Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Tan Eng Huat, Stan Lee, Jean ‘Moebius’ Giraud, Keith Pollard, Esad Ribic, Simon Spurrier, Joe Michael Straczynski
‹Silver Surfer. Przypowieści›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSilver Surfer. Przypowieści
Scenariusz
Data wydania3 czerwca 2020
RysunkiJean ‘Moebius’ Giraud, Tan Eng Huat, Keith Pollard, Esad Ribic
PrzekładJacek Drewnowski
Wydawca Egmont
CyklSilver Surfer, Marvel Classic
ISBN9788328196766
Format352s. 170x260mm
Cena109,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Geniusze i przeciętniacy
[Tan Eng Huat, Stan Lee, Jean ‘Moebius’ Giraud, Keith Pollard, Esad Ribic, Simon Spurrier, Joe Michael Straczynski „Silver Surfer. Przypowieści” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Stan Lee o komiksie „Silver Surfer: Przypowieść” stworzonym wraz z legendarnym rysownikiem Moebiusem mówił, że to jego ulubione dzieło. Trudno się z tym nie zgodzić, dlatego pokaźnych rozmiarów tom, zbierający cztery historie o Srebrnym Surferze, zyskał podtytuł właśnie od tej opowieści.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Geniusze i przeciętniacy
[Tan Eng Huat, Stan Lee, Jean ‘Moebius’ Giraud, Keith Pollard, Esad Ribic, Simon Spurrier, Joe Michael Straczynski „Silver Surfer. Przypowieści” - recenzja]

Stan Lee o komiksie „Silver Surfer: Przypowieść” stworzonym wraz z legendarnym rysownikiem Moebiusem mówił, że to jego ulubione dzieło. Trudno się z tym nie zgodzić, dlatego pokaźnych rozmiarów tom, zbierający cztery historie o Srebrnym Surferze, zyskał podtytuł właśnie od tej opowieści.

Tan Eng Huat, Stan Lee, Jean ‘Moebius’ Giraud, Keith Pollard, Esad Ribic, Simon Spurrier, Joe Michael Straczynski
‹Silver Surfer. Przypowieści›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSilver Surfer. Przypowieści
Scenariusz
Data wydania3 czerwca 2020
RysunkiJean ‘Moebius’ Giraud, Tan Eng Huat, Keith Pollard, Esad Ribic
PrzekładJacek Drewnowski
Wydawca Egmont
CyklSilver Surfer, Marvel Classic
ISBN9788328196766
Format352s. 170x260mm
Cena109,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Przypowieść” mieliśmy już okazję poznać w Polsce. Było to dwadzieścia lat temu w ramach serii „Mega Komiks” serwowanej przez pamiętny TM-Semic. Jednak poza tym, że sam komiks jest „mega”, na pewno takie nie było jego wydanie. Standardem w latach 90. był bowiem papier jakości toaletowego, kiepskie zszycie, brak twardej okładki i blade kolory. Egmont tę sytuację naprawia, serwując nam elegancki tomik na błyszczącym papierze. A żeby się nie powtarzać, dorzucił jeszcze trzy inne historie (w tym jedną nam znaną). I choć stanowią one niemałą gratkę dla fanów Marvela, albowiem Silver Surfer nie jest przesadnie eksploatowanym bohaterem nad Wisłą, to jednak nie da się ukryć, że najważniejszym rozdziałem jest ten pierwszy, spółki Stan Lee / Moebius.
Oryginalnie „Przypowieść” ukazała się w 1988 roku w formie dwóch zeszytów w ramach imprintu Marvela Epic Comics. Idealnie wpasowywała się w swój czas, albowiem był to początek tak zwanych Mrocznych Czasów w świecie komiksu, kiedy do głosu doszli artyści o własnym stylu i indywidualnym spojrzeniu na znanych bohaterów. Często uwypuklali ich słabości, a zwycięstwo dobra nad złem nie stało się oczywistością. Taka wizja świata odbija się w scenariuszu Stana Lee, który zaproponował alternatywne przygody Silver Surfera. Otóż, tak jak miało to miejsce w latach 60. w albumach poświęconych Fantastycznej Czwórce, będąc heroldem Galactusa – Pożeracza Planet, zobowiązuje go do tego, by dał słowo, iż nigdy więcej nie połakomi się na Ziemię. Olbrzymi kosmita powraca jednak, lądując w centrum Nowego Jorku. Ponieważ przyrzekł nie atakować planety, postanowił, że sprawi, iż Ziemianie sami ją unicestwią. Dlatego pozwolił się mianować bogiem, a w swoje imię wszczynać święte krucjaty. Oczywiście Srebrny Surfer nie zamierza stać bezczynnie, ale nawoływanie do rozsądku rasy ludzkiej staje się coraz bardziej bezcelowe.
Choć kojarzymy Stana Lee z banalnymi, aczkolwiek fascynującymi, opowiastkami o superbohaterach, tym razem przedstawił spójną, przemyślaną i głęboką w swej wymowie historię, którą można interpretować na wiele sposobów. Pokazał bezsens religijnych wojen, łatwość z jaką poddajemy się manipulacji i naszą małość wobec potęgi kosmosu. Bojąc się jej, ludzkość potrzebuje wiary w coś większego, co obroniłoby ją w razie potrzeby. Czy zatem mamy tu ukryty atak na religie? W pewnym sensie, choć to raczej desperackie wołanie o pokój i mądrą wiarę, za którą idzie refleksja, a nie poddawanie się pustym hasłom.
Ze scenariuszem doskonale koresponduje grafika Moebiusa, całkiem odmienna od tego, do czego przyzwyczailiśmy się w superbohaterskich komiksach. Choć są momenty, kiedy wydaje się przesadnie uproszczona, zwłaszcza, kiedy mówimy o tle, czasem składającym się z kilku prostopadłych kresek, to jednak jest w niej pewna majestatyczność, a także futurystyczny sznyt. Co tu dużo mówić, każdy kadr przedstawiający Galactusa stojącego pośrodku miasta zapiera dech w piersiach. Moebius rewelacyjnie ujął jego potęgę. Zawsze pokazany jest z posępną miną, niczym totem. Ludzie zaś tłoczą się jak mrówki i towarzyszy im szaleństwo wymalowane na twarzach.
Na tle „Przypowieści”, pozostałe trzy historie wypadają o wiele gorzej. Przede wszystkim nie zmuszają czytelnika do refleksji, choć oczywiście nie można o nich powiedzieć, że są złe. A przynajmniej nie o wszystkich.
Jako drugą w kolejności otrzymujemy historię „Łowcy niewolników”, także ze scenariuszem Stana Lee, ale już z rysunkami Keitha Pollarda. Choć nie jest on tak unikalnym twórcą, jak Francuz, jego pracom nie można niczego zarzucić. Są dynamiczne, przesycone szczegółami i świetnie oddają klimat space opery, z jakim mamy do czynienia. Tu bowiem Silver Surfer zmuszony jest zmierzyć się z tytułową rasą Łowców Niewolników, którzy postanowili zawładnąć mieszkańcami Ziemi. Porywane przez nich istnienia potrzebne są by zasilić ich ogromny statek kosmiczny i sprawić, by ich wódz zyskiwał coraz większą moc.
Choć ponownie Stan Lee przemyca w dialogach kilka gorzkich prawda na temat świata, to jednak w tym wypadku bardziej chodziło o czystą rozrywkę. Toną więc one w ferii wybuchów i ciskanych promieni mocy. Nie jest to jednak wadą. W końcu to nie rozprawka filozoficzna, a opowieść czysto rozrywkowa, akurat której bohaterem jest niebanalny kosmita.
Wyjątkowość Silver Surfera podkreśla także trzecia historia „Requiem”. Tym razem z 2007 roku ze scenariuszem J. Michaela Straczynskiego i rysunkami Esada Ribicia. To właśnie ją mogliśmy także przeczytać w Polsce i to za sprawą wydawnictwa Egmont. Opowiada historię alternatywnego świata, w którym Silver Surfer zaczyna umierać. Choć jest posiadaczem kosmicznej mocy, także on przyjmuje tę wiadomość z trudem. Nie znajdziecie tu za wiele akcji, to bardziej rozmowy na tematy ostateczne. Za to prace Ribicia są wręcz obłędne. Jego malarski styl sprawia, że niemal każdą stronę można by przekształcić w obraz i powiesić na ścianie.
Całość uzupełnia „W imię twoje” z 2008 roku, autorstwa Simona Spurriera i z kreską Tan Eng Huata. Jest to najsłabsze ogniwo albumu. Zarówno pod względem treści, jak i od strony wizualnej. Na kartach dzieje się tyle, że ciężko zorientować się o co właściwie chodzi i kto z kim się bije. W śledzeniu fabuły przeszkadza również nazbyt jaskrawa kolorystyka. Co zaś się tyczy samej osi fabularnej, to tym razem poznajemy świat, w którym panuje utopijna harmonia. Szybko jednak okazuje się, że to tylko fasada, pod którą kryje się okrucieństwo, przemoc i zamordyzm. Choć poruszany tu temat sensu religijnych wojen wydaje się korespondować z „Przypowieścią”, to jednak został on podany w tak łopatologiczny sposób, że przy dziele Stana Lee i Moebiusa sprawia wrażenie albo nachalnej agitki, albo kiepskiej grafomanii. Szkoda, bo „W imię zasad” psuje pozytywny odbiór całego albumu.
Na szczęście bilans wychodzi na korzyść propozycji Egmontu. Zawiera ona bowiem jedną opowieść (właściwie przypowieść) wybitną i dwie bardzo dobre. Czwarta to sztampa, którą można przeczytać i zapomnieć. Niemniej sam album warto posiadać w swojej kolekcji. Zwłaszcza, jeśli nie załapaliście się na edycję TM-Semic. A może przede wszystkim, bo tamta już się wam zapewne rozlatuje.
koniec
22 sierpnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Historia w obrazkach: Prowokacja na wagę losów świata
Sebastian Chosiński

30 X 2020

Długo oczekiwany piąty tom „Bradla” zamyka bardzo ważny etap w okupacyjnych dziejach Kazimierza Leskiego. Przestają istnieć – oskarżani o działanie na dwie (a nawet trzy) strony – Muszkieterowie, a tytułowy bohater wiąże się ze Związkiem Walki Zbrojnej. Dni inżyniera Stefana Witkowskiego wydają się policzone.

więcej »

Rozliczenia
Marcin Knyszyński

29 X 2020

Piąty już zbiorczy tom „Hellblazera” od Egmontu jest jednocześnie trzecim i ostatnim, za scenariusz którego odpowiada Garth Ennis. Opasłe, ponad pięćsetstronicowe, tomiszcze to potężna dawka charakterystycznej, obrazoburczej i bardzo niegrzecznej narracji autora przyszłego „Kaznodziei”, który brał właśnie potężny rozbieg do swego najgłośniejszego dzieła. John Constantine dopiero co odbił się od dna i wypłynął na powierzchnię.

więcej »

W mieście źle się dzieje
Andrzej Goryl

28 X 2020

„Zbir” („The Goon”) Erika Powella to komiks unikalny. Historia tytułowego gangstera i jego wyszczekanego kumpla Franky’ego, walczących z hordami zombie (oraz innymi, zwykle nadnaturalnymi zagrożeniami) ma w sobie więcej niż może się wydawać na pierwszy rzut oka.

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Srebrzysty paladyn
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Blast It!
— Marcin Knyszyński

Moebius: Fragmenty duszy
— Marcin Knyszyński

Puzzle doktora Dooma
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Moebius: Betonowy pterodaktyl, niesforne ciało jamiste i fabryka belgijskich gąbek
— Marcin Knyszyński

Moebius: Major znowu się zgubił…
— Marcin Knyszyński

Moebius: Tajemnica pokoju numer 6
— Marcin Knyszyński

Moebius: „Mackowanie aż do stadium pnuszu”
— Marcin Knyszyński

Marvel: Elektroniczny morderca
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Nietzsche nie żyje. Thor
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Solówka Rosomaka – runda druga
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

A jak poszedł król na wojnę…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kadry z życia Logana
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baśń dla dużych i małych
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dwa orki, awanturnik i chętna kapłanka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zabawa dla dorosłego dziecka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Uważaj na przyjaciół swoich
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Elfy najeżdżają Polskę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

50 najlepszych filmów o żywych trupach według czytelników Esensji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Moon Knight nad kukułczym gniazdem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Autor, który zbyt się spieszył
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.