Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marek Oleksicki, Tobiasz Piątkowski
‹Bradl #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBradl #4
Scenariusz
Data wydania27 września 2019
RysunkiMarek Oleksicki
Wydawca Egmont, Muzeum Powstania Warszawskiego
CyklBradl
ISBN9788328142824
Format64s. 167x255mm
Cena29,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia w obrazkach: Piękne kobiety w niebezpiecznych czasach
[Marek Oleksicki, Tobiasz Piątkowski „Bradl #4” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W czwartym tomie „Bradla” tytułowy bohater – przynajmniej w drugiej noweli – zostaje zepchnięty na drugi plan. Głównie po to, aby oczyścić przedpole dla dwóch pojawiających się w tej historii kobiet-agentek: hrabianki Marii Grocholskiej oraz Krystyny Skarbek, na której wdzięki nie pozostaje obojętny nawet szef Muszkieterów, inżynier Stefan Witkowski.

Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Piękne kobiety w niebezpiecznych czasach
[Marek Oleksicki, Tobiasz Piątkowski „Bradl #4” - recenzja]

W czwartym tomie „Bradla” tytułowy bohater – przynajmniej w drugiej noweli – zostaje zepchnięty na drugi plan. Głównie po to, aby oczyścić przedpole dla dwóch pojawiających się w tej historii kobiet-agentek: hrabianki Marii Grocholskiej oraz Krystyny Skarbek, na której wdzięki nie pozostaje obojętny nawet szef Muszkieterów, inżynier Stefan Witkowski.

Marek Oleksicki, Tobiasz Piątkowski
‹Bradl #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBradl #4
Scenariusz
Data wydania27 września 2019
RysunkiMarek Oleksicki
Wydawca Egmont, Muzeum Powstania Warszawskiego
CyklBradl
ISBN9788328142824
Format64s. 167x255mm
Cena29,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To już czwarty tom wojennych przygód jednego z najsłynniejszych agentów polskiego ruchu oporu w czasie drugiej wojny światowej Kazimierza Leskiego, a ich końca nie widać. Jeśli autorzy dzieła – scenarzysta Tobiasz Piątkowski i rysownik Marek Oleksicki – w takim tempie będą prowadzić akcję, to całkiem możliwe, że będziemy mieć do czynienia z pierwszą na polskim rynku telenowelą komiksową. I nic w tym złego, bo „Bradl” wciąż trzyma wysoki poziom, na dodatek przedstawia wydarzenia, które dotąd nie przeniknęły do społecznej świadomości. Bo kto – oczywiście poza zawodowymi historykami i fascynatami dziejów Polskiego Państwa Podziemnego – słyszał o takiej organizacji, jak „Muszkieterzy” i jej nadzwyczaj kontrowersyjnym szefie, kapitanie (i jednocześnie inżynierze) Stefanie Witkowskim? A dzięki tej serii można dowiedzieć się o nich całkiem sporo…
W albumie otrzymujemy tradycyjnie dwie kolejne powiązane ze sobą fabularnie historie: „W tym dniu ukończyłem trzydziesty szósty rok życia” oraz „Vesperale”. Pierwsza z nich rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych. W retrospekcjach cofamy się bowiem do przełomu września i października 1939 roku, kiedy to po przegranej bitwie pod Kockiem generał Franciszek Kleeberg podejmuje decyzję o kapitulacji (co formalnie kończy wojnę obronną). Wśród żołnierzy Samodzielnej Grupy Operacyjnej „Polesie” jest także Witkowski, który jednak nie ma najmniejszego zamiaru dać się zamknąć w oflagu; dlatego też oznajmia zaufanym towarzyszom broni: „Tych z was, którzy dalej chcą bić wroga, wezmę pod swoją komendę. Na polecenie generała Kleeberga schodzę do podziemia”. Można się domyśleć, że w ten sposób autorzy przedstawiają swoją wersję genezy Muszkieterów.
I jednocześnie wskazują przyczyny schizmy „Inżyniera” (to jeden z kilku konspiracyjnych pseudonimów Witkowskiego), który postanawia pójść własną drogą, nie jednocząc się ani ze Służbą Zwycięstwu Polski, ani ze Związkiem Walki Zbrojnej. W czasie rzeczywistym natomiast Witkowski, którego organizacja odcięta jest od pomocy finansowej płynącej dla polskiego podziemia z Zachodu, dowiaduje się o nieudanej misji kuriera przemycającego z Węgier pieniądze dla ruchu oporu i jego wpadce w bieszczadzkim Baligrodzie. Chętnie przejąłby tę gotówkę, zanim wpadnie ona w ręce Niemców bądź… ZWZ. Mógłby za nie rozwinąć działalność szpiegowską, jak również kupić broń. Na szczęście tę drugą może pozyskać też w inny sposób – i do tego właśnie potrzebuje Leskiego, który musi zrehabilitować się za niedawną wpadkę (patrz: nowela „Qui pro quo” zamieszczona w tomie trzecim serii).
W „Vesperale” natomiast na plan pierwszy wybijają się dwie piękne agentki – Maria Grocholska (wysłana przez „Inżyniera” w wiadomej misji do Baligrodu) oraz legendarna Krystyna Skarbek, która – wtedy już powiązana z Secret Intelligence Service (SIS) – przekonuje szefa Muszkieterów do nawiązania bliskiej współpracy z Brytyjczykami. Co istotne w kontekście dalszych wydarzeń, o których zapewne Piątkowski i Oleksicki opowiedzą w kolejnych tomach „Bradla”, bez wiedzy i tym bardziej bez zgody ZWZ. Jeśli wierzyć autorom komiksu, Witkowski zgodził się na propozycję Skarbek, ponieważ czuł się przyparty do muru przez inne ugrupowania polskiego podziemia, którym nie ufał i z którymi nie chciał współpracować. Jeszcze jeden intrygujący wątek zostaje otwarty w finale „Vesperale”, a to za sprawą wprowadzenia do fabuły Józefa Łokietka – byłego pepeesowca, który w okresie międzywojennym stał się, obok Taty Tasiemki (Łukasza Siemiątkowskiego) i Ślepego Maksa (Menachema Bornsztajna), najsłynniejszym gangsterem II RP.
Graficznie trudno oczekiwać szczególnych nowości. Marek Oleksicki przedstawia opowieść Piątkowskiego w mrocznych barwach. Co łatwo wytłumaczyć, wszak czasy, w jakich rozgrywa się akcja komiksu, były nad wyraz ponure. W każdej godzinie uczestnikom ruchu oporu groziły aresztowanie i śmierć. Nie tylko zresztą ze strony niemieckich okupantów. Tradycyjnie też komiks wzbogacony został o krótki esej historyczny, w którym brytyjska historyczka Clare Mulley (autorka przetłumaczonej przed sześcioma laty na język polski książki „Kobieta szpieg. Polka w służbie Jego Królewskiej Mości”) przedstawia polskie agentki z czasów drugiej wojny światowej, które związane były z rodzimymi bądź obcymi wywiadami, jak właśnie Krystyna Skarbek (tytułowa „kobieta-szpieg”), Klementyna Mańkowska, Halina Szymańska czy cichociemna „Zo”, czyli Elżbieta Zawacka. Biorąc pod uwagę, że w tym tomie „Bradla” to kobiety odgrywają główne role – wydaje się to jak najbardziej zrozumiałe.
koniec
18 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Historia w obrazkach: Nie wszystko święte, co o świętym
Sebastian Chosiński

3 VII 2020

Sztampowa i bez polotu jest ta komiksowa biografia papieża Jana Pawła II. Kiedy natomiast pojawiają się w niej odniesienia do historii Polski po 1945 roku, robi się momentami wręcz szkodliwa. Sprawcą całego nieszczęścia jest francuski scenarzysta Olivier Dobremel, a jego wtop nie ratują nawet przyzwoite rysunki Włocha Fabrizia Fiorentiniego.

więcej »

Daleko jeszcze?
Paweł Ciołkiewicz

2 VII 2020

„Oskar Ed. Mój największy sen” to opowieść wymykająca się prostym interpretacjom. Na najbardziej podstawowym poziomie jest to historia o pewnej, długiej rodzinnej wyprawie. Mąż, żona i syn jadą samochodem w jakieś tajemnicze, wybrane przez ojca miejsce. Podczas podróży rodzice nieustannie się kłócą, a dzieciak stara się jakoś to wszystko przetrzymać, pogrążając się w dziwacznych fantazjach. Jednak sama wyprawa jest jedynie pretekstem do stworzenia całkowicie odrealnionej opowieści o… no (...)

więcej »

Skrzyżowanie konia z pająkiem
Agnieszka ‘Achika’ Szady

1 VII 2020

Na skutek ryzykownego eksperymentu fizycznego spory kawałek Filadelfii został przerzucony na nieznaną planetę, zamieszkaną przez dziwaczne, sześcionogie zwierzęta… i nie tylko. W trzecim tomie „i nie tylko” wreszcie się objawiło namacalnie.

więcej »

Polecamy

Szczęśliwy finał

Pilot śmigłowca:

Szczęśliwy finał
— Marcin Osuch

Trochę jak Blueberry
— Marcin Osuch

Nasz polski superman
— Marcin Osuch

Pilot punktuje, „Pilot” dołuje
— Marcin Osuch

W końcu to komiks
— Marcin Osuch

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Nie lataj, synku, nisko i powoli
— Marcin Osuch

Zobacz też

Z tego cyklu

Nie wszystko święte, co o świętym
— Sebastian Chosiński

W służbie Jego Cesarskiej Mości
— Sebastian Chosiński

Tylko jeden epizod
— Wojciech Gołąbowski

Na koń!
— Wojciech Gołąbowski

W dżungli ludzkich sumień
— Sebastian Chosiński

Gdybyśmy takich „Czarnych Brygad” mieli w ‘39 więcej…
— Wojciech Gołąbowski

Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski

Gdyby nie Trymalchion…
— Sebastian Chosiński

Dolina Krzemowa na Pałukach
— Sebastian Chosiński

Z wojewody – prezydent!
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Krótko o komiksach: Grudzień 2004
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski

Bohater z legend?
— Daniel Gizicki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.