Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Benjamin Read, Chris Wildgoose
‹Porcelana #1: Dziewczynka›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPorcelana #1: Dziewczynka
Scenariusz
Data wydania4 marca 2020
RysunkiChris Wildgoose
PrzekładPaulina Braiter
Wydawca Non Stop Comics
CyklPorcelana
ISBN978-83-8110-932-1
Format112s. 215x280 mm
Cena55,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szczęście kruche jak porcelana, czyli dziwna niechęć do rysowania nóg
[Benjamin Read, Chris Wildgoose „Porcelana #1: Dziewczynka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tajemniczy wynalazca, potrafiący tworzyć ożywione istoty z porcelany, przygarnia małoletnią złodziejkę. Co może pójść nie tak? Albo raczej: który z co najmniej trzech przewidywalnych tragicznych scenariuszy się ziści?

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szczęście kruche jak porcelana, czyli dziwna niechęć do rysowania nóg
[Benjamin Read, Chris Wildgoose „Porcelana #1: Dziewczynka” - recenzja]

Tajemniczy wynalazca, potrafiący tworzyć ożywione istoty z porcelany, przygarnia małoletnią złodziejkę. Co może pójść nie tak? Albo raczej: który z co najmniej trzech przewidywalnych tragicznych scenariuszy się ziści?

Benjamin Read, Chris Wildgoose
‹Porcelana #1: Dziewczynka›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPorcelana #1: Dziewczynka
Scenariusz
Data wydania4 marca 2020
RysunkiChris Wildgoose
PrzekładPaulina Braiter
Wydawca Non Stop Comics
CyklPorcelana
ISBN978-83-8110-932-1
Format112s. 215x280 mm
Cena55,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rzecz rozgrywa się w niesprecyzowanym świecie przypominającym końcówkę XIX wieku. Trudno wywnioskować coś konkretnego, bo nie widzimy ulic ani żadnych budynków poza posiadłością wynalazcy, zaś fryzury i sukienki nie są utrzymane w żadnym konkretnym stylu. Konstable, czyli policjanci, na oko przypominają brytyjskich, jednak wątpię, żeby w dziewiętnastowiecznym Londynie kobiety – nawet z nizin społecznych – czesały się „na Kleopatrę”, a ulicznicy pochodzili z różnych kontynentów. Graficzne motywy na okładce oraz winiety trzech składających się na tom rozdziałów są wyraźnie inspirowane secesją, której pewne elementy przewijają się też w kadrach, na przykład na ozdobnej bramie. Za to przedstawione wnętrza są biurowo wręcz sterylne: dywany i obrusy nie mają wzorów, jedyną dekoracją są obrazy oraz kilka zabawek w pokoju dziecinnym.
Akcja jest niespieszna i bardzo kameralna: od początku do końca toczy się we wspominanej posiadłości (gwoli ścisłości: na samym początku pod jej ogrodzeniem). Główna bohaterka to małoletnia członkini gangu złodziejaszków, przyłapana przez wynalazcę na próbie włamania. Jej czarująco elegancka próba wyłgania się najwyraźniej ujmuje go, bo zaprasza dziewczynkę najpierw na podwieczorek, a potem proponuje jej zamieszkanie na stałe. Imion nie poznajemy: imion: alchymik (sic!) mówi na nią Mała, ona zwraca się do niego per „wuju”. Wuj rozpieszcza Małą prezentami i przysmakami, ale również wymaga, aby nauczyła się czytać. Mała pomaga wujowi w warsztacie, okazując się inteligentną uczennicą, zaś czytelnik tylko czeka, jakie wydarzenie zburzy tę sielankę…
Komiks utrzymany jest w dość stonowanej gamie barwnej, rysowany wyrazistą linią, z umiarkowaną liczbą szczegółów i czytelnie zakomponowanymi kadrami. Co ciekawe, Chris Wildgoose objawia dziwną niechęć do przedstawiania nóg: zarówno wynalazca jak i jego twory to wielkie kadłuby na mikrych kończynach, co daje efekt niezamierzenie groteskowy – szczególnie, że komiks zasadniczo stawia na realizm.
Dużą zaletą komiksu jest zamknięcie wszystkich wątków: wprawdzie to dopiero pierwszy tom, ale jeśli ktoś na nim zakończy lekturę, nie będzie pozostawiony z poczuciem niedosytu. To cenna rzadkość w dzisiejszych naznaczonych cyklami czasach.
koniec
25 maja 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o komiksach: Gdy tatusia masz ambitnego
Beatrycze Nowicka

5 VII 2020

Przyjemnie było się przekonać, że w czwartym tomie „Monstressy” akcja nieco przyspiesza.

więcej »

Zdekapitatowany Dekapitator
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

4 VII 2020

„Head Lopper i rycerze Venorii”, czyli trzeci tom serii o Norgalu Dekapitatorze, uwypukla prawdę, którą Andrew MacLean od początku próbował ukryć. A mianowicie, że komiks ten to w gruncie rzeczy dość stereotypowe fantasy, dla niepoznaki podrasowane oryginalną szatą graficzną.

więcej »

Historia w obrazkach: Nie wszystko święte, co o świętym
Sebastian Chosiński

3 VII 2020

Sztampowa i bez polotu jest ta komiksowa biografia papieża Jana Pawła II. Kiedy natomiast pojawiają się w niej odniesienia do historii Polski po 1945 roku, robi się momentami wręcz szkodliwa. Sprawcą całego nieszczęścia jest francuski scenarzysta Olivier Dobremel, a jego wtop nie ratują nawet przyzwoite rysunki Włocha Fabrizia Fiorentiniego.

więcej »

Polecamy

Kilka słów na pożegnanie

Pilot śmigłowca:

Kilka słów na pożegnanie
— Marcin Osuch

Szczęśliwy finał
— Marcin Osuch

Trochę jak Blueberry
— Marcin Osuch

Nasz polski superman
— Marcin Osuch

Pilot punktuje, „Pilot” dołuje
— Marcin Osuch

W końcu to komiks
— Marcin Osuch

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż autora

Skrzyżowanie konia z pająkiem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ale co z tą papugą?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Latająca głowa księcia Neptuna
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Potworessy, katakumby i naukowczynie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ślub bednarki i drwala online
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Koń się naprawdę uśmiał
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czas jest konstruktem umysłu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Na Bieszczady nie ma rady…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krew, seks i zaczarowane smartfony
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak rozpoznać nerwicę lękową
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.