Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 listopada 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Witold Jarkowski, Mirosław Kurzawa
‹Pilot śmigłowca #6: W walce z żywiołem›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPilot śmigłowca #6: W walce z żywiołem
Scenariusz
Data wydania1978
RysunkiMirosław Kurzawa
Wydawca Sport i Turystyka
CyklPilot śmigłowca
Gatunekobyczajowy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Pilot śmigłowca: W końcu to komiks
[Witold Jarkowski, Mirosław Kurzawa „Pilot śmigłowca #6: W walce z żywiołem” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Poprzedni tom, „Dramatyczne chwile” był ostatnim narysowanym przez Grzegorza Rosińskiego. I właśnie słowo „dramatyczne” najlepiej oddaje to, co można powiedzieć o warstwie graficznej kolejnego odcinka, zatytułowanego „W walce z żywiołem”.

Marcin Osuch

Pilot śmigłowca: W końcu to komiks
[Witold Jarkowski, Mirosław Kurzawa „Pilot śmigłowca #6: W walce z żywiołem” - recenzja]

Poprzedni tom, „Dramatyczne chwile” był ostatnim narysowanym przez Grzegorza Rosińskiego. I właśnie słowo „dramatyczne” najlepiej oddaje to, co można powiedzieć o warstwie graficznej kolejnego odcinka, zatytułowanego „W walce z żywiołem”.

Witold Jarkowski, Mirosław Kurzawa
‹Pilot śmigłowca #6: W walce z żywiołem›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPilot śmigłowca #6: W walce z żywiołem
Scenariusz
Data wydania1978
RysunkiMirosław Kurzawa
Wydawca Sport i Turystyka
CyklPilot śmigłowca
Gatunekobyczajowy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Rosińskiego, który skupił się na współpracy z Jeanem van Hammem przy „Thorgalu”, zastąpił Mirosław Kurzawa. Nie było to zmiana na lepsze, wręcz przeciwnie. W porównaniu z czystą i ładną kreską poprzednika, rysunek Kurzawy jawił się fatalnie. Najgorzej wypadały postacie ludzkie.
Skąd taka zmiana? Rąbka tajemnicy uchyla Marek Szyszko, odpowiedzialny za stronę graficzną dwóch ostatnich zeszytów serii. Po uruchomieniu „Żbika”, „Pilota Śmigłowca” a przede wszystkim „Relaksu”, pojawiło się olbrzymie zapotrzebowanie na grafików umiejących rysować realistycznie. I okazało się, że takowych jest deficyt, bo niby skąd ich brać. Ten sam Szyszko wspomina, że już na pierwszym roku ASP kazano mu „interpretować”, a nie oddawać rzeczywistość. Sam do komiksu trafił z łapanki, po wizycie „relaksowej” ekipy na wystawie prac dyplomowych. Wracając do Kurzawy, nie udało mi się znaleźć żadnych informacji o jego innych dokonaniach (poza jednym krótkim komiksem w „Relaksie” i jednym zeszycie z serii „Początki państwa polskiego”). Być może był dobrym grafikiem projektującym z sukcesami okładki książek bądź plakaty filmowe, ale z pewnością komiks to nie była jego domena. Problem jest praktycznie z każdym elementem. Postaci ludzkie są nieproporcjonalne. Rysownik ma wyraźną trudność z rysowaniem twarzy z półprofilu. Właściwie raz tylko udało mu się narysować ładnie Hankę Kalińską i to „en face”. Kurzawie, na swój sposób udaje się zachować wizerunek głównych bohaterów wzorowany na Tanguyu i Laverdurze. Leży za to kompletnie w jego rysunkach tło, najczęściej zwyczajnie go nie ma, a jeśli już jest, to często są to kolorowe plamy bez konturów. Słabo też jest z rozplanowaniem dymków, przy bardziej rozbudowanym dialogu czytelnik musi poświęcić chwilę, aby „poustawiać” je w odpowiedniej kolejności.
Przy okazji szóstego zeszytu, o serię otarł się inny znany polski rysownik – Bogusław Polch. Jego nazwisko pojawia się w stopce komiksu, aczkolwiek bez doprecyzowania za jaki element odpowiadał, niemniej jednak, po bliższym przyjrzeniu się sylwetkom postaci na dachu, z pewnością dopatrzycie się charakterystycznej kreski współautora „Funky’ego Kovala”. W rozmowie z Kamilem Śmiałkowskim, Polch wspomina, że okładka ta powstała przy okazji rozmów z wydawcą na temat przejęcia serii po Grzegorzu Rosińskim. Ze względu na natłok innych zadań do współpracy nie doszło i stanęło na samej okładce. Ciekawostką jest, że powstała ona w dwóch wersjach.
„W walce z żywiołem” zaczyna się niestandardowo, od rozmowy dwóch głównych postaci kobiecych cyklu – Barbary Tarnickiej i Hanki Kalińskiej. Z wcześniejszych zeszytów wiadomo było, że panie się znają. Teraz czytelnik dowiaduje się, że są koleżankami ze studiów. Rozmowa dotyczy przede wszystkim znajomości Tarnickiej z Karskim. Nie pada nazwisko pilota, ale Hanka domyśla się o kim mowa. Tutaj pojawia się niekonsekwencja scenarzysty, gdyż z zeszytu drugiego („Egzamin”) wynika, że dziennikarka wiedziała o przygodzie koleżanki w górach i powinna skojarzyć, że zna ona Karskiego. Bynajmniej nie jest to błąd powodujący jakieś większe perturbacje w całej historii. Skutek całej rozmowy jest taki, że po pierwsze okazuje się, iż Hanka robiła sobie nadzieje odnośnie porucznika, a po drugie, że właśnie te nadzieje legły w gruzach.
Po scenie na Torwarze scenarzysta zadbał o małą wkładkę propagandową w postaci zawodów strzeleckich służb mundurowych, w których trakcie o palmę pierwszeństwa wojskowi współzawodniczyli z milicjantami. Jest to jednak tylko krótki przerywnik w obowiązkach jednostki Karskiego, a kolejne zadania po raz kolejny wyznacza pilotom natura. Po typowych dla lat siedemdziesiątych w Polsce obfitych opadach śniegu („W śnieżnych zamieciach”) i rekordowych mrozach („Dramatyczne chwile”) dosyć oczywistym następstwem były roztopy i powodzie. Jednostka Karskiego i Krucewicza zostaje oddelegowana do regionu zagrożonego powodzią i z miejsca zostaje rzucona w wir walki. Karski wraz z Kalińskim dostają zadanie podjęcia ludzi z dachów zalanych domów. Powodzian jest wielu, ale trzeba przyznać, że akcja zostaje zrealizowana w iście komiksowym stylu. Scenarzysta ni mniej, ni więcej, kazał całej rodzinie (poza babcią) wspinać się po sznurowej drabince do wiszącego na wysokości dziesięciu, może piętnastu metrów śmigłowca. Udało się to młodej kobiecie, kilkunastoletniemu chłopcu i kilku innym osobom. Cóż, taka jest uroda komiksu, że niemożliwe staje się możliwe. Zapewne Witold Jarkowski uznał, że zwyczajowe zastosowanie śmigłowców w takich przypadkach, czyli przenoszenie materiałów wzmacniających wały przeciwpowodziowe było za mało widowiskowe.
W ramach „okładkowych” materiałów dodatkowych po raz pierwszy w historii serii pojawia się streszczenie poprzednich odcinków. Obok garść informacji na temat ewolucji samolotów szturmowych i przedstawienie podstawowego samolotu tej kategorii używanego w Polsce – Su-7. Na trzeciej stronie okładki zamieszczono informację o wykorzystaniu śmigłowców jako „latających dźwigów” przy okazji stawiania pomnika Władysława Jagiełły w Krakowie. A całość zamyka tradycyjna notka z historii lotnictwa Ludowego Polskiego Wojska, tym razem na temat walk o Piłę, będącą ważnym elementem umocnień Wału Pomorskiego.
Cena komiksu pozostała na poziomie 13 złotych (w tym trzy złote na CZD), natomiast dwukrotnie wzrósł nakład, do dwustu tysięcy egzemplarzy.
koniec
31 maja 2020

Komentarze

31 V 2020   19:04:20

O ile scenariusz jest ok, to faktycznie rysunki słabe. A w "Niefortunnym skoku" chyba najgorsze. Szkoda, ze Szyszko od razu nie kontynuował serii.

31 V 2020   20:03:04

Ta okładka to 100% klasyczny Polch. Można poznać nie tylko po postaciach, ale tez niebie, wodzie, czy nawet liternictwie w tytule.

31 V 2020   20:07:42

@Tigana
Zastanawiałem się nad tym i nie ma prostej odpowiedzi. W czasie gdy Rosiński kończył pracę przy "Pilocie" to Marek Szyszko dopiero zaczynał przygodę z komiksem. Jego pierwszy komiks, "Na surowym korzeniu" z Relaksu jeszcze nie rzuca na kolana...

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niezamknięty rozdział
Joanna Kapica-Curzytek

24 XI 2020

Autorka „Cudownego chłopaka” R. J. Palacio powraca z powieścią graficzną dla nastolatków, której akcja rozgrywa się we Francji podczas drugiej wojny światowej. W „Białym ptaku” dwójka bohaterów: Sara i Julian musi przedwcześnie dorosnąć i doświadczyć bolesnej konfrontacji ze światem dorosłych. Trzymającej w napięciu lekturze towarzyszą głębokie etyczne przemyślenia.

więcej »

Dżuma i cholera, czyli Wielki Test Czytelniczy
Marcin Knyszyński

23 XI 2020

„Perramus” to popularna argentyńska firma produkująca odzież – między innymi płaszcze przeciwdeszczowe, takie jaki nosi główny bohater komiksu Juana Sasturaina i Alberta Brecci. Kim jest tajemniczy mężczyzna cierpiący na całkowity zanik pamięci i przedstawiający się „imieniem” wyczytanym z metki płaszcza? Symbolem, chodzącą przestrogą, łamigłówką, metaforą?

więcej »

Legendarna Historia Polski: Gryzonie zemsty
Marcin Osuch

22 XI 2020

Komiksy w tej czy innej formule funkcjonowały praktycznie przez cały okres istnienia PRL, ale jako medium mainstreamowe zaistniały po wprzęgnięciu ich w machinę propagandową socjalistycznego państwa.

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.