Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 czerwca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Mirka Andolfo
‹Mercy #1: Dama, mróz i diabeł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMercy #1: Dama, mróz i diabeł
Tytuł oryginalnyMercy, vol. 1: La dama, il gelo e il dlavlo
Scenariusz
Data wydania23 września 2020
RysunkiMirka Andolfo
PrzekładJacek Drewnowski
Wydawca Non Stop Comics
CyklMercy
ISBN978-83-66460-53-9
Format64s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekgroza / horror, western
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Na razie rozbieg
[Mirka Andolfo „Mercy #1: Dama, mróz i diabeł” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
A dziś trochę horroru, choć jest to groza bardzo „bezpieczna”, umowna i taka trochę halloweenowo-niepoważna. Mirka Andolfo, włoska scenarzystka i rysowniczka komiksowa, proponuje western wymieszany z twórczością Dickensa, Lovecrafta i przedstawiony w stylu nieco disneyowskim, choć ciążącym lekko w stronę japońskiej mangi dla dzieci.

Marcin Knyszyński

Na razie rozbieg
[Mirka Andolfo „Mercy #1: Dama, mróz i diabeł” - recenzja]

A dziś trochę horroru, choć jest to groza bardzo „bezpieczna”, umowna i taka trochę halloweenowo-niepoważna. Mirka Andolfo, włoska scenarzystka i rysowniczka komiksowa, proponuje western wymieszany z twórczością Dickensa, Lovecrafta i przedstawiony w stylu nieco disneyowskim, choć ciążącym lekko w stronę japońskiej mangi dla dzieci.

Mirka Andolfo
‹Mercy #1: Dama, mróz i diabeł›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMercy #1: Dama, mróz i diabeł
Tytuł oryginalnyMercy, vol. 1: La dama, il gelo e il dlavlo
Scenariusz
Data wydania23 września 2020
RysunkiMirka Andolfo
PrzekładJacek Drewnowski
Wydawca Non Stop Comics
CyklMercy
ISBN978-83-66460-53-9
Format64s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekgroza / horror, western
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Mercy” to komiks wydany za oceanem w sześciu odcinkach pomiędzy marcem i wrześniem bieżącego roku nakładem „Image Comics”. Nasz polskie „Non Stop Comics” wzięło na razie dwa odcinki i wcisnęło ich malutką, zajmującą trzydzieści minut lektury, zawartość w piękną twardą okładkę – co trochę dziwi, bo inne komiksy Image, nawet dwukrotnie „grubsze” lądowały w miękkiej. Znajdujemy się w małym miasteczku o nazwie Woodsburgh, leżącym niedaleko Seattle. Mamy końcówkę dziewiętnastego wieku, starą kopalnię, w której przed laty doszło do bliżej niesprecyzowanej tragedii i małe miasteczko z obowiązkowym saloonem, domem publicznym i nieustającym nastrojem zagrożenia.
Do tegoż miasteczka przybywa tajemniczy starszy pan, każący nazywać się panem Goodwillem, i jego młoda, piękna, błyszcząca niczym setki małych gwiazdek towarzyszka – Lady Nolwenn Hellaine. Mała mieścina żyła do tej pory rozpamiętywaniem tragedii w kopalni, oskarżaniem jednej z mieszkanek o przyczynienie się do niej, piciem i chodzeniem „na pięterko” w saloonie a także wykorzystywaniem małych dzieci do katorżniczej pracy – nic dziwnego, że przybycie tak światowych gości wywołało poruszenie. Będzie można zapomnieć na chwilę o codziennych zgryzotach, w tym o tej największej – strachu przed „Diabłem z Woodsburgh”, czyli krążącą miejską legendą, wiarę, w którą podsyca pewna wariatka, czyniąca z domniemanego potwora wręcz obiekt kultu.
Komiks ma jeszcze kilku bohaterów oprócz dziwnych przybyszy – wszyscy rekrutują się spośród mieszkańców miasteczka. Klaustrofobiczna atmosfera bardzo służy kreacji takiego właśnie trochę lovecraftowskiego klimatu – zresztą konotacje z twórczością Samotnika z Providence widoczne są już od pierwszych stron. Krwawe, fantasmagoryczne gore, które stanowi podstawowy element grozy w omawianym komiksie, nie ma jednak na celu wywołania jakiegoś wielkiego przerażenia. Komiksowa fabuła nie straszy, tylko wskazuje miejsca, w których straszyć miała zamiar. „Mercy” jest tworem nieco paradoksalnym – naprawdę brutalna, ociekająca posoką i nijak nie nadająca się dla młodego czytelnika stylistyka grozy narysowana jest w „cartoonowy”, lekko „dziecinny” sposób. Nie można jednak odmówić graficzce umiejętności – rysuje świetnie, bardzo dynamicznie i nie pozwala tak zwyczajnie przelecieć wzrokiem po swojej pracy.
Czytelnicy rozpuszczeni popularnymi w ostatnich latach wielostronicowymi wydaniami zbiorczymi będą narzekać. Dwa odcinki „Mercy” to same zapowiedzi, kilka pierwszych posunięć na planszy i postawienie kluczowych pytań. Dostajemy trochę wspomnianego już horroru Lovecrafta, problemów z „Oliviera Twista”, czy klimatu z „30 dni nocy”. Jest serial „Penny Dreadful” a nawet przypomina się „Coś” Johna Carpentera. Powiązań dużo, ale treści mało. Zbyt mało, zbyt szybko się to wszystko kończy, żeby można było z czystym sumieniem wystawić komiksowi jakąś wiążącą ocenę. Taki zresztą urok zeszytówek – to takie małe przekąski, które czasem dostajemy w dużej ilości. Western, horror, bajka, manga, fantastyka, erotyka – jakoś to się razem spina, więc daję kredyt zaufania i zobaczymy co będzie dalej.
koniec
20 listopada 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

(Nie)zgrane motywy
Marcin Osuch

22 VI 2021

„Fistaszki zebrane 1997-1998” to już dwudziesty czwarty tom z przygodami Charliego Browna i jego paczki. Czy po pięćdziesięciu bez mała latach można jeszcze w tych historyjkach znaleźć coś nowego, coś ciekawego? To zależy od tego, jak na to spojrzymy.

więcej »

Siła przyjaźni ponad strachem
Dagmara Trembicka-Brzozowska

21 VI 2021

Trudno o cieplejsze opowiastki dla dzieci niż te z „Malutkiego Liska i Wielkiego Dzika”.

więcej »

Nawet maszyna do zabijania chce pokoju
Paweł Olejniczak

20 VI 2021

Po ostatnich przejściach, kiedy Bloodshot musiał polować na innych nosicieli nanitów, by zapobiec tragedii, minęło trzydzieści lat. Teraz wraz z Magią żyje w postapokaliptycznym świecie, gdzie niedobitki ludzkości egzystują pod jarzmem korporacji lub muszą sobie radzić same. Nie jest to łatwe, nawet gdy jest się niepokonanym i niemal nieśmiertelnym wojownikiem.

więcej »

Polecamy

Smętny finał

Tajemnica złotej maczety:

Smętny finał
— Konrad Wągrowski

Stukasy, Wellingtony, Halifaksy!
— Konrad Wągrowski

O wolność waszą i naszą
— Konrad Wągrowski

Na wielbłądzie boli tyłek
— Konrad Wągrowski

Z Łosiem na łowy
— Konrad Wągrowski

Przybywając do PRL-owskiego raju
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Krótko o komiksach: Kwiaty wyrastają z oczu…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

Różowa inwazja
— Marcin Knyszyński

Krótko o komiksach: Kolejne przygody Kamali Khan
— Andrzej Goryl

Wszystkie zwierzęta są seksi, ale świnki najseksowniejsze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielkie kłopoty małej świnki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta dymki: Listopad 2017 (3)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mokre sny apetycznej świnki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Leo do kwadratu
— Marcin Knyszyński

Przestępca, klaun, komik
— Marcin Knyszyński

Trzech następców
— Marcin Knyszyński

Okres przejściowy
— Marcin Knyszyński

„Exit Game” nie działa
— Marcin Knyszyński

Na swoim
— Marcin Knyszyński

Krew na zboczach Etny
— Marcin Knyszyński

Mroki przeszłości
— Marcin Knyszyński

Różowa inwazja
— Marcin Knyszyński

Wolności!
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.