Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 marca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe (wybrane)

więcej »

Emilio Van der Zuiden
‹Agatha Christie: Beresfordowie. Pan Brown›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAgatha Christie: Beresfordowie. Pan Brown
Scenariusz
Data wydania22 stycznia 2020
RysunkiEmilio Van der Zuiden
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Egmont
CyklAgatha Christie
ISBN9788328198012
Format64s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Miłość w cieniu śmiertelnego zagrożenia
[Emilio Van der Zuiden „Agatha Christie: Beresfordowie. Pan Brown” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
O trzecim albumie z serii „Agatha Christie” można powiedzieć dokładnie to samo, co o jego dwóch poprzednikach – nie jest arcydziełem, ale na pewno interesującą adaptacją klasycznej powieści królowej kryminału. W „Tajemniczym przeciwniku” zadebiutowała niezwykła dla Brytyjki para bohaterów – Tommy i Tuppence Beresfordowie.

Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu śmiertelnego zagrożenia
[Emilio Van der Zuiden „Agatha Christie: Beresfordowie. Pan Brown” - recenzja]

O trzecim albumie z serii „Agatha Christie” można powiedzieć dokładnie to samo, co o jego dwóch poprzednikach – nie jest arcydziełem, ale na pewno interesującą adaptacją klasycznej powieści królowej kryminału. W „Tajemniczym przeciwniku” zadebiutowała niezwykła dla Brytyjki para bohaterów – Tommy i Tuppence Beresfordowie.

Emilio Van der Zuiden
‹Agatha Christie: Beresfordowie. Pan Brown›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAgatha Christie: Beresfordowie. Pan Brown
Scenariusz
Data wydania22 stycznia 2020
RysunkiEmilio Van der Zuiden
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Egmont
CyklAgatha Christie
ISBN9788328198012
Format64s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wielbiciele twórczości angielskiej pisarki pomysł przerabiania na komiksy jej najbardziej znanych dzieł uznają zapewne za nadzwyczaj trafiony (choć mimo wszystko niepozbawiony pewnego ryzyka). Tym bardziej że, przynajmniej jak do tej pory, dostępne w naszym kraju opowieści obrazkowe z serii „Agatha Christie” należy zaliczyć do udanych. Tak było zarówno w przypadku „Morderstwa w Orient Expressie” (z Herkulesem Poirotem w roli głównej), jak i „Nocy w bibliotece ” (ze starającą się rozwikłać zagadkę zbrodni popełnionej na młodej i pięknej kobiecie Jane Marple). Po lekturze dwóch wartościowych adaptacji można było założyć, że i trzecia nie powinna sprawić zawodu. I, możecie być pewni, nie sprawi. Mimo że w porównaniu z wyżej wspomnianymi jej kaliber jest najmniejszy. Co zresztą wynika wprost z literackiego pierwowzoru.
Tommy (Thomas Beresford) i Tuppence (Prudence Cowley) to niezwykła para detektywów-amatorów. Niezwykła z dwóch powodów: po pierwsze – są, choć nie od razu, małżeństwem, po drugie – w rozwiązywaniu nawet najtrudniejszych spraw zawsze towarzyszy im duże poczucie humoru. Owszem, nie brakuje go także w powieściach z Poirotem i panną Marple, ale tam jest ono jednak trochę kamuflowane, tutaj natomiast mamy do czynienia z prawdziwymi jego erupcjami. Co oczywiście w dużej mierze wynika z różnic charakterologicznych obojga bohaterów: Tuppence to obdarzona wielką wyobraźnią pięknotka, z tych, co to najpierw działają, a dopiero potem zastanawiają się nad skutkami swoich czynów, z kolei Tommy jest jej całkowitym przeciwieństwem – twardo stąpa po ziemi, a wyobraźnia jest u niego towarem deficytowym. Agatha Christie (1890-1976) powołała ich do życia na początku swojej drogi twórczej. Pojawili się bowiem już w drugiej wydanej przez Angielkę powieści – „Tajemniczym przeciwniku” (1922). A potem powracali jeszcze czterokrotnie: w „Śledztwie na cztery ręce” (1929), „N czy M?” (1941), „Domie nad kanałem” (1968) oraz „Tajemnicy Wawrzynów” (1973).
Preludium do właściwej fabuły stanowią wydarzenia rozgrywające się w maju 1915 roku, kiedy to na Atlantyku zostaje zatopiony przez niemiecką łódź podwodną amerykański okręt pasażerski RMS „Lusitania” (to fakt historyczny). Na jego pokładzie znajduje się między innymi Jane Fish, do której już po trafieniu przez torpedę zgłasza się jej rodak, niejaki pan Danvers. Przekazuje Jane tajne dokumenty, które kobieta ma oddać ambasadorowi USA w Londynie, by finalnie trafiły do rąk króla Jerzego V. Podkreśla ich wagę, przekonując, że… mogą zmienić bieg wojny. Kilka minut później ginie podstępnie zamordowany na oczach panny Fish; ona z kolei, w ciężkim szoku, trafia do szalupy ratunkowej. Czy, dotarłszy do Anglii, wypełniła swą misję? Raczej nie, skoro cztery lata później, już po zakończeniu wojny, wciąż jest poszukiwana przez swego amerykańskiego narzeczonego Juliusa Herrsheimera, który w nadziei na odnalezienie ukochanej pofatygował się nawet do Londynu.
To jeden wątek. Drugi związany jest już bezpośrednio z głównymi bohaterami książki i komiksu. Tommy i Tuppence poznali się jeszcze w czasie wojny, ona była pielęgniarką w szpitalu, on żołnierzem leczącym bitewną ranę. Ponownie los styka ich ze sobą na londyńskiej ulicy kilka miesięcy po zakończeniu działaj zbrojnych. Oboje nie mają pracy, postanawiają więc, co zdecydowanie nie jest typowe dla flegmatycznych Brytyjczyków, założyć spółkę poszukiwaczy przygód, którzy za odpowiednią zapłatę podejmą się wykonania najbardziej nawet szalonego zadania. Przeczytawszy w „Timesie” ogłoszenie o poszukiwaniu niejakiej Jane Fish, uznają, że to może być ich pierwsza misja. W swej naiwności nie przewidują nawet, w jak potężne wdepną tym samym tarapaty. Wkrótce na ich drodze stają bowiem bardzo niebezpieczni ludzie – i to zarówno z brytyjskiego rządu (i podległych mu służb specjalnych), jak i z obcych wywiadów.
Powieść Christie, chociaż utrzymana w lekkim tonie, podejmowała temat bardzo poważny i na czasie – infiltracji osłabionego wojną państwa przez zdecydowanie źle życzące mu mocarstwo. Też jeszcze wsparte na dość koślawych fundamentach, ale za to napędzane dającą mu wielką siłę nienawistną ideologią. Fabułę książki na komiksowy scenariusz zaadaptował, dokonując przy tym kilku zmian (istotnych, ale w żaden sposób nie wypaczających przesłania pisarki), belgijski twórca Emilio Van der Zuiden (vide nieznane w Polsce serie „McQueen”, „Samochodowe śledztwa Margot” czy „Przygody Boba Neyreta, kierowcy dżentelmena”). Wyszła z tego bardzo zgrabna sensacyjno-szpiegowska historia, obfitująca w zaskakujące zwroty akcji. Trochę staromodna, ale przecież takie ramotki mają w sobie sporo uroku. Podobnie jak Tuppence Cowley, czyli przyszła pani Beresford. Van der Zuiden odpowiadał także za stronę graficzną albumu – i tu poradził sobie nie mniej przyzwoicie. Co oznacza, że czytelnikom nie grozi ani popadnięcie w ekstazę, ani też irytacja wynikająca z braku umiejętności rysownika. Ot, miła lekturka na dłuuuugie wiosenne dni z konieczności spędzane w domu.
koniec
17 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Na kolana, psy, Conan powrócił!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

28 III 2020

Po latach rozłąki Conan Barbarzyńca powraca do macierzy, czyli wydawnictwa Marvel. I, na Croma, jest to powrót udany, czego dowodzi „Conan Barbarzyńca: Życie i śmierć Conana księga pierwsza”.

więcej »

Ewangelia według Alejandro Jodorowsky’ego
Andrzej Goryl

27 III 2020

Oficyna Scream niestrudzenie wydaje kolejne komiksy Alejandro Jodorowsky’ego – zarówno te zupełnie nowe, jak również te, które już kiedyś były publikowane w Polsce. W tej drugiej kategorii mieszczą się "Technokapłani". Nowe wydanie zamknęło się w dwóch grubych tomach, zbierających po cztery albumy serii – w twardej oprawie, na niezłym papierze i w powiększonym formacie. W tym tekście zajmiemy się drugą częścią tego cyklu.

więcej »

Zagadka nieśmiertelności?
Marcin Osuch

25 III 2020

Z czym się kojarzyć może Szwajcaria? Z górami, zegarkami, papieskimi gwardzistami, pięknie położonymi jeziorami. W „Przygodach szwajcarskich” nie uświadczymy nic z tych klasyków, co więcej, dostajemy bodaj najtrudniejszą w odbiorze historię o człowieku bez linii szczęścia na dłoni.

więcej »

Polecamy

Magia w przewodach

Niekoniecznie jasno pisane:

Magia w przewodach
— Marcin Knyszyński

Komiks nadmiaru
— Marcin Knyszyński

Śledztwo trwa!
— Marcin Knyszyński

Głębokie rozczarowanie
— Marcin Knyszyński

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Doktor spod mostu
— Sebastian Chosiński

Z szamba wyszedłeś… a dokąd wrócisz?
— Sebastian Chosiński

Po Słowo Boże na Dach Świata
— Sebastian Chosiński

Król i hrabiowie
— Sebastian Chosiński

Skrzypek na… fiordzie
— Sebastian Chosiński

Trzy Korony na Lazurowym Wybrzeżu
— Sebastian Chosiński

Nordic noir w postaci czystej
— Sebastian Chosiński

Starsza pani, która nie chce zniknąć
— Sebastian Chosiński

Mujrum na tropie
— Sebastian Chosiński

Ksiądz znikąd
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.