Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 września 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jim Clark, Tony Harris, Brian K. Vaughan
‹Ex Machina #4›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEx Machina #4
Scenariusz
Data wydania5 czerwca 2019
RysunkiTony Harris, Jim Clark
PrzekładTomasz Kłoszewski
Wydawca Egmont
CyklEx Machina
ISBN9788328142701
Format276s. 170x260mm
Cena89,99
Gatuneksensacja, superhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Koniec maszyny
[Jim Clark, Tony Harris, Brian K. Vaughan „Ex Machina #4”, Jim Clark, Tony Harris, Brian K. Vaughan „Ex Machina #5” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Brian K. Vaughan to twórca zdolny, płodny, popularny i doceniany (laureat licznych Eisnerów, Harveyów, zdobywca British Fantasy Award). Także na polskim rynku jest dostępnych całkiem sporo komiksów tego scenarzysty. Mucha wydała jego „Lwy z Bagdadu” oraz „Sagę” (wszystkie z dotychczas dostępnych w USA tomów), Non Stop Comics w zeszłym roku skończył publikować „Paper Girls”, z kolei Egmont domknął „Runaways”, „Y: Ostatniego z mężczyzn” oraz „Ex Machinę”. To właśnie dwoma ostatnimi tomami tego ostatniego cyklu zajmiemy się w tej recenzji.

Andrzej Goryl

Koniec maszyny
[Jim Clark, Tony Harris, Brian K. Vaughan „Ex Machina #4”, Jim Clark, Tony Harris, Brian K. Vaughan „Ex Machina #5” - recenzja]

Brian K. Vaughan to twórca zdolny, płodny, popularny i doceniany (laureat licznych Eisnerów, Harveyów, zdobywca British Fantasy Award). Także na polskim rynku jest dostępnych całkiem sporo komiksów tego scenarzysty. Mucha wydała jego „Lwy z Bagdadu” oraz „Sagę” (wszystkie z dotychczas dostępnych w USA tomów), Non Stop Comics w zeszłym roku skończył publikować „Paper Girls”, z kolei Egmont domknął „Runaways”, „Y: Ostatniego z mężczyzn” oraz „Ex Machinę”. To właśnie dwoma ostatnimi tomami tego ostatniego cyklu zajmiemy się w tej recenzji.

Jim Clark, Tony Harris, Brian K. Vaughan
‹Ex Machina #4›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEx Machina #4
Scenariusz
Data wydania5 czerwca 2019
RysunkiTony Harris, Jim Clark
PrzekładTomasz Kłoszewski
Wydawca Egmont
CyklEx Machina
ISBN9788328142701
Format276s. 170x260mm
Cena89,99
Gatuneksensacja, superhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Ex Machina” łączy w sobie political fiction, komiks superbohaterski i sporą dawkę komentarza społecznego. Główny bohater, Mitchell Hundred niespodziewanie zyskuje zdolność rozmawiania z maszynami oraz wydawania im rozkazów. Wykorzystuje ją tak, jak zrobiłby każdy uczciwy Amerykanin na jego miejscu: zostaje superbohaterem. Szybko jednak orientuje się, że zamaskowany heros tak naprawdę niewiele może zmienić. Idzie więc w politykę – ogłasza się kandydatem bezpartyjnym na burmistrza Nowego Jorku i wygrywa. Jednak zarządzanie stolicą świata jest dużo trudniejsze niż może się to wydawać – zwłaszcza, że oprócz kwestii natury politycznej i społecznej, nowy burmistrz musi się też niejednokrotnie mierzyć z dużo dziwniejszymi problemami, związanymi w jakiś sposób z jego niezwykłymi zdolnościami. W ostatnich dwóch albumach Hundred pojedzie do Watykanu na audiencję u papieża, zmierzy się z psychofanką, będzie musiał zaplanować dalsze kroki swojej kariery politycznej, stanie przeciwko staremu przyjacielowi i wreszcie odkryje, jaka siła stoi za jego mocami.
Trzy pierwsze tomy były naprawdę dobrym komiksem. Vaughan zgrabnie dokładał kolejne wątki do historii Hundreda, umiejętnie wplatał komentarz społeczny i odpowiednio dozował elementy fantastyczne. Autor cały czas utrzymywał czytelnika w stanie zaciekawienia. Jak burmistrz poradzi sobie z kolejnymi wyzwaniami? Co kryje się za jego mocami?
Niestety, dwie następne części, zamykające cykl, rozczarowują. Wygląda to tak, jakby w drugiej połowie serii Vaughan stracił parę i zapomniał, co chciał przekazać. Zakończenie wypada nijako, twórcy nie udało się zbudować odpowiedniego podkładu pod wielki finał – przez to wypada on mało emocjonująco. To nie tak, że Vaughan nie miał miejsca, by lepiej przygotować czytelnika na te wydarzenia – tylko wolał poświęcić je na wątki poboczne. Niektóre z nich były całkiem udane, to trzeba przyznać, jednak sprawiły też, że narracja rozmyła się. Równie banalnie został przedstawiony rozwój postaci głównego bohatera. Z każdym kolejnym rozdziałem jego idealistyczny centryzm staje się coraz bardziej nużący i mniej przekonujący; wykładany jest łopatologicznie, a dyskusje z innymi poglądami wypadają nijako. Przez to komiks traci też siłę swojego polityczno-społecznego wyrazu – co było mocną stroną poprzednich części.

Jim Clark, Tony Harris, Brian K. Vaughan
‹Ex Machina #5›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEx Machina #5
Scenariusz
Data wydania16 października 2019
RysunkiTony Harris, Jim Clark
PrzekładTomasz Kłoszewski
Wydawca Egmont
CyklEx Machina
ISBN9788328141469
Format320s. 170x260mm
Cena99,99
Gatuneksensacja, superhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nie można jednak napisać, że czwarty i piąty tom „Ex Machiny” to komiksy zupełnie nieudane. Nie, to byłoby spore nadużycie. Wciąż mają w sobie wiele elementów, które złożyły się na jakość pierwszych trzech części. Postacie drugoplanowe są w dalszym ciągu ciekawe – i poprowadzone dużo lepiej niż protagonista. Tak jak wspomniałem wcześniej, niektóre wątki poboczne są godne uwagi. Przez cały czas bardzo przekonująco wypada kreacja miasta. Nowy Jork jest w „Ex Machinie” przedstawiony jako miejsce fascynujące w każdym ujęciu – zarówno jako potężna metropolia, gdzie rozgrywają się najważniejsze wydarzenia, miasto pełne mrocznych sekretów, jak i jako dom dla milionów bardzo różniących się od siebie ludzi. Czuć olbrzymią fascynację autora „Wielkim jabłkiem” – fascynację, którą potrafi przekazać czytelnikom.
Bez zmian pozostaje także wysoki poziom rysunków Tony’ego Harrisa. Amerykański artysta posiada unikalny styl, świetnie sprawdzający się przy przedstawianiu miasta. Twórca czuje wagę architektury i potrafi dopasować do niej bohaterów. Masywne postaci ludzkie przypominają posągi, idealnie wpasowujące się w scenerię monumentalnych budynków Nowego Jorku – widać, że tworzą z miastem jedną całość. Ekspresję i wyrazistość jego rysunków podkreślają niezłe kolory, nałożone przez JD Mettlera.
Zakończenie „Ex Machiny” rozczarowuje. Nie jest wprawdzie jakieś bardzo złe, ale scenarzysta wyraźnie nie udźwignął budowanej od początku narracji. Szkoda.
Plusy:
  • Niektóre wątki zostały ładnie pokazane
  • Rysunki Tony’ego Harrisa są jak zawsze znakomite
  • Świetnie pokazany Nowy Jork
Minusy:
  • Rozczarowujące zakończenie
  • Miałkość przekazu
koniec
5 marca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zwycięzców nikt nie sądzi
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

28 IX 2021

„Wojna Królów”, wielki kosmiczny event Marvela dobiegł końca. Nie oznacza to jednak, że sytuacja we wszechświecie się ustabilizowała. Koniec jednych kłopotów oznacza pojawienie się nowych. O tym opowiada kolejny album wydany w serii „Marvel Classic” – „Domena Królów”.

więcej »

Nieoczekiwana zmiana miejsc
Marcin Knyszyński

27 IX 2021

„Pewnego razu była sobie farma, na której mieszkali zaginieni bohaterowie. A później pojawił się pewien przybysz i wkrótce wszystko miało się zmienić”. Tak zaczyna się kolejny spin-off „Czarnego Młota”, ostatni komiks uniwersum jak na razie (no, przynajmniej do końca listopada, kiedy to otrzymamy przygody „Pułkownika Weirda. Zagubionego w kosmosie”).

więcej »

Polscy podróżnicy: Łatwe trudnego początki
Marcin Osuch

26 IX 2021

Serię „Polscy podróżnicy” zamyka zeszyt poświęcony Afryce. Jego bohaterem jest Antoni Rehmann, postać nienależąca do grona szeroko znanych polskich podróżników. Tym większa wartość albumu, bo osoba tego badacza jak najbardziej zasługiwała na przypomnienie.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż autora

Groza wychodzi z bagna
— Andrzej Goryl

En Sabah Nur po raz kolejny…
— Andrzej Goryl

Świat bez informacji
— Andrzej Goryl

Bebechy metropolii
— Andrzej Goryl

Czarodziej zawsze sobie poradzi
— Andrzej Goryl

W połowie drogi
— Andrzej Goryl

Jest nadzieja dla Ligi
— Andrzej Goryl

Dziwni kontra dziwniejsi
— Andrzej Goryl

Walka trwa
— Andrzej Goryl

W mieście źle się dzieje
— Andrzej Goryl

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.