Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 listopada 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Pedro Moura, Marta Teives
‹Powroty›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowroty
Scenariusz
Data wydania30 września 2019
RysunkiMarta Teives
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-66347-11-3
Format40s. 170X260 mm
Cena42,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Niewidzialne zakamarki świata
[Pedro Moura, Marta Teives „Powroty” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powroty nigdy nie są łatwe. Madalena wraca do Corvelo – wioski, w której dorastała pod czujnym okiem swojej babci. Młoda kobieta stopniowo przypomina sobie atmosferę minionych lat, a my przy tej okazji poznajmy jej sekrety.

Paweł Ciołkiewicz

Niewidzialne zakamarki świata
[Pedro Moura, Marta Teives „Powroty” - recenzja]

Powroty nigdy nie są łatwe. Madalena wraca do Corvelo – wioski, w której dorastała pod czujnym okiem swojej babci. Młoda kobieta stopniowo przypomina sobie atmosferę minionych lat, a my przy tej okazji poznajmy jej sekrety.

Pedro Moura, Marta Teives
‹Powroty›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowroty
Scenariusz
Data wydania30 września 2019
RysunkiMarta Teives
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-66347-11-3
Format40s. 170X260 mm
Cena42,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Choć początkowo mogłoby się wydawać, że będzie to historia o nostalgicznym powrocie do dzieciństwa, to jednak pobyt w Corvelo nie ma w sobie jednak nic uroczego. Babcia nie żyje, a wspomnienia nawiedzające Madalenę nie są przyjemne. W każdym razie nie wszystkie… Stopniowo poznajemy okoliczności, jakie sprawiły, że bohaterka została porzucona przez rodziców i oddana na wychowanie do babci. Przemierzamy wraz z nią okoliczne pola i lasy, obserwujemy ją, gdy sama zostaje w pozbawionym elektryczności, starym domu. Towarzyszymy jej, gdy musi zmierzyć się ze swoimi problemami.
Przy takim odczytaniu komiks „Powroty” jest przygnębiającą kroniką powrotu do przeszłości i zapisem dramatu związanego z traumą dzieciństwa. Komiks można jednak interpretować inaczej. Jeśli zamiast przykładać do niego ramę komiksu realistycznego, chcielibyśmy zobaczyć utrzymaną w konwencji baśniowej historię powrotu do czarownego świata dzieciństwa, wówczas opowieść zyskuje zupełnie inny wydźwięk. Staje się urzekającą opowieścią o triumfie magii i dziecięcej wyobraźni, która jest silniejsza niż ograniczenia racjonalnego świata. Oczywiście można powiedzieć, że ta druga interpretacja jest nieco naciągana, a może nawet stanowi przejaw jakiegoś chorego eskapizmu. Mimo wszystko ma ona w sobie coś intrygującego. Poza tym, w końcu to komiks, a w komiksach wszystko jest możliwe. Nawet pojawienie się baśniowych istot, które wnoszą nieco kolorytu do szarej codzienności.
Obojętne jednak jaką interpretację wybierzemy, komiks Pedro Moury oraz Marty Teives jest poruszający i na pewno nie pozostawi nikogo obojętnym. Autorom udało się w bardzo przekonujący i oryginalny sposób pokazać emocje targające kobietą, która próbuje pokładać sobie życie pomimo przeciwności losu. Wbrew ludziom, którzy patrzą na nią jak na kogoś odstającego od normy, chce ona znów przemierzać niewidzialne zakamarki świata w towarzystwie swoich przyjaciół. Duża w tym zasługa świetnych, czarno-białych rysunków, w których realizm przenika się z baśniowością. Z jednej strony widzimy zatem precyzyjnie odwzorowane wnętrza, poprawne anatomicznie postacie i naznaczone piętnem codzienności twarze rysowane cienką kreską, z drugiej zaś podziwiamy nieco tajemniczy i dwuznaczny świat przyrody i zamieszkujących ją stworzeń często przedstawiany za pomocą bardziej energicznych i swobodnych pociągnięć. Przetarcia i efekt suchego pędzla sprawia, że wszytko to wygląda mniej realistycznie. W ciekawy sposób ukazane zostało także to, jak wspomnienia nakładają się na teraźniejszość, jak do niej wkraczają i zmieniają sposób jej postrzegania.
„Powroty” to krótka, ale bardzo intensywna historia o… No właśnie, o czym? O radosnym powrocie do dzieciństwa, czy może o traumatycznym doświadczaniu przeszłości? Czy jest to opowieść radosna, czy przygnębiająca? Czy bije z niej optymizm, czy może daje ona powody do pesymizmu? Myślę, że każdy po lekturze odpowie sobie na te pytania na swój sposób. Wszystko zależy od tego, jak spojrzymy na wewnętrzny świat głównej bohaterki. Czy zobaczymy w nim niebezpieczne wizje zagrażające normalnemu funkcjonowaniu w społeczeństwie, czy może piękne obrazy czyniące codzienną egzystencję znośną. Zdaje się, że sami autorzy również zachęcają do takich zabaw interpretacyjnych – zaczerpnięte od Guillaume’a Apollinaire’a motto, niejednoznaczne zakończenie oraz kilka symboli tu i ówdzie zostawionych na planszach komiksu, to elementy dające do myślenia.
koniec
23 października 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czy warto dać się zjeść?
Sebastian Chosiński

20 XI 2019

Awanturniczo-przygodowa seria Jeana Dufaux powoli zbliża się do końca. „Kanibale” to przedostatni tom „Barakudy”. Nic więc dziwnego, że scenarzysta robi wszystko, co możliwe, aby podnieść poziom napięcia. W tym przypadku oznacza to wprowadzenie na arenę wydarzeń wyjątkowo okrutnego czarownika, za plecami którego czają się tytułowi kanibale.

więcej »

Cztery teasery
Marcin Knyszyński

18 XI 2019

Już we wrześniu 2018 roku wydawnictwo Detective Comics rozpoczęło świętowanie trzydziestego jubileuszu „Sandmana” – jednego z najważniejszych dzieł, jakie kiedykolwiek pojawiły się w historii komiksu. Z tej okazji właśnie Neil Gaiman i zaproszeni przez niego artyści wystartowali z czterema nowymi seriami opatrzonymi wspólnym szyldem – „The Sandman Universe”.

więcej »

Pod powierzchnią
Marcin Knyszyński

15 XI 2019

Drugi tom „Providence” jest dokładnie tym, czego się spodziewaliśmy po lekturze pierwszego. Główny bohater, dziennikarz „Heralda” o nazwisku Robert Black, kontynuuje swą podróż po Nowej Anglii w poszukiwaniu materiałów do „Great American Novel”, którą bardzo chce napisać. I co znajduje?

więcej »

Polecamy

Roślinny kryzys tożsamości

Niekoniecznie jasno pisane:

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Wystarczy uwierzyć
— Marcin Knyszyński

Odkryj się sam
— Marcin Knyszyński

Protestujemy, ale co dalej?
— Marcin Knyszyński

Rozgrzewka do tańca rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Legowisko śmierci
— Paweł Ciołkiewicz

Żywioł planowania…
— Paweł Ciołkiewicz

Królowa magii…
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzina jest najważniejsza
— Paweł Ciołkiewicz

Japońskie przygody
— Paweł Ciołkiewicz

Chłopi i niewolnicy
— Paweł Ciołkiewicz

Wspomnienia mieszkają w przedmiotach
— Paweł Ciołkiewicz

W Xanadu Kubilaj Chan pałac prześwietny wznieść polecił…
— Paweł Ciołkiewicz

Komiksowa gra video
— Paweł Ciołkiewicz

Wyrzucić koszmar z pamięci
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.