Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Charles M. Schulz
‹Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1993 - 1994›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFistaszki zebrane: 1993 - 1994
Scenariusz
Data wydaniamaj 2020
RysunkiCharles M. Schulz
PrzekładMichał Rusinek
Wydawca Nasza Księgarnia
CyklFistaszki
ISBN9788310135131
Format344s. 210 x 165mm
Cena69,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„Home run”, cokolwiek to znaczy
[Charles M. Schulz „Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1993 - 1994” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nasza Księgarnia wydaje „Fistaszki zebrane” z godną pochwały regularnością. Od kilku lat co sześć miesięcy czytelnicy otrzymują kolejny tom. Najnowszym, zawierającym paski z lat 1993-94, wchodzimy w czas „końca historii”.

Marcin Osuch

„Home run”, cokolwiek to znaczy
[Charles M. Schulz „Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1993 - 1994” - recenzja]

Nasza Księgarnia wydaje „Fistaszki zebrane” z godną pochwały regularnością. Od kilku lat co sześć miesięcy czytelnicy otrzymują kolejny tom. Najnowszym, zawierającym paski z lat 1993-94, wchodzimy w czas „końca historii”.

Charles M. Schulz
‹Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1993 - 1994›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFistaszki zebrane: 1993 - 1994
Scenariusz
Data wydaniamaj 2020
RysunkiCharles M. Schulz
PrzekładMichał Rusinek
Wydawca Nasza Księgarnia
CyklFistaszki
ISBN9788310135131
Format344s. 210 x 165mm
Cena69,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pojęcie „koniec historii” ukuł Francis Fukuyama po upadku ZSRR i komunizmu, miało ono oznaczać koniec rywalizacji wielkich mocarstw, zwycięstwo liberalnej demokracji i powszechne dążenie do dobrobytu. Dzisiaj wiemy, jak bardzo się mylił, ale wtedy miało to jakiś sens. Jak się koniec historii ma „Fistaszków” z tamtych czasów? Jak zwykle, czyli nijak. Schultz i jego prasowe paski komiksowe były całkowicie odporne na świat zewnętrzny. Widać to szczególnie gdy wreszcie mamy możliwość porównania jego prac z wyrobem „fistaszkopodobnym” 1) jakim jest „Mafalda” argentyńskiego rysownika Quino. Dopiero teraz ponadczasowość „Fistaszków” widać bardzo wyraźnie. Argentyńczyk umieścił swoją bohaterkę w bardzo konkretnej rzeczywistości, w czasach Beatelsów, wojny wietnamskiej oraz kryzysu gospodarczego. Nie są to główne wątki, w lekturze to nie przeszkadza, ale jednak nieco zmienia percepcję komiksu. Akcja „Fistaszków”, chociaż wyraźnie osadzona w Stanach, w wymiarze czasowym jest uniwersalna. To wrażenie pogłębiają jeszcze epizodyczne skoki do czasów I wojny światowej z udziałem Asa Lotnictwa. I tutaj trzeba postawić małe „ale”. Schultz, w paskach z czerwca 1993 roku oraz z czerwca 1994 roku, nawiązał do bardzo konkretnego wydarzenia z historii. Chodzi o lądowanie w aliantów w Normandii. W roku 1994 Linus omawia w szkole prezentację z okazji pięćdziesiątej rocznicy tego wydarzenia, a to oznacza, że Schultz umieścił akcję tu i teraz. I nie byłby sobą, gdyby przy okazji składania hołdu bohaterom tamtych dni, nie powołał do życia specjalnej postaci, na przykład… światowej sławy marine. Łatwo odgadnąć, kto się wcielił w tę rolę.
Ten album jest ważny także z zupełnie innego powodu. Na stronach od 33 do 40 jesteśmy świadkami czegoś nieprawdopodobnego, czegoś, czego chyba nigdy się nie spodziewaliśmy. Baseballowa drużyna nieudaczników Charliego Browna wygrywa mecz. Chyba wygrywa. Nie znając zasad baseballu, nie mam tutaj pewności ale Charlie wykonał „home run” i w ten sposób zapewnił zwycięstwo.
Jak w wielu poprzednich tomach Schultz powraca do tych samych motywów, delikatnie je modyfikując. Są więc paski z kaktusami, latawcami, baseballem, ale pojawiają się też elementy zupełnie nowe. Mnie szczególnie do gustu przypadł pasek z operacjami matematycznymi realizowanymi na literce „Z” generowanej podczas snu przez Snoopiego i Charliego, które ten ostatni skwitował: „sen stał się zbyt skomplikowany”. Esencja Schultza, „Fistaszków” i komiksu w ogóle.
koniec
11 czerwca 2020
1) – słowa tego używam bez żadnych negatywnych konotacji, jedynie jako stwierdzenie faktu, że Quino inspirował się „Fistaszkami”.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Daj się porwać chaosowi
Dagmara Trembicka-Brzozowska

30 IX 2020

Historia dwójki młodych turystów, z pozoru prosta, szybko zamienia się w wodospad chaosu podlany dużą dawką zachodniego wyobrażenia o Japonii i japońskiej popkulturze.

więcej »

Westman po przejściach
Marcin Osuch

30 IX 2020

Nie będzie wielki odkryciem stwierdzenie, że western jako gatunek najlepsze lata ma już za sobą. O ile jednak w dziedzinie filmowej tego gatunku polski odbiorca był w miarę na bieżąco, tak dokonania światowego komiksu na tym polu pozostawały dla nas przez długi czas białą plamą. To się powoli zmienia, między innymi za sprawą takich pozycji jak „Cartland”.

więcej »

Narodziny Harley Quinn
Maciej Jasiński

29 IX 2020

Każdy fan Mrocznego Rycerza zapewne zna znakomity serial z lat 90. zatytułowany „Batman: The Animated Series”. To właśnie w nim, w odcinku „Joker’s Favor” z 1992 roku, zadebiutowała Harley Quinn. Autorami tej postaci są twórcy serialu: scenarzysta Paul Dini oraz rysownik Bruce Timm. I właśnie ci artyści odpowiadają za większość komiksów składających się na ten album.

więcej »

Polecamy

Komandosi z wyobraźni generała

Podziemny front:

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.