Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Yves Swolfs
‹Durango #15: El Cobra›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDurango #15: El Cobra
Tytuł oryginalnyDurango: El Cobra
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2017
RysunkiYves Swolfs
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Elemental
CyklDurango
ISBN978-83-947324-5-5
Format46s. 215x290 mm
Cena38,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 31,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kobra kąsa zawsze dwa razy
[Yves Swolfs „Durango #15: El Cobra” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powstały po trzech latach przerwy piętnasty tom „Durango” jest zarazem drugim, do pracy nad którym scenarzysta Yves Swolfs dopuścił rysownika Thierry’ego Giroda. Podobnie jak przy poprzednim, opłaciło się to w dwójnasób. Girod – obeznany ze stylistyką westernową – nie tylko idealnie wypełnił swoje zadanie, ale na dodatek wniósł sporo zadziorności.

Sebastian Chosiński

Kobra kąsa zawsze dwa razy
[Yves Swolfs „Durango #15: El Cobra” - recenzja]

Powstały po trzech latach przerwy piętnasty tom „Durango” jest zarazem drugim, do pracy nad którym scenarzysta Yves Swolfs dopuścił rysownika Thierry’ego Giroda. Podobnie jak przy poprzednim, opłaciło się to w dwójnasób. Girod – obeznany ze stylistyką westernową – nie tylko idealnie wypełnił swoje zadanie, ale na dodatek wniósł sporo zadziorności.

Yves Swolfs
‹Durango #15: El Cobra›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDurango #15: El Cobra
Tytuł oryginalnyDurango: El Cobra
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2017
RysunkiYves Swolfs
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Elemental
CyklDurango
ISBN978-83-947324-5-5
Format46s. 215x290 mm
Cena38,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 31,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Czytając „Dziedziczkę” (1994), czyli dwunastą odsłonę serii wymyślonej już prawie cztery dekady temu przez Yves’a Swolfsa, łatwo zrozumieć fascynację Durango Celią Norton – kobietą piękną i odważną, potrafiącą stawić czoło Złu, nawet temu, które rozpleniło się w jej własnej rodzinie. Belgijski scenarzysta tak pokierował wówczas wydarzeniami, że można było odnieść wrażenie, iż błękitnooki rewolwerowiec znajdzie wreszcie swą spokojną przystań. Że przestanie przemierzać pustynie, kaniony i stepy Dzikiego Zachodu, osiądzie w Nortonville i cieszyć będzie się szczęściem u boku wybranki. Niestety, jak wiemy z lektury kolejnych tomów cyklu, to jest „Bez litości” (1998) i „Kroku do piekła” (2006), nie było mu to dane. Z jednej strony żal, bo przecież nikt nie życzyłby nawet najgorszemu wrogowi, by spotkało go to, co stało się udziałem Celii, ale z drugiej…
…gdyby wyobraźnia Swolfsa pokierowała losami bohaterów inaczej, nie cieszylibyśmy się kolejnymi mrocznymi przygodami Durango. W powstałym po trzech latach przerwy „El Cobra” tytułowy bohater wciąż tropi sprawców nieszczęścia, jakie spadło na jego ukochaną. Tym razem dociera do zagubionego w górach miasteczka Leadville, gdzie znajduje się biuro firmy Lawrence Mining Company. Jej adres znalazł przy jednym z zabitych przez siebie łotrów. Całkiem możliwe, że właśnie tam znajdzie zleceniodawcę zbrodni, która bezpowrotnie zniszczyła jego nadzieje na szczęśliwą starość. Brzmi to wszystko trochę melodramatycznie, prawda? Ale taki charakter ma tylko introdukcja; ciąg dalszy tej opowieści to wyjątkowo ponury spaghetti-western, którego okrucieństwa mógłby wystraszyć się sam Clint Eastwood.
Durango jest w swoim fachu zabójczo skuteczny. Gdy wpada na trop człowieka, którego chce dorwać, nie odpuszcza nawet wtedy, gdy ryzykuje własnym życiem (zwłaszcza wtedy!). A teraz pcha go do przodu jeszcze straszliwsza siła – chęć dokonania zemsty, wyrównania rachunków i powetowania strat. Nie spodziewa się jednak tego, że na swojej drodze spotka innego rewolwerowca, który ma dokładnie takie same plany. To przybysz z dalekiej Argentyny, dokąd swoją drogą także dotarła sława Durango, tytułowy – jedynie w kontekście tego konkretnego albumu – El Cobra. Latynos zdaje się być jeszcze bardziej okrutny i bezwzględny; sam Durango, widząc, do czego jest zdolny i jak umiejętnie postępuje, określa go mianem „maszyny do zabijania”. Kogoś takiego zdecydowanie lepiej jest mieć po swojej stronie. Problem w tym, że od pewnego momentu zamiary Durango i Kobry zaczynają się nawzajem wykluczać.
Na dodatek zdaje się on być nicią mogącą doprowadzić Durango do poszukiwanego od dawna kłębka. Yves Swolfs, mimo czasu poświęcanego na inne serie komiksowe – vide najpierw sensacyjno-futurystyczny „Vlad” (2000-2006), potem fantastyczno-przygodowa „Legenda” (od 2003 roku) – nie wyszedł z wprawy. Wciąż znakomicie radzi sobie z podstawowymi elementami westernowego uniwersum. Wie więc, że chcąc podbić napięcie, należy wprowadzić do fabuły piękną kobietę; najlepiej niezbyt cnotliwą, aby przy okazji można było skupić się na jej wdziękach. Tę rolę spełnia ciemnowłosa kelnerka Mary. Nie zapomniał również o konieczności zainicjowania jakiegoś rewolwerowego pojedynku. Cóż, w „El Cobra” jest ich kilka i przy każdej okazji trup ściele się gęsto. Czego brakuje? Chyba tylko happy endu. Ale przecież doskonale wiemy, że w tej serii pobrzmiewałby on wyjątkowo fałszywym tonem. Thierry Girod ponownie mógł się wykazać – wszak scenariusz Swolfsa to idealny materiał do stworzenia dynamicznych i tym samym zapadających w pamięć rysunków, obfitujących w kadry o symbolicznym znaczeniu. Gdzie każdy gest i każde spojrzenie niosą ze sobą więcej niż dziesiątki słów. Francuskiemu grafikowi udało się w warstwie wizualnej spotęgować przesłanie fabuły. A to niemała sztuka!
koniec
6 sierpnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fani niezalu drą łacha z mejnstrimowców
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

24 VIII 2019

Wyobraźcie sobie świat, w którym Hogwart to szkoła dla elity morderców, zaś Harry Potter jest depresyjnym typem z szemraną przeszłością. Taka właśnie jest seria "Deadly Class", a jej tom drugi wypada jeszcze lepiej od poprzednika.

więcej »

Hodowla Zła w centrum Londynu
Sebastian Chosiński

23 VIII 2019

Drugi tom sześcioksięgu „Sherlock Holmes Society” francuski scenarzysta Sylvain Cordurié oddał w ręce kolejnego rysownika – Eduarda Torrentsa – z którym wcześniej nie miał okazji współpracować. Decyzja ponownie okazała się trafiona, ponieważ Katalończyk idealnie poradził sobie ze zilustrowaniem tej kryminalnej opowieści z elementami grozy i horroru.

więcej »

MIasto w trzech odsłonach
Marcin Osuch

22 VIII 2019

„Berlin” to trzy historie rozgrywające się w różnym czasie. Co je łączy? Czy tytułowe miasto, bohaterowie? Bardzo możliwe, że Marvano wybrał na głównego bohatera tej trylogii kogoś, a raczej coś innego.

więcej »

Polecamy

Dwanaście i pół fortepianu

Kadr, który…:

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wśród skorpionów
— Sebastian Chosiński

Pociągiem do Piekła
— Sebastian Chosiński

Gdzie diabeł nie może, tam Durango pośle…
— Sebastian Chosiński

Nie taki wampir straszny jak o nim mówią
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zrodziło go Piekło
— Sebastian Chosiński

Górniczy protest na Dzikim Zachodzie
— Sebastian Chosiński

U podnóża Gór Skalistych
— Sebastian Chosiński

Nawet stryczek mu nie straszny
— Sebastian Chosiński

Gdybyś tylko chciał, zaciągnęłabym cię do łóżka!
— Sebastian Chosiński

Piękna, niebezpieczna i… uzbrojona
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Hodowla Zła w centrum Londynu
— Sebastian Chosiński

Nekrofil z Poznania
— Sebastian Chosiński

Nieprzewidywalna przewidywalność
— Sebastian Chosiński

Wśród skorpionów
— Sebastian Chosiński

Pociągiem do Piekła
— Sebastian Chosiński

Mistrz w zadawaniu tortur
— Sebastian Chosiński

Prząśniczka w Afryce, Indiach i Korei
— Sebastian Chosiński

Gdyby to Stalin pierwszy dostał broń jądrową…
— Sebastian Chosiński

Z Londynu do Warszawy
— Sebastian Chosiński

Nostalgiczny buntownik, romantyczny zawadiaka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.