Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Charles M. Schulz
‹Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1999–2000›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFistaszki zebrane: 1999–2000
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2021
RysunkiCharles M. Schulz
PrzekładMichał Rusinek
Wydawca Nasza Księgarnia
CyklFistaszki
ISBN9788310136077
Format344s. 210 x 165mm
Cena69,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Koniec, po prostu
[Charles M. Schulz „Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1999–2000” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To jest wyjątkowy album „Fistaszków zebranych”. Nie tylko dlatego, że ostatni i nie tylko dlatego, że zawiera ostatni pasek narysowany przez Charlesa M. Schultza.

Marcin Osuch

Koniec, po prostu
[Charles M. Schulz „Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1999–2000” - recenzja]

To jest wyjątkowy album „Fistaszków zebranych”. Nie tylko dlatego, że ostatni i nie tylko dlatego, że zawiera ostatni pasek narysowany przez Charlesa M. Schultza.

Charles M. Schulz
‹Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1999–2000›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFistaszki zebrane: 1999–2000
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2021
RysunkiCharles M. Schulz
PrzekładMichał Rusinek
Wydawca Nasza Księgarnia
CyklFistaszki
ISBN9788310136077
Format344s. 210 x 165mm
Cena69,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rysownik zmarł 12 lutego 2000 roku, a ostatni pasek z Charliem Brownem, Snoopym i resztą ukazał się następnego dnia w ponad 2600 gazetach w 75 krajach. Chyba trudno byłoby znaleźć autora bardziej identyfikowanego ze swoimi bohaterami niż właśnie Schultz. Poprzednie albumy obejmowały równo po dwa roczniki pasków „Fistaszków”, ta odsłona stanowi swoistą klamrę spinającą twórczość ponad pół wieku twórczości autora. Po ostatnich paskach klasycznych „Fistaszków” czytelnik otrzymuje dwustronicowy tekst Gary’ego Grotha, opisujący początki kariery Schultza. Dowiadujemy się z niego, z jakimi gazetami współpracował i jakie serie tworzył. Kluczowy stał się cykl „Li’l Folks”, bo to w nim po raz pierwszy pojawiły się postacie, które później na stałe weszły do uniwersum „Fistaszków”.
A sam komiks? Rewelacyjny jak zawsze. Mowa oczywiście o części współczesnej, tej rysowanej w latach 1999-2000, bo „Li’l Folks”, trącące lekko myszką, należy traktować jako historyczną ciekawostkę. Znajdziemy tutaj praktycznie wszystkie znane nam motywy, takie jak rozgrywki baseballowe drużyny Charliego Browna, perypetie szkolne Sierżant Patty, czy też „kaktusowe” dysputy Spike’a. Co ciekawe, as lotnictwa z czasów pierwszej wojny światowej występuje tylko raz, ale za to w niezwykle dramatycznej scenie podniebnej potyczki z Czerwonym Baronem. Potyczka ta kończy się całkowitym zniszczeniem budy, znaczy się, samolotu asa. Wprowadził za to Schultz pasek z wątkiem kinowym (według mnie nowość), w którym na jednym długim kadrze kilka postaci rzuca swój komentarz na temat właśnie zakończonego seansu. I chyba po raz pierwszy umieścił przedmiot, który umożliwia przypisanie paska do konkretnej epoki. A jest to telefon komórkowy.
W przypadku ostatniego albumu „Fistaszków” szczególnie polecam lekturę wstępu. Wprowadzenia są znakiem szczególnym tej serii, tak w wydaniu oryginalnym, jak i polskim. Uważam, że bardzo dobrą była decyzja, aby nie tłumaczyć oryginału, ale zastąpić go tekstem polskiego autora, dziennikarza, badacza kultury, komiksiarza. Niezależnie od tego, że wstępny te nie zawsze trzymały równy poziom, takie podejście pozwalało na osadzenie tych „gigantów” światowej popkultury na naszym, komiksowym podwórku. Tym razem mamy do czynienia z jednym z najciekawszych tekstów, którego autorką jest Anna Garbal, redaktorka prowadząca polskie wydanie „Fistaszków”. Jako czytelnicy czasem zapominamy, że za wydawaniem komiksów stoją konkretni ludzie. A wydawanie kultowej serii, jaką są „Fistaszki”, to olbrzymi projekt rozłożony na lata. Anna Garbal uchyla nam drzwi do wydawniczej kuchni, która umożliwiła nam poznanie całość twórczości Schultza.
koniec
18 listopada 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zepsuty zegar
Andrzej Goryl

25 IX 2022

Kiedy pierwszy raz usłyszeliście o pomyśle połączenia postaci ze „Strażników” Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa z regularnym uniwersum DC, pewnie pomyśleliście coś w stylu: „Ech, kolejny skok na kasę”. Kiedy jednak całość została opublikowana, okazało się, że jest dużo, dużo gorzej.

więcej »

Prawdziwi bohaterowie nie dają się pogryźć
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

24 IX 2022

Czwarta odsłona inwazji zombie na uniwersum DC z cyklu „DCEased” nosi podtytuł „Martwa planeta”. Jednak wbrew temu komiks ten ma w sobie sporo życia.

więcej »

Bumelanci i cwaniacy
Sebastian Chosiński

23 IX 2022

Czytalibyście pod koniec lat 50. bądź na początku następnej dekady zajmujący się regionalnym przemysłem Kujaw i Pomorza dodatek do partyjnego dziennika? Wiem, to pytanie retoryczne. Chyba że w tym dodatku publikowano by… żarty rysunkowe Jerzego Wróblewskiego. To zupełnie inna sprawa! Takie właśnie króciutkie historyjki z łamów „Przeglądu Robotniczego” wypełniają osiemnasty tom „Z archiwum…”.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.