Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 maja 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Zbigniew Kasprzak, Andrzej Krzepkowski, Tadeusz Markowski, Wiesława Wierzchowska
‹Klasyka polskiego komiksu: Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBogowie z gwiazdozbioru Aquariusa
Scenariusz
Data wydania16 września 2020
RysunkiZbigniew Kasprzak
Wydawca Egmont
CyklKlasyka polskiego komiksu, Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa
ISBN9788328158597
Format264s 205x285mm
Cena119,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

O, Gilgamesz wrócił!
[Zbigniew Kasprzak, Andrzej Krzepkowski, Tadeusz Markowski, Wiesława Wierzchowska „Klasyka polskiego komiksu: Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tytuł tego albumu może być nieco mylący. Nie, w tej okazałej księdze nie znajdziecie samego tylko wznowienia kultowego komiksu z lat osiemdziesiątych. Ta księga zawiera praktycznie wszystkie prace Zbigniewa Kasprzaka z czasów, gdy jeszcze pracował w Polsce.

Marcin Osuch

O, Gilgamesz wrócił!
[Zbigniew Kasprzak, Andrzej Krzepkowski, Tadeusz Markowski, Wiesława Wierzchowska „Klasyka polskiego komiksu: Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa” - recenzja]

Tytuł tego albumu może być nieco mylący. Nie, w tej okazałej księdze nie znajdziecie samego tylko wznowienia kultowego komiksu z lat osiemdziesiątych. Ta księga zawiera praktycznie wszystkie prace Zbigniewa Kasprzaka z czasów, gdy jeszcze pracował w Polsce.

Zbigniew Kasprzak, Andrzej Krzepkowski, Tadeusz Markowski, Wiesława Wierzchowska
‹Klasyka polskiego komiksu: Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBogowie z gwiazdozbioru Aquariusa
Scenariusz
Data wydania16 września 2020
RysunkiZbigniew Kasprzak
Wydawca Egmont
CyklKlasyka polskiego komiksu, Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa
ISBN9788328158597
Format264s 205x285mm
Cena119,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Patrząc na zawartość, pewnie nieco bardziej pasowałby tytuł „Antologia Zbigniewa Kasprzaka”, ale Egmont uznał, że album należy sygnować najbardziej znanym komiksem artysty z tamtych lat. Mniejsza o tytuł, najważniejsze, że zbiór ten został wydany i to trzeba przyznać bardzo przyzwoicie. Wygląda zresztą, że i dla wydawcy była to bardzo ważna pozycja, skoro zarezerwował dla niej numer 2000 w ramach Klubu Świata Komiksu.
Początki komiksowej kariery Zbigniewa Kasprzaka to intrygująca mieszanka szczęścia i pecha. Zafascynowany komiksem, podjął studia na krakowskiej ASP. Tam, podobnie jak Grzegorz Rosiński i Marek Szyszko, zetknął się z niechęcią wykładowców do komiksu czy też rysunku realistycznego w ogóle. Nie zniechęcony, wysłał swoje prace na konkurs ogłoszony przez Relax, ale już grubo po czasie. Konkurs wygrał, zaproponowano mu współpracę, ale magazyn zamknięto (w peerelowskich realiach nawet trudno napisać, że upadł). Na szczęście nie samym Relaksem stał polski komiks. Kasprzak nawiązał współpracę z wydawnictwem Sport i Turystyka oraz miesięcznikiem „Fantastyka”.
Egmontowską antologię otwierają tytułowi „Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa”, historia wpisująca się w duże w tamtych czasach zainteresowanie UFO. Nie wiadomo nic na temat scenarzysty. Żona rysownika Grażyna Kasprzak, uprzedzając moje pytanie, zaprzeczyła pogłoskom jakoby to Zbigniew Kasprzak był odpowiedzialny także za scenariusz. Możliwe, że za brakiem informacji o scenarzyście, kryje się Alfred Górny, dyrektor wydawnictwa a jednocześnie człowiek, który doprowadził do powstania serii daenikenowskiej narysowanej przez Polcha. Według Adama Ruska1), Sport i Turystyka nie otrzymała zgody Naczelnego Zarządu Wydawnictw na wydanie tej serii (wydał ją KAW). Może to była próba obejścia przez Górnego sztywnych ram odgórnych decyzji w socjalistycznym systemie?
Historia jest oczywiście dużo krótsza od „Bogów z kosmosu”. Rzecz rozgrywa się cztery i pół tysiąca lat przed Chrystusem. Awaria systemu podróży między gwiezdnej powoduje, że czwórka kosmitów ląduje na Ziemi. Zaraza po wylądowaniu nawiązują kontakt z ludzkim plemieniem i obejmują je swego rodzaju opieką. Chcąc umożliwić ludziom lepsze warunki życia przeprowadzają ich z górzystych pustkowi do żyznych równin Tygrysa i Eufratu, dając w ten sposób początek cywilizacji sumeryjskiej. Trudno jest uniknąć porównań z serią daenikenowską. Dzieło Polcha, Mostowicza i Górnego jest zrobione z dużo większym rozmachem, co jest o tyle oczywiste, że powstało na zamówienie zachodnioniemieckiego wydawnictwa. „Bogowie z gwiazdozbioru Aquariusa” wciśnięci w zeszytowy format, rysowani w skali 1:1 i kolorowani nie na blaudrukach, a na oryginałach, wypadają słabiej. Ale już sama historia, sprawia wrażenie bardziej zwartej i logicznej niż ta o wyprawie z Des.
W kolejnych komiksach, szczególnie „Człowieku bez twarzy” czy „Eksponacie AX”, Kasprzak udowadnia, że jeśli zdejmie się z niego ograniczenia związane z formatem planszy, to radzi sobie bardzo sprawnie z komiksową materią. Mnie do gustu najbardziej przypadł ten ostatni, być może wynika to z sentymentu jaki mam do pierwszego numeru „Fantastyki”, w którym epizod ten się pojawił. Pod względem graficznym jest to chyba „najczystszy” z zaprezentowanych w antologii komiksów. Rysunki nie są przeładowane szczegółami, postaci lepiej trzymają proporcje. Do tego dochodzi odważniejsze kadrowanie i sprawne posługiwanie się skrótami perspektywy, co nadaje dużej dynamiki poszczególnym kadrom. A i sama historyjka, choć krótka, jest intrygująca i ma udaną puentę.
Musze się przyznać, że nie wszystkie komiksy zawarte w tym albumie miałem okazję przeczytać wcześniej. Jednym z nich jest historią, na którą składają się „Gość z kosmosu” i „Zbuntowana”. Tworzą one, może nieco przegadaną, opowieść sf przypominającą nieco klasyki Lema w stylu „Opowieści o pilocie Pirxie” czy „Niezwyciężonego”. Historia, oryginalnie była tworzona w formacie zbliżonym do innych „kolorowych zeszytów”, powiększona do A4 traci nieco od strony wizualnej, gdyż rysunek sprawia wrażenie rozmazanego.
Całość albumu uzupełnia kilka stron szkiców do wybranych historii oraz wstęp i biografia Zbigniewa Kasprzaka pióra Adama Ruska.
Wartość tego albumu nie polega na tym, że zawiera on komiksowe historie z najwyższej półki. Wraz z antologiami „Relaksu” oraz Waldemara Andrzejewskiego daje możliwość bezpośredniego obcowania z historią polskiego komiksu. W przypadku „Bogów z gwiazdozbioru Aquariusa” jest to historia początków kariery Zbigniewa Kasprzaka, rysownika, który dzięki swojemu talentowi i uporowi zrobił karierę na trudnym rynku frankofońskim.
koniec
11 grudnia 2020
1) Adam Rusek: Leksykon Polskich Bohaterów i Serii Komiksowych, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2007 s.204

Komentarze

09 II 2021   20:22:33

Niestety Egmont poleciał tutaj w przysłowiowego uja - część komiksów jest technicznie poprawiona, a część po prostu umieszczona prosto ze skanera. Najbardziej to razi w "Bogach z gwiazdozbioru Aquariusa", gdzie pierwsza część ma dobrą jakość, a druga w ogóle nie jest poprawiona.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Filozoficzne mordobicie
Dagmara Trembicka-Brzozowska

29 V 2023

To pierwszy „pełnometrażowy” album z serii „Rick i Morty”, który się u nas ukazał – dotąd mieliśmy okazję czytać jedynie albumy zbierające krótsze fabuły. „Rick i Morty idą do piekła” to komiks, w którym scenarzysta, Ryan Ferrier, trochę eksperymentował i w związku z tym – nie wszystko mu się udało.

więcej »

Gra tajemnic
Maciej Jasiński

28 V 2023

Mimo gwiazdorskiej obsady, pierwszy filmowy „Legion Samobójców” nie był specjalnie udanym dziełem. Drugi okazał się produkcją o wiele lepszą, a James Gunn pokazał jak powinno się robić takie filmy: łączące przemoc, humor i grupę wyrzutków, którzy często mają - delikatnie mówiąc - coś z deklem. Czy komiksowa „Zła krew” podąża tym samym tropem?

więcej »

Rewolucja bez rewolucji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 V 2023

Rewolucja w świecie mutantów zapoczątkowana przez Jonathana Hickmana nie ograniczyła się tylko do X-Men, ale także innych składów. O jednym z nich opowiada album „Świt X: New Mutants”.

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Klasyka polskiego komiksu
— Maciej Jasiński

Tegoż twórcy

Marilyn Monroe, Jaś Sobieski i inni
— Marcin Osuch

Gdzie są „Yansy” z tamtych lat?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Rzadka koniunkcja planet
— Konrad Wągrowski

Santorini, wyspa ognia
— Konrad Wągrowski

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
— Konrad Wągrowski

Rozbitkowie ze strumienia nadprzestrzeni
— Konrad Wągrowski

Dwa wcielenia Yansa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przygody Jacquesa muszkietera
— Paweł Ciołkiewicz

Kolorowy czarny kryminał
— Marcin Knyszyński

Chciałabym, żeby mnie lubili…
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.