Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

  • Baltimore #1
    Mike Mignola, Christopher Golden; Ben Stenbeck
  • Jack z Baśni #1
    Bill Willingham, Lilah Sturges; Tony Akins, Steve Leialoha, Andrew Pepoy
  • Beniamin i Beniamina
    René Goscinny; Albert Uderzo
  • JLA. Wieża Babel
    Mark Waid, D. Curtis Johnson, Devin Grayson; Howard Porter, Arnie Jorgensen, Mark Pajarillo, Steve Scott, Pablo Raimondi
więcej »

Mitch Gerads, Tom King
‹Szeryf Babilonu›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzeryf Babilonu
Scenariusz
Data wydania16 czerwca 2021
RysunkiMitch Gerads
PrzekładJacek Żuławnik
Wydawca Egmont
ISBN9788328160736
Format304s. 170x260mm
Cena99,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pewnego razu w Bagdadzie
[Mitch Gerads, Tom King „Szeryf Babilonu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Półtora roku temu mogliśmy przeczytać jeden z najlepszych komiksów jakie ukazały się w Polsce w ostatnich kilku latach – „Mister Miracle” Toma Kinga i Mitcha Geradsa. Teraz Egmont proponuje ich nieco wcześniejsze dzieło – wydane co prawda pod szyldem „DC Vertigo” ale nie związane w ogóle z superbohaterskim światem Detective Comics. Oto „Szeryf Babilonu” nazywany przez twórców mieszanką „Bez przebaczenia” i „Homeland”.

Marcin Knyszyński

Pewnego razu w Bagdadzie
[Mitch Gerads, Tom King „Szeryf Babilonu” - recenzja]

Półtora roku temu mogliśmy przeczytać jeden z najlepszych komiksów jakie ukazały się w Polsce w ostatnich kilku latach – „Mister Miracle” Toma Kinga i Mitcha Geradsa. Teraz Egmont proponuje ich nieco wcześniejsze dzieło – wydane co prawda pod szyldem „DC Vertigo” ale nie związane w ogóle z superbohaterskim światem Detective Comics. Oto „Szeryf Babilonu” nazywany przez twórców mieszanką „Bez przebaczenia” i „Homeland”.

Mitch Gerads, Tom King
‹Szeryf Babilonu›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzeryf Babilonu
Scenariusz
Data wydania16 czerwca 2021
RysunkiMitch Gerads
PrzekładJacek Żuławnik
Wydawca Egmont
ISBN9788328160736
Format304s. 170x260mm
Cena99,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tom King i Mitch Gerads spotkali się po raz pierwszy właśnie podczas pracy nad „Szeryfem Babilonu”. King chciał napisać komiks, którego fabuła oparta będzie mocno o jego własne życiowe doświadczenia. Zaraz po zamachach 11 września 2001 roku wstąpił do C.I.A. i trafił do Iraku, gdzie spędził pierwszą połowę 2004 roku. Gdy wrócił do kraju zajmował się pracą w najróżniejszych placówkach antyterrorystycznych – dopiero gdy założył rodzinę oddał się swojej pasji, czyli pisaniu. „Szeryf Babilonu” miał być sposobem na „opowiedzenie prawdy” o czasach po upadku reżimu Saddama Husajna i życiu w etnicznym, wyznaniowym i wiecznie kipiącym kotle jakim stał się Irak po odsunięciu od władzy Partii Baas. Mamy luty 2004 roku, znajdujemy się w „zielonej strefie” w Bagdadzie.
Christopher, były amerykański gliniarz, szkoli nowo powołane oddziały bagdadzkiej policji. Mają stać one na straży prawa w stolicy – problem w tym, że żadne prawo tu nie istnieje. Jeden z podopiecznych Chrisa zostaje zamordowany a jego ciało porzucone w publicznym miejscu. Z pomocą przybywa Sofia Akani, radna Bagdadu i była kochanka Chrisa, oraz Nasir, były szef policji Saddama, przeżywający obecnie potworną traumę (kto zresztą jej w tym czasie i tym miejscu nie przeżywał?). Śledztwo w sprawie morderstwa przeradza się stopniowo w skomplikowaną intrygę, w której biorą udział najróżniejsze strony konfliktu – terroryści, amerykańscy agenci, wysoko postawieni iraccy politycy „nowego ładu” a także zwykli obywatele. Ale wątek sensacyjny to nie wszystko. King opowiada również o życiu w Bagdadzie A.D. 2004, o wielce złożonej sytuacji społecznej tego miejsca, o jego mieszkańcach i ich problemach, cierpieniu i zgryzotach.
Tom King powiedział w jednym z wywiadów, że po pewnym czasie od wkroczenia wojsk USA do Iraku większość ludzi (zarówno żołnierzy jak i obywateli) nie myślała już o szczytnych hasłach wyzwolenia Iraku i o polityce. Każdy chciał po prostu zrobić coś dobrego, ale wszystko, czego się tknął rozpadało się w rękach. Dobre intencje każdego z bohaterów komiksu przynoszą opłakane skutki a najgorsze jest to, że tak właściwie nie można temu zapobiec. Christopher mówi: „Jestem tu po to, żeby pomagać tym ludziom. Jeśli tego nie robię to po co właściwie przyjechałem?”. Nasir ripostuje: „Tym ludziom – czyli komu?”. Christopher odpowiada: „Nie wiem. Ty wiesz?”. Ten krótki dialog najlepiej obrazuje całokształt idei, jaką King chciał przekazać. Cała ta sytuacja w Iraku jest absurdalna, beznadziejna i trudna – ale nie było nigdy możliwości, aby zaistniała inna. Okoliczności determinują zachowania bohaterów – Tom King skupia się na ich pojedynczych losach i indywidualnych charakterystykach. O wiele bardziej niż na jakimś całościowym obrazie „wojny w Iraku”.
Z tego właśnie powodu narracja komiksu często meandruje wokół pozornie nieistotnych wydarzeń, tak jakby autor chciał zaznaczyć, że to nie rozwiązanie kryminalnej zagadki jest tu najważniejsze. A co jest? Tragedia rodziny Nasira, motywacje Sofii, przemiana Chrisa, podłość amerykańskich agentów, desperacja zwykłych ludzi, absurdalne rozumowanie terrorystów. Tom King opowiada o tym wszystkim w bardzo nieśpieszny, „nadmiarowy” sposób. To, co mówią bohaterowie komiksu nie jest obliczone na popychanie fabuły do przodu. Oni mówią tak, jak ma to miejsce w „prawdziwym życiu”, czasem bez sensu i bełkotliwie, często nie ma temat, czyli z punktu widzenia narracji – właśnie nadmiarowo. A całość sprawia wrażenie bardzo wiarygodnej i wiernej realiom opowieści.
Mitch Gerads idealnie wpasował się w charakterystyczny, narzucony przez Kinga sposób kadrowania, oparty na tym co wymyślił Alan Moore w „Strażnikach”. Tak samo jak w „Vision”, „Omega Men” i późniejszym „Mister Miracle” mamy strony podzielone siatką „trzy na trzy” – a kadry na każdej stronie są wielokrotnościami elementów wynikających z tego podziału. Akcja komiksu dzieje się w całości w Bagdadzie i okolicach – Mitch Gerads wspomina, że wykonał olbrzymi research podczas pracy nad komiksem. Lokacje typował Tom King – podobno w każdej odwzorowanej w komiksie był osobiście. Gerads narysował Bagdad i Irak perfekcyjnie, wręcz fotorealistycznie – jak sam mówił w wywiadach, wymusiło to na nim jego wewnętrzne poczucie uczciwości wobec odbiorcy. Praca, jaką wykonał, jest imponująca – czasem mamy wręcz wrażenie, że oglądamy film fabularny a nie czytamy komiks.
„Szeryf Babilonu” przeznaczony jest oczywiście tylko dla dorosłych. Jest brutalny, dosadny, krwawy – ale i inteligentny, pasjonujący oraz prawdziwie wstrząsający. King/Gerads to uznana marka – panowie poruszają się swobodnie zarówno w świecie superbohaterów jak i poza nim. Zdecydowanie polecam.
koniec
12 lipca 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dzikie wakacje, ale dla kogo?
Dagmara Trembicka-Brzozowska

2 VI 2023

Kiedy wszyscy znajomi z klasy jadą nad morze albo w góry, wakacje u dziadków na wsi wydają się co najmniej mało interesujące. Jednak dzięki fantazji protoplastów i sile własnej wyobraźni Ada może przeżyć przygody jak z filmu.

więcej »

Razem do końca (prawie)!
Marcin Knyszyński

1 VI 2023

Drugi zbiorczy tom „Deadpool i Cable” to jeszcze więcej dobrej (choć specyficznej) rozrywki i marvelowskiej superbohaterszczyzny. Scenariusze pisze cały czas słynny Fabian Nicieza (i robi to świetnie!) a rysuje już kilku grafików. Cable kończy z półśrodkami i zaczyna realizować swój kontrowersyjny (choć to mało powiedziane) projekt „ulepszania świata”.

więcej »

Transatlantykiem w morderczy rejs
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Wiedząc o tym, jak bardzo może dłużyć się czytelnikom oczekiwanie na jedenasty rozdział opowieści o esbeckim Wydziale 7, scenarzysta serii Tomasz Kontny postanowił sprawić im kolejną w tym roku nadzwyczajną niespodziankę. Dwa miesiące po drugim zeszycie specjalnym ukazał się bowiem zeszyt trzeci – „Sztorm”. To – w pewnym uproszczeniu – pełna dramatyzmu opowieść o tym, jak dominikanin Jakub Lange zwrócił na siebie kapitana SB Filipa Dobrowolskiego.

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Demony podświadomości
— Maciej Jasiński

Zwyczajna codzienność boga
— Tomasz Nowak

Nie jesteś sam
— Marcin Knyszyński

Więzień istnienia
— Marcin Knyszyński

Ostatnia nadzieja Gotham
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Razem do końca (prawie)!
— Marcin Knyszyński

Ślizg dla dwóch!
— Marcin Knyszyński

Pająk (mój totem)
— Marcin Knyszyński

Demony Paryża
— Marcin Knyszyński

Inwazja prosto z piekła
— Marcin Knyszyński

Turpizm? Mało powiedziane
— Marcin Knyszyński

Nadeszły mroczne czasy
— Marcin Knyszyński

To nadchodzi…
— Marcin Knyszyński

Do brzegu
— Marcin Knyszyński

Coraz szersza perspektywa
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.