Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jorge Gonzalez, Gani Jakupi
‹Powrót do Kosowa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowrót do Kosowa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2019
RysunkiJorge Gonzalez
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Kto ty jesteś?
[Jorge Gonzalez, Gani Jakupi „Powrót do Kosowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Powrót do Kosowa” to reportaż z pierwszych tygodni pokoju w Kosowie, który koncentruje się na losach jego ludności.

Aleksander Krukowski

Kto ty jesteś?
[Jorge Gonzalez, Gani Jakupi „Powrót do Kosowa” - recenzja]

„Powrót do Kosowa” to reportaż z pierwszych tygodni pokoju w Kosowie, który koncentruje się na losach jego ludności.

Jorge Gonzalez, Gani Jakupi
‹Powrót do Kosowa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowrót do Kosowa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2019
RysunkiJorge Gonzalez
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
„Powrót do Kosowa” to trudny, wielowarstwowy komiks, którego omówienie w ramach recenzji nie może być wyczerpujące. Jego scenarzysta, Gani Jakupi, pochodzi z tytułowego Kosowa, jednak w momencie nasilenia zbrojnych konfliktów emigrował do Barcelony. Kiedy w 1999 roku siły ONZ zdobyły kontrolę nad regionem i sytuacja zdawała się zmierzać w stronę pokoju, Jakupi, parający się już wtedy dziennikarstwem, często proszony był o komentarze w europejskich mediach. Wreszcie zaproponowano mu podróż do Kosowa w celu wykonania reportażu. Komiks ten jest ogłoszoną po 15 latach próbą rozliczenia się z tamtym powrotem, zastaną sytuacją oraz własną historią i tożsamością.
Jakupi przyjmuje bardzo specyficzną perspektywę. Jest zarazem swój i obcy. Początkowo wydaje mu się, że zna Kosowo, jednak to, co zastaje po swoim przybyciu, nie jest już tym samym Kosowem. Zmiany, jakie obserwuje, wywołują głębokie zaniepokojenie, które utrzymuje się przez długi czas, by wreszcie nieco ustąpić budzącej się nadziei. Autor rozlicza polityków, których decyzje gubią tysiące szarych obywateli, rozlicza zachodnie media, które okazują zainteresowanie konfliktem tylko do momentu, kiedy temat nie spowszednieje i nie pojawi się nowa afera, rozlicza wreszcie samego siebie – ze swoich decyzji, niemocy i bezradności.
W „Powrocie do Kosowa” warstwa historyczna, choć obecna, nie jest przesadnie eksploatowana. Jakupi w pewien sposób podkreśla nie tylko to, że historię piszą zwycięzcy, ale również dyskurs tego pisma: koncentrujący się na przywódcach, liczbach, datach. To, czego brakuje w opisie konfliktu, to mikrohistorie zwykłych ludzi żyjących i umierających obok siebie. Im Jakupi oddaje sprawiedliwość, ich portretuje i wspomina. To opowieść o ludziach, którzy w wojnie nie mieli interesu, którzy lubili się wzajemnie, ale którzy zostali uwikłani w konflikty podsycane przez tak zwanych przywódców.
Ten dramatyczny scenariusz doskonale zilustrowany został przez Jorge’a Gonzáleza. Jego technika opiera się często na kontrastach, dzięki czemu widzimy zarówno tragedię, jak i nadzieję przepełniającą Kosowo pod koniec XX wieku. Ilustracje bywają nieczytelne, ale przez to świetnie oddają klimat zrujnowanych zabudowań zaludnianych przez złamanych ludzi.
„Powrót do Kosowa” to doskonały komiks reportażowy, który dociera do istoty opisywanych zdarzeń. Nie chodzi w nim o zwykłą relację historii, lecz o głęboką analizę zjawiska. Ta analiza nie ma jednak charakteru intelektualnej spekulacji, ale pełnego emocji spojrzenia na losy ludzi, na których wojna odcisnęła niezacieralne piętno.
Plusy:
  • wielowarstwowość
  • ukazanie historii przez pryzmat doświadczeń jednostek
  • doskonały portret regionu targanego konfliktami
  • próba rozliczenia się z własną tożsamością
  • krytyka zachodnich mediów
  • doskonały dobór techniki ilustracji
koniec
14 lipca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fajne te dodatki, ale…
Marcin Osuch

21 X 2021

Młode wydawnictwo Lost in Time konsekwentnie buduje swoją pozycję na naszym rynku. Wydaje komiksy nieszablonowe i to w bardzo atrakcyjnej formie. Do takich pozycji należy m.in. „Opowieść o czarodziejach”, druga część serii „Świat Dryftu”.

więcej »

Mała Esensja: W Valleby zawsze coś się dzieje
Marcin Mroziuk

20 X 2021

Wielbiciele „Biura Detektywistycznego Lassego i Mai” z pewnością nie przepuszczą okazji, by poznać kolejne cztery sprawy rozwiązane przez ich ulubionych bohaterów. Co ważne, historyjki w „Sabotażu w punkcie skupu i innych komiksach” okazują się równie wciągające, jak te znane z książek Martina Widmarka, a charakterystyczne rysunki Heleny Willis wręcz nadspodziewanie dobrze się sprawdzają się jako komiksowe kadry.

więcej »

W służbie jej kosmicznej mości
Marcin Knyszyński

19 X 2021

Pierwszy zbiorczy tom „Armady”, wydany właśnie przez Egmont, zbiera cztery początkowe odcinki serii, które już dwadzieścia lat temu pojawiły się na polskim rynku. Młodzieżowa, typowo rozrywkowa space opera z dziesiątkami cudacznych miejsc i bohaterów – przed nami gargantuiczny konwój, złożony z tysięcy olbrzymich statków kosmicznych, od milleniów przemierzający galaktykę.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Wyrzucić koszmar z pamięci
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Kropki i kreski
— Aleksander Krukowski

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

O rzeczach silniejszych niż śmierć
— Aleksander Krukowski

Hot 31
— Aleksander Krukowski

Brazylijski Rozpruwacz
— Aleksander Krukowski

Rząd wie lepiej
— Aleksander Krukowski

Rozmywanie
— Aleksander Krukowski

Etyczny wymiar wymiarów równoległych
— Aleksander Krukowski

Narysuję ci bajkę
— Aleksander Krukowski

Opowiadanie o opowiadaniu
— Aleksander Krukowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.