Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Alain Ayroles, Juanjo Guarnido
‹Indyjska włóczęga›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIndyjska włóczęga
Scenariusz
Data wydania29 kwietnia 2020
RysunkiJuanjo Guarnido
PrzekładErnest Kacperski
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328198180
Format160s. 245x332mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Odbicie w lustrze
[Alain Ayroles, Juanjo Guarnido „Indyjska włóczęga” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nic nie jest tym, czym się wydaje. Rzeczywistość miesza się z fikcją, a kłamstwo zamienia się w prawdę. Opowieść snuta przez Don Pablosa o podróży przez południowoamerykańskie ostępy rozpala wyobraźnię poszukiwaczy złota śniących o mitycznym Eldorado. Czy jednak ta kraina faktycznie istnieje? A może jest tylko złudzeniem?

Paweł Ciołkiewicz

Odbicie w lustrze
[Alain Ayroles, Juanjo Guarnido „Indyjska włóczęga” - recenzja]

Nic nie jest tym, czym się wydaje. Rzeczywistość miesza się z fikcją, a kłamstwo zamienia się w prawdę. Opowieść snuta przez Don Pablosa o podróży przez południowoamerykańskie ostępy rozpala wyobraźnię poszukiwaczy złota śniących o mitycznym Eldorado. Czy jednak ta kraina faktycznie istnieje? A może jest tylko złudzeniem?

Alain Ayroles, Juanjo Guarnido
‹Indyjska włóczęga›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIndyjska włóczęga
Scenariusz
Data wydania29 kwietnia 2020
RysunkiJuanjo Guarnido
PrzekładErnest Kacperski
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
ISBN9788328198180
Format160s. 245x332mm
Cena99,99
Gatunekhistoryczny, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Komiks Alaina Ayrolesa i Juanjo Guarnido ma dwa źródła inspiracji. Pierwszym jest opowieść żyjącego na przełomie szesnastego i siedemnastego wieku hiszpańskiego pisarza Francisco Gomeza de Quevedo y Villegasa „Żywot młodzika niepoczciwego” opublikowana w 1626 roku, natomiast drugim – sławny obraz Diego Velazqueza „Las Meninas”, namalowany w 1656 roku. Akcja komiksu obejmuje trzydzieści lat, jakie upłynęło pomiędzy powstaniem tych dzieł, bowiem opowieść w nim zawarta ma stanowić kontynuację przygód bohatera z kart wspomnianej książki. I od razu trzeba podkreślić, że jest to kontynuacja wspaniała. Scenarzysta w finezją snuje historię hiszpańskiego łotrzyka raz po raz myląc tropy i wyprowadzając czytelnika na manowce, natomiast rysownik przedstawia to wszystko w piękny sposób za pomocą malowanych akwarelami obrazów.
Opowieść składa się z trzech części, które można potraktować jako elementy dialektycznego ujęcia rzeczywistości – teza, antyteza i synteza. Najpierw poznajemy zatem historię Don Pablosa z Segovii, który podczas tortur ujawnia swoją przeszłość i wyjawia sekret mapy wskazującej ukryty skarb. Przesłuchanie prowadzi królewski alguacil w zamku w Cuzco, w którym gromadzone jest srebro ze wszystkich złóż w Kordylierach, zanim wyruszy w podróż na hiszpański dwór. Don Pablos opowiada strażnikowi królewskiego srebra o swoim życiu, o tym jak trafił do Nowego Świata w poszukiwaniu lepszego życia i – oczywiście – złota. Przyciągnęło go mityczne Eldorado, którego wizję roztacza teraz przed alguacilem. Jego opowieść jest na tyle wiarygodna, że strażnik na czele grupy żołnierzy wyrusza na poszukiwania. W drugiej i trzeciej części ta historia zyskuje nowe wymiary i zaskakujące rozwinięcia. Alain Ayroles jak na prawdziwego pisarza przystało kłamie jak najęty raz po raz myląc tropy i czyniąc lekturę komiksu przygodą nie mniej fascynującą, od tych, jakie przypadły w udziale bohaterowi komiksu.
Na wysokości zadania staje również rysownik. Juanjo Guarnido, znany chociażby z rysunków w serii „Blacksad” tworzy przepiękne, akwarelowe obrazy. Jego krajobrazy, wnętrza i postacie są przedstawione w doskonały sposób. Malarska stylistyka w żaden sposób nie zmniejsza niezwykłej dynamiki i ekspresji. Efektowne kadrowanie sprawia, że opowieść ma bardzo żywiołowy charakter. Warto zwrócić również uwagę na okładkę utrzymaną stylistyce siedemnastowiecznych portretów, co w kontekście samej opowieści ma kluczowe znaczenie. Malarstwo zresztą jest, obok literatury jednym z ważniejszych układów odniesienia dla twórców. Spójrzmy chociażby na wspomniany powyżej obraz Diego Velazqueza.
Odniesienie do „Las Meninas” trudno uznać za przypadkowe. Ten obraz jest chyba jednym z najczęściej analizowanych dzieł sztuki. Szczegółowa analiza sporządzona przez Michela Foucaulta i umieszczona na początku jego książki „Słowa i rzeczy” jest być może najsłynniejszą w humanistyce, ale z punktu widzenia niniejszych uwag szczególnie cenne są spostrzeżenia Daniela Arasse. W książce „Nic nie widać” dowodzi on mianowicie, że Velazquez realizując zamówienie króla Filipa IV na portret, stworzył… całkowicie fikcyjną scenę. Według autora nadworny malarz króla Hiszpanii nigdy nie malował podwójnego portretu króla i królowej otoczony królewską rodziną i dworzanami, zatem cała scenka przedstawiająca taki moment jest wymyślona. W konsekwencji odbicie królewskiej pary w lustrze przedstawionym na obrazie mające sugerować ich obecność, ukazuje jedynie, że „obecność króla i królowej jest nie do potwierdzenia”. To właśnie owo odbicie jest decydującym dowodem na nieobecność króla.
„Indyjska włóczęga” to doskonała okazja do tego by pogrążyć się w fascynującej, łotrzykowskiej historii, w której prawda i fałsz nieustannie się ze sobą przenikają. Różne wersje zdarzeń zmieniają się jak w kalejdoskopie. Do samego końca nie wiemy, kto tu jest kim i czyja wersja jest prawdziwa. Mało tego, w gruncie rzeczy sami nie wiemy, kto do nas mówi i czy przypadkiem my sami nie stajemy się ofiarami wybujałej wyobraźni narratora. W finale twórcy idą na całość i oferują taki zwrot akcji, którego nikt chyba nie będzie się spodziewał. No, może tylko ci, którzy znają analizy Daniela Arasse.
koniec
14 maja 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zbrodnia, miłość i bolszewicy
Agata Włodarczyk

20 V 2022

Wystarczy jedna przypadkowa rozmowa, aby zmienić życia wielu osób i prawie doprowadzić wielkie imperium do upadku. Na szczęście tyle samo trzeba, aby tragedii zapobiec. No, jak pokazuje Agatha Christie, tyle – oraz trochę przebiegłości i logicznego myślenia.

więcej »

Na wakacje zabierz… diagram?
Agata Włodarczyk

19 V 2022

Niektóre opowieści niezwykle łatwo poddają się adaptacjom i różnego rodzaju transformacjom, a inne – nie bardzo. Jedna z najsłynniejszych powieści królowej kryminału, „Śmierć na Nilu” wydana w 1937 roku, należy do tej drugiej kategorii, przynajmniej w przypadku tak krótkiego komiksu, jakim jest ten napisany przez Isabelle Bottier i narysowany przez Callixte.

więcej »

Gdy autor gra w kości
Marcin Knyszyński

18 V 2022

Kieron Gillen, znany w Polsce z serii „The Wicked + The Divine”, jest wielkim fanem gier fabularnych i scenarzystą komiksowym. Dwudziestoodcinkowe już „Die” łączy obydwa obszary zainteresowań Brytyjczyka. Nakładem Non Stop Comics ukazał się właśnie trzeci zbiorczy tom zawierający odcinki od jedenastego do piętnastego.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Szekspir w parku, metro w likwidacji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Każda piękna kobieta musi być kotką
— Agnieszka Szady

Muzyka i maski
— Agnieszka Szady

Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski

Blacksad: Lepsze niż ciepłe bułeczki
— Artur Długosz

Krótko o komiksach: Styczeń 2002
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Iść w stronę słońca
— Paweł Ciołkiewicz

Dziecko, artysta i stary naukowiec
— Paweł Ciołkiewicz

Spisek po węgiersku
— Paweł Ciołkiewicz

Sprawy rodzinne
— Paweł Ciołkiewicz

Na gigancie
— Paweł Ciołkiewicz

Szkaradzieństwo wewnątrz wielkiej pozłacanej ramy
— Paweł Ciołkiewicz

Królestwo zwierząt
— Paweł Ciołkiewicz

Ballada o Boot Hill
— Paweł Ciołkiewicz

Potężni sojusznicy
— Paweł Ciołkiewicz

Przyjaciele Buddy’ego Longwaya
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.