Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Maciej Jasiński, Jacek Michalski
‹Helena Grossówna. Nigdy nie trać nadziei›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHelena Grossówna. Nigdy nie trać nadziei
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2019
RysunkiJacek Michalski
Wydawca Gall, Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Historia w obrazkach: Piękna, zdolna, niezależna
[Maciej Jasiński, Jacek Michalski „Helena Grossówna. Nigdy nie trać nadziei” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przed wojną zaliczała się do największych gwiazd polskiego kina. W czasie powstania warszawskiego dowodziła oddziałem kobiecym w ramach batalionu „Sokół”. Po wojnie, wróciwszy do kraju, występowała w teatrze, ale o głównych rolach w telewizji czy kinie mogła zapomnieć – za bardzo kojarzyła się z sanacyjną przeszłością Polski. Bohaterką komiksu „Nigdy nie trać nadziei” jest Helena Grossówna.

Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Piękna, zdolna, niezależna
[Maciej Jasiński, Jacek Michalski „Helena Grossówna. Nigdy nie trać nadziei” - recenzja]

Przed wojną zaliczała się do największych gwiazd polskiego kina. W czasie powstania warszawskiego dowodziła oddziałem kobiecym w ramach batalionu „Sokół”. Po wojnie, wróciwszy do kraju, występowała w teatrze, ale o głównych rolach w telewizji czy kinie mogła zapomnieć – za bardzo kojarzyła się z sanacyjną przeszłością Polski. Bohaterką komiksu „Nigdy nie trać nadziei” jest Helena Grossówna.

Maciej Jasiński, Jacek Michalski
‹Helena Grossówna. Nigdy nie trać nadziei›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHelena Grossówna. Nigdy nie trać nadziei
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2019
RysunkiJacek Michalski
Wydawca Gall, Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Ojciec Leonard był Niemcem, matka Waleria – Polką. Oboje pochodzili z niższych warstw społecznych, a mimo to ich córka wyrosła na prawdziwą królową. Królową ekranu! Jedną z największych – obok Jadwigi Andrzejewskiej, Jadwigi Smosarskiej, Toli Mankiewiczówny, Lody Halamy czy Elżbiety Barszczewskiej – gwiazd przedwojennego kina polskiego, która przydała blasku tak znanym i popularnym do dzisiaj wśród pasjonatów filmów retro produkcjom, jak „Dodek na froncie” (1936) i „Włóczęgi” (1939) Michała Waszyńskiego, „Piętro wyżej” (1937) Leona Trystana, „Zapomniana melodia” (1938) Konrada Toma i Jana Fethkego czy „Paweł i Gaweł” oraz „Robert i Bertrand” (oba z 1938 roku) Mieczysława Krawicza. Urodziła się w 1904 roku w Toruniu i stąd właśnie wzięło się zainteresowanie jej osobą władz Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego, które zdecydowały się sfinansować komiks poświęcony Helenie Grossównie.
Wyzwanie to podjęli dwaj współpracujący ze sobą od lat i specjalizujący się w opowieściach historycznych i biograficznych autorzy: scenarzysta Maciej Jasiński („Józef Makowski. Mój dziennik”, „Niesamowite opowieści Josepha Conrada”) oraz rysownik Jacek Michalski („Katyń”, „Oto jest głowa Franczaka”), którzy pracowali już wspólnie między innymi przy serii wojennej „Tajemnice D.A.G. Fabrik Bromberg” oraz komiksie o Marianie Rejewskim. W dziele opowiadającym o życiu legendarnej aktorki na czterdziestu stronach przedstawili wydarzenia z lat 1912-1970. Nie obejmują one całej biografii bohaterki; Grossówna zmarła w 1994 roku, jednak przez ostatnie ponad ćwierć wieku nie występowała już na scenie teatralnej ani nie pojawiała się na ekranie. Wiodła spokojne życie emerytki w swej willi w podwarszawskim Międzylesiu.
Jasiński postanowił przyjrzeć się najważniejszym i najbardziej dramatycznym epizodom w życiu Grossówny. Zdając sobie sprawę, że niemożliwością jest w tak skondensowanej formie pokazać wszystko, co interesujące, zdecydował się na wyeksponowanie – pozornie tylko – oderwanych od siebie fragmentów jej życiorysu. Gdy jednak docieramy do finału, całość zostaje spięta efektowną klamrą, w której – oprócz postaci tytułowej – główne role odgrywają… Adolf Dymsza i Eugeniusz Bodo (na zakończenie oczywiście jedynie przywołany w sposób symboliczny), ekranowi partnerzy pani Heleny z „Pawła i Gawła” oraz „Roberta i Bertranda”. Pomiędzy tymi rozbudowanymi scenami przeskakujemy w czasie i przestrzeni, dowiadując się o Grossównie rzeczy, które niekoniecznie były powszechnie wiadome. Jak na przykład jej (przelotna) znajomość z Polą Negri i szansa na wyjazd do Hollywoodu (z Dymszą, Bodo i Stanisławem Sielańskim). Jak udział w powstaniu warszawskim i popowstaniowa tułaczka po obozach koncentracyjnych. I wiele innych…
Czytając „Nigdy nie trać nadziei”, warto wiedzieć o aktorce coś więcej. Wtedy można zaangażować się mocniej emocjonalnie w opowiadaną przez Jasińskiego historię. Ale komiks może być bardzo interesujący nawet dla tych, dla których do tej pory nazwisko Grossówny wydawało się równie odległe, jak postaci królowej Egiptu Kleopatry VII czy carycy Katarzyny Wielkiej. Bo dzięki niemu i tak dowiedzą się sporo o jej karierze artystycznej (niełatwych początkach, które ostatecznie przyniosły uznanie i sławę), o relacjach z innymi gwiazdami kina i teatru (oprócz wymienionych już powyżej pojawia się jeszcze Stefan Jaracz, mowa jest o Zbigniewie Sawanie), o przyczynach podjęcia w 1945 roku decyzji o powrocie do komunistycznej Polski… Wszystko to zilustrowane zostało realistycznymi, idealnie pasującymi do charakteru opowieści, czarno-białymi (z odcieniami szarości) rysunkami Jacka Michalskiego, któremu na dodatek udało się oddać podobieństwo fizyczne postaci. W efekcie powstał komiks nie tylko dla koneserów przedwojennego kina, ale wszystkich, którzy interesują się zagmatwaną historią XX wieku.
koniec
29 lipca 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Początki państwa polskiego: Krew, krew, flaki, śmierć
Marcin Osuch

7 III 2021

Aż trzy lata kazało wydawnictwo Sport i Turystyka czekać czytelnikom na kolejny zeszyt z serii „Początki państwa polskiego”. Polska po drodze zaliczyła stan wojenny, ale możliwe, że były też inne przyczyny tak długiej przerwy.

więcej »

Krewni ofiar wysuwanych szponów
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

6 III 2021

Jak na fakt, że Logan nie żyje, w piątym albumie „All-New Wolverine: Sieroty X”, spotykamy wyjątkowo dużo postaci z wysuwanymi szponami. A także krewnych ich ofiar.

więcej »

Koniec maszyny
Andrzej Goryl

5 III 2021

Brian K. Vaughan to twórca zdolny, płodny, popularny i doceniany (laureat licznych Eisnerów, Harveyów, zdobywca British Fantasy Award). Także na polskim rynku jest dostępnych całkiem sporo komiksów tego scenarzysty. Mucha wydała jego „Lwy z Bagdadu” oraz „Sagę” (wszystkie z dotychczas dostępnych w USA tomów), Non Stop Comics w zeszłym roku skończył publikować „Paper Girls”, z kolei Egmont domknął „Runaways”, „Y: Ostatniego z mężczyzn” oraz „Ex Machinę”. To właśnie dwoma ostatnimi tomami tego (...)

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Z tego cyklu

Gdy dzieci nie słuchają rodziców…
— Wojciech Gołąbowski

Ojczyznę wolną pozwól nie zbrukać, Panie!
— Sebastian Chosiński

Prowokacja na wagę losów świata
— Sebastian Chosiński

Papież uwikłany
— Sebastian Chosiński

Ochotnik w Piekle
— Sebastian Chosiński

Komiksy nafaszerowane
— Wojciech Gołąbowski

„Życiopisanie” śmierci
— Sebastian Chosiński

Nie wszystko święte, co o świętym
— Sebastian Chosiński

W służbie Jego Cesarskiej Mości
— Sebastian Chosiński

Tylko jeden epizod
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Cztery historie z Bydgoszczą w tle
— Sebastian Chosiński

Prima Aprilis: Historie coraz nowsze
— Wojciech Gołąbowski

Taka piękna okładka…
— Wojciech Gołąbowski

Poważna kolorowanka
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o komiksach: Lipiec 2003
— Artur Długosz, Daniel Gizicki

Komiks dosłowny
— Artur Długosz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.