‹Ghost World (wyd.II)›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGhost World (wyd.II)
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2019
RysunkiDaniel Clowes
PrzekładWojciech Góralczyk
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN9788366128095
Cena49,90
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 41,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie chcę przez to powiedzieć, że to jest komiks zły, czy nie wart uwagi. Chodzi raczej o to, że otaczająca go aura wielkości utrudnia jego normalną lekturę. Człowiek czyta, wie, że obcuje z dziełem wyjątkowym i na siłę tej wyjątkowości szuka. Co gorsza, boi się, że jej nie dostrzeże. A przecież powinien. Być może gdyby nie te oczekiwania, komiks zrobiłby na mnie lepsze wrażenie. Można byłoby na spokojnie pozwolić prowadzić się narracji i wyławiać istotne treści. Bez obaw i pośpiechu.
Rebeca i Enid to dwie przyjaciółki spędzające ze sobą niemal każdą wolną chwilę. Wszystko jest dla nich wstrętne i fascynujące zarazem. Rozmowy dwóch nastolatek od samego początku są irytujące (jak to rozmowy nastolatek) i nie do końca zrozumiałe. Opowiadają sobie historie o spotkanych ludziach (głównie mężczyznach), a większość z nich to, cytując bohaterki, „kompletne dupki”, ewentualnie „paskudne oblechy”. Z jednej strony otaczający je świat traktują jako coś, co je ogranicza, z drugiej, nieustannie odnajdują w nim coś intrygującego. W tej parze ważniejsza wydaje się Enid. To ona napędza akcję, no może nie do końca akcję, bo tej w komiksie raczej nie ma, ale na pewno nadaje ton rozmowom i inicjuje różne, zwariowane działania. Widać także, że cały czas szuka swojego miejsca w życiu. Manifestuje się to nawet w jej nieustannych zmianach wizerunku. Enid cały czas coś ze sobą robi, zmienia fryzury, przebiera się, podczas gdy Rebeca od samego początku do końca wygląda tak samo. Można doszukiwać się tu dwóch różnych podejść do nadchodzących w ich życiu zmian. Zmiana odgrywa bowiem w tej opowieści istotną rolę. Dziewczyny skończyły właśnie szkołę średnią i muszą myśleć o przyszłości. Dla Rebeki oczywiste jest, że wszystko pozostanie po staremu, jednak Enid podchodzi do tego inaczej. Ta różnica stanie się punktem wyjścia napięć w relacjach pomiędzy przyjaciółkami.
Cały komiks zbudowany jest na dialogach pomiędzy bohaterkami. Wszystko kręci się wokół ich rozmów i zwariowanych pomysłów. Inni są tylko dodatkami do tego świata. Kolejne sceny obserwujemy z punktu widzenia dziewczyn. Mój problem z tym komiksem polegał na tym, że nie potrafiłem wczuć się w tę perspektywę. Od początku do końca perypetie dziewczyn były po prostu problemami bardzo odległymi. Często obojętnymi, a nawet wydumanymi. Co więcej, wszystko zdaje się być bardzo chaotycznie. Dopiero po jakimś czasie, na pierwszy plan powoli zaczyna wysuwać się pewien wątek łączący wszystkie te chaotyczne rozmowy. Chodzi mianowicie o lęk przed przyszłością, z którym obie dziewczyny radzą sobie zupełnie inaczej. Choć może należałoby powiedzieć, że sobie nie radzą. Ten narracyjny chaos jest równoważony warstwą graficzną. Mamy tu do czynienia ze stylistyką dobrze znaną z innych dzieł Daniela Clowesa. Przejrzyste, niemal sterylne rysunki stanowiące połączenie realizmu i minimalizmu z pewną formą schematyczności sprawiają, że warstwa graficzna nie odwraca uwagi od zawartości. Wszystko jest jednoznaczne i przejrzyste. Jeden, płaski blady kolor wzmacnia jedynie ten efekt.
Daniel Clowes dał się już wielokrotnie poznać jako przenikliwy obserwator współczesnej rzeczywistości i ludzi będących jej wytworami. W „Ghost World” ta umiejętność również daje o sobie znać, ale raczej nie w jakiś spektakularny sposób. Owszem, jak już nieco oswoimy się ze światem Enid i Rebeki, zaczniemy trochę więcej rozumieć z ich dialogów i powoli zaczniemy patrzeć na świat ich oczami, to trochę to wszystko się rozjaśnia. Niemniej jednak komiks nadal pozostaje po prostu zapisem rozwoju relacji pomiędzy dwiema dziewczynami stojącymi u progu dorosłości. Jest to wszystko dość ciekawe, ale nie aż tak, jak wynikałoby to z zachwytów nad tym komiksem, jakich pełno wokół. Zresztą być może właśnie aura arcydzieła otaczająca ten komiks wpływa na taki jego odbiór. Być może gdyby nie wielkie oczekiwania wynikające z kultowości tego dzieła, czytałoby się go znacznie lepiej. Tak czy inaczej „Ghost World” to na pewno dobra rzecz, ale przystępując do lektury warto zapomnieć o całej tej gadce związanej z kultowością. O ile to w ogóle możliwe.
koniec
5 maja 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Najtrudniejsza decyzja
Konrad Wągrowski

23 VII 2019

W czwartej części „Bajki na końcu świata” przyjaźń naszych bohaterek zostanie poddana największej próbie.

więcej »

Gdy milicji przydaje się pomoc…
Sebastian Chosiński

22 VII 2019

Tom trzynasty (a doliczając „Czterech pancernych i psa” to nawet czternasty) „Z archiwum Jerzego Wróblewskiego” zawiera dwie historie kryminalne, które powstały w momencie, gdy ich współautor szykował się do objęcia stanowiska etatowego ilustratora serii o kapitanie Żbiku. I bardzo też przypominają opowieść przedstawioną w trylogii rozpoczętej zeszytem „Wieloryb z peryskopem”. Może scenarzysta Andrzej Białoszycki zainspirował swoją fabułą Władysława Krupkę.

więcej »

Nadzieja w Montanie
Sebastian Chosiński

21 VII 2019

Jerzy Wróblewski kochał klasyczne westerny. Nie bez powodu tak często wracał w swoich komiksach do opowieści z Dzikiego Zachodu, a swoich bohaterów obdarzał twarzami wielkich gwiazd Hollywoodu grających w tego rodzaju filmach. Przekonuje o tym dobitnie dwunasty, jeśli chodzi o numerację, a tak naprawdę trzynasty, tom jego archiwalnych opowieści, w którym znalazły się komiksy prasowe „Montana” oraz „Szeryf miasta Hope”.

więcej »

Polecamy

Dwanaście i pół fortepianu

Kadr, który…:

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Inne recenzje

Dymki o dorastaniu
— Marta Bienias

Tegoż twórcy

Żywot człowieka żałosnego
— Paweł Ciołkiewicz

Daniel Clowes zmaga się z czasem
— Konrad Wągrowski

Dymki o dorastaniu
— Marta Bienias

Tegoż autora

Co za małpa!
— Paweł Ciołkiewicz

Pająk w czarnej… „Dziurze”
— Paweł Ciołkiewicz

Okropne jest życie staruszka
— Paweł Ciołkiewicz

Proszę spojrzeć na pawiana…
— Paweł Ciołkiewicz

Ryby i ludzie
— Paweł Ciołkiewicz

Mania kochan(i)a
— Paweł Ciołkiewicz

Krew i flaki
— Paweł Ciołkiewicz

Przyjaźń, miłość i wojna
— Paweł Ciołkiewicz

Krwawa gra o tron
— Paweł Ciołkiewicz

Piekło starości
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.