Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 kwietnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Daphne Collignon, Virginia Greiner
‹Tamara Łempicka›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTamara Łempicka
Scenariusz
Data wydania20 listopada 2019
RysunkiDaphne Collignon
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Marginesy
ISBN9788366335493
Format56s. 240x320 mm
Cena44,90
Gatunekbiograficzny, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Odnaleźć harmonię
[Daphne Collignon, Virginia Greiner „Tamara Łempicka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po komiksowej biografii Artemizji Gentileschi wydawnictwo Marginesy oferuje kolejną opowieść o niezależnej kobiecie. Z siedemnastego wieku przeskakujemy wprawdzie do lat dwudziestych XX wieku, ale bohaterka jest bardzo podobna. Tamara Łempicka to również silna i zdeterminowana artystka, wykraczająca poza horyzont swojej epoki.

Paweł Ciołkiewicz

Odnaleźć harmonię
[Daphne Collignon, Virginia Greiner „Tamara Łempicka” - recenzja]

Po komiksowej biografii Artemizji Gentileschi wydawnictwo Marginesy oferuje kolejną opowieść o niezależnej kobiecie. Z siedemnastego wieku przeskakujemy wprawdzie do lat dwudziestych XX wieku, ale bohaterka jest bardzo podobna. Tamara Łempicka to również silna i zdeterminowana artystka, wykraczająca poza horyzont swojej epoki.

Daphne Collignon, Virginia Greiner
‹Tamara Łempicka›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTamara Łempicka
Scenariusz
Data wydania20 listopada 2019
RysunkiDaphne Collignon
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Marginesy
ISBN9788366335493
Format56s. 240x320 mm
Cena44,90
Gatunekbiograficzny, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Ktokolwiek stanie mi na drodze w dążeniu do doskonałości, może szukać szczęścia gdzie indziej”. To zdanie, wypowiedziane przez Tamarę Łempicką podczas jednej z małżeńskich kłótni, dokładnie oddaje jej nastawienie do życia i sztuki. Malarka bryluje pośród gwiazd paryskiej bohemy, raz po raz szokując wszystkich wokół swoją postawą i bezkompromisowym traktowaniem swojej twórczości. Wytrwale poszukuje inspiracji i natchnienia, romansując z mężczyznami i kobietami. Szuka muzy, która pozwoli stworzyć niezapomniane dzieło. Malarka zatraca się w artystycznych wojażach, spychając rodzinę na drugi plan. Dokładniej mówiąc, dotyczy to raczej męża, bo matczyne relacje z córką cały czas próbuje podtrzymywać. I choć udaje się jej to całkiem dobrze, to na dłuższą metę liczy się tylko sztuka.
Komiks przedstawia krótki, ale bardzo burzliwy okres w życiu artystki. Małżeństwo z hrabią Łempickim przechodzi kryzys. Ona żyje coraz intensywniej, angażując się w swoją sztukę oraz świat paryskiej bohemy, on nie potrafi tego znieść. Dla Tamary rodzina jest ważna, ale sztuka okazuje się jeszcze ważniejsza. Obserwujemy jej dążenie do idealnej harmonii i pragnienie przejęcia kontroli nad otaczającą rzeczywistością. O ile jednak w malarstwie odnosi sukces, o tyle w życiu rodzinnym nie do końca się to udaje. W każdym razie jej rozumienie harmonii nie jest zgodne z wyobrażeniami męża.
Komiks nie jest typową biografią. Scenariusz Virginie Greiner pokazuje bowiem tylko mały wycinek życia Łempickiej. Scenarzystka koncentruje się na próbach zrozumienia motywacji kobiety oraz kierujących nią emocji. Być może właśnie dlatego, na końcu albumu znalazł się tekst stanowiący jego uzupełnienie. Dimitri Joaninides w syntetyczny sposób przedstawia życie Łempickiej oraz ewolucję twórczości artystki. Warstwa graficzna komiksu przywołuje skojarzenia ze stylistyką lat dwudziestych. Tę atmosferę wzmacnia dodatkowo utrzymana w sepii kolorystyka komiksu. Kreska Daphné Collignon jest elegancka i precyzyjna. Wystylizowane twarze kobiet i mężczyzn bardzo są do siebie podobne, co w znacznej mierze wynika z panującej wówczas mody na styl chłopczycy.
„Tamara Łempicka” to komiks, który na pewno znajdzie się w biblioteczkach miłośników komiksowych biografii wielkich artystów. Autorki kreślą niezwykle emocjonalny portret malarki śmiało wykraczającej poza swoją epokę i nieustannie dążącej do doskonałości. Nawet kosztem życia osobistego i rodziny.
koniec
11 grudnia 2019
Egzemplarz recenzencki komiksu otrzymaliśmy dzięki uprzejmości wydawnictwa Marginesy.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Po Ennisie
Andrzej Goryl

7 IV 2020

„Punisher MAX” to seria kojarzona głównie z Garthem Ennisem. Nic dziwnego – irlandzki autor ją rozpoczął i prowadził przez kilkadziesiąt numerów. Stworzył w tym czasie szereg bardzo porządnych (i kilka wyjątkowo udanych) historii. Ojciec „Kaznodziei” pokazał, że świetnie czuje postać Franka Castle’a i nawet z prostych historii o tym bohaterze potrafi dużo wyciągnąć. Jednak szósty tom tego cyklu powstał bez jego udziału. Zebrane tu scenariusz popełnili inni autorzy: Greg Hurwitz, Duane (...)

więcej »

Blast It!
Marcin Knyszyński

6 IV 2020

Czytaliśmy ostatnio „Western” Jeana Van-Hamme’a i Grzegorza Rosińskiego. Dziś znowu udajemy się na komiksowy Dziki Zachód – ale trochę bardziej na południe i o dziesięć lat wcześniej. „Jim Cutlass” pełen jest humoru i pędzącej na złamanie karku przygody – jakże jest inny od wspomnianego „Westernu”.

więcej »

Męskie granie
Marcin Knyszyński

5 IV 2020

Wydawnictwo Non Stop Comics wydało przed rokiem trzy pierwsze odcinki serii „Jazz Maynard” w jednym zbiorczym tomie, zatytułowanym „Trylogia barcelońska”. Teraz przyszła pora na kolejny tryptyk, „Trylogię islandzką”, zbierający części od czwartej do szóstej. Zmieniamy klimat – ale tylko w znaczeniu meteorologicznym, bo drugi tom dostarcza czytelnikom dokładnie to samo, co pierwszy.

więcej »

Polecamy

Magia w przewodach

Niekoniecznie jasno pisane:

Magia w przewodach
— Marcin Knyszyński

Komiks nadmiaru
— Marcin Knyszyński

Śledztwo trwa!
— Marcin Knyszyński

Głębokie rozczarowanie
— Marcin Knyszyński

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Monstrum po drugiej stronie czarnej dziury
— Paweł Ciołkiewicz

Zemsta jest słodka
— Paweł Ciołkiewicz

Nowy, wspaniały świat?
— Paweł Ciołkiewicz

Marsjanie atakują
— Paweł Ciołkiewicz

Dranie z Południa
— Paweł Ciołkiewicz

Człowiek i maszyna
— Paweł Ciołkiewicz

Gra pozorów
— Paweł Ciołkiewicz

Podążaj za Białym Królikiem
— Paweł Ciołkiewicz

Czas na przygodę
— Paweł Ciołkiewicz

Nowy wspaniały świat
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.