Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

  • Dr Jekyll & Mr Hyde (wyd.III)
    Stefan Weinfeld; Marek Szyszko
  • Vasco. Księga 7
    Gilles Chaillet
  • Pan Wtorek Popielcowy
    Éric Liberge
  • Black Beard
    Jean-Yves Delitte
  • Relax #43 (PolishComicArt)
    Grant Morrison, Gardner Fox, Mikołaj Graniak, Gerard Way, Karol Weber, Artur Grzenda, Jakub Kijuc; Jacek Skrzydlewski, Wojciech Cichoń, Artur Biernacki, Łukasz Zabdyr, Andrzej Graniak, Paweł Bartosiak, Sławomir Kiełbus, Mariusz Moroz, Gedeon, Zbigniew Larwa, Jakub Kijuc, Darick Robertson, Alfonso Font, Joe Kubert, Frank Frazetta, Freddie E. Williams II
  • Kroniki ze Stambułu #01
    Ersin Karabulut
  • Relax #43 (Labrum)
    Bernie Wrightson, Przemysław Soroka, Bartosz Zaskórski, Philippe Druillet, François Rivière, André Franquin, Caza, Bartosz Minkiewicz, Daniel Chmielewski, Jimmy Stamp, Mark Russell, Janek Koza, Daniel Odija; Wojciech Stefaniec, Bernie Wrightson, Debora Santos, Bartosz Zaskórski, Przemysław Dedelis, Yanick Paquette, Caza, Philippe Druillet, Daniel Chmielewski, André Franquin, Janek Koza, Bartosz Minkiewicz, Andreas Martens
  • Wdówka #1
    Igor Barańko
więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Yves Swolfs
‹Durango #16: Zmierzch ścierwojada›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDurango #16: Zmierzch ścierwojada
Tytuł oryginalnyDurango: Le crépuscule du vautour
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2018
RysunkiYves Swolfs
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Elemental
CyklDurango
ISBN9788395133404
Format52s. 215x290 mm
Cena38,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pociągiem do Piekła
[Yves Swolfs „Durango #16: Zmierzch ścierwojada” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zemsta ścierwojada” – trzeci tom serii „Durango”, jaki powstał we współpracy belgijskiego scenarzysty Yves’a Swolfsa z francuskim rysownikiem Thierrym Girodem – zamyka kolejny etap w życiu rewolwerowca. Jest także zwieńczeniem kooperacji obu uznanych artystów, co oznaczało dla pomysłodawcy serii konieczność rozejrzenia się za kolejnym ilustratorem.

Sebastian Chosiński

Pociągiem do Piekła
[Yves Swolfs „Durango #16: Zmierzch ścierwojada” - recenzja]

„Zemsta ścierwojada” – trzeci tom serii „Durango”, jaki powstał we współpracy belgijskiego scenarzysty Yves’a Swolfsa z francuskim rysownikiem Thierrym Girodem – zamyka kolejny etap w życiu rewolwerowca. Jest także zwieńczeniem kooperacji obu uznanych artystów, co oznaczało dla pomysłodawcy serii konieczność rozejrzenia się za kolejnym ilustratorem.

Yves Swolfs
‹Durango #16: Zmierzch ścierwojada›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDurango #16: Zmierzch ścierwojada
Tytuł oryginalnyDurango: Le crépuscule du vautour
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2018
RysunkiYves Swolfs
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Elemental
CyklDurango
ISBN9788395133404
Format52s. 215x290 mm
Cena38,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W ciągu sześciu lat – pomiędzy 2006 a 2012 rokiem – stworzyli trzy, układające się w tematyczną całość, opowieści. O każdej z nich można mówić tylko dobrze. Co należy podkreślić szczególnie, ponieważ seria ukazuje się od początku lat 80. XX wieku i nigdy nie zeszła poniżej bardzo wysokiego poziomu. Tworzyć jej -nastą z kolei odsłonę, nie popadając przy tym w rutynę i schematyzm, to prawdziwe mistrzostwo. Yves Swolfs jest jednak, co dzięki „Durango” udowodnił niepodważalnie, nie tylko wielkim miłośnikiem, ale i znawcą westernów (zwłaszcza w ich europejskim wydaniu). Wieńcząc w tomie „Krok do piekła” (2006) jeden istotny dla biografii głównego bohatera wątek, automatycznie otworzył kolejny, który rozwinął w „El Cobra” (2009), a zamknął – wystrzałowo! – w „Zmierzchu ścierwojada”.
Ten mało subtelny tytuł nie odnosi się jednak do leworęcznego rewolwerowca, ale tajemniczego człowieka, który nadepnął mu na odcisk, doprowadzając pośrednio swoimi knowaniami do śmierci Celii Norton. Niszcząc nadzieje na szczęśliwe rodzinne życie Durango, zmusił go do powrotu do fachu, jakim ten zajmował się wcześniej. Tyle że tym razem niebieskooki zabójca jest – z przyczyn osobistych – dużo bardziej zdeterminowany. Podążając śladem zabójców, dowiaduje się o niezgodnych z prawem i moralnie nieczystych interesach prowadzonych przez pewnego „biznesmena” gotowego uczynić najpodlejsze draństwo, aby powiększyć swój i tak spory już majątek. To człowiek z gatunku tych, którzy uważają, że kupić można każdego – jest to jedynie kwestia ceny. Korumpuje więc na potęgę urzędników państwowych i lokalnych, wynajmuje zbirów i każe im zastraszać, a nawet zabijać ludzi, którzy mu się sprzeciwiają. Jest przekonany, że Durango też może kupić, aby zapewnić sobie spokój i bezpieczeństwo…
Ale po kolei. Tym razem Swolfs wysyła swego bohatera do Kalifornii. Nieopodal Sacramento leży miasteczko Minden Town, w którego okolicach zamieszkują pokojowo nastawieni do białych Indianie z plemienia Washo. Mają jednak pecha, ponieważ na terenie ich rezerwatu znajduje się zasobne w ryby jezioro. Wielu ostrzy sobie na nie zęby, licząc na ogromne zyski z jego eksploatacji. Ale naprawdę niebezpiecznie robi się dopiero wtedy, kiedy obszarem tym zaczyna interesować się wzbudzający postrach w kilku stanach „mężczyzna z pociągu”. Chce poróżnić Washo z mieszkańcami Minden Town i korzystając z walki pomiędzy nimi, przejąć kontrolę nad całą okolicą. Wątpliwe jednak, aby chodziło mu tylko o jezioro, rezerwat musi więc skrywać znacznie wartościowszą tajemnicę. Dla Durango nie ma ona znaczenia – ważniejsze jest to, aby sprowokować nieznajomego i wyrównać swoje z nim rachunki. A że przy okazji można zrobić też dobry uczynek…
„Zmierzch ścierwojada” to klasyczna historia spod znaku spaghetti-westernu, w której nie ma postaci bez skazy. Piękna Indianka, choć szlachetna, prostytuuje się z białymi; zakochanym w niej młodym Indianinem, który po latach wraca do rezerwatu, aby poderwać swoich współplemieńców do walki o godność, kierują przede wszystkim gniew i nienawiść; burmistrz Minden Town, któremu zależy na rozwoju miasteczka, dał się przed laty skorumpować i cenę tego płaci po dziś dzień. Durango też niejedno ma na sumieniu, ale akurat jemu kibicujemy zawsze i wszędzie, bo chociaż dla wielu jest on jednym z Jeźdźców Apokalipsy, to jednak usuwa z tego padołu głównie ludzi, którzy nie zasługują na to, by żyć. Jak na przykład wspomniany już wcześniej „mężczyzna z pociągu”.
Album ten zamyka kilkuletnią współpracę Swolfsa z Girodem, co zapewne wielu fanów „Durango” mocno zasmuciło. W osobie Francuza belgijski scenarzysta znalazł bowiem ilustratora idealnego, z absolutną perfekcją odwzorowującego realia Dzikiego Zachodu. Dbającego nadzwyczajnie o szczegóły drugiego i trzeciego planu, potrafiącego kilkoma kreskami zdynamizować scenę. I – co także nie jest bez znaczenia – świetnie radzącego sobie z mimiką. Często niepotrzebne są słowa; wystarczy spojrzeć na twarze bohaterów, abyśmy wiedzieli, co myślą, i zdołali przewidywać, co za chwilę zrobią. To dowód na to, że Thierry Girod wgryzał się w scenariusze Swolfsa dogłębnie, a potem poddawał je wyjątkowo twórczej interpretacji. Kto przejął pałeczkę po nim? Ukrywający się pod pseudonimem Iko neapolitańczyk Giuseppe Ricciardi. I to on właśnie zilustrował, jak na razie ostatni tom serii, „Jessie” (2016).
koniec
14 sierpnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wojna sprzyja przedsiębiorczym
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

23 IX 2023

Każdy kraj ma swojego szemranego bohatera, takiego, który nie działał zgodnie z prawem, a jednak poprzez utrwalenie wizerunku w popkulturze w jakiś sposób jest darzony szacunkiem czy wręcz sympatią. W Stanach jest to Al Capone, u nas Łukasz „Tasiemka” Siemiątkowski, a we Francji Joseph Joanovici, o którym opowiada komiksowa miniseria „Pewnego razu we Francji”.

więcej »

Sporo obietnic
Marcin Knyszyński

22 IX 2023

Drugi z trzech tomów zbiorczych serii „Czarny Młot. Odrodzenie” jest przykładem na to, że fantazja autora czasem ponosi zbyt mocno, a chęć uczynienia swego działa dziwnym i niejednoznacznym powinna mieć chyba jakieś granice. Jeff Lemire chciał niewątpliwie dobrze, ale tym razem wystawił czytelniczą cierpliwość na próbę.

więcej »

Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
Wojciech Gołąbowski

21 IX 2023

Na trzeci zeszyt z cyklu „Nieustraszeni Łowcy Strachów” czekałem niecierpliwie. Nie powiem, że nie było warto, ale jednak „Zjawa z jeziora Tikitaka” nieco rozczarowuje.

więcej »

Polecamy

Nowe status quo

Niekoniecznie jasno pisane:

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Spisek i agentka Pinkertona
— Sebastian Chosiński

Łotr łotra łotrem pogania
— Sebastian Chosiński

Samotnik bez Imienia
— Sebastian Chosiński

Wśród skorpionów
— Sebastian Chosiński

Kobra kąsa zawsze dwa razy
— Sebastian Chosiński

Gdzie diabeł nie może, tam Durango pośle…
— Sebastian Chosiński

Nie taki wampir straszny jak o nim mówią
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zrodziło go Piekło
— Sebastian Chosiński

Górniczy protest na Dzikim Zachodzie
— Sebastian Chosiński

U podnóża Gór Skalistych
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Utopijna opowieść weselna
— Sebastian Chosiński

Grać obrazami, malować dźwiękami
— Sebastian Chosiński

Lamentacje nad losem ojców i synów
— Sebastian Chosiński

Trzej subtelni panowie
— Sebastian Chosiński

Kontemplacyjne rozkołysanie
— Sebastian Chosiński

Pieśń weselna w jazzowej tonacji
— Sebastian Chosiński

Kojące dźwięki daegeum
— Sebastian Chosiński

W drodze na szczyt
— Sebastian Chosiński

Dom niespokojnej starości
— Sebastian Chosiński

Koszmar z Garden City
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.