Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Thierry Joor, Gradimir Smudja
‹Myszart #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMyszart #1
Scenariusz
Data wydania11 marca 2020
RysunkiGradimir Smudja
PrzekładMarek Puszczewicz
Wydawca Egmont
CyklMyszart
ISBN9788328198043
Format48s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zagraj to jeszcze raz, Wolfgang!
[Thierry Joor, Gradimir Smudja „Myszart #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Myszart” to kolejna komiksowa wariacja na temat życia wielkich artystów przecudnie namalowana przez Gradimira Smudję. Tym razem w centrum uwagi jest sam Wolfgang Amadeusz Mo… to znaczy Myszart.

Paweł Ciołkiewicz

Zagraj to jeszcze raz, Wolfgang!
[Thierry Joor, Gradimir Smudja „Myszart #1” - recenzja]

„Myszart” to kolejna komiksowa wariacja na temat życia wielkich artystów przecudnie namalowana przez Gradimira Smudję. Tym razem w centrum uwagi jest sam Wolfgang Amadeusz Mo… to znaczy Myszart.

Thierry Joor, Gradimir Smudja
‹Myszart #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMyszart #1
Scenariusz
Data wydania11 marca 2020
RysunkiGradimir Smudja
PrzekładMarek Puszczewicz
Wydawca Egmont
CyklMyszart
ISBN9788328198043
Format48s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wolfgang jest małą myszką mieszkającą wraz z liczną rodziną we wnętrzu fortepianu niejakiego Salieriego – wilka. Gryzoń zawsze uwielbiał muzykę i zachwycał się, gdy nadworny kompozytor cesarza Austrii grał na swoim instrumencie. Życie rodziny Myszartów toczyło się dość spokojnie, aż wreszcie nadszedł dzień, który wszystko zmienił. Pewnego ranka Wolfgang, korzystając z nieobecności gospodarza, wskoczył na klawiaturę i wyczarował z niej przepiękną kompozycję. Traf chciał, że akurat podczas tego koncertu pod oknami kamienicy zamieszkiwanej przez Salieriego przejeżdżał Cesarz wraz ze świtą. Wszyscy byli tak zachwyceni muzyką, że władca zażyczył sobie, by następnego dnia, podczas wielkiego balu nadworny kompozytor odegrał cały ten utwór jeszcze raz. No i oczywiście pojawił się problem. Wilk wiedział bowiem, że nie jest w stanie tego zrobić. Za wszelką cenę musiał znaleźć tego, kto odpowiada za całe zamieszanie. Czy mały Myszart nie napytał sobie biedy tym występem? A może otworzył drzwi do wielkiej kariery?
Historia opowiedziana przez Thierry’ego Joora jest bardzo krótka i prosta, ale ma w sobie coś urzekającego. Perypetie małego Wolfganga w jakiś sposób przykuwają uwagę odbiorcy, ale tym, co decyduje o uroku tego komiksu są rysunki. Wszyscy, którzy znają inne komiksy Gradimira Smudji – „Vincent i van Gogh” oraz „Z biegiem sztuki” – doskonale wiedzą, czego się spodziewać. Kadry tworzone przez artystę to w zasadzie małe – a czasami duże, bo w komiksie znajdziemy także niezwykle efektowne rozkładówki – dzieła sztuki. Smudja z wielkim pietyzmem odtwarza wnętrza oraz architekturę, a antropomorficzne zwierzęta w jego wykonaniu są pełne wdzięku i uroku. Akwarelowe obrazki Smudji mimo szczegółowości i precyzji nie tracą nic z komiksowej ekspresji i dynamiki. Oryginalne kadrowanie i odważne eksperymentowanie z kolorami sprawiają, że komiks jest niezwykle atrakcyjny. Choć sama opowieść jest bardzo krótka, to na szczęście na końcu albumu znalazło się wiele grafik i szkiców Smudji, które dają wgląd w proces twórczy.
Tym razem zadanie, przed jakim stanął artysta, było znacznie trudniejsze niż w przypadku albumów poświęconych malarzom. Tam miał wizualny układ odniesienia. Mógł – a czasami wręcz musiał – naśladować styl różnych twórców i dzięki temu nie było konieczności wymyślania nowej stylistyki. Trzeba było jedynie zaadaptować określoną konwencję do komiksowej narracji. Tu sprawa była znacznie trudniejsza. Jak bowiem namalować muzykę? Jak uchwycić moment odgrywania utworu muzycznego, który zachwyca lub przeraża słuchaczy? Tu nie ma gotowych rozwiązań. Na szczęście Gradimir Smudja wybrnął z tego w doskonały sposób. Dzięki jego pracy można poczuć atmosferę salonu, w którym rozbrzmiewają dźwięki pięknej muzyki. Dzięki temu „Myszart” pozostaje doskonałą pozycją dla wszystkich melomanów kochających sztukę.
koniec
19 czerwca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wielka konkluzja
Dagmara Trembicka-Brzozowska

21 X 2020

W trzecim, ostatnim tomie zebranych zeszytów "Anihilacji" nareszcie doczekaliśmy się najważniejszego: wielkiej walki o przetrwanie, której preludia oglądaliśmy w poprzednich dwóch albumach.

więcej »

Historia w obrazkach: Papież uwikłany
Sebastian Chosiński

21 X 2020

Był pierwszym z biskupów Rzymu, który doczekał się przydomka „Wielki”. Był też pierwszym z następców świętego Piotra, który został pogrzebany we wczesnochrześcijańskiej Bazylice Watykańskiej. Jego pontyfikał przypadł na wyjątkowo trudne czasy, gdy Imperium Romanum chyliło się ku upadkowi. Chodzi oczywiście o papieża Leona I, sportretowanego w komiksie biograficznym „Pogromca Attyli”.

więcej »

Myślozbrodnia Winstona Smitha
Sebastian Chosiński

20 X 2020

Powoli zbliżający się do końca rok 2020 należał, jeśli chodzi o pojawiające się na polskim rynku komiksowym tłumaczenia, do… nieżyjącego od siedmiu dekad brytyjskiego pisarza George’a Orwella. Wydawnictwo Jaguar najpierw opublikowało rysunkową adaptację „Folwarku zwierzęcego”, a parę tygodni później przygotowało – w tej samej formie – edycję „Roku 1984”. W obu przypadkach autorami są scenarzyści i rysownicy brazylijscy – Bernardi Odyr i Fido Nesti.

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Selfie z Brueghlem
— Paweł Ciołkiewicz

Historia w obrazkach: Kot, który zachwycił świat
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Forteca Śmierci
— Paweł Ciołkiewicz

Świat jest teatrem, aktorami ludzie… i zwierzęta
— Paweł Ciołkiewicz

Nic nie jest tak skomplikowane, jak się wydaje
— Paweł Ciołkiewicz

Ratunku!!! Człowieki atakują!
— Paweł Ciołkiewicz

Abrakadabra to czary i magia…
— Paweł Ciołkiewicz

Duchy umarłych
— Paweł Ciołkiewicz

My name is Brazil. Bruno Brazil
— Paweł Ciołkiewicz

Droga nienawiści to droga do pustki
— Paweł Ciołkiewicz

Czarująca feeria
— Paweł Ciołkiewicz

Witajcie w Blackwood College
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.