Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marvano
‹Grand Prix (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrand Prix (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142572
Format176s. 216x285m
Cena99,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szybkie samochody, podstępni naziści
[Marvano „Grand Prix (wyd.II)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czasami komiks historyczny robi narracyjnego fikołka, pokazując znane wydarzenia z zupełnie nieznanej perspektywy. Taki zabieg wybrał autor „Grand Prix”, pokazując dojście Hitlera do władzy z poziomu toru wyścigowego.

Dagmara Trembicka-Brzozowska

Szybkie samochody, podstępni naziści
[Marvano „Grand Prix (wyd.II)” - recenzja]

Czasami komiks historyczny robi narracyjnego fikołka, pokazując znane wydarzenia z zupełnie nieznanej perspektywy. Taki zabieg wybrał autor „Grand Prix”, pokazując dojście Hitlera do władzy z poziomu toru wyścigowego.

Marvano
‹Grand Prix (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGrand Prix (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142572
Format176s. 216x285m
Cena99,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Mark van Oppen – czyli artysta znany jako Marvano – często sięga w swoich samodzielnych albumach po motywy historyczne i technologiczne. Z jednej strony mamy rzeczy takie jak „Berlin” albo „Brygada żydowska”, gdzie zanurzamy się w realia II wojny światowej, z drugiej – „Bonneville”, gdzie w centrum wydarzeń stały niezwykłe modele superszybkich aut. W „Grand Prix” twórca połączył te dwa elementy w całkiem zgrabny sposób.
Tym razem zabiera nas do Niemiec we wczesnych latach 30., gdzie rozwijał się prężnie rynek samochodowy – oraz wyścigi coraz to szybszych aut. Właśnie powstają takie firmy jak Mercedes czy Volkswagen; kierowcy giną na torach, testując nowe rozwiązania technologiczne, a zwycięstwa w wyścigach są wykorzystywane jako jedna z dźwigni machiny propagandowej Hitlera. Marvano przeprowadza nas przez te burzliwe lata, zarysowując historię dojścia Austriaka do władzy w Niemczech, zmian społecznych w kraju, radykalizacji poglądów, aby zakończyć opowieść w roku 1939. W centrum akcji stoją jednak wyścigowcy: kierowcy, technicy i kobiety, które ich inspirowały. Do tego Marvano dorzucił nieco szpiegowskiej sensacji, by komiks nie składał się wyłącznie z suchych faktów – i oto mamy „Grand Prix”, nietypowy, przez co ciekawy komiks historyczny.
Auta rysowane przez autora są jak zwykle bezbłędne. Modele samochodów wyścigowych zmieniające się niemal z roku na rok przyciągają oko i są wierne materiałom historycznym. Wpleceni w fabułę bohaterowie historyczni – Rudolf Hasse, Rudi Caracciola, szereg innych niemieckich i włoskich kierowców oraz mechaników – również są bez problemu rozpoznawalni, nieomal przerysowani z archiwalnych zdjęć. Marvano wykorzystał ich w swojej narracji, nadając im zapewne cechy niezgodne ze znanymi z faktograficznych zapisków, jednak nie kłuje to w żaden sposób w oczy. Nieliczni fikcyjni bohaterowie są z kolei całkiem dobrze napisani. Całość składa się na przyjemny misz-masz wyobrażeń i faktów, który interesuje czytelników przyjętą nową perspektywą wydarzeń z Niemiec lat 30.
„Grand Prix” to zdecydowanie komiks dla fanów historii, II wojny i motoryzacji. Każda z tych grup znajdzie dla siebie coś, co ją tu zafascynuje. Pozostali czytelnicy mogą mieć mieszane uczucia: z jednej strony to ciekawe ujęcie tematu, z drugiej – skakanie z toru wyścigowego do nocy kryształowej i z powrotem może być nieco konsternujące. Ogółem jednak to jeden z lepszych komiksów Marvano wydanych w Polsce.
Plusy:
  • ciekawe ujęcie znanego tematu
  • wątek sensacyjny
  • dopracowane rysunki aut
  • ładne, twardookładkowe wydanie
Minusy:
  • przekrojowe, ale niezbyt detaliczne podejście do faktów
koniec
9 kwietnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Trójkąt miłosny
Paweł Ciołkiewicz

26 I 2022

„Dziadostwo” to satyryczna opowieść o kilku młodych ludziach, którzy wiodą dość zwyczajne życie. Jak to jednak zwykle u Jakuba Topora bywa właśnie ta zwyczajność zostaje ukazana w zaskakujący sposób i staje się głównym punktem narracji.

więcej »

Człowiek z wysokiego zamku
Marcin Osuch

25 I 2022

Ostatnie lata na polskim rynku obrodziły w komiksowe opowieści osadzone na Dzikim Zachodzie. Znakomita większość tych pozycji to albumy, które na rynku frankofońskim (bo takie dominują) miały swoją premierę trzydzieści-czterdzieści lat temu. Do nich należy także cykl „Cartland”.

więcej »

Dla dobra ludzkości
Paweł Ciołkiewicz

24 I 2022

Trzeci tom serii „Snowpiercer”, publikowanej przez Wydawnictwo Kurc, stanowi bezpośrednią kontynuację zdarzeń opisanych w poprzedniej odsłonie. Śledzimy zatem dalsze losy pasażerów Icebrakera – tak, tak, Snowpiercer jak pamiętamy jest zamknięty wewnątrz tego pociągu. Czy dla ludzkości jest jeszcze jakakolwiek szansa na przetrwanie?

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Ku przestrodze
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Historia mniej znana
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

MIasto w trzech odsłonach
— Marcin Osuch

Łza smutku, uśmiech wspomnień
— Marcin Osuch

Życie na sprzedaż
— Marcin Knyszyński

„Bękarty wojny” dla całej rodziny
— Marcin Knyszyński

Esensja czyta dymki: Reaktywacja
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Ballada o żołnierzu Williamie Mandelli
— Konrad Wągrowski

Wieczna wojna, wieczna wolność, wieczny żywot
— Marcin Osuch

Krótko o komiksach: Marzec 2003, cz. 2
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Tomasz Kontny, Marcin Osuch, Tomasz Sidorkiewicz, Konrad Wągrowski, Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Honor kata
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Ładne i dobre
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Piękna Portugalia
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Witaj ponownie, Kurtz
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Czyżby czegoś brakowało?
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Toćka w toćkę, towarzyszu
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Kosmiczna sława po grób
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Uprasza się o ostrożność
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Rozpierduchy ciąg dalszy
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Powrót do normy
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.