Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 listopada 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Magenta King
‹9 godzin›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł9 godzin
Scenariusz
Data wydania13 września 2019
RysunkiMagenta King
Wydawca Mandioca
ISBN9788395319143
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 56,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Japońskie przygody
[Magenta King „9 godzin” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„9 godzin” to surrealistyczna podróż po Japonii, a dokładniej mówiąc po pewnej, bardzo specyficznej wizji tego kraju. Wizji zrodzonej w głowie autora zafascynowanego japońską kulturą – szczególnie mangą i wszystkim co z nią związane.

Paweł Ciołkiewicz

Japońskie przygody
[Magenta King „9 godzin” - recenzja]

„9 godzin” to surrealistyczna podróż po Japonii, a dokładniej mówiąc po pewnej, bardzo specyficznej wizji tego kraju. Wizji zrodzonej w głowie autora zafascynowanego japońską kulturą – szczególnie mangą i wszystkim co z nią związane.

Magenta King
‹9 godzin›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł9 godzin
Scenariusz
Data wydania13 września 2019
RysunkiMagenta King
Wydawca Mandioca
ISBN9788395319143
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 56,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dwójka młodych ludzi wyrusza w wymarzoną podróż do Japonii. Wiemy o nich niewiele, nie znamy nawet ich imion. Oboje są rysownikami i śnili o tej wyprawie przez piętnaście lat. Niestety sam pobyt w Kraju Kwitnącej Wiśni nie zaczyna się dla nich pomyślnie. Okazuje się bowiem, że K zapomniał zarezerwować pokój w hotelu kapsułowym. Na szczęści można tu chociaż wziąć prysznic i nieco się odświeżyć. Później rozpoczynają zwiedzanie Tokio. Bardzo szybko jednak bohaterowie przekonują się, że nie będzie to zwykła wycieczka krajoznawcza. Od samego początku mają wrażenie, że są obserwowani. Sprawy przybierają dziwny obrót, gdy na ich drodze pojawia się… Bill Murray i wciąga ich – w imieniu ducha Tengu – do dziwnej gry. Od tego momentu K i M codziennie przenoszą się do surrealistycznej rzeczywistości, w której muszą walczyć z wielkimi stworami i robotami, wyglądającymi jakby żywcem wyciągnięto je z jakiejś mangi. Mało tego, spotykają tu także swoich idoli – jest Hayao Miyazaki, jest także Paul Pope. Choć ich widzą akurat w tej codziennej rzeczywistości. Choć nie jest to pewne, bo granice pomiędzy zwykłą Japonią, a Japonią mangowych mechów i potworów są bardzo płynne. Zresztą w tej historii nie ma nic pewnego. Śledząc dziwne przygody bohaterów, mamy także okazję zapoznać się w pewnymi elementami japońskiej kultury i obyczajowości. Autor poukrywał w tle mnóstwo obiektów kojarzących się z Japonią. Trzeba jednak przyznać, że wychwycenie niektórych jest możliwe dopiero po lekturze przypisów umieszczonych na końcu komiksu.
Ta trudność wynika z tego, że rysunki Magenty Kinga są wypełnione detalami, ale jednocześnie daleko im do precyzji i sterylności uzyskiwanej przez mainstreamowych mistrzów mangi. Autor prezentuje zupełnie inną stylistykę. Jego plansze w oczywisty sposób są inspirowane mangą, ale widać to raczej w kadrowaniu, czy układzie paneli oraz używaniu rastrów, a nie w samej kresce, która ma bardzo szkicowy, swobodny, a chwilami bardzo niesforny charakter. Bardziej przypomina ona prace wymienionego już Paula Pope, czy też – przenosząc się na nasze podwórko – Macieja Pałki lub Jakuba Kijuca. Ważnym elementem komiksu są dodatki, w których znajdziemy zarówno opis procesu twórczego, jak i rysunki przedstawiające kolejne etapy pracy nad planszami oraz szkice stworzone podczas tej podróży. Dla czytelników zainteresowanych warsztatem rysownika bardzo interesujące okażą się zapewne informacje na temat narzędzi używanych przez autora komiksu.
„9 godzin” to na komiks bardzo specyficzny i na swój sposób urzekający. Z jednej strony bez wątpienia stanowi on hołd złożony japońskiej kulturze popularnej, z drugiej zaś oferuje jej autorską, niepowtarzalną i często zaskakującą interpretację. Magenta King, pozostając pod wpływem samego Moebiusa i jego „Garażu hermetycznego”, snuje swoją opowieść w bardzo swobodny sposób. Improwizuje kolejne zdarzenia i testuje na bieżąco różne rozwiązania narracyjne. Już samo to jest sprzeczne z drobiazgowym planowaniem fabuł charakterystycznym dla mangaków – szczególnie tych działających w głównym nurcie. W rezultacie dostajemy zwariowany komiks, czy też jak mówi sam autor we wstępie, swoisty szkicownik i dziennik z podróży, ukazujący surrealistyczną rzeczywistość, w której swoje przygody przeżywa dwójka bohaterów. Co ciekawe, z ich punktu widzenia surrealistyczny charakter ma zarówno zwykły świat, w którym żyją Japończycy, jak i ta magiczną rzeczywistość, do której trafili za sprawą złośliwego ducha Tengu. Egzotyczny kraj, który odwiedzili, oferuje im wiele intrygujących doświadczeń. Możliwość spotkania wielkich robotów i potworów, bohaterów mangi i anime staje się po prostu naturalnym elementem tej wycieczki. Czyż w końcu nie tak wyobrażamy sobie Japonię? Odległy, piękny, egzotyczny świat, od czasu do czasu niszczony przez Godzillę i nawiedzany przez mitologiczne duchy, w którym wszyscy wyglądają jak bohaterowie mang. W każdym razie taki kraj pokazuje nam Magenta King i towarzyszenie mu w jego podróży stanowi bardzo miłe doświadczenie.
koniec
18 października 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Cztery teasery
Marcin Knyszyński

18 XI 2019

Już we wrześniu 2018 roku wydawnictwo Detective Comics rozpoczęło świętowanie trzydziestego jubileuszu „Sandmana” – jednego z najważniejszych dzieł, jakie kiedykolwiek pojawiły się w historii komiksu. Z tej okazji właśnie Neil Gaiman i zaproszeni przez niego artyści wystartowali z czterema nowymi seriami opatrzonymi wspólnym szyldem – „The Sandman Universe”.

więcej »

Pod powierzchnią
Marcin Knyszyński

15 XI 2019

Drugi tom „Providence” jest dokładnie tym, czego się spodziewaliśmy po lekturze pierwszego. Główny bohater, dziennikarz „Heralda” o nazwisku Robert Black, kontynuuje swą podróż po Nowej Anglii w poszukiwaniu materiałów do „Great American Novel”, którą bardzo chce napisać. I co znajduje?

więcej »

Galijska zmiana pokoleniowa
Marcin Osuch

14 XI 2019

To czwarty album kultowej serii autorstwa duetu Ferri-Conrad. Podobnie jak w poprzednich ich pracach, zachowany jest duch humoru Goscinnego i kreska Uderzo.

więcej »

Polecamy

Roślinny kryzys tożsamości

Niekoniecznie jasno pisane:

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Wystarczy uwierzyć
— Marcin Knyszyński

Odkryj się sam
— Marcin Knyszyński

Protestujemy, ale co dalej?
— Marcin Knyszyński

Rozgrzewka do tańca rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Legowisko śmierci
— Paweł Ciołkiewicz

Żywioł planowania…
— Paweł Ciołkiewicz

Królowa magii…
— Paweł Ciołkiewicz

Niewidzialne zakamarki świata
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzina jest najważniejsza
— Paweł Ciołkiewicz

Chłopi i niewolnicy
— Paweł Ciołkiewicz

Wspomnienia mieszkają w przedmiotach
— Paweł Ciołkiewicz

W Xanadu Kubilaj Chan pałac prześwietny wznieść polecił…
— Paweł Ciołkiewicz

Komiksowa gra video
— Paweł Ciołkiewicz

Wyrzucić koszmar z pamięci
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.