Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Barbara Seidler, Marek Szyszko
‹Bolesław Krzywousty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBolesław Krzywousty
Scenariusz
Data wydania1984
RysunkiMarek Szyszko
PrzekładElżbieta Kowalewska-Mroczek
Wydawca Sport i Turystyka
CyklPoczątki Państwa Polskiego
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Początki państwa polskiego: Krew, krew, flaki, śmierć
[Barbara Seidler, Marek Szyszko „Bolesław Krzywousty” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Aż trzy lata kazało wydawnictwo Sport i Turystyka czekać czytelnikom na kolejny zeszyt z serii „Początki państwa polskiego”. Polska po drodze zaliczyła stan wojenny, ale możliwe, że były też inne przyczyny tak długiej przerwy.

Marcin Osuch

Początki państwa polskiego: Krew, krew, flaki, śmierć
[Barbara Seidler, Marek Szyszko „Bolesław Krzywousty” - recenzja]

Aż trzy lata kazało wydawnictwo Sport i Turystyka czekać czytelnikom na kolejny zeszyt z serii „Początki państwa polskiego”. Polska po drodze zaliczyła stan wojenny, ale możliwe, że były też inne przyczyny tak długiej przerwy.

Barbara Seidler, Marek Szyszko
‹Bolesław Krzywousty›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBolesław Krzywousty
Scenariusz
Data wydania1984
RysunkiMarek Szyszko
PrzekładElżbieta Kowalewska-Mroczek
Wydawca Sport i Turystyka
CyklPoczątki Państwa Polskiego
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Stan wojenny był dramatyczną próbą opanowania kryzysowej sytuacji w Polsce przez trwających przy władzy komunistów, ale pogłębione odgórne planowanie w połączeniu z zachodnimi sankcjami gospodarczymi tylko pogorszyło sytuację. A samo przejęcie władzy przez wojsko spowodowało wywrócenie do góry nogami relacji ekonomicznych. Zapadło wiele politycznych decyzji, takich jak wstrzymanie drukowania prasy („Świat Młodych” wrócił do kiosków dopiero po 3 miesiącach). Kto wie, może właśnie o zamknięciu „Relaksu” też zadecydował jakiś, nasłany po 13 grudnia, wojskowy nadzorca.
Akurat wydawnictwo Sport i Turystyka miało nieco więcej szczęścia. W 1982 opublikowało ono cztery kolejne (notabene ostatnie) zeszyty z serii „Kapitan Żbik” oraz trzy z cyklu „Pilot śmigłowca” (także ostatnie). Fakt, że były to końcówki serii, być może nie był bez znaczenia. Nie udało się jednak wydać kolejnego odcinka „Początki państwa polskiego”. Tutaj, poza ogólnymi problemami gospodarczymi, nałożyły się dodatkowe perturbacje ze zmianą rysownika. Podobnie jak w przypadku „Pilota śmigłowca”, Mirosław Kurzawa nie znalazł uznania w oczach redaktorów odpowiedzialnych za prowadzenie serii i zrezygnowano z jego usług. Wygląda na to, że zerwanie współpracy miało charakter kompleksowy, bo objęło obydwie serie, przy których Kurzawa pracował. Co ciekawe, w przypadku „Pilota śmigłowca”, pomimo narzuconego serii dużego tempa wydawniczego, na ostatnim zeszycie Kurzawy jest zapowiedź kolejnego już z okładką Szyszki. Natomiast przy zapowiedzi „Bolesława Krzywoustego” (drugiego w serii „Początki państwa polskiego”) wykorzystano jeszcze projekt okładki autorstwa Kurzawy. Na okładce Szyszki widnieje sygnatura z 1982 roku, co być może oznacza, że próbowano z zapowiedzią „dogonić” pierwszy zeszyt cyklu, ale bezskutecznie. Ze stopki wynika, że zamówienie na druk podpisano rok później, a sam „Bolesław Krzywousty” ujrzał światło dzienne w 1984 roku. Włączenie Marka Szyszko do pracy przy komiksie odbyło się w sposób bardzo formalny. Nie było żadnych spotkań roboczych w redakcji ani tym bardziej rozmów z Barbarą Seidler. Rysownik przekazywał szkice w ołówku do redakcji i odbierał je po jakimś czasie z uwagami scenarzystki.
Już wspomniana okładka mówi dużo o zmianach w podejściu do serii. Na plus trzeba zaliczyć sam rysunek Szyszki, narysowany już dojrzałą (a inspirowaną twórczością Jeana Girauda) kreską. Minusem była niska jakość papieru i całkowity brak elementów stylizacji serii. Zniknął herb oraz stylizowany na pergamin tytuł.
Marek Szyszko, który od trzydziestu lat specjalizuje się w ilustracjach historycznych, już wtedy dał się poznać z jak najlepszej strony. Widać dużą dbałość o szczegóły, bardzo dobre rozplanowanie kadrów. Nie uświadczymy tu charakterystycznych dla Kurzawy „gadających głów”. Postaci rysowane przez Szyszkę są przedstawione realistycznie, w sposób zróżnicowany i nawet w najzwyklejszych sytuacjach są pełne naturalnej ludzkiej dynamiki, nie wspominając o scenach batalistycznych. Nie mógł niestety rysownik rozwinąć pełni swoich umiejętności – uniemożliwiał mu to edukacyjny charakter zeszytu. Skupiając się na konkretnych wydarzeniach historycznych, mocno ograniczył możliwość prowadzenia płynnej komiksowej narracji. Dodatkowym minusem było duża ilość tekstu – rysownik sam stwierdził: „Tekstu było tak dużo, że miejsca na rysunek nie zostawało zbyt wiele, a ja wolę rysować niż pisać”.
Barbara Seidler skupiała się na zebraniu materiałów źródłowych i zapewnieniu jak największej spójności z wiedzą historyczną. Praktycznie nie interesowała jej już wizualna formuła samego komiksu. Większa dostępność źródeł historycznych pozwoliła na pełniejsze przedstawienie postaci Krzywoustego. Jego losy poznajemy od narodzin aż do śmierci, która wbrew intencjom króla, była początkiem rozbicia dzielnicowego kraju i osłabienia Polski. Zgodnie z polityką historyczną PRL, scenarzystka duży nacisk położyła na zmagania polsko-niemieckie, których kulminacją miała być tzw. bitwa na Psim Polu pod Wrocławiem. Już od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku znaczenie tej bitwy (a nawet to, czy w ogóle miała miejsce) jest podawane w wątpliwość. Najistotniejszy dowodem na to, jest brak wzmianki o niej w kronice Galla Anonima, nadwornego kronikarza Krzywoustego.
Sam sposób narracji komiksu nie zmienił się w porównaniu z poprzednim zeszytem. Edukacyjnych charakter opowieści wymusił dużą ilość objaśnień, a dymki dialogowe mają charakter jedynie uzupełniający.
Istotnym elementem, mogącym uciekać dzisiejszemu odbiorcy, a który to element wprowadził do polskiego komiksu „Bolesław Krzywousty”, są krwawe sceny przemocy. Otwierający kadr z katem unoszącym świeżo ściętą głowę, scena oślepienia Zbigniewa, przyrodniego brata Bolesława, czy też obrazy bitew były najprawdopodobniej pierwszymi tego rodzaju obrazami w polskich historyjkach obrazkowych.
Układ zeszytu jest taki sam jak tego o Mieszku i Chrobrym. Na wewnętrznych stronach okładek słownik (były tradycyjnie cztery wersje językowe – angielska, francuska, niemiecka i rosyjska). Na ostatniej okładce znajdziemy notkę historyczną i zapowiedź kolejnego zeszytu, poświęconego Władysławowi Łokietkowi. Nakład wyniósł 100250 egzemplarzy.
koniec
7 marca 2021

Komentarze

07 III 2021   11:40:28

Ooo, mam ten komiks gdzieś na strychu! Co prawda w dzieci... yyy, we wczesnej młodości najbardziej podobała mi się scena podkuwania konia, ale zawsze to coś ;-) Może powinnam go wygrzebać i przeczytać jeszcze raz?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ta, która ocaliła tysiące
Agata Włodarczyk

11 VIII 2022

Historia Ireny dobiega końca na wielu płaszczyznach: bohaterka kończy swoje przemówienie, sadzi drzewo w dolinie Jerozolimy, opuszcza tereny Jad Waszem, a wkrótce i Izrael, wracając do komunistycznej Polski. Zostało jednak jeszcze kilka istotnych kwestii, o których trzeba było wspomnieć.

więcej »

Notatki z podróży
Agata Włodarczyk

10 VIII 2022

Nie każdy, kto mieszkał w obcym kraju, potrafi o nim pisać bez uprzedzeń, uciekać od porównań, celebrować inność i jednocześnie przedstawiać ją jako coś normalnego. Davidowi Camposowi w „Kassumai” się to udało.

więcej »

Finał najdłuższej przygody w historii polskiego komiksu
Maciej Jasiński

9 VIII 2022

Kajtek i Koko w swą kosmiczną podróż wyruszyli 29 kwietnia 1968 roku na łamach „Wieczoru Wybrzeża”, by zakończyć ją ponad cztery lata później, 31 lipca 1972 roku. Ukazało się w sumie niemal 1300 pasków. Rozpoczęte w 2018 roku nowe wydanie w postaci liczących po około 100 stron albumów, właśnie doczekało się finału. W trzy lata wydawnictwu Egmont udało się doprowadzić do końca tę najdłuższą historię, jaką stworzył Janusz Christa.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż autora

Po komiks marsz: Sierpień 2022
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Potężny przeciwnik
— Marcin Osuch

Trochę jak Burton i Cyb
— Marcin Osuch

Po komiks marsz: Lipiec 2022
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Ssanie, sprężanie, praca, wydech…
— Marcin Osuch

Tajemna katana z ostrzem energetycznym
— Marcin Osuch

Rozmawiając z Garfieldem
— Marcin Osuch

Po komiks marsz: Czerwiec 2022
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Do księgarni marsz: Czerwiec 2022
— Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Życie pisze najlepsze scenariusze
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.