Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kieron Gillen, Stephanie Hans
‹Die #1: Fantastyczne rozczarowanie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDie #1: Fantastyczne rozczarowanie
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2020
RysunkiStephanie Hans
Wydawca Non Stop Comics
CyklDie
ISBN9788366512276
Format170s. 170x260 mm
Cena49,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Frodo w okopach wojny z Wiecznymi Prusami
[Kieron Gillen, Stephanie Hans „Die #1: Fantastyczne rozczarowanie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Die” brzmi jak „umrzyj”, jednak w tym przypadku chodzi przede wszystkim o rzadko stosowaną liczbę pojedynczą słowa „dice”, czyli kości do rzucania. Kostka jest w fabule istotnym elementem: po pierwsze, inicjuje ją, po drugie – akcja toczy się w świecie o kształcie dwudziestościanu. Czyli dobrze znanej graczom RPG k20.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Frodo w okopach wojny z Wiecznymi Prusami
[Kieron Gillen, Stephanie Hans „Die #1: Fantastyczne rozczarowanie” - recenzja]

„Die” brzmi jak „umrzyj”, jednak w tym przypadku chodzi przede wszystkim o rzadko stosowaną liczbę pojedynczą słowa „dice”, czyli kości do rzucania. Kostka jest w fabule istotnym elementem: po pierwsze, inicjuje ją, po drugie – akcja toczy się w świecie o kształcie dwudziestościanu. Czyli dobrze znanej graczom RPG k20.

Kieron Gillen, Stephanie Hans
‹Die #1: Fantastyczne rozczarowanie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDie #1: Fantastyczne rozczarowanie
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2020
RysunkiStephanie Hans
Wydawca Non Stop Comics
CyklDie
ISBN9788366512276
Format170s. 170x260 mm
Cena49,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Komiks ma nieczęsto spotykaną, interesującą szatę graficzną: jest nie tyle rysowany, co malowany, z wyrazistymi pociągnięciami cyfrowego „pędzla”. W kolorystyce dominują smętne brązy i krwiste czerwienie, zaś oświetlenie i kadrowanie jest tak dobrane, że całość sprawia ponure i mroczne wrażenie. Z kolei w scenach retrospekcji z naszego świata często pojawia się róż, zaś wspomnienia ze świata gry rysowane są w tradycyjny sposób (kontur + płaska plama barwna), a sposób pokazania koni budzi skojarzenia ze starymi rosyjskimi baśniami.
Stephanie Hans w pełni korzysta też z możliwości, jakie dają kolory i kształty dymków – nie jest to, oczywiście, jakaś specjalna nowość, ale zawsze mi się podoba. Rzucanie zaklęcia w czarnym dymku z czerwonymi literami sprawia, że w myślach słyszę dudniący pogłos lub inne dźwiękowe efekty specjalne. Kanciasty dymek oznacza, że mówiącym jest obiekt nieożywiony (i to odróżnienie graficzne bardzo mi się przydało w zrozumieniu paru scen). Odmienny kształt i kolor mają też myśli narratora.
…a może narratorki? Ash, który w naszej rzeczywistości jest żonatym mężczyzną, w grze występuje jako kobieta. Na razie nie ma to wpływu na akcję, może oprócz zdziwienia czytelnika, że nastolatkowie w latach 90. tak łatwo to akceptowali.
Tak – wbrew bałamutnej informacji na tylnej stronie okładki, pierwsze zetknięcie drużyny graczy ze światem alternatywnym miało miejsce w roku 1991, nie „w latach sześćdziesiątych”. Dowiadujemy się o tym z kilkunastu pierwszych stron „DIE”, a potem akcja przeskakuje w nasze obecne czasy, kiedy bohaterowie są dorośli. Tajemnicze wydarzenie sprawia, że dawna ekipa zbiera się jeszcze raz, i znów ląduje w świecie k20, tym razem nie jako beztroskie dzieciaki, lecz ludzie po przejściach. Nie dogadują się ze sobą nawzajem, pełni pretensji i sprzecznych celów. Jak twierdzi Kieron Gillen – autor scenariusza, „Ta seria to czysty kryzys wieku średniego”.
Trzeba przyznać, że lektura momentami jest raczej depresyjna, tym niemniej wciąga. W tomie dzieje się bardzo dużo; szczególne wrażenie zrobiła na mnie sekwencja, kiedy Ash chroni się przed atakiem mechanicznego smoka w okopie i spotyka tam szeregowca nadzwyczajnie podobnego do Elijaha Wooda w filmie Petera Jacksona. Szeregowiec ma Pierścień (ślubny), a potem pojawia się jeszcze kilka odniesień do powieści, którą, jak wiadomo, zainspirowały przeżycia autora w trakcie pierwszej wojny światowej.
Na końcu tomu znajdują się szkice postaci oraz alternatywne projekty okładek oraz – uwaga! –eseje Gillena na temat inspiracji, które pchnęły go do stworzenia świata (oraz gry, bo i takowa istnieje) i archetypów wykorzystanych w opowieści, a także refleksje na temat RPG jako zjawiska. Bardzo ciekawie uzupełniają one świat przedstawiony w komiksie.
koniec
1 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Świat bez informacji
Andrzej Goryl

10 V 2021

Enki Bilal to jeden z mistrzów światowego komiksu. Tego nikt mu nie odbierze. Takie tytuły jak „Polowanie”, czy „Trylogia Nikopola” dały mu stałe miejsce w panteonie. Oprócz nich artysta stworzył też mnóstwo innych komiksów – czasem gorszych, czasem lepszych, ale nigdy nie dobijających do poziomu pozycji wcześniej wspomnianych.

więcej »

Nowe życie
Paweł Ciołkiewicz

10 V 2021

Trzeci tom komiksu „Aama” Frederika Peetersa przynosi prawdziwe trzęsienie ziemi. Wydarzenia nabierają tempa, a wokół bohaterów robi się coraz niebezpieczniej. Verloc Nim wspólnie ze swoim bratem Conradem oraz robotem Churchillem odkrywają przerażającą prawdę o tym, co wydarzyło się na planecie Ona(ji).

więcej »

Tajemnica złotej maczety: O wolność waszą i naszą
Konrad Wągrowski

9 V 2021

Tydzień temu pozostawiliśmy naszego bohatera, polskiego pilota na obczyźnie, w momencie gdy oficjalnie przystąpił do arabskiego ruchu oporu w Algierii, skierowanemu przeciwko francuskim kolonizatorom. Ale… o jaki dokładnie ruch oporu chodzi, kto przeciw komu tutaj walczy? Zacznijmy więc dzisiejszą recenzję od małego rysu historycznego.

więcej »

Polecamy

O wolność waszą i naszą

Tajemnica złotej maczety:

O wolność waszą i naszą
— Konrad Wągrowski

Na wielbłądzie boli tyłek
— Konrad Wągrowski

Z Łosiem na łowy
— Konrad Wągrowski

Przybywając do PRL-owskiego raju
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Niechciany eskapizm
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

Tęczowa magia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skok w fabułę bez spadochronu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Poprzebierani za samurajów
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dziewczyna mojej przyjaciółki nie jest moją przyjaciółką
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czy książki czytają ludzi? Autorzy kontra czytelnicy
— Agnieszka Hałas, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Maszyna, która nie robi „ping”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

To życie mija, nie ja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bezimienna pani ceramicznych robotów
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tony Stark jako syrenka w ciąży
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Słowiańskie elfy rzeczne
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.