Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 listopada 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Klaus Janson, Frank Miller, Bill Sienkiewicz
‹Daredevil. Frank Miller #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDaredevil. Frank Miller #3
Scenariusz
Data wydania29 kwietnia 2020
RysunkiFrank Miller, Bill Sienkiewicz, Klaus Janson
PrzekładMarceli Szpak
Wydawca Egmont
CyklDaredevil
ISBN9788328197770
Format416s. 170x260mm
Cena119,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zmierzch rewolucji
[Klaus Janson, Frank Miller, Bill Sienkiewicz „Daredevil. Frank Miller #3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Scenariusze i rysunki Franka Millera wywindowały „Daredevila”, niewidomego marvelowskiego bohatera, na szczyt popularności. Wiosną 1983 roku, po zakończeniu swego udziału serii, Frank Miller mógł przebierać w ofertach – komiks o Diable z Hells Kitchen okazał się trampoliną do sukcesu także dla niego. W trzecim tomie „Daredevila” od Egmontu zapoznamy się z finałem millerowskiego runu i kilkoma kolejnymi projektami autora.

Marcin Knyszyński

Zmierzch rewolucji
[Klaus Janson, Frank Miller, Bill Sienkiewicz „Daredevil. Frank Miller #3” - recenzja]

Scenariusze i rysunki Franka Millera wywindowały „Daredevila”, niewidomego marvelowskiego bohatera, na szczyt popularności. Wiosną 1983 roku, po zakończeniu swego udziału serii, Frank Miller mógł przebierać w ofertach – komiks o Diable z Hells Kitchen okazał się trampoliną do sukcesu także dla niego. W trzecim tomie „Daredevila” od Egmontu zapoznamy się z finałem millerowskiego runu i kilkoma kolejnymi projektami autora.

Klaus Janson, Frank Miller, Bill Sienkiewicz
‹Daredevil. Frank Miller #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDaredevil. Frank Miller #3
Scenariusz
Data wydania29 kwietnia 2020
RysunkiFrank Miller, Bill Sienkiewicz, Klaus Janson
PrzekładMarceli Szpak
Wydawca Egmont
CyklDaredevil
ISBN9788328197770
Format416s. 170x260mm
Cena119,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Drugi tom skończył się na dziewięć numerów przed końcem ery Millera. Autor zdecydował się wówczas na bardzo niecodzienny i ryzykowny krok – zabił Elektrę. Nalegał na to bardzo mocno i tłumaczył niezadowolonym włodarzom Marvela, że tak naprawdę planował to już na samym początku, gdy tylko wymyślił postać dzielnej wojowniczki. Elektrę zabija Bullseye, który płaci za to niemal najwyższą cenę – ląduje w szpitalu z połamanym kręgosłupem i paraliżem. Tymczasem Kingpin cały czas rozwija przestępcze imperium, rozpaczliwie próbując uleczyć swą żonę Vanessę, która wpadła w katatonię podczas niefortunnego pobytu w kanałach Nowego Jorku. Gdzieś z oddali dobiega nas gniewny pomruk Zakonu Dłoni, zapowiadający, że jego członkowie nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Oszalały z bólu Daredevil próbuje odnaleźć się w świecie po Elektrze i nadal prowadzi podwójne superbohaterskie życie.
Ostatnie dziewięć odcinków runu Millera to wprowadzenie do serii nieco bardziej żartobliwego tonu. Trochę większą rolę do zagrania dostaje partner Matta Murdocka, czyli Foggy Nelson; trochę częściej pojawia się też Turk – zabawny, podrzędny bandzior, który próbuje zostać superprzestępcą; na ulicach Nowego Jorku pojawia się nowy, zabójczy narkotyk, zwany „anielskim pyłem”; swoje porządki próbuje zaprowadzać Punisher; dowiadujemy się nieco więcej o malwersacjach w firmie narzeczonej Matta i oczywiście powraca Dłoń oraz Natasza Romanova, czyli Czarna Wdowa. Ostatni odcinek jest szczególny – to swego rodzaju podsumowanie całej metamorfozy, którą przeszedł Daredevil za sprawą Franka Millera. Główny bohater jest tu bardzo niejednoznacznym moralnie brutalem, bezwzględnym kolesiem zawiedzionym całą swą superbohaterską karierą. Jest to wspaniała kropka nad i, porewolucyjna definicja nowego Daredevila i zmiana założeń serii. Miller wyegzorcyzmował umęczoną duszę Matta Murdocka i przygotował grunt dla swoich następców. Lepiej pożegnać się nie mógł – choć w sumie tylko na jakiś czas.
W trzecim tomie znajdziemy też kilka innych historii. Pojedyncze odcinki z magazynu „What if…”, w którym tajemniczy byt, zwany Watcherem, zaprasza na alternatywne wersje przygód marvelowskich bohaterów, są co najwyżej średnie. Takie łupu-cupu, trochę bez ładu, składu i emocji. Dowiadujemy się jak wyglądałaby kariera Daredevila w S.H.I.E.L.D. lub co by było, gdyby Bullseye jednak nie zabił Elektry. Te mało atrakcyjne i dość nudne opowieści szybko jednak wylatują z pamięci, gdy przechodzimy do „Miłości i wojny”. A to jest najlepszy i najważniejszy składnik trzeciego tomu. Kingpin, w poszukiwaniu ratunku dla Vanessy, posuwa się w końcu do radykalnych kroków. Porywa żonę pewnego naukowca, który, aby ją ocalić, musi wyleczyć żonę nowojorskiego króla zbrodni. Niesamowita historia obłędnie zilustrowana przez samego Billa Sienkiewicza. Majstersztyk i gwóźdź programu. Nie przebija jej nawet zamykająca tom „Elektra wskrzeszona” – komiks wydany już w Polsce przed laty przez Mucha Comics, zatytułowany wówczas „Elektra żyje!”. Tu z kolei mamy do czynienia już z Millerem dojrzałym, z czasów „Hard Boiled” i początków „Sin City”. Fantasmagoryczna narracja, charakterystyczna kreska i kolory Lynn Varley czynią tę historię kolejnym istotnym punktem całego albumu. Choć trzeba przyznać, że mocniejszy jest tu zdecydowanie rysunek Millera niż jego scenariusz, sprawiający wrażenie nieco pretekstowego i co tu dużo mówić – lekko bełkotliwego.
Frank Miller zrobił ze Śmiałkiem dokładnie to, co zaplanował już na samym początku. Niewidomy superbohater fascynował go od zawsze – jego niedoskonałość była właśnie tym, co czyniło Daredevila wyjątkowym. Ilu superbohaterów znanych jest z tego, że czegoś NIE MOGĄ lub NIE MAJĄ? Superman może to, Batman ma to – a nasz Diabeł czegoś NIE może i czegoś NIE ma. Jest bohaterem niedoskonałym, bardzo ludzkim, ulegającym swym słabościom i emocjom. Rosyjska ruletka z ostatniego odcinka, którą w kontekście runu Millera przytaczają prawie wszyscy znawcy tematu, jest finalnym efektem metamorfozy bohatera – wynikiem komiksowej rewolucji. Przekształceniom ulegli też jego przeciwnicy – głównie Wilson Fisk, czyli Kingpin, król nowojorskiej przestępczości. To on tak naprawdę jest głównym bohaterem (w sumie jednym z dwóch – a drugim wcale nie jest Daredevil) genialnej „Miłości i wojny”. Nowe spojrzenie na Ważniaka to nie tylko zaakcentowanie jego psychicznej słabości i wrażliwości, ale i sposób jego przedstawienia przez Billa Sienkiewicza. Trudno zresztą cokolwiek napisać o grafikach tego artysty, poza tym, że trzeba je koniecznie zobaczyć. Najważniejszym osiągnięciem duetu Miller/Sienkiewicz jest oczywiście „Elektra Assassin”, nad którą zaczęli pracować zaraz po „Miłości i wojnie” – tu mamy przedsmak tego co zaserwowali potem.
Frank Miller porzucił na jakiś czas „Daredevila” zaraz po odcinku sto dziewięćdziesiątym pierwszym i zaczął prace nad zupełnie nowym, całkowicie autorskim projektem – „Roninem”. Dał tam upust swojej fascynacji orientem, sztukami walki, Japonią – wszystkiemu co stało u podstaw kreacji Elektry. Ale wracał potem do „Daredevila” regularnie, co widzimy w omawianym właśnie, trzecim albumie zbiorczym. Za kilka miesięcy otrzymamy ostatni, czwarty tom kolekcji, który zbierze całą brakującą resztę komiksów Millera o Diable z Hells Kitchen. Fani komiksów niezapomnianego wydawnictwa TM-Semic już się uśmiechają – dobrze wiedzą o co chodzi.
koniec
20 maja 2020

Komentarze

20 V 2020   11:09:27

>Ilu superbohaterów znanych jest z tego, że czegoś NIE MOGĄ lub NIE MAJĄ? Superman może to, Batman ma to

Superman jest znany z tego, że jego ojczysta planeta uległa zagłądzie. Batman jest znany z tego, że w dzieciństwie stracił rodziców.

20 V 2020   15:07:44

Daredevil nie ma zmysłu wzroku, nie widzi. To jest dysfunkcja typowo fizyczna, których nie mają ani Superman, ani Spider-Man, ani Batman.

Gdyby iść Twoim tropem, to każdy z nich ma problem, bo Parkerowi zamordowano wujka Bena, a Murdockowi ojca. Są na remis, ze tak powiem.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie taki potwór straszny, jak go malują
Maciej Jasiński

28 XI 2020

To był 2003 rok. Na ekranach polskich kin wyświetlano jeszcze hit „Władca pierścieni: Dwie wieże”, w polskim parlamencie działała komisja mająca wyjaśnić sprawę afery Rywina, stacja TVN wyemitowała pierwszy odcinek serialu „Na Wspólnej”, siedmiu astronautów zginęło w katastrofie promu Columbia, a Arnold Schwarzenegger został wybrany na urząd gubernatora Kalifornii. W takich to właśnie realiach, za sprawą wydawnictwa Ares, ukazał się komiks „Wiedźmun: Dwie wieże funduszu emerytalnego”, autorstwa (...)

więcej »

Mrok, tajemnice i kolorowe neony
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

28 XI 2020

Zastanawiam się, czy twórcy „LastMan” od początku wiedzieli o czym będzie ich komiks, czy może improwizowali na bieżąco. Ewolucja, jakiej doczekała się ta seria w czwartym tomie jest wręcz porażająca.

więcej »

Człowiek według Harariego
Marcin Osuch

27 XI 2020

Jeszcze nie opadł kurz po sukcesie bestsellerowego „Sapiens. Od zwierząt do bogów” Yuvala Noaha Harariego, a już otrzymujemy wersję komiksową tego dzieła. Czyżby wersja dla młodszych czytelników? Byłbym ostrożny z takim podejściem.

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Jedenaście strzałów
— Marcin Knyszyński

Lekko w dół
— Marcin Knyszyński

Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
— Marcin Knyszyński

Hardboiled Berserker
— Marcin Knyszyński

Istota absolutnie zła
— Marcin Knyszyński

Coś do oglądania
— Marcin Knyszyński

Śpij, przyjacielu
— Marcin Osuch

Rewolucja
— Marcin Knyszyński

Conan: Conan jeszcze nie król
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Religijny fanatyk z Kosmosu
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Dżuma i cholera, czyli Wielki Test Czytelniczy
— Marcin Knyszyński

Na razie rozbieg
— Marcin Knyszyński

Teoria wszystkiego
— Marcin Knyszyński

Przed „Hellboyem”
— Marcin Knyszyński

Wata cukrowa
— Marcin Knyszyński

Jedenaście strzałów
— Marcin Knyszyński

Obierz stronę!
— Marcin Knyszyński

Szarość kosmosu
— Marcin Knyszyński

Wylogowani
— Marcin Knyszyński

Znowu równi i równiejsi
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.