Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Steve Niles
‹Frankenstein żyje, żyje!›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrankenstein żyje, żyje!
Scenariusz
Data wydania3 października 2019
PrzekładMarek Starosta
Wydawca KBOOM
ISBN978-83-954323-1-6
Format104s. 199x305mm
Cena70,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Berni Wrightson żyje, żyje!
[Steve Niles „Frankenstein żyje, żyje!” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Frankenstein żyje, żyje!” to nie kolejna adaptacja przerobionej na wszystkie sposoby powieści Mary Shelley, a coś na kształt jej kontynuacji. Dodajmy, że bardzo udanej, wysmakowanej i utrzymanej w duchu pierwowzoru. A przy tym o wiele bardziej lekkostrawnej.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Berni Wrightson żyje, żyje!
[Steve Niles „Frankenstein żyje, żyje!” - recenzja]

„Frankenstein żyje, żyje!” to nie kolejna adaptacja przerobionej na wszystkie sposoby powieści Mary Shelley, a coś na kształt jej kontynuacji. Dodajmy, że bardzo udanej, wysmakowanej i utrzymanej w duchu pierwowzoru. A przy tym o wiele bardziej lekkostrawnej.

Steve Niles
‹Frankenstein żyje, żyje!›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrankenstein żyje, żyje!
Scenariusz
Data wydania3 października 2019
PrzekładMarek Starosta
Wydawca KBOOM
ISBN978-83-954323-1-6
Format104s. 199x305mm
Cena70,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Stereotyp wyglądu potwora Frankensteina jest głęboko zakorzeniony w popkulturalnej świadomości. A jednak wszyscy ci, którzy spodziewają się w niniejszym komiksie znaleźć monstrum z płaską głową i drutami wystającymi z szyi, o fizis Borisa Karloffa, będą rozczarowani. Już na samym początku opowieści, jej twórcy zaznaczają ten fakt dobitnie w komentarzu, będącym przemyśleniami głównego bohatera. Autor rysunków, nieodżałowany Bernie Wrightson, zadbał o to, by stwór wyróżniał się z tłumu aparycją i trupim obliczem, czego symbolem jest brak nosa, ale jednocześnie dodał element nieobecny w innych adaptacjach powieści Shelley. Jest nim jak najbardziej ludzie spojrzenie. I to nie groźne, a myślące, wystraszone i łagodne.
Komiks rozpoczyna się w momencie, w którym kończy się klasyczna powieść. Stwór z ciałem zmarłego stwórcy pozostaje na mroźnej północy, by tam umrzeć. Jak się jednak okazuje, pożegnanie się z tym światem nie jest mu dane. Ani od mrozu, ani od gorąca. Musi więc trwać, co nie jest takie proste, biorąc pod uwagę, że wszędzie, gdzie się pojawi wzbudza obrzydzenie i lęk.
Nie chcę zdradzać za dużo z fabuły, bo choć nie jest ona przesadnie skomplikowana, to jednak intensywnie działa na poziomie emocjonalnym. Zwłaszcza, że tym razem wydarzenia obserwujemy nie z punktu widzenia doktora Frankensteina, a samego potwora. Śledzimy jego rozterki i próbę odpowiedzi na pytanie, o to kim jest, bo na pewno nie człowiekiem. Prześladują go również zwidy zamordowanych przez siebie osób, zwłaszcza tego, który powołał go do życia.
Jednak sama fabuła to tylko część „Frankenstein żyje, żyje!”. Wydaje się, że o wiele ważniejszym elementem całości są niesamowite, klimatyczne i pełne szczegółów rysunki Berniego Wrightsona. Duże, często całostronicowe, a nawet dwustronicowe, kadry to osobne dzieła sztuki, których kontemplowanie stanowi nie mniejszą radość, niż śledzenie losów stwora. Prace te stanowią epitafium artysty, który zmarł w trakcie pracy nad miniserią i nie zdołał jej ukończyć. Ostatni rozdział na podstawie pozostawionych przez niego szkiców dorysował Kelley Jones. Z całym szacunkiem do jego pracy, ale ten fragment nie dorównuje pozostałym, co niestety burzy atmosferę i trochę psuje finał.
Szczęśliwie wydawnictwo KBOOM postarało się o ekskluzywne wydanie „Frankenstein żyje, żyje!” i zadbało nie tylko o gustowną oprawę w twardych okładkach, ale także o niezwykłe dodatki, którymi są oryginalne szkice Wrightsona. Rzucają one nieco światła na prace Jonesa, który wyraźnie nie chciał za bardzo ingerować w wizję mistrza.
Omawiana pozycja to dzieło zamknięte, stanowiące wysmakowaną rozrywkę, zarówno dla duszy, jak i dla oczu. Warto po nie sięgnąć już tylko po to, by podziwiać ostatnie prace Berniego Wrightsona. Na szczęście, rysownik, wraz ze scenarzystą Steve′m Nilesem zadbali o to, by opowieść pozostała wierna duchowi twórczości Mary Shelley i tak jak romantyczny klasyk, stawiała pytania o moralny aspekt równania się człowieka z Bogiem, o sens istnienia, a także poruszała kwestię samotności jednostki odrzuconej przez społeczeństwo.
koniec
21 grudnia 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z telewizji do komiksu
Marcin Knyszyński

17 I 2020

Grudniowy komiks z serii wydawniczej „DC Deluxe” jest kolejnym albumem z człowiekiem-nietoperzem w roli… no właśnie, wcale nie głównej. „Batman. Szalona miłość i inne opowieści” składa się z jednej dłuższej i kilku krótszych historii obrazkowych, w której pierwsze skrzypce grają raczej antagoniści Batmana. Ale zanim o tym opowiemy, wróćmy na chwilę do roku 1992.

więcej »

Kadr, który… może cię przygnieść
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2020

Origangster, Szczumuraj, Nostalgejsza, Ramka, upostaciowiony Scenariusz i ubrany na biało „rodzinny facet” (określenie wydawcy), który z nimi walczy. Tusz leje się gęsto, a kadry drżą w posadach.

więcej »

Jak to dobrze (nie) być Bruce’em Wayne’em
Sebastian Chosiński

13 I 2020

Już od jakiegoś czasu czekamy na zapowiadany ślub Batmana z Catwoman. I… jeszcze trochę na niego poczekamy, co sugeruje już zresztą tytuł szóstego tomu zbiorczego opowieści spod znaku DC Odrodzenie – „Narzeczona czy włamywaczka”.

więcej »

Polecamy

Głębokie rozczarowanie

Niekoniecznie jasno pisane:

Głębokie rozczarowanie
— Marcin Knyszyński

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Wystarczy uwierzyć
— Marcin Knyszyński

Odkryj się sam
— Marcin Knyszyński

Protestujemy, ale co dalej?
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Zieloną Strzałą w dziesiątkę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bez przemyślenia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie ma tej mocy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Władcy wszechświata
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dreszczyk tajemnicy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Uwieranie z tyłu głowy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Jesteśmy trójwymiarowym efektem ubocznym dwuwymiarowego wszechświata
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zmiany… zmiany… zmiany…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mgły kolejnego eventu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Sześćdziesiąt lat minęło a niebo wciąż na swoim miejscu...
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.