Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marvano
‹Berlin (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBerlin (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142565
Format176s. 216x285mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, kryminał, obyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia mniej znana
[Marvano „Berlin (wyd.II)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Płonący pod koniec wojny Berlin, wczesne lata powojenne i późniejsze losy nazistowskich hierarchów – to nie są tematy poruszane zbyt często w komiksie. Marvano wykorzystał te motywy po mistrzowsku.

Dagmara Trembicka-Brzozowska

Historia mniej znana
[Marvano „Berlin (wyd.II)” - recenzja]

Płonący pod koniec wojny Berlin, wczesne lata powojenne i późniejsze losy nazistowskich hierarchów – to nie są tematy poruszane zbyt często w komiksie. Marvano wykorzystał te motywy po mistrzowsku.

Marvano
‹Berlin (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBerlin (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142565
Format176s. 216x285mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, kryminał, obyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trylogia „Berlin” powstawała długo – pierwsza część, „Siedmiu krasnoludków” z 1994 roku, to w zasadzie samodzielny komiks, skupiający się na załodze bombowca S-Snowwhite, a dokładniej pilota, Aubiego. Marvano przez pryzmat jednej postaci pokazał losy młodych alianckich lotników prowadzących naloty na Berlin – losy często łączące absurd i tragedię. Kolejne dwie części, „Sprytny Reinhard” oraz „Dwoje dzieci króla”, powstały w latach 2007–2008 i łączą się z pierwszą dość luźno: postacią jednego z lotników z S-Snowwhite, teraz niosącego pomoc humanitarną tam, gdzie wcześniej zrzucał bomby – oraz miejscem akcji, Berlinem. Tu Marvano najpierw portretuje los miasta i jego mieszkańców po przejęciu przez Rosjan i siły Zachodu, koncentrując się na groteskowej postaci nastoletniego Reinharda, potomka znanego z okrucieństwa SS-mana. Później zabiera nas do współczesności, odtwarzając z pomocą syna jednego z amerykańskich oficerów z drugiego albumu wydarzenia związane z nazistowskimi naukowcami i oficjelami, wywiezionymi z Berlina przez siły sowietów i aliantów.
Ze wszystkich samodzielnych komiksów Marvano, jakie przyszło mi wziąć w ręce, „Berlin” jest fabularnie najbardziej pociągający. Autor unika generalizowania, pokazując różne aspekty II wojny światowej – często mniej znane i rzadziej omawiane – z perspektywy jednostek, od czasu do czasu dodając jedynie komentarz historyczny. Użycie do tego perspektywy konkretnych postaci było dobrym posunięciem: z jednej strony widać wyraźny wpływ decyzji oficjeli na życie szarego człowieka, z drugiej ich namiętności i motywacje nadają całości barw.
Wplecenie w fabułę dodatkowo kontrowersyjnego wątku – wykorzystywania przez obie zwycięskie strony nazistowskich naukowców, którzy przy okazji unikali wyroku za zbrodnie wojenne – nadaje dalszym częściom „Berlina” sensacyjnego charakteru. Mówiąc w skrócie, narracyjnie jest zdecydowanie ciekawiej niż w „Bonneville” czy nawet „Grand Prix”, gdzie Marvano koncentrował się raczej na autach i historii technologii niż na ludziach.
Graficznie ten album to prawdziwa ciekawostka. Pierwszą część dzieli od pozostałych ponad 20 lat – „Siedmiu krasnoludków” jest pełne detali, zwłaszcza jeśli chodzi o maszyny, widać jednak pewną archaiczność kreski, do tego barwy są przytłumione, wpadające bardziej w pastel czy akwarelę. W kolejnych dwóch częściach widzimy już te cechy Marvano, które krytycy cenią najbardziej: nasycone kolory, prostszy, zdecydowanie kreślony rysunek i eksperymentowanie z przestrzenią, kadrowaniem oraz narracją obrazem. Zdecydowanie przyjemnie na to popatrzeć.
„Berlin” to moim zdaniem najciekawszy z samodzielnych albumów Marvano, tak fabularnie, jak graficznie. Dbałość o detale i fakty historyczne jest dodatkowym atutem. Zdecydowanie warto polecić ten tytuł i fanom historii, i dobrego artystycznie komiksu.
Plusy:
  • Interesująco opowiedziana historia
  • Atrakcyjna oprawa graficzna
  • Dbałość o detale
Minusy:
  • Brak
koniec
18 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o komiksach: Kwiaty wyrastają z oczu…
Agnieszka ‘Achika’ Szady

23 X 2020

…a rzeźbiarz wiewiórek piecze je nad ogniskiem. Brzmi psychodelicznie, ale w nowym komiksie Mirki Andolfo o niejasnym, jak na razie, tytule „Mercy”, wszystkie te elementy naprawdę występują. Chociaż być może wiewiórki są tak naprawdę tylko jedną wiewiórką.

więcej »

Brazylijski Rozpruwacz
Aleksander Krukowski

22 X 2020

Wydawnictwo Mandioca znane jest z wydawania komiksów południowoamerykańskich. Ich pozycje tchną pewną egzotyką regionu, który w Polsce mało kojarzy się z komiksami. Do tej pory jednak Mandioca nie celowała w gatunek komiksowego horroru, dlatego „Skazaniec 666” jest okazją do jeszcze ciekawszego spotkania, po którym nie wiadomo, czego się spodziewać.

więcej »

Old Man Bruce
Marcin Knyszyński

22 X 2020

Komiksy z serii wydawniczej „DC Black Label”, które miały wypełnić lukę po zakończonym „DC Vertigo”, pojawiają się w Polsce już bardzo regularnie. Tę, przeznaczoną z założenia dla zdecydowanie dorosłego i bardziej wymagającego odbiorcy, inicjatywę wydawniczą zdominował oczywiście Batman – podróże wgłąb jego skomplikowanego i poharatanego umysłu to przecież nadal bardzo nośny i atrakcyjny temat. Tym razem zgłębiają go naprawdę doświadczeni ludzie – dwaj panowie, którzy pracowali przy komiksach z (...)

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

MIasto w trzech odsłonach
— Marcin Osuch

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Szybkie samochody, podstępni naziści
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Łza smutku, uśmiech wspomnień
— Marcin Osuch

Ku przestrodze
— Marcin Knyszyński

Życie na sprzedaż
— Marcin Knyszyński

„Bękarty wojny” dla całej rodziny
— Marcin Knyszyński

Esensja czyta dymki: Reaktywacja
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Ballada o żołnierzu Williamie Mandelli
— Konrad Wągrowski

Wieczna wojna, wieczna wolność, wieczny żywot
— Marcin Osuch

Krótko o komiksach: Marzec 2003, cz. 2
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Tomasz Kontny, Marcin Osuch, Tomasz Sidorkiewicz, Konrad Wągrowski, Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Wielka konkluzja
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

PRL slasher
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Daj się porwać chaosowi
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Tak należy robić adaptacje!
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Szybkie samochody, podstępni naziści
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Rozbiegówka
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.