Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Kazuo Koike, Goseki Kojima
‹Poranek ściętych głów #2›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPoranek ściętych głów #2
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2021
RysunkiGoseki Kojima
Wydawca Hanami
CyklPoranek ściętych głów
ISBN9788365520487
Format150x210 mm
Cena65,00
Gatunekhistoryczny, manga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Gorzki świat samurajów
[Kazuo Koike, Goseki Kojima „Poranek ściętych głów #2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugi tom serii tworzonej przez Kazuo Koike oraz Goseki Kojimę to kolejna porcja opowieści z Yamadą Asaemonem Trzecim w roli głównej. Główny bohater specjalizuje się w próbach mieczy, co oznacza wykonywanie egzekucji oraz cięcie ludzkich ciał. Oczywiście nie o epatowanie śmiercią i krwią tutaj chodzi, lecz o ukazanie krajobrazu historyczno-kulturowego feudalnej Japonii.

Paweł Ciołkiewicz

Gorzki świat samurajów
[Kazuo Koike, Goseki Kojima „Poranek ściętych głów #2” - recenzja]

Drugi tom serii tworzonej przez Kazuo Koike oraz Goseki Kojimę to kolejna porcja opowieści z Yamadą Asaemonem Trzecim w roli głównej. Główny bohater specjalizuje się w próbach mieczy, co oznacza wykonywanie egzekucji oraz cięcie ludzkich ciał. Oczywiście nie o epatowanie śmiercią i krwią tutaj chodzi, lecz o ukazanie krajobrazu historyczno-kulturowego feudalnej Japonii.

Kazuo Koike, Goseki Kojima
‹Poranek ściętych głów #2›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPoranek ściętych głów #2
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2021
RysunkiGoseki Kojima
Wydawca Hanami
CyklPoranek ściętych głów
ISBN9788365520487
Format150x210 mm
Cena65,00
Gatunekhistoryczny, manga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja komiksu rozgrywa się w siedemnastowiecznej Japonii epoki Edo. Główny bohater przejął po swoim ojcu ważne zajęcie. Stał się mianowicie trzecim z rodu odpowiedzialnym za dokonywanie prób mieczy oraz przeprowadzanie egzekucji. Pracuje dla Magistrata Do Spraw Mieczy – urzędnika zajmującego się mieczami. Jego praca polega na cięciu ludzkich ciał oraz wykonywaniu wyroków śmierci. W pierwszym przypadku chodzi o ciała ludzi z pospólstwa, na których wykonano już wcześniej wyrok śmierci i można na ich bezgłowych korpusach przetestować ostrza. W drugim natomiast, chodzi o przeprowadzanie egzekucji. W ówczesnej Japonii było to niezwykle prestiżowe zajęcie. Próby pozwalały ustalać, czy miecz sprawdzi się w bitewnych warunkach, a także świadczyły o umiejętnościach tego, kto ich dokonywał.
A umiejętności Asaemona są wyjątkowe. Głównego bohatera poznaliśmy już w poprzednim tomie i wiemy, że swoją pracę wykonuje z pełnym i zaangażowaniem. Nieustannie dąży do perfekcji. Całe jego życie jest podporządkowane czynnościom zawodowym. Krążą o nim nawet legendy, które sprawiają, że jest postrzegany jako postać niemal mityczna. W końcu asystował podczas samobójstwa swojego ojca i sam wykonał finalne cięcie. Wiemy jednak również, że to nie bezduszna maszyna, lecz honorowy i wrażliwy człowiek. Nawet jeśli tę wrażliwość skrywa pod maską wyzutego z emocji ronina. Czytając opowieści zamieszczone w drugim tomie, możemy się utwierdzić w tym przekonaniu.
Już pierwsza historia zatytułowana „Piekielna laska” pokazuje inne oblicze Asaemona. Do jego domu przybywa córka strażnika miecza klanu Nagaoka i prosi o wykonanie próby miecza. Jak się okazuje nie jest to zwykły miecz, lecz Sengo Muramasa – broń uznawana za przeklętą. Asaemon podejmuje się jednak tego zadania, nie przypuszczając, że przeklęty miecz to nie jedyna tajemnica, jaką przyniosła ze sobą kobieta. Jej historia jest wstrząsająca, a prawdziwy cel jej wizyty sprawi, że charakter naszego bohatera zostanie poddany poważnej próbie. Podobnie jest w opowieści pod wdzięcznym tytułem „Podłożenie flaków za rzecz ze wzniesienia”. Tym razem pod dom Asaemna przybywa kompletnie pijana kobieta, która wylewa na dziedzińcu przywiezione ze sobą ekskrementy i publicznie oskarża go o niesłuszne zabicie jej brata. Pomimo tej zniewagi Asaemon pozwala jej odejść i zabiera się… za sprzątanie. Jest to o tyle znaczące, że za taką obrazę miał prawo ją zabić. Zamiast tego postanawia przyjrzeć się dokładnie sprawie jej brata. I czeka go spore zaskoczenie.
„Życie jak jeden buch” to tytuł kolejnej historii. Ta krótka, bo zaledwie kilkustronicowa opowieść, jest również bardzo poruszająca, a główną postacią znów jest kobieta. Tym razem jednak to ona ma zostać stracona, a drobny gest Asaemona podczas egzekucji po raz kolejny ukazuje jego ludzkie oblicze. Tom zamyka opowieść „Podarowane pocięte mochi”. Yamada Asaemon obserwuje trening grupy samurajów, a następnie zawiera z nimi znajomość. Rozmowa staje się okazją do refleksji na temat realiów ówczesnej Japonii. Poznani samurajowie są wprawdzie wasalami szoguna, anie nie mają stanowisk, co czyni ich – jak sami o sobie mówią – „zbieraniną biedoty”. Sytuacja Asaemona jest inna, ponieważ jest on roninem, nie ma pana, któremu mógłby służyć. To sprawia, że w hierarchicznym społeczeństwie Japońskim odmawia mu się niektórych praw. Na przykład, nie ma prawa wykonać egzekucji na samuraju. Jako ronin może ścinać tylko głowy pospólstwa. Tymczasem w okolicy zaczyna grasować tzw. „Grupa trzech”. Przestępcy napadają na siedziby handlarzy ryżem oraz zostawiają po sobie zapisane na ścianach krwią przesłanie krytykujące rząd za niesprawiedliwą politykę. Jaki jest ich związek z samurajami poznanymi na początku historii?
Kazuo Koike i Goseki Kojima kontynuują portretowanie feudalnej Japoniii, tym razem ukazując mroczne oblicze tego kraju. Poznajemy zatem skomplikowane zależności i relacje obowiązujące na dworach szogunów. Walka o wpływy, spiski i intrygi to niemalże codzienność dworskiego życia. A wszystko to oczywiście zawsze skrywane jest grubą warstwą rytuałów i ceremonii, które mają tworzyć pozory honorowego rozwiązywania problemów. Obserwujemy również patologie, które powstają w efekcie obowiązywania restrykcyjnego prawa. Jak chociażby działalność nieformalnych strażników magistratu, którzy zarabiają dzięki chwytaniu przestępców. Gdy nie mogą wypracować odpowiedniej normy, są w stanie uciec się nawet do podstępów, w efekcie których pod miecz trafia niewinny człowiek. No i wreszcie mamy okazję zobaczyć wadliwy system gospodarczy, który sprawia, że handlarze ryżem doprowadzają na skraj biedy uczciwie pracujących samurajów.
Z tych historii wyłania się zatem mroczne oblicze Japonii. Mroczne są również plansze tworzone przez Goseki Kojimę. Jego rysunki są nastrojowe i niezwykle dynamiczne. Artysta nadal zamiast rastrów stosuje kreskowanie co nadaje jego pracom bardziej surowy charakter. Tym bardziej, że zamiast stalówki korzysta z pędzla, co przydaje rysunkom szlachetności kojarzącej się ze sztuką japońskiej kaligrafii. Wszystko zawsze oddane jest z pietyzmem i dokładnością, a jednocześnie w niezwykle dynamicznej formie.
Kazuo Koike i Goseki Kojima stworzyli dzieło wyjątkowe. „Poranek ściętych głów” to pozycja absolutnie obowiązkowa dla wszystkich miłośników ambitnych opowieści samurajskich. Każdy, kto ceni sobie nie tylko akcję, ale także precyzyjnie zarysowane tło społeczne, będzie zadowolony. Opowieść o Yamadzie Asaemonie to nie tylko historia człowieka wykonującego egzekucje, ale przede wszystkim to monumentalna opowieść, ukazująca feudalną Japonię przez pryzmat losów zwykłych ludzi. Nie jest to bowiem klasyczna opowieść historyczna, ale raczej próba spojrzenia na ważne zdarzenia i procesy z perspektywy zwykłych ludzi, którzy na własnej skórze odczuwają konsekwencje machinacji politycznych, manipulacji prawem oraz gospodarczych szwindli. Choć starają się żyć honorowo, to utrudnia im to proza dnia codziennego, która sprawia, ze świat samurajów staje się coraz bardziej gorzki. Jedynym pocieszeniem dla nich może być zatem radosna śmierć…
koniec
19 listopada 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pół na pół
Dagmara Trembicka-Brzozowska

26 III 2023

Ten komiks można by zrecenzować tak naprawdę dwukrotnie – negatywnie przez pierwszą część albumu i pozytywnie przez drugą.

więcej »

Traumy i niezaleczone rany
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 III 2023

Przyznajcie się, kiedy ostatnio mieliście kontakt z komiksem holenderskim? Dzięki wydawnictwu Lost in Time teraz macie okazję, a to za sprawą „Powrotu pszczołojada” Aimée de Jongh.

więcej »

Wielka księga mądrości po fakcie
Paweł Ciołkiewicz

24 III 2023

„Przepowiednia pancernika” to komiks autora, który bije obecnie sprzedażowe rekordy we Włoszech. Zerocalcare, bo pod takim właśnie pseudonimem tworzy Michele Rech, udowadnia, że ambitne komiksy mogą odnosić komercyjne sukcesy.

więcej »

Polecamy

Kurde blaszka!

Niekoniecznie jasno pisane:

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Najlepszy tata, na świecie
— Paweł Ciołkiewicz

W chwili cierpienia każdy jest sam
— Paweł Ciołkiewicz

Honor kata
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Perfekcja!
— Paweł Ciołkiewicz

Wiatr wieje nie tylko w święto
— Wojciech Gołąbowski

Bez zrozumienia
— Wojciech Gołąbowski

Bez sympatii – ale jak?
— Wojciech Gołąbowski

Samurajska mission impossible
— Wojciech Gołąbowski

Z wiatrem i pod wiatr
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Wielka księga mądrości po fakcie
— Paweł Ciołkiewicz

„Wędrowanie jest jak sztuka”
— Paweł Ciołkiewicz

Teatr cieni
— Paweł Ciołkiewicz

To tylko sen!
— Paweł Ciołkiewicz

Albo doskonałość, albo nic
— Paweł Ciołkiewicz

„Jeśli jesteś inny, czeka cię samotność”
— Paweł Ciołkiewicz

Kiedy przypłynie perłowa łódź…
— Paweł Ciołkiewicz

Najlepszy tata, na świecie
— Paweł Ciołkiewicz

Kryminalny rollercoaster
— Paweł Ciołkiewicz

„Bo istnieje prawdziwy świat…”
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.