Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Daphne Collignon, Virginia Greiner
‹Tamara Łempicka›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTamara Łempicka
Scenariusz
Data wydania20 listopada 2019
RysunkiDaphne Collignon
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Marginesy
ISBN9788366335493
Format56s. 240x320 mm
Cena44,90
Gatunekbiograficzny, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Odnaleźć harmonię
[Daphne Collignon, Virginia Greiner „Tamara Łempicka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po komiksowej biografii Artemizji Gentileschi wydawnictwo Marginesy oferuje kolejną opowieść o niezależnej kobiecie. Z siedemnastego wieku przeskakujemy wprawdzie do lat dwudziestych XX wieku, ale bohaterka jest bardzo podobna. Tamara Łempicka to również silna i zdeterminowana artystka, wykraczająca poza horyzont swojej epoki.

Paweł Ciołkiewicz

Odnaleźć harmonię
[Daphne Collignon, Virginia Greiner „Tamara Łempicka” - recenzja]

Po komiksowej biografii Artemizji Gentileschi wydawnictwo Marginesy oferuje kolejną opowieść o niezależnej kobiecie. Z siedemnastego wieku przeskakujemy wprawdzie do lat dwudziestych XX wieku, ale bohaterka jest bardzo podobna. Tamara Łempicka to również silna i zdeterminowana artystka, wykraczająca poza horyzont swojej epoki.

Daphne Collignon, Virginia Greiner
‹Tamara Łempicka›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTamara Łempicka
Scenariusz
Data wydania20 listopada 2019
RysunkiDaphne Collignon
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Marginesy
ISBN9788366335493
Format56s. 240x320 mm
Cena44,90
Gatunekbiograficzny, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Ktokolwiek stanie mi na drodze w dążeniu do doskonałości, może szukać szczęścia gdzie indziej”. To zdanie, wypowiedziane przez Tamarę Łempicką podczas jednej z małżeńskich kłótni, dokładnie oddaje jej nastawienie do życia i sztuki. Malarka bryluje pośród gwiazd paryskiej bohemy, raz po raz szokując wszystkich wokół swoją postawą i bezkompromisowym traktowaniem swojej twórczości. Wytrwale poszukuje inspiracji i natchnienia, romansując z mężczyznami i kobietami. Szuka muzy, która pozwoli stworzyć niezapomniane dzieło. Malarka zatraca się w artystycznych wojażach, spychając rodzinę na drugi plan. Dokładniej mówiąc, dotyczy to raczej męża, bo matczyne relacje z córką cały czas próbuje podtrzymywać. I choć udaje się jej to całkiem dobrze, to na dłuższą metę liczy się tylko sztuka.
Komiks przedstawia krótki, ale bardzo burzliwy okres w życiu artystki. Małżeństwo z hrabią Łempickim przechodzi kryzys. Ona żyje coraz intensywniej, angażując się w swoją sztukę oraz świat paryskiej bohemy, on nie potrafi tego znieść. Dla Tamary rodzina jest ważna, ale sztuka okazuje się jeszcze ważniejsza. Obserwujemy jej dążenie do idealnej harmonii i pragnienie przejęcia kontroli nad otaczającą rzeczywistością. O ile jednak w malarstwie odnosi sukces, o tyle w życiu rodzinnym nie do końca się to udaje. W każdym razie jej rozumienie harmonii nie jest zgodne z wyobrażeniami męża.
Komiks nie jest typową biografią. Scenariusz Virginie Greiner pokazuje bowiem tylko mały wycinek życia Łempickiej. Scenarzystka koncentruje się na próbach zrozumienia motywacji kobiety oraz kierujących nią emocji. Być może właśnie dlatego, na końcu albumu znalazł się tekst stanowiący jego uzupełnienie. Dimitri Joaninides w syntetyczny sposób przedstawia życie Łempickiej oraz ewolucję twórczości artystki. Warstwa graficzna komiksu przywołuje skojarzenia ze stylistyką lat dwudziestych. Tę atmosferę wzmacnia dodatkowo utrzymana w sepii kolorystyka komiksu. Kreska Daphné Collignon jest elegancka i precyzyjna. Wystylizowane twarze kobiet i mężczyzn bardzo są do siebie podobne, co w znacznej mierze wynika z panującej wówczas mody na styl chłopczycy.
„Tamara Łempicka” to komiks, który na pewno znajdzie się w biblioteczkach miłośników komiksowych biografii wielkich artystów. Autorki kreślą niezwykle emocjonalny portret malarki śmiało wykraczającej poza swoją epokę i nieustannie dążącej do doskonałości. Nawet kosztem życia osobistego i rodziny.
koniec
11 grudnia 2019
Egzemplarz recenzencki komiksu otrzymaliśmy dzięki uprzejmości wydawnictwa Marginesy.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Karola los wzniosły, los podły
Tomasz Nowak

24 IX 2020

Pamiętacie Johnhny′ego Rottena wykrzykującego dramatyczne pytanie: Kto zabił Bambi? Okazuje się, że to nie jedyne prawdziwie dramatyczne pytanie popkultury. Jest choćby taki Karol. Ba, powstał poświęcony mu w całości komiks! Ale jedyna wiedza o nim pochodzi z tytułu „Mówili na niego Karol”. Nadal więc pytamy, kim on właściwie jest? A odpowiedź, że to trup wcale nas nie zadowala.

więcej »

Wracamy do Teksasu, tam nie ma ropy
Marcin Osuch

23 IX 2020

Prawie dziesięć lat temu, przy okazji serii zbiorczych „Lucky Luke’ów” w rozmiarze szkolnych zeszytów, wyraziłem nadzieję, że przyjdzie czas, gdy wszystkie te historie zostaną wydane tak jak zostały do tego stworzone, w formacie A4. Od kilku lat Egmont wznawia całą serię właśnie w tym kształcie i ostatnio przyszedł czas na tom osiemnasty – „W cieniu wież wiertniczych”.

więcej »

Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
Marcin Knyszyński

22 IX 2020

Dziś znowu czytamy „Sin City”. Poznaliśmy już brutalnego Marva i poharatanego psychicznie Dwighta. Obaj byli antybohaterami pełną gębą, nie różnili się zbytnio od bandziorów, którym stawiali czoła. Dziś spotkamy Johna Hartigana, pierwszego jednoznacznie pozytywnego mieszkańca Miasta Grzechu – zdecydowanie najmniej cynicznego i zepsutego. Być może dlatego cierpi najbardziej.

więcej »

Polecamy

Komiks, którego nie było

Podziemny front:

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż autora

Nic nie jest tak skomplikowane, jak się wydaje
— Paweł Ciołkiewicz

Ratunku!!! Człowieki atakują!
— Paweł Ciołkiewicz

Abrakadabra to czary i magia…
— Paweł Ciołkiewicz

Duchy umarłych
— Paweł Ciołkiewicz

My name is Brazil. Bruno Brazil
— Paweł Ciołkiewicz

Droga nienawiści to droga do pustki
— Paweł Ciołkiewicz

Czarująca feeria
— Paweł Ciołkiewicz

Witajcie w Blackwood College
— Paweł Ciołkiewicz

Nic nie może przecież wiecznie trwać
— Paweł Ciołkiewicz

Rewolwerowcy i potwory
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.