Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 lutego 2021
w Esensji w Esensjopedii

Adriana Brunstein, Samuel Casal
‹Skazaniec 666›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSkazaniec 666
Tytuł oryginalnyProntuário 666
Scenariusz
Data wydania15 sierpnia 2019
RysunkiSamuel Casal
PrzekładJakub Jankowski
Wydawca Mandioca
ISBN9788395319136
Format116s. 160×235mm; oprawa twarda
Cena55,—
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Brazylijski Rozpruwacz
[Adriana Brunstein, Samuel Casal „Skazaniec 666” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydawnictwo Mandioca znane jest z wydawania komiksów południowoamerykańskich. Ich pozycje tchną pewną egzotyką regionu, który w Polsce mało kojarzy się z komiksami. Do tej pory jednak Mandioca nie celowała w gatunek komiksowego horroru, dlatego „Skazaniec 666” jest okazją do jeszcze ciekawszego spotkania, po którym nie wiadomo, czego się spodziewać.

Aleksander Krukowski

Brazylijski Rozpruwacz
[Adriana Brunstein, Samuel Casal „Skazaniec 666” - recenzja]

Wydawnictwo Mandioca znane jest z wydawania komiksów południowoamerykańskich. Ich pozycje tchną pewną egzotyką regionu, który w Polsce mało kojarzy się z komiksami. Do tej pory jednak Mandioca nie celowała w gatunek komiksowego horroru, dlatego „Skazaniec 666” jest okazją do jeszcze ciekawszego spotkania, po którym nie wiadomo, czego się spodziewać.

Adriana Brunstein, Samuel Casal
‹Skazaniec 666›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSkazaniec 666
Tytuł oryginalnyProntuário 666
Scenariusz
Data wydania15 sierpnia 2019
RysunkiSamuel Casal
PrzekładJakub Jankowski
Wydawca Mandioca
ISBN9788395319136
Format116s. 160×235mm; oprawa twarda
Cena55,—
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Komiks i horror mają z sobą trochę wspólnego. Na przykład nie są zwykle traktowane poważnie; poza tym są głęboko związane z popkulturą. W „Skazańcu 666” ten związek jest bardzo wyrazisty. Komiks opowiada bowiem historię Józefa Mogiły, który w naszej kulturze nie jest często pojawiającą się figurą, ale w Brazylii, gdzie znany jest jako Zé do Caixão, stał się niemal ikoną. Stworzył go José Mojica Marins, reżyser i odtwórca tejże roli w filmie „O północy posiądę twoją duszę” z 1964 roku. Wraz z kontynuacją – „Tej nocy wcielę się w twoje zwłoki” z 1967 roku – filmy te zapewniły Mogile ogromną rozpoznawalność i popularność w jego ojczyźnie. Mimo to aż do 2008 roku trzeba było czekać na domknięcie trylogii – „Diabła wcielonego”. Ponieważ główną postać nadal grał Marins, można by zadać pytanie, co działo się z bohaterem przez te 40 lat. Odpowiedź na nie znajdziemy w komiksie, który obejmuje właśnie tę „przerwę” w „karierze” Józefa Mogiły.
Warto też wspomnieć, że choć Mogiła jest rzezimieszkiem pierwszej wody – z legendy i aparycji podobnym do znanego u nas Kuby Rozpruwacza – to wszystkie jego nikczemne działania mają określony cel. Otóż wierzy on w nieśmiertelność, rozumianą jako kontynuację linii krwi, a zatem – w nieśmiertelność poprzez rozmnażanie. Nie wystarczy jednak po prostu spłodzić potomka. Musi on być idealny, a do tego potrzeba także idealnej partnerki. Dlatego Mogiła konsekwentnie próbuje odnaleźć kobietę idealną, po drodze mordując, gwałcąc i robiąc wiele innych rzeczy naruszających prawo i dobre obyczaje. W końcu zaprowadza go to do więzienia, gdzie rozpoczyna się akcja komiksu.
Trudno prowadzi się poszukiwania idealnej partnerki z więziennej celi (jeśli nie jest się Richardem Ramirezem), toteż „Skazaniec 666” koncentruje się na tajemniczych i bestialskich „samobójstwach” więźniów z feralnego zakładu karnego. Od osadzenia w nim tytułowego skazańca ze znaczącym numerem ewidencyjnym nikt nie może czuć się bezpieczny – ani najwięksi zwyrodnialcy, ani pracownicy służby więziennej. Atmosfera niepokoju, lęku, a nawet przerażenia ogarnia całą placówkę – i wraz z nią czytelnika. Nie ma tu epatowania graficzną przemocą, hektolitrów krwi i flaków, jest za to konsekwentnie i udanie konstruowany nastrój grozy. Pod tym względem to świetny horror z dobrze ułożonym scenariuszem.
Na osobną uwagę zasługują ilustracje, których autorem jest Samuel Casal, który zajmuje się także drzeworytami. I choć „Skazaniec 666” powstał w technice cyfrowej, to elementy czerpane z drzeworytów są wyraźnie widoczne. Mamy tu duże kontrasty czerni i bieli, grę świateł i tworzenie cieni nie poprzez gradację kolorów, lecz natężenie czarnych linii. Jednocześnie kształty, w jakie Casal przyobleka świat „Skazańca 666” dalekie są od realizmu. Wszystko tu jest powyciągane, powydłużane, powyginane – niczym w ekspresjonistycznych filmach pokroju „Gabinetu doktora Caligari”. I wychodzi to świetnie, doskonale współgra zarówno z klimatem grozy, jak i z surrealizmem opowieści.
„Skazaniec 666”, choć dla większości polskich czytelników nie będzie elementem mitologii Zé do Caixão, a jedynym z nim spotkaniem, wypada bardzo dobrze. Samuel Casal i Adriana Brunstein zabierają nas w niezwykłą podróż, niczym przez najlepszy dom strachu. Scenariusz trzyma w napięciu, wyraźny klimat udziela się czytelnikowi bez najmniejszych problemów, a ilustracje doskonale pasują do całości. Warto sięgnąć po ten niezwykły komiks.
Plusy:
  • odrobina południowoamerykańskiej egzotyki w horrorowym wydaniu
  • wciągająca fabuła
  • oczarowująca i przerażająca postać głównego bohatera
  • doskonale stworzony klimat grozy
  • świetne ilustracje
koniec
22 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie każdy elf wygląda jak Legolas
Marcin Osuch

25 II 2021

Nie będę bardzo oryginalny twierdząc, że lubię ładnie wydane komiksy. Duży format (powiększony A4), twarda okładka, dużo materiałów dodatkowych. Taki właśnie jest pierwszy tom „Świata Dryftu”, i, co ważne, zawiera całkiem nieźle zapowiadającą się historię.

więcej »

El Mariachi Death Metal
Marcin Knyszyński

24 II 2021

„100 naboi”, ze scenariuszem Briana Azzarello i rysunkami Eduarda Rissa, to jedna z najlepszych komiksowych serii pod szyldem „DC Vertigo”. Dokładnie sto odcinków wydawanych przez dokładnie dziesięć lat – wszystkie autorstwa dwójki wspomnianych twórców. W 2013 roku, cztery lata po zakończeniu serii, wracają oni do wykreowanego przez siebie uniwersum – w małym meksykańskim miasteczku o nazwie Durango dzieje się źle. Zresztą jak wszędzie w świecie „100 naboi”.

więcej »

Gdzie Spider-Man nie może, tam swoją byłą żonę pośle
Paweł Olejniczak

23 II 2021

Peter Parker po zostaniu miliarderem kontynuuje swoją działalność zarówno jako niedoświadczony i fatalny właściciel korporacji, jak i wygadany superbohater (już niekoniecznie z sąsiedztwa). W trzecim tomie „Amazing Spider-Mana” będzie musiał stawić czoła przeciwnikowi dysponującemu potężnymi mocami i innym światopoglądem, ale też po raz kolejny pobić się z Iron Manem. Bo przecież to oczywiste, że kiedy dwóch superbohaterów jest obok siebie, muszą się zmierzyć, niszcząc połowę miasta. Wszystko (...)

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Inne recenzje

Wieczna krew
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

O rzeczach silniejszych niż śmierć
— Aleksander Krukowski

Hot 31
— Aleksander Krukowski

Rząd wie lepiej
— Aleksander Krukowski

Rozmywanie
— Aleksander Krukowski

Etyczny wymiar wymiarów równoległych
— Aleksander Krukowski

Narysuję ci bajkę
— Aleksander Krukowski

Opowiadanie o opowiadaniu
— Aleksander Krukowski

Kto ty jesteś?
— Aleksander Krukowski

To nie jest kolejny komiks o zombie
— Aleksander Krukowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.