Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 stycznia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jorge Gonzalez, Gani Jakupi
‹Powrót do Kosowa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowrót do Kosowa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2019
RysunkiJorge Gonzalez
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Kto ty jesteś?
[Jorge Gonzalez, Gani Jakupi „Powrót do Kosowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Powrót do Kosowa” to reportaż z pierwszych tygodni pokoju w Kosowie, który koncentruje się na losach jego ludności.

Aleksander Krukowski

Kto ty jesteś?
[Jorge Gonzalez, Gani Jakupi „Powrót do Kosowa” - recenzja]

„Powrót do Kosowa” to reportaż z pierwszych tygodni pokoju w Kosowie, który koncentruje się na losach jego ludności.

Jorge Gonzalez, Gani Jakupi
‹Powrót do Kosowa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowrót do Kosowa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2019
RysunkiJorge Gonzalez
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
„Powrót do Kosowa” to trudny, wielowarstwowy komiks, którego omówienie w ramach recenzji nie może być wyczerpujące. Jego scenarzysta, Gani Jakupi, pochodzi z tytułowego Kosowa, jednak w momencie nasilenia zbrojnych konfliktów emigrował do Barcelony. Kiedy w 1999 roku siły ONZ zdobyły kontrolę nad regionem i sytuacja zdawała się zmierzać w stronę pokoju, Jakupi, parający się już wtedy dziennikarstwem, często proszony był o komentarze w europejskich mediach. Wreszcie zaproponowano mu podróż do Kosowa w celu wykonania reportażu. Komiks ten jest ogłoszoną po 15 latach próbą rozliczenia się z tamtym powrotem, zastaną sytuacją oraz własną historią i tożsamością.
Jakupi przyjmuje bardzo specyficzną perspektywę. Jest zarazem swój i obcy. Początkowo wydaje mu się, że zna Kosowo, jednak to, co zastaje po swoim przybyciu, nie jest już tym samym Kosowem. Zmiany, jakie obserwuje, wywołują głębokie zaniepokojenie, które utrzymuje się przez długi czas, by wreszcie nieco ustąpić budzącej się nadziei. Autor rozlicza polityków, których decyzje gubią tysiące szarych obywateli, rozlicza zachodnie media, które okazują zainteresowanie konfliktem tylko do momentu, kiedy temat nie spowszednieje i nie pojawi się nowa afera, rozlicza wreszcie samego siebie – ze swoich decyzji, niemocy i bezradności.
W „Powrocie do Kosowa” warstwa historyczna, choć obecna, nie jest przesadnie eksploatowana. Jakupi w pewien sposób podkreśla nie tylko to, że historię piszą zwycięzcy, ale również dyskurs tego pisma: koncentrujący się na przywódcach, liczbach, datach. To, czego brakuje w opisie konfliktu, to mikrohistorie zwykłych ludzi żyjących i umierających obok siebie. Im Jakupi oddaje sprawiedliwość, ich portretuje i wspomina. To opowieść o ludziach, którzy w wojnie nie mieli interesu, którzy lubili się wzajemnie, ale którzy zostali uwikłani w konflikty podsycane przez tak zwanych przywódców.
Ten dramatyczny scenariusz doskonale zilustrowany został przez Jorge’a Gonzáleza. Jego technika opiera się często na kontrastach, dzięki czemu widzimy zarówno tragedię, jak i nadzieję przepełniającą Kosowo pod koniec XX wieku. Ilustracje bywają nieczytelne, ale przez to świetnie oddają klimat zrujnowanych zabudowań zaludnianych przez złamanych ludzi.
„Powrót do Kosowa” to doskonały komiks reportażowy, który dociera do istoty opisywanych zdarzeń. Nie chodzi w nim o zwykłą relację historii, lecz o głęboką analizę zjawiska. Ta analiza nie ma jednak charakteru intelektualnej spekulacji, ale pełnego emocji spojrzenia na losy ludzi, na których wojna odcisnęła niezacieralne piętno.
Plusy:
  • wielowarstwowość
  • ukazanie historii przez pryzmat doświadczeń jednostek
  • doskonały portret regionu targanego konfliktami
  • próba rozliczenia się z własną tożsamością
  • krytyka zachodnich mediów
  • doskonały dobór techniki ilustracji
koniec
14 lipca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czym skorupka za młodu…
Paweł Ciołkiewicz

18 I 2021

Piotr Kasiński i Robert Trojanowski biorą na siebie zadanie upowszechniania komiksu wśród najmłodszych. „Zrób sobie komiks” to interesująca próba zarażenia młodego czytelnika bakcylem opowieści obrazkowych. Pik i Robi – bohaterowie tej opowieści – prowadzą dzieci przez magiczny świat komiksu i tłumaczą im wszystkie jego tajemnice.

więcej »

Objawy gorączki złota
Maciej Jasiński

17 I 2021

„Klondike” to sześćdziesiąty piąty tom serii, który swoją premierę miał w 1996 roku. Jednak aby fabuła była w pełni czytelna, a część żartów zrozumiała, należy przed jego lekturą sięgnąć po wcześniejszy o ponad 30 lat album pt. „Żółtodziób” (w pierwszej polskiej edycji wydany jako „Wrażliwa Stopa”), do którego scenariusz napisał Rene Goscinny.

więcej »

Umarł Kapitan, niech żyje Kapitan
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

16 I 2021

Stany Zjednoczone muszą mieć Kapitana Amerykę. Zwłaszcza w dobie kryzysu. O tym, jak trudno zastąpić martwego Steve′a Rogersa na tym stanowisku opowiada komiks „Kapitan Ameryka: Człowiek, który kupił Amerykę”.

więcej »

Polecamy

Umarł król, niech żyje król!

Legendarna Historia Polski:

Umarł król, niech żyje król!
— Marcin Osuch

Gryzonie zemsty
— Marcin Osuch

Zanim pojawił się wiedźmin
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Wyrzucić koszmar z pamięci
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

O rzeczach silniejszych niż śmierć
— Aleksander Krukowski

Hot 31
— Aleksander Krukowski

Brazylijski Rozpruwacz
— Aleksander Krukowski

Rząd wie lepiej
— Aleksander Krukowski

Rozmywanie
— Aleksander Krukowski

Etyczny wymiar wymiarów równoległych
— Aleksander Krukowski

Narysuję ci bajkę
— Aleksander Krukowski

Opowiadanie o opowiadaniu
— Aleksander Krukowski

To nie jest kolejny komiks o zombie
— Aleksander Krukowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.