Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Pierre Christin, Sebastien Verdier
‹Orwell›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOrwell
Scenariusz
Data wydania22 kwietnia 2020
RysunkiSebastien Verdier
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-66500-13-6
Format140s. 225x297 mm
Cena59,90
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wszędzie widzisz wojnę
[Pierre Christin, Sebastien Verdier „Orwell” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kim był George Orwell? Na okładce komiksowej biografii, wydanej niedawno przez Marginesy, możemy przeczytać, że był to „absolwent Eton, policjant, robociarz, dandys, bojownik, dziennikarz, buntownik, powieściopisarz, ekscentryk, socjalista, patriota, ogrodnik, pustelnik i wizjoner”. Burzliwa i bogata w doświadczenia biografia dość jednoznacznie uformowała całą osobowość i przekonania autora „Roku 1984” – poznajmy ją teraz w formie historii obrazkowej.

Marcin Knyszyński

Wszędzie widzisz wojnę
[Pierre Christin, Sebastien Verdier „Orwell” - recenzja]

Kim był George Orwell? Na okładce komiksowej biografii, wydanej niedawno przez Marginesy, możemy przeczytać, że był to „absolwent Eton, policjant, robociarz, dandys, bojownik, dziennikarz, buntownik, powieściopisarz, ekscentryk, socjalista, patriota, ogrodnik, pustelnik i wizjoner”. Burzliwa i bogata w doświadczenia biografia dość jednoznacznie uformowała całą osobowość i przekonania autora „Roku 1984” – poznajmy ją teraz w formie historii obrazkowej.

Pierre Christin, Sebastien Verdier
‹Orwell›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOrwell
Scenariusz
Data wydania22 kwietnia 2020
RysunkiSebastien Verdier
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-66500-13-6
Format140s. 225x297 mm
Cena59,90
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Autor scenariusza, słynny Pierre Christin, wymienia w posłowiu całą masę źródeł, z których korzystał w podczas pisania własnej wersji życiorysu Erica Arthura Blaira (gdyż tak naprawdę nazywał się George Orwell). Na co szczególnie chciał zwrócić uwagę? Podzielona na trzy oddzielne części komiksowa opowieść o życiu wiecznego tułacza i wagabundy, wyraźnie akcentuje motyw kształtowania się jego światopoglądu i formowania postaci „Orwella takiego, jakiego znamy” – tak nazwany został trzeci, przedostatni rozdział powieści graficznej.
Pierwsza część opowiada o dzieciństwie i dojrzewaniu Erica – syna średniozamożnych brytyjskich urzędników pracujących w angielskich koloniach w Azji. Poznajemy jego dzieje po tym, jak w wieku kilku lat wraca z matką do Anglii – wysłany do elitarnej szkoły, rezygnuje z kariery, którą wymyślili dla niego rodzice i ląduje w oddziałach Królewskiej Policji Imperialnej w Birmie. Tam poznaje prawdziwe oblicze imperializmu i postanawia żyć bliżej zwykłych ludzi. Część druga to czasy jego małżeństwa i pobytu na froncie Hiszpańskiej Wojny Domowej. Bierze udział w wewnętrznym konflikcie po lewej stronie tamtejszej sceny politycznej – uczy się tego, że komunizm i faszyzm tak naprawdę nie różnią się od siebie za bardzo. Część trzecia to jego życie już po powrocie do Anglii – czasy Drugiej Wojny Światowej i powojenne. Był to okres nie tylko aktywnego dziennikarstwa zaangażowanego i prac nad dwoma najsłynniejszymi, unieśmiertelniającymi go dziełami, ale i aktywnej walki o wolność i własne zdrowie (choć ono zawsze schodziło na drugi plan). Ostatni króciutki rozdział to swego rodzaju epitafium – podkreślające tylko to, że Orwell jest i będzie wiecznie żywy.
Pierre Christin wydaje się być właściwym człowiekiem do napisania komiksowego życiorysu Orwella. Poglądy polityczne Christina, jasno wyłożone w jego „Legendach naszych czasów 1975-1977”, zdają się być zbliżone do tych, które prezentował autor „Folwarku zwierzęcego”. Obaj są lewicowcami, socjalistami widzącymi wyraźnie słabości tejże ideologii i jej skłonności do przeobrażania się w koszmarny totalitaryzm. Orwell, którego poznajemy na kartach komiksu, to bystry obserwator rzeczywistości i pilny uczeń – nauki pobiera zarówno od ludzi z wysoko usytuowanych warstw społecznych jak i od tych pogardzanych i zapomnianych. W swoich powieściach zawierał wszystkie swoje doświadczenia i obserwacje – życie w slumsach i przytułkach, głód, niesprawiedliwości kolonialne, rasizm, pogardę, chaos i brak pomysłu na przyszłość wśród reprezentantów hiszpańskiej lewicy oraz grozę niesioną przez frankistów. Dokładnie wiedział na czym polega zło niesione przez totalitaryzmy wszelkiej maści i głośno o tym mówił. Czasem może zbyt gorączkowo, jakby „wszędzie widział wojnę” – na co zwracała uwagę jego żona. Christin chciał pokazać przede wszystkim źródła takiego a nie innego światopoglądu Orwella – pod takim właśnie kątem należy czytać tę biografię.
Za rysunki odpowiada przede wszystkim Sébastien Verdier. Jego realistyczne, szczegółowe, czarnobiałe kadry ilustrują większość całej historii. Styl Verdiera jest bardzo surowy, skupiony na detalu i bardzo realistycznej prezentacji wszelkich scenografii. Samochody, budynki, pejzaże, ulice wnętrza – wszystko odwzorowane w iście kronikarski, imponujący szczegółami sposób. Odniosłem nawet wrażenie, że Verdier napracował się bardziej niż wymagała tego sama treść. Prace francuskiego grafika przeplatane są z rzadka wstawkami innych twórców zaproszonych do udziału w projekcie. Są zawsze kolorowe, zajmują czasem jedną, a niekiedy dwie strony i dotyczą fragmentów powieści Orwella lub jego spisanych wspomnień – na przykład tych związanych z zaklętymi rewirami pewnej paryskiej restauracji, w której przyszły pisarz pracował jako pomywacz.
Biografii Orwella powstało sporo i wiele zapewne jeszcze powstanie. Ta od wydawnictwa Marginesy jest jedną z oryginalniejszych i raczej do wszystkich nie trafi. Jednak czytelnicy, którym została przeznaczona, sięgną po nią na pewno.
koniec
22 kwietnia 2020

Komentarze

22 IV 2020   10:56:42

> Podzielona na trzy oddzielne części (...) tak nazwany został trzeci, przedostatni rozdział powieści graficznej.

Wydaje mi się, że coś tu jest nie tak.

22 IV 2020   14:01:46

Racja.
Powinno być "Podzielona na cztery oddzielne części...". Czwarta jest króciutka - taki hołd dla pisarza.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Narodziny Harley Quinn
Maciej Jasiński

29 IX 2020

Każdy fan Mrocznego Rycerza zapewne zna znakomity serial z lat 90. zatytułowany „Batman: The Animated Series”. To właśnie w nim, w odcinku „Joker’s Favor” z 1992 roku, zadebiutowała Harley Quinn. Autorami tej postaci są twórcy serialu: scenarzysta Paul Dini oraz rysownik Bruce Timm. I właśnie ci artyści odpowiadają za większość komiksów składających się na ten album.

więcej »

Karaiby spłyną krwią?
Agata Włodarczyk

28 IX 2020

Słowo pirata niewiele jest warte, słowo Hiszpanów – jeszcze mniej. Ale czy można zaufać czarownikowi, przewodzącemu plemieniu kanibali oraz morskiej wiedźmie, gdy oboje chcą położyć łapska na diamencie z Kasharu?

więcej »

Podziemny front: Komandosi z wyobraźni generała
Konrad Wągrowski

27 IX 2020

„Skok za front” to komiksowa adaptacja ostatniego odcinka serialu „Podziemny front”. Nie oznacza to jednak, że coś się skończyło. Z pewnością jednak coś się zmieniło – bohaterowie komiksu od tej częsci walczą już w mundurach.

więcej »

Polecamy

Komandosi z wyobraźni generała

Podziemny front:

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż autora

Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
— Marcin Knyszyński

Nie dla zielonych czytelników
— Marcin Knyszyński

Hardboiled Berserker
— Marcin Knyszyński

Niechciany eskapizm
— Marcin Knyszyński

Sprzątanie po dwudziestym wieku
— Marcin Knyszyński

Na Ziemi bez zmian
— Marcin Knyszyński

Ofiary popkultury
— Marcin Knyszyński

Zmory dzieciństwa
— Marcin Knyszyński

Istota absolutnie zła
— Marcin Knyszyński

Fantastyczne emancypacje bez Harley Quinn
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.