Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 czerwca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Alicja Groszek-Abramowicz, Aleksandra Polewska
‹Kardynał Stefan Wyszyński – prymas, na którego czekaliśmy tysiąc lat›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKardynał Stefan Wyszyński – prymas, na którego czekaliśmy tysiąc lat
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2020
RysunkiAlicja Groszek-Abramowicz
Wydawca Rafael
ISBN9788366560215
Format32s. 205×290mm
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Biografia kadrami ilustrowana
[Alicja Groszek-Abramowicz, Aleksandra Polewska „Kardynał Stefan Wyszyński – prymas, na którego czekaliśmy tysiąc lat” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po dwóch latach od wydania komiksu o franciszkańskich męczennikach, nakładem Wydawnictwa Rafael wyszła skrócona biografia „Kardynał Stefan Wyszyński – prymas, na którego czekaliśmy tysiąc lat” tego samego autorstwa i formy. Czy w tym czasie autorki poprawiły swój warsztat?

Wojciech Gołąbowski

Biografia kadrami ilustrowana
[Alicja Groszek-Abramowicz, Aleksandra Polewska „Kardynał Stefan Wyszyński – prymas, na którego czekaliśmy tysiąc lat” - recenzja]

Po dwóch latach od wydania komiksu o franciszkańskich męczennikach, nakładem Wydawnictwa Rafael wyszła skrócona biografia „Kardynał Stefan Wyszyński – prymas, na którego czekaliśmy tysiąc lat” tego samego autorstwa i formy. Czy w tym czasie autorki poprawiły swój warsztat?

Alicja Groszek-Abramowicz, Aleksandra Polewska
‹Kardynał Stefan Wyszyński – prymas, na którego czekaliśmy tysiąc lat›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKardynał Stefan Wyszyński – prymas, na którego czekaliśmy tysiąc lat
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2020
RysunkiAlicja Groszek-Abramowicz
Wydawca Rafael
ISBN9788366560215
Format32s. 205×290mm
Gatunekbiograficzny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Album komiksowy dla dzieci i młodzieży „O dwóch takich co nie bali się terrorystów. Męczennicy z Pariacoto”, choć wydany w 2018 roku, recenzowaliśmy dopiero niedawno. Teraz zaś zajmijmy się kolejnym dziełem duetu Aleksandra Polewska (scenariusz) i Alicja Groszek-Abramowicz (rysunki). Tym bardziej, że czas ku temu sposobny: 2021 został przecież oficjalnie ogłoszony Rokiem kard. Stefana Wyszyńskiego (3 sierpnia przypada studwudziesta rocznica jego urodzin, a 28 maja – czterdziesta śmierci).
Opis wydawcy jest piękny, zapowiadający dzieło na miarę obszernej powieści graficznej. Jakżeby to było wspaniałe! Gdyby tylko zawartość komiksu odpowiadała temu opisowi…
Do rąk (teoretycznie: dziecięcych, ale wolę moim pociechom dać inne przykłady, by się do komiksu nie zraziły) otrzymujemy 32-stronicowy album, stanowiący skrócony do niezbędnego minimum życiorys kardynała. Na ułożonych w porządku chronologicznym planszach obserwujemy: na jednej planszy – narodziny i chrzest; na kolejnych czterech – dzieciństwo, w tym niesforność, wyrzucenie ze szkoły i śmierć matki. Studia teologiczne i święcenia – trzy plansze. Cała druga wojna światowa zmieściła się na jednej. I tak dalej, aż do śmierci w roku 1981.
Przy czym wyrażenie „obserwujemy” jest tu przytoczone nieco na wyrost. Głównie bowiem o tym wszystkim czytamy, przede wszystkim z narracji. Kadry stanowią zaledwie ilustrację opisywanych wydarzeń; prawdziwy ciąg fabularny zdarza się bardzo rzadko. Zwykle akcje pokazywane w nich dzielą dni, miesiące, czasem lata.
Trzeba jednak przyznać, że kadry te są ładne. W dalszym ciągu przedstawiają głównie ludzkie sylwetki i twarze (umiejętnie narysowane, z rozpoznawalnymi rysami), ale zdarzają się też inne treści graficzne – szeroki plan, architektura, a nawet mapa, treść notatki oraz strony księgi. Pewne kadry wyglądają na przerysowane wprost z archiwalnych zdjęć (wydarzenia z roku ‘70, ‘76, ‘78, ‘80), ale to nie przeszkadza – osadza „akcję” w bardzo konkretnych realiach (wziętą w cudzysłów, bo w tym akurat komiksie trudno doszukać się akcji).
Niestety, na tle ładnych kadrów cieniem znów kładzie się liternictwo. Ciekawie wygląda zastosowanie innej czcionki do narracji, a innej do dialogów – tylko dlaczego wszystkie słowa mówione pogrubiono? Psuje to efekt. Drugi kardynalny – nomen omen – błąd to wielkość liter. Ni mniej, ni więcej, a odpowiadający… rozmiarom pozostawionego miejsca. Czyli, przykładowo, litery narracyjnego „Watykanu” mierzą około 7 mm, poniżej tego zdenerwowany papież krzyczy literkami wysokimi na ok. 2 mm, na co stojący obok kapłan spokojnie „odpowiada” napisem 3-4 milimetrowym… Oj, coś tu stanowczo nie tak…
Czy doczekamy się kiedyś albumu na miarę życia i dokonań kardynała tysiąclecia? Chciałbym tego dożyć.
koniec
28 stycznia 2021

Komentarze

28 I 2021   17:13:30

Okładka w stylu lat 90. Konkretnie: w stylu kaset z muzyką, które kupowałam na bazarze w latach 90. Szczególnie zadziwia ten kropkowany raster w tle.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to na wojence… brzydko, czyli mały lisek w trybach wielkiej polityki
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 VI 2021

Sana Takeda przyzwyczaiła nas do cudownie haftowanych szat oraz przepięknych wnętrz wypełnionych stylowymi bibelotami i lampami wyglądającymi jak dzieła elfów. W piątym tomie „Monstressy” zamiast tego mamy okopy, ostrzał artyleryjski i miejską partyzantkę.

więcej »

Oddane bez granic
Tomasz Nowak

14 VI 2021

Kolejne manewry życiowe dwóch sióstr odbywają się pod hasłem „Dla niej wszystko”. Czasem jednak trudno oprzeć się wątpliwościom, czy aby owe „dla niej” nie oznacza bardziej „dla siebie”. I to od najprostszych rzeczy – takich jak wspólne gry czy obowiązki domowe – poczynając.

więcej »

O dwóch takich…
Paweł Ciołkiewicz

14 VI 2021

„Czas umarłych” to druga obok „Bękartów rewolweru” opowieść rozgrywająca się w uniwersum „Szóstego rewolweru”. Po intrygującej opowieści o żołnierzach generała Hume’a dostajemy historię znajomości dwóch ważnych postaci – Jesupa Suttera oraz Roberto Vargasa. Znamy ich dobrze z głównej serii, teraz mamy szansę poznać ich przeszłość.

więcej »

Polecamy

Smętny finał

Tajemnica złotej maczety:

Smętny finał
— Konrad Wągrowski

Stukasy, Wellingtony, Halifaksy!
— Konrad Wągrowski

O wolność waszą i naszą
— Konrad Wągrowski

Na wielbłądzie boli tyłek
— Konrad Wągrowski

Z Łosiem na łowy
— Konrad Wągrowski

Przybywając do PRL-owskiego raju
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Odwagi!
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż autora

Szkoła dorzucania do stosu
— Wojciech Gołąbowski

Jak bardzo mnie (nie) znasz?
— Wojciech Gołąbowski

Klasycy rocka ostrzegają
— Wojciech Gołąbowski

Ale czemu szaleńca?
— Wojciech Gołąbowski

Niesamowita księga
— Wojciech Gołąbowski

Odwagi!
— Wojciech Gołąbowski

To kto w końcu wygrał?
— Wojciech Gołąbowski

Wszystko, a nawet więcej
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko Bodo, nie tylko romanse
— Wojciech Gołąbowski

Ani śmieszno, ani straszno
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.