Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Pierre Christin, Sebastien Verdier
‹Orwell›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOrwell
Scenariusz
Data wydania22 kwietnia 2020
RysunkiSebastien Verdier
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-66500-13-6
Format140s. 225x297 mm
Cena59,90
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wszędzie widzisz wojnę
[Pierre Christin, Sebastien Verdier „Orwell” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kim był George Orwell? Na okładce komiksowej biografii, wydanej niedawno przez Marginesy, możemy przeczytać, że był to „absolwent Eton, policjant, robociarz, dandys, bojownik, dziennikarz, buntownik, powieściopisarz, ekscentryk, socjalista, patriota, ogrodnik, pustelnik i wizjoner”. Burzliwa i bogata w doświadczenia biografia dość jednoznacznie uformowała całą osobowość i przekonania autora „Roku 1984” – poznajmy ją teraz w formie historii obrazkowej.

Marcin Knyszyński

Wszędzie widzisz wojnę
[Pierre Christin, Sebastien Verdier „Orwell” - recenzja]

Kim był George Orwell? Na okładce komiksowej biografii, wydanej niedawno przez Marginesy, możemy przeczytać, że był to „absolwent Eton, policjant, robociarz, dandys, bojownik, dziennikarz, buntownik, powieściopisarz, ekscentryk, socjalista, patriota, ogrodnik, pustelnik i wizjoner”. Burzliwa i bogata w doświadczenia biografia dość jednoznacznie uformowała całą osobowość i przekonania autora „Roku 1984” – poznajmy ją teraz w formie historii obrazkowej.

Pierre Christin, Sebastien Verdier
‹Orwell›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOrwell
Scenariusz
Data wydania22 kwietnia 2020
RysunkiSebastien Verdier
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-66500-13-6
Format140s. 225x297 mm
Cena59,90
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Autor scenariusza, słynny Pierre Christin, wymienia w posłowiu całą masę źródeł, z których korzystał w podczas pisania własnej wersji życiorysu Erica Arthura Blaira (gdyż tak naprawdę nazywał się George Orwell). Na co szczególnie chciał zwrócić uwagę? Podzielona na trzy oddzielne części komiksowa opowieść o życiu wiecznego tułacza i wagabundy, wyraźnie akcentuje motyw kształtowania się jego światopoglądu i formowania postaci „Orwella takiego, jakiego znamy” – tak nazwany został trzeci, przedostatni rozdział powieści graficznej.
Pierwsza część opowiada o dzieciństwie i dojrzewaniu Erica – syna średniozamożnych brytyjskich urzędników pracujących w angielskich koloniach w Azji. Poznajemy jego dzieje po tym, jak w wieku kilku lat wraca z matką do Anglii – wysłany do elitarnej szkoły, rezygnuje z kariery, którą wymyślili dla niego rodzice i ląduje w oddziałach Królewskiej Policji Imperialnej w Birmie. Tam poznaje prawdziwe oblicze imperializmu i postanawia żyć bliżej zwykłych ludzi. Część druga to czasy jego małżeństwa i pobytu na froncie Hiszpańskiej Wojny Domowej. Bierze udział w wewnętrznym konflikcie po lewej stronie tamtejszej sceny politycznej – uczy się tego, że komunizm i faszyzm tak naprawdę nie różnią się od siebie za bardzo. Część trzecia to jego życie już po powrocie do Anglii – czasy Drugiej Wojny Światowej i powojenne. Był to okres nie tylko aktywnego dziennikarstwa zaangażowanego i prac nad dwoma najsłynniejszymi, unieśmiertelniającymi go dziełami, ale i aktywnej walki o wolność i własne zdrowie (choć ono zawsze schodziło na drugi plan). Ostatni króciutki rozdział to swego rodzaju epitafium – podkreślające tylko to, że Orwell jest i będzie wiecznie żywy.
Pierre Christin wydaje się być właściwym człowiekiem do napisania komiksowego życiorysu Orwella. Poglądy polityczne Christina, jasno wyłożone w jego „Legendach naszych czasów 1975-1977”, zdają się być zbliżone do tych, które prezentował autor „Folwarku zwierzęcego”. Obaj są lewicowcami, socjalistami widzącymi wyraźnie słabości tejże ideologii i jej skłonności do przeobrażania się w koszmarny totalitaryzm. Orwell, którego poznajemy na kartach komiksu, to bystry obserwator rzeczywistości i pilny uczeń – nauki pobiera zarówno od ludzi z wysoko usytuowanych warstw społecznych jak i od tych pogardzanych i zapomnianych. W swoich powieściach zawierał wszystkie swoje doświadczenia i obserwacje – życie w slumsach i przytułkach, głód, niesprawiedliwości kolonialne, rasizm, pogardę, chaos i brak pomysłu na przyszłość wśród reprezentantów hiszpańskiej lewicy oraz grozę niesioną przez frankistów. Dokładnie wiedział na czym polega zło niesione przez totalitaryzmy wszelkiej maści i głośno o tym mówił. Czasem może zbyt gorączkowo, jakby „wszędzie widział wojnę” – na co zwracała uwagę jego żona. Christin chciał pokazać przede wszystkim źródła takiego a nie innego światopoglądu Orwella – pod takim właśnie kątem należy czytać tę biografię.
Za rysunki odpowiada przede wszystkim Sébastien Verdier. Jego realistyczne, szczegółowe, czarnobiałe kadry ilustrują większość całej historii. Styl Verdiera jest bardzo surowy, skupiony na detalu i bardzo realistycznej prezentacji wszelkich scenografii. Samochody, budynki, pejzaże, ulice wnętrza – wszystko odwzorowane w iście kronikarski, imponujący szczegółami sposób. Odniosłem nawet wrażenie, że Verdier napracował się bardziej niż wymagała tego sama treść. Prace francuskiego grafika przeplatane są z rzadka wstawkami innych twórców zaproszonych do udziału w projekcie. Są zawsze kolorowe, zajmują czasem jedną, a niekiedy dwie strony i dotyczą fragmentów powieści Orwella lub jego spisanych wspomnień – na przykład tych związanych z zaklętymi rewirami pewnej paryskiej restauracji, w której przyszły pisarz pracował jako pomywacz.
Biografii Orwella powstało sporo i wiele zapewne jeszcze powstanie. Ta od wydawnictwa Marginesy jest jedną z oryginalniejszych i raczej do wszystkich nie trafi. Jednak czytelnicy, którym została przeznaczona, sięgną po nią na pewno.
koniec
22 kwietnia 2020

Komentarze

22 IV 2020   10:56:42

> Podzielona na trzy oddzielne części (...) tak nazwany został trzeci, przedostatni rozdział powieści graficznej.

Wydaje mi się, że coś tu jest nie tak.

22 IV 2020   14:01:46

Racja.
Powinno być "Podzielona na cztery oddzielne części...". Czwarta jest króciutka - taki hołd dla pisarza.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o komiksach: Sherlock Miś i Indiana Jones
Marcin Osuch

25 V 2020

Dawno, dawno temu, przed siedmioma rocznikami redaktor naczelny internetowego magazynu z ambicjami pochylił się nad pierwszym odcinkiem nowej wtedy serii. Opinię wydał pozytywną ale martwił się czy będzie kontynuacja.

więcej »

Szczęście kruche jak porcelana, czyli dziwna niechęć do rysowania nóg
Agnieszka ‘Achika’ Szady

25 V 2020

Tajemniczy wynalazca, potrafiący tworzyć ożywione istoty z porcelany, przygarnia małoletnią złodziejkę. Co może pójść nie tak? Albo raczej: który z co najmniej trzech przewidywalnych tragicznych scenariuszy się ziści?

więcej »

Za Troy!
Paweł Ciołkiewicz

24 V 2020

Można było się tego spodziewać – drugi tom wydania zbiorczego „Odysei Lanfeusta” znów przynosi solidną porcję zwariowanych przygód okraszonych dosadnym i dwuznacznym humorem. Dla miłośników fantasy to nadal lektura obowiązkowa. Niezobowiązująca i bezpretensjonalna rozrywka na najwyższym poziomie.

więcej »

Polecamy

Pożegnanie z Rosińskim

Pilot śmigłowca:

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Nie lataj, synku, nisko i powoli
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż autora

Zmierzch rewolucji
— Marcin Knyszyński

Nikogo nie potrzebuję!
— Marcin Knyszyński

Sztuka ucieczek
— Marcin Knyszyński

Teatr absurdu
— Marcin Knyszyński

Jeszcze bardziej typowy Leo
— Marcin Knyszyński

Diabłu na pohybel
— Marcin Knyszyński

Blast It!
— Marcin Knyszyński

Męskie granie
— Marcin Knyszyński

Nienazwane
— Marcin Knyszyński

Supernoir
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.