Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 sierpnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Box Brown
‹Tetris›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTetris
Scenariusz
Data wydania29 maja 2019
RysunkiBox Brown
PrzekładMarcin Wróbel
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-66140-75-2
Format248s. 152×203mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatunekobyczajowy
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Tetris, historia prawdziwa
[Box Brown „Tetris” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po zrecenzowanym niedawno „Bonneville”, w moje ręce wpadł kolejny komiks oparty na faktach. Tym razem chodzi o rosyjskiego programistę Aleksieja Pażytnowa i kultową grę Tetris.

Marcin Osuch

Tetris, historia prawdziwa
[Box Brown „Tetris” - recenzja]

Po zrecenzowanym niedawno „Bonneville”, w moje ręce wpadł kolejny komiks oparty na faktach. Tym razem chodzi o rosyjskiego programistę Aleksieja Pażytnowa i kultową grę Tetris.

Box Brown
‹Tetris›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTetris
Scenariusz
Data wydania29 maja 2019
RysunkiBox Brown
PrzekładMarcin Wróbel
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-66140-75-2
Format248s. 152×203mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatunekobyczajowy
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Moje pierwsze spotkanie z Tetrisem miało miejsce gdy przesiadłem się z kultowego C-64 na - nieco mniej kultowy - PC AT. Prostota tej gry urzekła mnie od razu, chociaż najbardziej zapadła mi w pamięci wersja trójwymiarowa, która nazywała się Blockout. Ta ostatnia przyczyniła się zresztą bezpośrednio do kilku oblanych sesji wśród moich kolegów z akademika, co skończyło się klasyczną „repetą”. Wtedy uznałem to za zwykły brak odpowiedzialności, ale lektura powieści graficznej Boksa Browna pokazuje, że sprawy niekoniecznie są takie proste, jakby się na pozór wydawało. Bo, chociaż historia Tetrisa jest sama w sobie fascynująca, to Brown znalazł sposób na uczynienie jej jeszcze bardziej intrygującą, poszerzając perspektywę o psychologiczną stronę tego, czym jest gra dla człowieka.
„Tetris” zaczyna się raczej naturalnie: na scenę wkracza Pażytnow i jego przyjaciel, Władimir Pochilko. Obydwaj, będąc pracownikami Radzieckiej Akademii Nauk, zostali wykreowani przez Browna na idealistów. Czy rzeczywiście tacy byli, czy prowadzili filozoficzne rozmowy o wszechświecie i całej reszcie? W każdym razie te pogawędki posłużyły scenarzyście za punkt wyjścia do przemyśleń na temat roli gier w historii naszej cywilizacji. A konkluzja? Jest prosta, trzeba napisać grę komputerową. Ale zanim do tego dojdzie, czytelnik zalicza kolejny przeskok w czasie i przestrzeni – Japonia, końcówka dziewiętnastego wieku. Spotykamy tam niejakiego Fusajirō Yamauchiego, którego pasją były gry karciane nazywane „hanafunda”. Lubił w nie grać, ale jeszcze bardziej lubił je tworzyć, a że miał artystyczną smykałkę, projektował piękne karty, cieszące się uznaniem nabywców. W ten sposób powstała firma… Nintendo. Poznajemy fascynujące losy ekspansji tej japońskiej firmy - aż do wejścia do rynek gier video. To ważne, pamiętając jaki jest tytuł i wiodący temat komiksu. Dlaczego? Główną osią fabuły komiksu jest dysonans poznawczy pomiędzy Rosjanami (nie mającymi bladego pojęcia o zasadach dystrybucji gier i praw z nimi powiązanych z jednej strony oraz przedstawicielami zachodnich firm (próbującymi zgłębić reguły rządzące socjalistycznym procesem wytwórczym) z drugiej strony.
Wróćmy na chwilę do Aleksieja Pażytnowa. Zaczynając pracę nad realizacją swoich marzeń, nie ma pojęcia, jakie zamieszanie wywoła w świecie gier. Tym bardziej, że pierwsza wersja Tetrisa - zrealizowana w trybie znakowym, a nie graficznym - wygląda naprawdę skromnie. Ale tutaj właśnie zagrała psychologiczna strona gier komputerowych. Okazało się, że ta prosta łamigłówka wciągnęła kolegów Pażytowa bez reszty. Do tego stopnia, że jeden z kierowników Instytutu kategorycznie zabronił tej rozrywki. Ale było już za późno, wirus Tetrisa „zarażał” kolejne ofiary. A jak dostała się na Zachód? W powszechnej świadomości istnieje przekonanie, że został ukradziony. Nie do końca. Do krajów kapitalistycznych Tetris dostał się przez Węgry, za pełną wiedzą i zgodą jej twórcy. Zamieszanie zrobiło się dopiero wtedy, gdy za sprawę zabrali się przedstawiciele zachodnich firm produkujących i dystrybuujących gry. Problemy komunikacyjne między tymi ostatnimi a radzieckimi urzędnikami, bezwzględna walka firm o prawa, szerokie pole do interpretacji i nadużyć w kwestii praw autorskich – z tego mógłby wyjść film porównywalny z „Jobsem” albo „Social Network”.
Oryginalnie prezentuje się strona graficzna komiksu. Tę całkiem realistyczną historię Box Brown opowiedział za pomocą czarno-żółto-białych rysunków, z kreską przypominającą „Dilberta”. Być może dzięki temu czytelnika nie rozprasza warstwa wizualna i może się skupić na wciągającej opowieści o jednej z najbardziej znanych gier komputerowych w historii.
koniec
26 lipca 2019
Egzemplarz recenzencki komiksu udostępniło wydawnictwo „Marginesy”.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jest inny świat…
Tomasz Nowak

10 VIII 2020

Tom czwarty edycji zbiorczej „Druuny” miał stanowić koniec serii. Trudno tu jednak mówić o jakimś wyraźnym „zakończeniuˮ, skoro w kilkanaście lat później ukazał się dodatkowy tom „zero”, a potem następna jej odsłona… I, w rzeczy samej, ów tom czwarty nie przynosi zdecydowanych rozstrzygnięć. Choć z dzisiejszej perspektywy trudno wnioskować, czy i jakie dalsze losy przewidywał w 2003 roku Serpieri dla swej bohaterki.

więcej »

Batalion Czwartaków gromi Niemców, czyli Gwardia Ludowa w akcji. O pewnym cyklu komiksowym PRL-u
Konrad Wągrowski

9 VIII 2020

Komiksowy cykl „Podziemny front”, wydawany pierwotnie w latach 1969-1972 nie zdobył nigdy rozgłosu porównywalnego do kapitana Żbika. Ale na komiksowym bezrybiu Polski Ludowej i tak ta wojenno-sensacyjna opowieść cieszyła się solidnym zainteresowaniem młodzieży. Nawet pomimo faktu, że słuszna propaganda historyczna była w tym cyklu więcej niż natrętna.

więcej »

Cierpienia młodego Petera
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

8 VIII 2020

Ostatni album „Ultimate Spider-man” wskazywał na lekkie zmęczenie materiału. Na szczęście główni twórcy serii Brian Michael Bendis i Mark Bagley w tomie siódmym wracają do formy.

więcej »

Polecamy

Kilka słów na pożegnanie

Pilot śmigłowca:

Kilka słów na pożegnanie
— Marcin Osuch

Szczęśliwy finał
— Marcin Osuch

Trochę jak Blueberry
— Marcin Osuch

Nasz polski superman
— Marcin Osuch

Pilot punktuje, „Pilot” dołuje
— Marcin Osuch

W końcu to komiks
— Marcin Osuch

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.