Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Riccardo Burchielli, Leandro Fernandez, Simon Gane, Brian Wood
‹Ludzie Północy #3: Saga europejska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #3: Saga europejska
Scenariusz
Data wydania27 lutego 2019
RysunkiRiccardo Burchielli, Leandro Fernandez, Simon Gane
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328141285
Format420s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Uciec przed śmiercią
[Riccardo Burchielli, Leandro Fernandez, Simon Gane, Brian Wood „Ludzie Północy #3: Saga europejska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci tom opowieści o ludziach północy Briana Wooda stanowi udane domknięcie sagi, choć w porównaniu z poprzednimi odsłonami tej serii, prezentuje się nieco mniej efektownie. Znów mamy okazję obserwować zmagania Normanów z przeciwnościami losu, które ukształtowały ich twarde charaktery.

Paweł Ciołkiewicz

Uciec przed śmiercią
[Riccardo Burchielli, Leandro Fernandez, Simon Gane, Brian Wood „Ludzie Północy #3: Saga europejska” - recenzja]

Trzeci tom opowieści o ludziach północy Briana Wooda stanowi udane domknięcie sagi, choć w porównaniu z poprzednimi odsłonami tej serii, prezentuje się nieco mniej efektownie. Znów mamy okazję obserwować zmagania Normanów z przeciwnościami losu, które ukształtowały ich twarde charaktery.

Riccardo Burchielli, Leandro Fernandez, Simon Gane, Brian Wood
‹Ludzie Północy #3: Saga europejska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #3: Saga europejska
Scenariusz
Data wydania27 lutego 2019
RysunkiRiccardo Burchielli, Leandro Fernandez, Simon Gane
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328141285
Format420s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Znajdziemy tu pięć opowieści, różniących się zarówno długością, jak i nastrojem. „Wikińska sztuka pojedynku” to jednozeszytowa historia, która w zasadzie stanowi studium normańskiego charakteru. Obserwujemy pojedynek dwóch wojowników oddelegowanych do walki przez zwaśnione od lat rody. Egil Sleglja i Czarny Snorri walczą, a Brian Wood raczy nas opowieścią o wieloletnim konflikcie, jego uwarunkowaniach i konsekwencjach. „Metal” to już dłuższa, bo składająca się z pięciu zeszytów, opowieść o walce z nieuchronnym. Kowal Eryk próbuje przeciwstawić się pladze chrześcijan zalewającej jego kraj. Podejmuje desperacką walkę mając u swego boku piękną kobietę noszącą jego dziecko. Czy ta walka w ogóle może mieć szczęśliwe zakończenie? Czy jego bogowie są w stanie przeciwstawić się ekspansji boga chrześcijan?
O ile w „Metalu” obserwujemy zmagania w wymiarze indywidualnym, o tyle „Oblężenie Paryża” ukazuje wojnę w skali globalnej. Ścierają się dwie wielkie armie, a stawką jest możliwość kontynuowania łupieskiego marszu w głąb lądu. Choć siły atakujących Normanów są przeważające obrońcy dzielnie stawiają im czoła. Po tej epickiej historii znów dostajemy kameralną opowieść – „Łowy”. Tym razem widzimy człowieka polującego na jelenia. Pościg i kolejne nieudane próby upolowania zwierzęcia stanowią dla Wooda okazję do refleksji na temat zmieniającej się relacji pomiędzy człowiekiem i naturą. Tom kończy najdłuższa, i najlepsza, ośmiozeszytowa historia zatytułowana „Morowa wdowa”. Tym razem rzecz rozgrywa się gdzieś nad Wołgą. Obserwujemy losy mieszkańców osady dotkniętej morową zarazą. Hilda właśnie straciła męża i teraz wraz z córką musi jakoś przetrwać w trudnych warunkach. Jak się okazuje największymi wrogami stają się jej pobratymcy.
Za graficzną stronę komiksu odpowiada kilkoro rysowników. O brutalnym pojedynku opowiada swoimi grafikami Vasilis Lolos. Los samotnego buntownika ilustruje Riccardo Burchelli. Oblężenie Paryża wizualizuje Simon Gane. Za rysunki do samotnego polowania odpowiada Matthew Woodson, natomiast historię morowej wdowy rysuje Leonardo Fernandez. Znów mamy zatem do czynienia ze sporą różnorodnością. Każda historia wygląda inaczej i w innej rozgrywa się atmosferze, ale wszystkie mają w sobie interesującą dynamikę. O spójność tej serii dba Massimo Carnevale, tworząc efektowne okładki poszczególnych zeszytów.
Trzeci tom serii jest bardzo zróżnicowany. Brian Wood nadaje swoim opowieściom nieco poetycki, czasami odrobinę magiczny charakter. Zazwyczaj to się sprawdza, ale czasami pojawiają się pewne kłopoty. Na przykład opowieści o pojedynku i łowach wydają się nieco przegadane. Historia o oblężeniu Paryża oraz partyzanckiej walce z chrześcijaństwem są znacznie bardziej interesujące i znów dają możliwość wglądu w szersze procesy historyczne. Choć zawsze śledzimy je z perspektywy konkretnych jednostek, zatem siłą rzeczy jakoś utożsamiamy się z ich motywami. Najlepiej jednak prezentuje się opowieść o dzielnej kobiecie próbującej przetrwać w męskim świecie. Klaustrofobiczna atmosfera odciętej od świata osady, związane z zarazą oraz wyjątkowo ciężka zima stanowiąca kontekst wszystkich ukazanych tu zdarzeń, sprawiają, że wszyscy stopniowo pogrążają się w szaleństwie. W tych warunkach jedni zatracają swoje człowieczeństwo inni rozpaczliwie próbują je zachować. Ich walkę o życie śledzimy, jakby była to rasowa opowieść grozy. Brian Wood kończy swoją sagę w naprawdę efektowny sposób. Jego utkana z osobnych epizodów narracja o ludziach północy jest warta uwagi jako świetne uzupełnienie serialu „Wikingowie” oraz lektura nie mniej interesująca niż „Saga Winlandzka”.
koniec
24 lipca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tajemnica złotej maczety: Przybywając do PRL-owskiego raju
Konrad Wągrowski

18 IV 2021

„U progu tajemnicy” to pierwszy zeszyt z nowego cyklu komiksowego z połowy lat 80., który miał zastąpić „Kapitana Żbika”. Okazał się jednak cyklem, który dużo więcej obiecywał, niż był w stanie czytelnikom dostarczyć.

więcej »

Włoski western (niekoniecznie spaghetti)
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 IV 2021

Na pytanie, co łączy Włochy ze światem dzikiego zachodu, zapewne większość odpowie, że spaghietti westerny. Jak się okazuje, nie tylko. Trzy lata przed premierą „Za garść dolarów” Sergia Leone miała bowiem premiera komiksu „Zagor”, który wreszcie ukazał się oficjalnie po polsku dzięki wydawnictwu Tore.

więcej »

Tuż przed Toddem McFarlane’em
Marcin Knyszyński

16 IV 2021

Wydawnictwo Egmont wystartowało właśnie z zupełnie nową kolekcją. Jesteś fanem nieistniejącego już „TM-Semic” i masz ochotę na powrót do przeszłości? Komiks „Amazing Spider-Man Epic Collection. Ostatnie łowy Kravena” jest dokładnie tym, czego potrzebujesz. A to dopiero początek.

więcej »

Polecamy

Nowy wspaniały świat

Początki państwa polskiego:

Nowy wspaniały świat
— Marcin Osuch

Soczewica, koło, miele młyn
— Marcin Osuch

Krew, krew, flaki, śmierć
— Marcin Osuch

Uczyć nie bawiąc
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Martwe miasto
— Marcin Knyszyński

Chcesz być mną?
— Marcin Knyszyński

Zawracanie rzeki kijem
— Marcin Knyszyński

On tu idzie!
— Marcin Knyszyński

Obierz stronę!
— Marcin Knyszyński

Teatr absurdu
— Marcin Knyszyński

My tu tylko mieszkamy…
— Marcin Knyszyński

Po bandzie z Punisherem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Depresja szpiega
— Tomasz Markiet

Krótko o komiksach: Październik 2003, cz. 2
— Sebastian Chosiński, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Lorek, Piotr Niemkiewicz

Tegoż autora

Sąsiedzi
— Paweł Ciołkiewicz

Człowiek robotowi… człowiekiem
— Paweł Ciołkiewicz

Domek na prerii
— Paweł Ciołkiewicz

Manewry hamowania
— Paweł Ciołkiewicz

Sztuka życia
— Paweł Ciołkiewicz

Krwawy pościg
— Paweł Ciołkiewicz

Bez pracy nie ma kołaczy
— Paweł Ciołkiewicz

Być jak Superman
— Paweł Ciołkiewicz

Żebyśmy ze dwa takie czołgi mieli…
— Paweł Ciołkiewicz

Starcie królów
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.