Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 lutego 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn BRE #2

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Enki Bilal
‹Mistrzowie Komiksu: Trylogia Nikopola›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrylogia Nikopola
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2019
RysunkiEnki Bilal
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu, Trylogia Nikopola
ISBN9788328142725
Format192s. 234×312mm
Cena99,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Bunt ponadczasowy
[Enki Bilal „Mistrzowie Komiksu: Trylogia Nikopola” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Enki Bilal napisał i narysował „Targi Nieśmiertelnych” – pierwszy komiks wchodzący w skład „Trylogii Nikopola” – w 1980 roku. Znaczny sukces tego artystycznego przedsięwzięcia zachęcił go do kontynuowania przygód w futurystycznym świecie, przez co na przestrzeni kolejnych 12 lat powstały dwa kolejne tomy: „Kobieta pułapka” oraz „Zimny równik”.

Aleksander Krukowski

Bunt ponadczasowy
[Enki Bilal „Mistrzowie Komiksu: Trylogia Nikopola” - recenzja]

Enki Bilal napisał i narysował „Targi Nieśmiertelnych” – pierwszy komiks wchodzący w skład „Trylogii Nikopola” – w 1980 roku. Znaczny sukces tego artystycznego przedsięwzięcia zachęcił go do kontynuowania przygód w futurystycznym świecie, przez co na przestrzeni kolejnych 12 lat powstały dwa kolejne tomy: „Kobieta pułapka” oraz „Zimny równik”.

Enki Bilal
‹Mistrzowie Komiksu: Trylogia Nikopola›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrylogia Nikopola
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2019
RysunkiEnki Bilal
PrzekładWojciech Birek
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu, Trylogia Nikopola
ISBN9788328142725
Format192s. 234×312mm
Cena99,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Łączy je lokalizacja: Ziemia w latach dwudziestych i trzydziestych XXI wieku, choć poszczególne tomy zabierają nas w różne miejsca, na różnych kontynentach. Wszędzie jednak widzimy świat niezbyt przyjazny, w którym rozwój technologiczny nie idzie w parze z rozwojem moralnym czy społecznym, w którym wracają totalitaryzmy, a także… dawni egipscy bogowie. To oryginalne zarówno pod względem fabularnym, jak i artystycznym dzieło stanowi ważny element historii europejskiego komiksu i kolejna jego zbiorcza edycja, wydana przez wydawnictwo Egmont, z pewnością znajdzie nowych fanów.
Głównym bohaterem „Targów Nieśmiertelnych” jest Alcyd Nikopol, niegdyś skazany na hibernację w kosmicznym więzieniu, przypadkowo uwolniony w roku 2023, akurat wtedy, gdy Ziemię ponownie odwiedzają bogowie Egiptu. Dawny buntownik Nikopol spotyka nowego buntownika, Horusa i wchodzi z nim w specyficzny układ, by zdobyć polityczną władzę i obalić faszystowski reżim.
W „Kobiecie pułapce” Nikopol też się pojawia, ale nie odgrywa głównej roli. Tu narracja koncentruje się na niebieskowłosej dziennikarce, która musi stawić czoła zacierającej się w narkotycznych omamach rzeczywistości. Pamięć płata figle i figle są płatane pamięci, miłość staje w szranki ze śmiercią, a czas akcentuje swoją względność.
Wreszcie w „Zimnym równiku” syn Alcyda Nikopola rusza tropem ojca, poznając jego historię i związek z niebieskowłosą dziennikarką. Ten tom zabiera nas do futurystycznej Afryki, gdzie obserwujemy sportowe zmagania w nowej dyscyplinie, łączącej szachy z boksem. Robi się dużo bardziej surrealistycznie, sens rzeczywistości zaczyna się rozpadać tak samo jak wypowiedzi Nikopola.
Choć Bilal tworzy różne historie, rozkładając odmiennie akcenty, koncentrując się na innych postaciach czy nawet modyfikując poetykę w poszczególnych tomach, cykl wprawiony jest w istotne ramy, dzięki czemu wątki z wcześniejszych tomów znajdują swoją konkluzję w „Zimnym równiku”. To zamknięta, choć w dużej mierze luźna kompozycja, ale całą „Trylogię” czyta się dobrze, bez zmęczenia czy znudzenia.
Oczywiście dla fanów Bilala równą, jeśli nie większą gratką są ilustracje. W „Trylogii Nikopola” widać, jak od 1980 do 1992 roku autor rozwijał swój styl. To, co w pierwszym komiksie pojawia się jeszcze nieśmiało (malowane tła, pastele, pogrubione kontury), w ostatnim rozwinięte jest w pełni. Bilal osiąga tu swój charakterystyczny styl, a futurystyczna sceneria pozwala zamanifestować go w pełni, także przez szczegółowość przedstawień, fantastyczne scenerie i kostiumy.
Fanom europejskiego komiksu Bilala polecać nie trzeba, natomiast ci, którzy jeszcze nie mieli styczności z tym autorem, mogą śmiało ryzykować lekturę „Trylogii Nikipola”. Choć powstała ona stosunkowo dawno temu, jej nośność daleka jest od wyczerpania.
koniec
23 grudnia 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

„Jeśli jesteś inny, czeka cię samotność”
Paweł Ciołkiewicz

1 II 2023

Fred Fordham idzie za ciosem i dokonuje kolejnych komiksowych adaptacji arcydzieł światowej literatury. Po „Zabić drozda” Harper Lee dostajemy kolejną klasykę – „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya.

więcej »

Marilyn Monroe, Jaś Sobieski i inni
Marcin Osuch

31 I 2023

Egmont sukcesywnie przypomina nam klasykę polskich komiksów. Były trzy antologie Relaksu, była antologia komiksów narysowanych przez Zbigniewa Kasprzaka oraz kolejna, tych, które wyszły spod ręki Waldemara Andrzejewskiego. Najnowsza pozycja to kolejny zbiór prac narysowanych przez Zbigniewa Kasprzaka.

więcej »

Wariactwo jakieś
Marcin Knyszyński

30 I 2023

Trzeci tom „Deadpool Classic” powinni czytać tyko ci zaznajomieni z dwoma poprzednimi. Jestem wręcz przekonany, że w podobnym tonie będę mógł rozpocząć recenzję każdego kolejnego albumu – tak bardzo charakterystyczny i wymagający czytelniczej świadomości jest to komiks.

więcej »

Polecamy

Suprawielki pantechnobarok

Niekoniecznie jasno pisane:

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Więksi niż życie
— Marcin Knyszyński

Na pradawne zastępy Hoggotha!
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Bilal (niemal) przejściowy
— Marcin Knyszyński

Kurs na czerwoną gwiazdę
— Sławomir Grabowski

Świat bez informacji
— Andrzej Goryl

Smutny komiks o kontestacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I wolność dla wszystkich… androidów
— Paweł Ciołkiewicz

Elojowie naszych czasów
— Sebastian Chosiński

Werona po Krwotoku
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja

Świat po Krwotoku
— Konrad Wągrowski

Młodzieńcza choroba lewicowości
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Nie rdzewieje
— Aleksander Krukowski

Kiedy sprawy przybierają poważny obrót
— Aleksander Krukowski

I’m gonna send him to outer space…
— Aleksander Krukowski

…nie rozbawi
— Aleksander Krukowski

Blask na wschodzie?
— Aleksander Krukowski

Czasem lepiej stracić nadzieję
— Aleksander Krukowski

Kropki i kreski
— Aleksander Krukowski

O rzeczach silniejszych niż śmierć
— Aleksander Krukowski

Hot 31
— Aleksander Krukowski

Brazylijski Rozpruwacz
— Aleksander Krukowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.