Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 11 sierpnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marvano
‹Berlin (wyd.II)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBerlin (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142565
Format176s. 216x285mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, kryminał, obyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

MIasto w trzech odsłonach
[Marvano „Berlin (wyd.II)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Berlin” to trzy historie rozgrywające się w różnym czasie. Co je łączy? Czy tytułowe miasto, bohaterowie? Bardzo możliwe, że Marvano wybrał na głównego bohatera tej trylogii kogoś, a raczej coś innego.

Marcin Osuch

MIasto w trzech odsłonach
[Marvano „Berlin (wyd.II)” - recenzja]

„Berlin” to trzy historie rozgrywające się w różnym czasie. Co je łączy? Czy tytułowe miasto, bohaterowie? Bardzo możliwe, że Marvano wybrał na głównego bohatera tej trylogii kogoś, a raczej coś innego.

Marvano
‹Berlin (wyd.II)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBerlin (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142565
Format176s. 216x285mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, kryminał, obyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Do moich podejrzeń wrócę za chwilę, na razie spójrzmy na sam album. Nie jest on nowością dla polskich czytelników. Pierwsze wydanie Egmont opublikował dziesięć lat temu w cyklu „XX wiek / wiek XXI“, zaledwie rok po ukazaniu się oryginału. Album składa się z trzech części tworzących swoistą trylogię. „Swoistą” bo nie wszystkie składowe są ze sobą mocno powiązane. Szczególnie dotyczy to historii pierwszej, z podtytułem „Siedmiu krasnoludków”. Jest to, nieszablonowo poprowadzona, opowieść o losach siedmioosobowej załogi brytyjskiego bombowca Lancaster – tytułowych krasnoludków. Akcja zaczyna się w roku 1993, na pasie startowym dawnego lotniska wojskowego w Lincolnshire w Anglii. W tym pustym miejscu spotykają się dwie starsze kobiety i mężczyzna w średnim wieku. Jedna z kobiet przekazuje drugiej list napisany pół wieku wcześniej. Jego lektura przerzuca czytelnika w sam środek piekła jakiego doświadczali piloci alianckich bombowców uczestniczących w nalotach dywanowych na nazistowskie Niemcy. Takich, sprawnych przejść między wydarzeniami dramatycznymi a chwilami spokoju jest tutaj zresztą kilka. To dosyć naturalne w sytuacji gdy lotnicy dzielili swoje życie na odpoczynek na, względnie bezpiecznej, wyspie a śmiertelnie groźnymi lotami nad kontynent. Ten dysonans Marvano oddał bardzo sprawnie. Ale prawdziwe mistrzostwo osiągnął przedstawiając same sceny bojowych lotów załogi Lancastera. Sposób prezentacji zagrożenia ze strony obrony przeciwlotniczej oraz myśliwców wroga, ryzyko kolizji z innym samolotem z własnej formacji nie pozostawia czytelnika obojętnym. Coś jest w tych rysunkach Belga, że, niezależnie czy to futurystyczne zmagania na innych planetach czy stara, dobra II-ga Wojna Światowa, odczuwamy cały dramatyzm walki. Kim jest trójka, która spotkała się po półwieczu? Jakie są losy siedmiu krasnoludków i ich bombowca, który przewrotnie nazwali „Królewna Śnieżka”. Wojenne losy są pokręcone także po zachodniej stronie. Najlepiej poznać je samemu, tym bardziej, że Marvano udało się stworzyć wielowymiarową historię i każdy czytelnik może odebrać ją na swój sposób.
O ile pierwsza część to historia, która może być kompilacją prawdziwych losów alianckich lotników o tyle dwie pozostałe, to czysta fikcja. Część drugą, zatytułowaną „Sprytny Reinhard”, z poprzednią łączą miasto, czyli „Berlin” oraz… samoloty. Bo, podobnie jak w „Bonneville” Marvano bohaterami uczynił superszybkie samochody, tak tutaj można odnieść wrażenie, że odpowiednio poprowadzona intryga dała mu pretekst do rysowania samolotów. Jeden Marvano wie czy rzeczywiście tak było, ale jedno i drugie wyszło mu całkiem nieźle. Niejaki Roy Stuart (jedyna postać powiązana z poprzednią historią) jest pilotem obsługującym dostawy do okupowanego Berlina, jeszcze przed rozpoczęciem blokady przez Sowietów. Oś intrygi tworzą relacje między Stuartem, Niemką Heleną i jej młodszym bratem. Relacje nieco pokręcone, intryga trochę naciągana ale Marvano całkiem sprawnie wkomponował to wszystko w wydarzenia historyczne, a jak wiadomo w tamtych czasach w Berlinie dużo się działo. Całość zamyka detektywistyczna historia „Dwoje dzieci króla”. Tę, z kolei wykorzystał autor do przedstawienia wydarzeń związanych bezpośrednio z powstaniem Muru Berlińskiego. W samej intrydze można się pogubić ale powstanie ściany dzielącej miasto i jego mieszkańców jest przedstawione bardzo precyzyjnie. Marvano nie ogranicza się do faktów ale także pozwala sobie na ostrą ocenę zarówno komunistów jak i aliantów zachodnich. I trzeba przyznać, że w większości są to oceny bardzo trafione.
„Berlin” jest kolejnym dowodem na to, że Mark Van Oppen, który tak fantastycznie oddał klimat powieści Joe Haldemana, potrafi wziąć pełnię odpowiedzialności za całość komiksowej roboty. Wziął na tapet trudne i nieoczywiste tematy i wybrnął z nich zwycięsko. Ciekawe co by mu wyszło gdyby pochylił się nad, dajmy na to… Warszawą?
koniec
22 sierpnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jest inny świat…
Tomasz Nowak

10 VIII 2020

Tom czwarty edycji zbiorczej „Druuny” miał stanowić koniec serii. Trudno tu jednak mówić o jakimś wyraźnym „zakończeniuˮ, skoro w kilkanaście lat później ukazał się dodatkowy tom „zero”, a potem następna jej odsłona… I, w rzeczy samej, ów tom czwarty nie przynosi zdecydowanych rozstrzygnięć. Choć z dzisiejszej perspektywy trudno wnioskować, czy i jakie dalsze losy przewidywał w 2003 roku Serpieri dla swej bohaterki.

więcej »

Batalion Czwartaków gromi Niemców, czyli Gwardia Ludowa w akcji. O pewnym cyklu komiksowym PRL-u
Konrad Wągrowski

9 VIII 2020

Komiksowy cykl „Podziemny front”, wydawany pierwotnie w latach 1969-1972 nie zdobył nigdy rozgłosu porównywalnego do kapitana Żbika. Ale na komiksowym bezrybiu Polski Ludowej i tak ta wojenno-sensacyjna opowieść cieszyła się solidnym zainteresowaniem młodzieży. Nawet pomimo faktu, że słuszna propaganda historyczna była w tym cyklu więcej niż natrętna.

więcej »

Cierpienia młodego Petera
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

8 VIII 2020

Ostatni album „Ultimate Spider-man” wskazywał na lekkie zmęczenie materiału. Na szczęście główni twórcy serii Brian Michael Bendis i Mark Bagley w tomie siódmym wracają do formy.

więcej »

Polecamy

Kilka słów na pożegnanie

Pilot śmigłowca:

Kilka słów na pożegnanie
— Marcin Osuch

Szczęśliwy finał
— Marcin Osuch

Trochę jak Blueberry
— Marcin Osuch

Nasz polski superman
— Marcin Osuch

Pilot punktuje, „Pilot” dołuje
— Marcin Osuch

W końcu to komiks
— Marcin Osuch

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Szybkie samochody, podstępni naziści
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Łza smutku, uśmiech wspomnień
— Marcin Osuch

Ku przestrodze
— Marcin Knyszyński

Życie na sprzedaż
— Marcin Knyszyński

„Bękarty wojny” dla całej rodziny
— Marcin Knyszyński

Esensja czyta dymki: Reaktywacja
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Ballada o żołnierzu Williamie Mandelli
— Konrad Wągrowski

Wieczna wojna, wieczna wolność, wieczny żywot
— Marcin Osuch

Krótko o komiksach: Marzec 2003, cz. 2
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Tomasz Kontny, Marcin Osuch, Tomasz Sidorkiewicz, Konrad Wągrowski, Michał R. Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.