Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Lee Bermejo, Simon Bisley, Warren Ellis, David Lloyd, Brian Wood
‹Globalne Pasmo›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGlobalne Pasmo
Scenariusz
Data wydania12 sierpnia 2020
RysunkiLee Bermejo, David Lloyd, Brian Wood, Simon Bisley
PrzekładJacek Żuławnik
Wydawca Egmont
CyklGLOBAL FREQUENCY
ISBN9788328198975
Format320s. 170x260mm
Cena99,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sprzątanie po dwudziestym wieku
[Lee Bermejo, Simon Bisley, Warren Ellis, David Lloyd, Brian Wood „Globalne Pasmo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dwudziesty wiek minął już jakiś czas temu – z biegiem czasu będzie coraz lepszym punktem odniesienia dla analizy popkulturowych trendów i rezerwuarem wniosków wszelakich. Warren Ellis jest tym scenarzystą komiksowym, który zaczął wykorzystywać ten fakt chyba najszybciej – jego „Planetary” to przecież dosłownie archeologia minionego stulecia. Dziś przyjrzymy się kolejnemu komiksowi autora – „Globalnemu pasmu”. Po dwudziestym wieku trzeba też posprzątać.

Marcin Knyszyński

Sprzątanie po dwudziestym wieku
[Lee Bermejo, Simon Bisley, Warren Ellis, David Lloyd, Brian Wood „Globalne Pasmo” - recenzja]

Dwudziesty wiek minął już jakiś czas temu – z biegiem czasu będzie coraz lepszym punktem odniesienia dla analizy popkulturowych trendów i rezerwuarem wniosków wszelakich. Warren Ellis jest tym scenarzystą komiksowym, który zaczął wykorzystywać ten fakt chyba najszybciej – jego „Planetary” to przecież dosłownie archeologia minionego stulecia. Dziś przyjrzymy się kolejnemu komiksowi autora – „Globalnemu pasmu”. Po dwudziestym wieku trzeba też posprzątać.

Lee Bermejo, Simon Bisley, Warren Ellis, David Lloyd, Brian Wood
‹Globalne Pasmo›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGlobalne Pasmo
Scenariusz
Data wydania12 sierpnia 2020
RysunkiLee Bermejo, David Lloyd, Brian Wood, Simon Bisley
PrzekładJacek Żuławnik
Wydawca Egmont
CyklGLOBAL FREQUENCY
ISBN9788328198975
Format320s. 170x260mm
Cena99,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Global Frequency” to dwunastoodcinkowa, zakończona już seria, wydana między grudniem 2002 a sierpniem 2004 roku. Podobnie jak w słynnym „Authority” i wspomnianym już „Planetary” znajdujemy się w świecie „Wildstorm” – uniwersum imprintu Detective Comics, które gigant pochłonął w 1998 roku (razem z nieświadomym niczego Alanem Moore’em piszącym wtedy „Top 10”). „Globalne pasmo” jest jednak pozycją dość odrębną – nie pojawiają się tu ani „Wild C.A.T.s” ani agenci ze „Śpiocha”, nie ma nawet bohaterów z innych pozycji Ellisa. Wszystko to wynika ze specyficznego pomysłu na samą serię – ale o tym za chwilę. Zacznijmy od tego czym jest „Globalne pasmo”.
Jak mówi jeden z rządowych oficjeli, jest to „cywilna organizacja ratownicza, kierowana przez kobietę o wątpliwej przeszłości i zrzeszająca tysiąc jeden dziwaków i świrów, z których każdy stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa”. Szefową jest nijaka Miranda Zero, kobieta rozdająca zadania swoim agentom i wspomagająca się młodą dziewczyną – geniuszem komputerowym o imieniu Alef. „Alef” w tekstach Borgesa było miejscem, które łączyło się ze wszystkimi innymi miejscami we wszechświecie. Podobnie jest z naszą bohaterką – koordynuje ona działania wszystkich agentów organizacji, rozproszonych po całej planecie i nie znających się nawzajem (z małymi wyjątkami). Są tu hakerzy, programiści, lingwiści, mistrzowie sztuk walki, „parkourzyści”, włamywacze, specjaliści od memetyki, psychologii, negocjacji a także po prostu niesamowicie sprawni komandosi czy zawodowi kierowcy. Członkiem GP może być każdy w twoim otoczeniu – sąsiad, któremu mówisz „dzień dobry” co rano, znajoma bibliotekarka, nastolatka mijająca cię właśnie na rolkach albo starszy pan dokarmiający codziennie gołębie w parku. „Globalne pasmo” podejmuje się zadań, którymi nie chcą ubrudzić sobie rąk żadne rządy na świecie – gdy nie ma już żadnego wyjścia, dzwonią do Mirandy Zero. Istnienie tej grupy jest zatem taką trochę tajemnicą poliszynela – oficjalnie jej nie ma, ale jak dobrze, że jednak jest! Ktoś musi sprzątać ten cały syf, który pozostał po idiotycznym napinaniu mięśni i głupich decyzjach ludzi, którym władza i pycha weszła za mocno.
Warren Ellis miał bardzo oryginalny pomysł na serię. Nie będzie miała żadnego motywu przewodniego, żadnego wątku, który przewijałby się przez całą serię i przypominał co chwila o sobie. Wszystkie odcinki będą całkowicie odrębne fabularnie – zamknięte, krótkie historie o pojedynczych interwencjach Pasma. Nie wiemy, ile ich będzie, nie będziemy nic zakładać (ostatecznie z powodów zdrowotnych autora i natłoku innych komiksowych obowiązków, skończyło się na dwunastu). Jedyne postacie, które występować będą regularnie to Miranda Zero i Alef (starczy na długo – w końcu organizacja ma tysiąc jeden agentów). Każdy zeszyt będzie miał innego ilustratora, zaprosimy w ten sposób do gry najbardziej utalentowanych i ciekawych artystów. Takie podejście dało Ellisowi wręcz niewyobrażalną swobodę twórczą, a czytelnikowi dowolność w czytaniu – można dowolnie poprzestawiać odcinki a i tak będzie dobrze i zrozumiale.
Z czym mierzą się agenci? Z owocami różnego rodzaju tajnych projektów prowadzonych przez tajne organizacje rządowe, które po latach, porzucone, ale nie zlikwidowane, wymykają się spod kontroli. Z efektami takiego rozwoju technologii, który przekracza nasze wyobrażenie – z wirusem memetycznym przekształcającym ludzi w zombie, lub „czcicieli wnętrza ludzkiego ciała”, z terrorystami cybernetycznymi, bionicznymi ludźmi, programowaniem percepcji oraz niebezpiecznymi ideami, które dosłownie zmieniają fizyczną strukturę mózgu. Magia nie istnieje – to po prostu przyszła, nieznana jeszcze nauka – tajemnice ludzkiego umysłu będą odkrywane w nieskończoność, wiele jest bowiem częstotliwości funkcjonujących poza globalnym pasmem. Pojedyncze epizody to wycieczki do San Francisco, Berlina, Tokio, Melbourne czy Londynu – siatka Pasma oplata cały świat. Wszędzie tam, gdzie trzeba pozamiatać po minionym stuleciu i uratować niewinnych, pojawiają się agenci Mirandy Zero.
Zatrzęsienie rysowników może początkowo powodować dyskomfort. Nie są to też artyści, którzy prezentują równy, zawsze wysoki poziom. Zazwyczaj jest jednak tak, że poziom graficzny jest dodatnio skorelowany z poziomem scenariusza. Wszystkie odcinki to relacje z przebiegu akcji – zawsze jest strzelanina, bijatyka lub jakaś gonitwa z pomysłowym „zagadnieniem na ten odcinek” w tle. Kilka z nich jest dość przeciętnych, a trzy wprost kuriozalne – całoodcinkowy parkour po Londynie dość słabo narysowany przez Davida Lloyda („V jak Vendetta”), męcząca strzelanina z nieco tępymi terrorystami (byle jaki Roy A. Martinez) albo krwawa bijatyka, dwóch ludzkich terminatorów, poza którą nic innego się nie dzieje (rysuje Tom Coker, przeciętnie i bez polotu). Ale jest kilka mocnych rzeczy. Garry Leach („Miracleman”) rysuje historię oszalałego sowieckiego agenta, który może sprowadzić zagładę na San Francisco; znakomity Glen Fabry przedstawia pojedynek Pasma z niepowstrzymanym „bionicznym człowiekiem”; Simon Bisley (którego tak ciągle w Polsce mało) popisuje się swoimi umiejętnościami przy okazji walki agencji z grupą utożsamiającą rozwój cywilizacji z ciągłą wojną; John J. Muth zaprasza do odcinka „Z archiwum X” dziejącego się w Norwegii, gdzie objawiły się anioły; a genialny Lee Bermejo („Batman. Przeklęty”) do tokijskiego szpitala, pełnego cielesnego horroru. Ach, no i jest jeszcze dobrze nam znany z „Kaznodziei”, Steve Dillon, ilustrujący epidemię niecodziennego wirusa.
Forma „Globalnego pasma” przypomina telewizyjny, kryminalny serial proceduralny. Nic dziwnego zatem, że w 2005 roku powstał projekt serialowej adaptacji – nakręcono nawet pilota, luźno opartego na fabule pierwszego zeszytu. Niestety pomysł się nie przyjął, kolejne odcinki nie powstały. Seria komiksowa też urwała się nagle i bez uprzedzenia. Omawiany dziś komiks nie zalicza się do największych osiągnięć gatunku, ani nawet samego Warrena Ellisa – ale warto poznać, dla wyrobienia sobie własnego zdania na temat tej wydawniczej ciekawostki.
koniec
4 września 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Historia w obrazkach: Prowokacja na wagę losów świata
Sebastian Chosiński

30 X 2020

Długo oczekiwany piąty tom „Bradla” zamyka bardzo ważny etap w okupacyjnych dziejach Kazimierza Leskiego. Przestają istnieć – oskarżani o działanie na dwie (a nawet trzy) strony – Muszkieterowie, a tytułowy bohater wiąże się ze Związkiem Walki Zbrojnej. Dni inżyniera Stefana Witkowskiego wydają się policzone.

więcej »

Rozliczenia
Marcin Knyszyński

29 X 2020

Piąty już zbiorczy tom „Hellblazera” od Egmontu jest jednocześnie trzecim i ostatnim, za scenariusz którego odpowiada Garth Ennis. Opasłe, ponad pięćsetstronicowe, tomiszcze to potężna dawka charakterystycznej, obrazoburczej i bardzo niegrzecznej narracji autora przyszłego „Kaznodziei”, który brał właśnie potężny rozbieg do swego najgłośniejszego dzieła. John Constantine dopiero co odbił się od dna i wypłynął na powierzchnię.

więcej »

W mieście źle się dzieje
Andrzej Goryl

28 X 2020

„Zbir” („The Goon”) Erika Powella to komiks unikalny. Historia tytułowego gangstera i jego wyszczekanego kumpla Franky’ego, walczących z hordami zombie (oraz innymi, zwykle nadnaturalnymi zagrożeniami) ma w sobie więcej niż może się wydawać na pierwszy rzut oka.

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

W poszukiwaniu prawdy
— Maciej Jasiński

Diabłu na pohybel
— Marcin Knyszyński

Piekło w Gotham
— Marcin Knyszyński

Jak fajnie pogmerać w umyśle Batmana!
— Sebastian Chosiński

Krew i flaki
— Paweł Ciołkiewicz

Swobodny Batman i sztywny Dredd
— Sebastian Chosiński

Ślepa miłość
— Paweł Ciołkiewicz

Uczłowieczenie potwora
— Sebastian Chosiński

Zabłysnąć przy Jokerze
— Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Czerwiec 2001
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Paweł Nurzyński, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Rozliczenia
— Marcin Knyszyński

Powrót po latach
— Marcin Knyszyński

Old Man Bruce
— Marcin Knyszyński

Przygrywka tycia
— Marcin Knyszyński

Lekko w dół
— Marcin Knyszyński

Prosta historia
— Marcin Knyszyński

Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
— Marcin Knyszyński

Nie dla zielonych czytelników
— Marcin Knyszyński

Hardboiled Berserker
— Marcin Knyszyński

Niechciany eskapizm
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.