Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marvano
‹Berlin (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBerlin (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142565
Format176s. 216x285mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, kryminał, obyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia mniej znana
[Marvano „Berlin (wyd.II)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Płonący pod koniec wojny Berlin, wczesne lata powojenne i późniejsze losy nazistowskich hierarchów – to nie są tematy poruszane zbyt często w komiksie. Marvano wykorzystał te motywy po mistrzowsku.

Dagmara Trembicka-Brzozowska

Historia mniej znana
[Marvano „Berlin (wyd.II)” - recenzja]

Płonący pod koniec wojny Berlin, wczesne lata powojenne i późniejsze losy nazistowskich hierarchów – to nie są tematy poruszane zbyt często w komiksie. Marvano wykorzystał te motywy po mistrzowsku.

Marvano
‹Berlin (wyd.II)›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBerlin (wyd.II)
Scenariusz
Data wydania23 maja 2019
RysunkiMarvano
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328142565
Format176s. 216x285mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, kryminał, obyczajowy, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trylogia „Berlin” powstawała długo – pierwsza część, „Siedmiu krasnoludków” z 1994 roku, to w zasadzie samodzielny komiks, skupiający się na załodze bombowca S-Snowwhite, a dokładniej pilota, Aubiego. Marvano przez pryzmat jednej postaci pokazał losy młodych alianckich lotników prowadzących naloty na Berlin – losy często łączące absurd i tragedię. Kolejne dwie części, „Sprytny Reinhard” oraz „Dwoje dzieci króla”, powstały w latach 2007–2008 i łączą się z pierwszą dość luźno: postacią jednego z lotników z S-Snowwhite, teraz niosącego pomoc humanitarną tam, gdzie wcześniej zrzucał bomby – oraz miejscem akcji, Berlinem. Tu Marvano najpierw portretuje los miasta i jego mieszkańców po przejęciu przez Rosjan i siły Zachodu, koncentrując się na groteskowej postaci nastoletniego Reinharda, potomka znanego z okrucieństwa SS-mana. Później zabiera nas do współczesności, odtwarzając z pomocą syna jednego z amerykańskich oficerów z drugiego albumu wydarzenia związane z nazistowskimi naukowcami i oficjelami, wywiezionymi z Berlina przez siły sowietów i aliantów.
Ze wszystkich samodzielnych komiksów Marvano, jakie przyszło mi wziąć w ręce, „Berlin” jest fabularnie najbardziej pociągający. Autor unika generalizowania, pokazując różne aspekty II wojny światowej – często mniej znane i rzadziej omawiane – z perspektywy jednostek, od czasu do czasu dodając jedynie komentarz historyczny. Użycie do tego perspektywy konkretnych postaci było dobrym posunięciem: z jednej strony widać wyraźny wpływ decyzji oficjeli na życie szarego człowieka, z drugiej ich namiętności i motywacje nadają całości barw.
Wplecenie w fabułę dodatkowo kontrowersyjnego wątku – wykorzystywania przez obie zwycięskie strony nazistowskich naukowców, którzy przy okazji unikali wyroku za zbrodnie wojenne – nadaje dalszym częściom „Berlina” sensacyjnego charakteru. Mówiąc w skrócie, narracyjnie jest zdecydowanie ciekawiej niż w „Bonneville” czy nawet „Grand Prix”, gdzie Marvano koncentrował się raczej na autach i historii technologii niż na ludziach.
Graficznie ten album to prawdziwa ciekawostka. Pierwszą część dzieli od pozostałych ponad 20 lat – „Siedmiu krasnoludków” jest pełne detali, zwłaszcza jeśli chodzi o maszyny, widać jednak pewną archaiczność kreski, do tego barwy są przytłumione, wpadające bardziej w pastel czy akwarelę. W kolejnych dwóch częściach widzimy już te cechy Marvano, które krytycy cenią najbardziej: nasycone kolory, prostszy, zdecydowanie kreślony rysunek i eksperymentowanie z przestrzenią, kadrowaniem oraz narracją obrazem. Zdecydowanie przyjemnie na to popatrzeć.
„Berlin” to moim zdaniem najciekawszy z samodzielnych albumów Marvano, tak fabularnie, jak graficznie. Dbałość o detale i fakty historyczne jest dodatkowym atutem. Zdecydowanie warto polecić ten tytuł i fanom historii, i dobrego artystycznie komiksu.
Plusy:
  • Interesująco opowiedziana historia
  • Atrakcyjna oprawa graficzna
  • Dbałość o detale
Minusy:
  • Brak
koniec
18 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Santorini, wyspa ognia
Konrad Wągrowski

24 X 2021

Dwuczęściowa „Zagłada Atlantydy” Zbigniewa Kasprzaka dopełnia nieoficjalną trylogię komiksów fantastycznych tego rysownika z drugiej połowy lat 80.

więcej »

Zielona skóra, w której żyje
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

23 X 2021

Jak na postać, która istnieje od zarania Marvela, Hulk nie miał w naszym kraju szczęścia do publikacji. Teraz jest szansa, by sytuacja ta się zmieniła, a to za sprawą wydawnictwa Egmont i pierwszego tomu serii „Nieśmiertelny Hulk”.

więcej »

Krótko o komiksach: Proszę państwa, oto miś
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 X 2021

Miś jest bardzo grzeczny dziś… albowiem na ogół jest amerykańskim licealistą, który tylko czasem przemienia się w zielone zwierzęta. Dlaczego zielone, tego komiks „Beast Boy” nie tłumaczy.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

MIasto w trzech odsłonach
— Marcin Osuch

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Szybkie samochody, podstępni naziści
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Łza smutku, uśmiech wspomnień
— Marcin Osuch

Ku przestrodze
— Marcin Knyszyński

Życie na sprzedaż
— Marcin Knyszyński

„Bękarty wojny” dla całej rodziny
— Marcin Knyszyński

Esensja czyta dymki: Reaktywacja
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski

Historia w obrazkach: Miasto murem podzielone
— Sebastian Chosiński

Ballada o żołnierzu Williamie Mandelli
— Konrad Wągrowski

Wieczna wojna, wieczna wolność, wieczny żywot
— Marcin Osuch

Krótko o komiksach: Marzec 2003, cz. 2
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Tomasz Kontny, Marcin Osuch, Tomasz Sidorkiewicz, Konrad Wągrowski, Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Kosmiczna sława po grób
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Uprasza się o ostrożność
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Rozpierduchy ciąg dalszy
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Powrót do normy
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Książki i pamięć
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Najpiękniejszy Lem
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Siła przyjaźni ponad strachem
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Trudne rozstania i nowe znajomości
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Więcej kłopotów niż ustawa przewiduje
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Niesmerfna polityka
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.