Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Grzegorz Rosiński, Yves Sente
‹Mistrzowie Komiksu: Zemsta hrabiego Skarbka (wyd. 2020)›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZemsta hrabiego Skarbka (wyd. 2020)
Scenariusz
Data wydania3 czerwca 2020
RysunkiGrzegorz Rosiński
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN9788328198814
Format148s. 234x312mm
Cena89,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Hrabia Mieszko Skarbek
[Grzegorz Rosiński, Yves Sente „Mistrzowie Komiksu: Zemsta hrabiego Skarbka (wyd. 2020)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Zemsta hrabiego Skarbka” to pasjonująca opowieść o zemście, która – jak wiadomo – najlepiej smakuje na zimno. Na planszach komiksu znajdziemy wielką historię, socjologiczny portret dziewiętnastowiecznej Europy, opowieść o regułach rządzących światem sztuki oraz refleksję na temat rosnącej roli prasy. A wszystko to przyprawione awanturniczą historią z piratami w roli głównej. No i oczywiście całość uzupełniają piękne rysunki.

Paweł Ciołkiewicz

Hrabia Mieszko Skarbek
[Grzegorz Rosiński, Yves Sente „Mistrzowie Komiksu: Zemsta hrabiego Skarbka (wyd. 2020)” - recenzja]

„Zemsta hrabiego Skarbka” to pasjonująca opowieść o zemście, która – jak wiadomo – najlepiej smakuje na zimno. Na planszach komiksu znajdziemy wielką historię, socjologiczny portret dziewiętnastowiecznej Europy, opowieść o regułach rządzących światem sztuki oraz refleksję na temat rosnącej roli prasy. A wszystko to przyprawione awanturniczą historią z piratami w roli głównej. No i oczywiście całość uzupełniają piękne rysunki.

Grzegorz Rosiński, Yves Sente
‹Mistrzowie Komiksu: Zemsta hrabiego Skarbka (wyd. 2020)›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZemsta hrabiego Skarbka (wyd. 2020)
Scenariusz
Data wydania3 czerwca 2020
RysunkiGrzegorz Rosiński
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN9788328198814
Format148s. 234x312mm
Cena89,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja komiksu rozgrywa się w dziewiętnastowiecznym Paryżu, choć za sprawą licznych retrospekcji odwiedzamy różne, często egzotyczne miejsca. Do miasta stanowiącego w tym czasie centrum europejskiego życia artystycznego przybywa tajemnicza i nieco niepokojąca za sprawą swej powierzchowności postać. Hrabia Mieszko Skarbek, to polski szlachcic, który najwyraźniej ma zamiar robić poważne interesy w świecie sztuki. Od razu zawiera znajomość z jednym z najważniejszych paryskich marszandów – Danielem Northbrookiem. Skarbek jest bowiem zainteresowany dziełami zaginionego przed laty w tajemniczych okolicznościach malarza Louisa Paulusa, a Northbrook znajduje się w posiadaniu większości z nich. Polskiemu szlachcicowi chodzi jednak nie tylko o jego płótna Paulusa, ale o coś więcej. Odnajduje dawną muzę artysty – piękną, rudowłosą Magdalenę – i nawiązuje kontakt z dwoma zamożnymi kolekcjonerami posiadającymi wyłączność na kupowanie jego dzieł. Ta czwórka – angielski handlarz dziełami sztuki, dwaj przemysłowcy kolekcjonujący obrazy oraz muza zaginionego artysty to elementy – odgrywa w planie Skarbka kluczową rolę. Szlachcic tka misterną sieć intrygi, która będzie miała swój spektakularny finał na sali sądowej. Intrygi zrodzonej z pragnienia zemsty. Intrygi stanowiącej prawdziwe dzieło sztuki.
„Zemsta hrabiego Skarbka” narodziła się, jak mówi sam Grzegorz Rosiński, z chęci połączenia prawdziwej historii z romantyczną intrygą. Na planszach komiksu rzeczywiście wielkie wydarzenia oraz postacie historyczne przeplatają się z fikcją najwyższej próby. Fikcją zrodzoną z wyobraźni polsko-belgijskiego duetu i doprawioną wątkami ze światowej literatury. Fabuła stanowi bowiem hołd złożony twórczości Aleksandra Dumasa. Autorzy nie ukrywają, że scenariusz w znacznym stopniu został zainspirowany opowieścią „Hrabia Monte Christo”. Nie tylko mnóstwo tu odniesień do tej historii, ale także relacje pomiędzy książką a komiksem przedstawione są w przewrotny i pomysłowy sposób. Jak się bowiem okazuje, to sam Dumas zainspirował się sensacyjną historią polskiego szlachcica! Takie puszczanie oka do czytelnika to jeden z wielu elementów zacierania granicy pomiędzy fikcją a rzeczywistością, stanowiących mocny punkt tej opowieści.
Grzegorz Rosiński malując plansze do tego komiksu wzniósł się na wyżyny swoich możliwości. Nie tylko skomponował je z małych obrazów, ale także naszpikował różnymi detalami i odniesieniami do ważnych dla niego zdarzeń oraz dzieł. Oryginalne plansze komiksu mają wymiary metr na siedemdziesiąt centymetrów i były składane z malowanych przy sztalugach, tak jak obrazy, kadrów. Zresztą Rosiński także i malarską technikę do ich stworzenia zastosował. Chciał bowiem odtworzyć atmosferę epoki nie tylko określonymi obrazami, ale także sposobem ich stworzenia. Ta zmiana stylu, jak wielokrotnie podkreślał artysta, była dla niego niezwykle ożywcza i pozwoliła mu w nową energią zająć się kontynuacją „Thorgala”, w którym również zaczął stosować te same techniki. W konsekwencji dostajemy niezwykle ekspresyjne kadry – czasami bardziej realistyczne czasami umowne. Raz tła są dopieszczone i wypełnione detalami, a raz jedynie zarysowane, by wyeksponować to, co dzieje się na pierwszym planie. Bez wątpienia artysta dobrze się bawił stosując tę tak „niekomiksową” stylistykę, a ostateczny efekt jest doskonały.
Warto odnotować, że najnowsza edycja Egmontu, jest już czwartą wizytą hrabiego Skarbka na polskim rynku komiksowym. Po raz pierwszy mogliśmy spotkać się z tym bohaterem w roku 2004. Wtedy to bowiem, zarówno w Polsce jak i na rynku frankofońskim, premierę miał pierwszy tom tej opowieści zatytułowany „Złote ręce”. Rok później pojawiła się kontynuacja – „Serce z brązu”. W roku 2010 Egmont opublikował edycję zbiorczą, która ukazała się w ramach ozdobionej dość kontrowersyjnymi okładkami serii „Kolekcja komiksów Grzegorza Rosińskiego”. No i wreszcie w roku 2020 na księgarskie półki trafiła edycja trzecia. Co ją różni od poprzednich wydań? Mamy tu powiększony format, piękną malarską okładkę oraz efektowną galerię dodatków zawierających liczne szkice i projekty postaci. Jednak to nie te elementy przykują zapewne uwagę czytelnika. Tym, co może wzbudzić pewne kontrowersje są szkice przedstawiające sceny pornograficzne (Egmont nazywa je wprawdzie erotycznymi, ale nie jest to określenie adekwatne). Co istotne, szkice te nie są umieszczone na końcu albumu, ale włączone zostały do samej opowieści. Yves Sente we wstępie do tego wydania wyjaśnia historię powstania tych prac oraz ich rolę w opowieści.
Każdy sam będzie musiał odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wstawienie ich do komiksu było uzasadnione, czy też nie. Moim zdaniem umieszczenie ich w opowieści było błędem. W końcu z jakichś powodów Rosiński uznał swego czasu, że ta historia nie potrzebuje takich scen i tworzył ją z takim właśnie nastawieniem, odwołując się do wyobraźni czytelnika, która powinna zadziałać w kilku kluczowych momentach. Te naszkicowane przed laty sceny nie wnoszą nic do historii i zaburzają jej naturalny rytm. Poza tym zmieniają charakter całego komiksu. Bez nich, ma on charakter delikatnie erotyczny (jest kilka scen z nagimi kobietami), a z nimi, to już w gruncie rzeczy komiks (prawie) pornograficzny. Trzeba mieć tylko nadzieje, że wbrew oczekiwaniom Sentego, Rosiński nie zamieni tych szkiców na gotowe plansze i nie zdecyduje się na kolejne, poszerzone edycje. Ich uzasadnienie miałoby bowiem jedynie marketingowy, a nie artystyczny charakter.
„Zemsta hrabiego Skarbka” to bez wątpienia doskonała, trzymająca w napięciu opowieść, przedstawiona w olśniewającej oprawie graficznej. Liczne zwroty akcji, zwodzenie czytelnika, mylenie tropów i nieustanne zaskakiwanie kolejnymi rozwiązaniami, sprawiają, że komiks czyta się jednym tchem. Odniesienia do zdarzeń historycznych, wprowadzenie do narracji żyjących niegdyś postaci oraz zabawa w zacieranie granicy pomiędzy rzeczywistością i fikcją nadaje opowieści dodatkowe walory. Natomiast malarska stylistyka Rosińskiego, który dzięki tej historii znalazł nową energię do tworzenia komiksów, czyni z tego komiksu prawdziwe dzieło sztuki. Lektura opowieści o zemście hrabiego Monte…, to znaczy hrabiego Skarbka, to prawdziwa artystyczna uczta.
koniec
13 lipca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wielka konkluzja
Dagmara Trembicka-Brzozowska

21 X 2020

W trzecim, ostatnim tomie zebranych zeszytów "Anihilacji" nareszcie doczekaliśmy się najważniejszego: wielkiej walki o przetrwanie, której preludia oglądaliśmy w poprzednich dwóch albumach.

więcej »

Historia w obrazkach: Papież uwikłany
Sebastian Chosiński

21 X 2020

Był pierwszym z biskupów Rzymu, który doczekał się przydomka „Wielki”. Był też pierwszym z następców świętego Piotra, który został pogrzebany we wczesnochrześcijańskiej Bazylice Watykańskiej. Jego pontyfikał przypadł na wyjątkowo trudne czasy, gdy Imperium Romanum chyliło się ku upadkowi. Chodzi oczywiście o papieża Leona I, sportretowanego w komiksie biograficznym „Pogromca Attyli”.

więcej »

Myślozbrodnia Winstona Smitha
Sebastian Chosiński

20 X 2020

Powoli zbliżający się do końca rok 2020 należał, jeśli chodzi o pojawiające się na polskim rynku komiksowym tłumaczenia, do… nieżyjącego od siedmiu dekad brytyjskiego pisarza George’a Orwella. Wydawnictwo Jaguar najpierw opublikowało rysunkową adaptację „Folwarku zwierzęcego”, a parę tygodni później przygotowało – w tej samej formie – edycję „Roku 1984”. W obu przypadkach autorami są scenarzyści i rysownicy brazylijscy – Bernardi Odyr i Fido Nesti.

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Z miłości do pędzli
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Forteca Śmierci
— Paweł Ciołkiewicz

Świat jest teatrem, aktorami ludzie… i zwierzęta
— Paweł Ciołkiewicz

Nic nie jest tak skomplikowane, jak się wydaje
— Paweł Ciołkiewicz

Ratunku!!! Człowieki atakują!
— Paweł Ciołkiewicz

Abrakadabra to czary i magia…
— Paweł Ciołkiewicz

Duchy umarłych
— Paweł Ciołkiewicz

My name is Brazil. Bruno Brazil
— Paweł Ciołkiewicz

Droga nienawiści to droga do pustki
— Paweł Ciołkiewicz

Czarująca feeria
— Paweł Ciołkiewicz

Witajcie w Blackwood College
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.