Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Jacen Burrows, Alan Moore
‹Providence #2›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProvidence #2
Scenariusz
Data wydania23 października 2019
RysunkiJacen Burrows
PrzekładJacek Żuławnik
Wydawca Egmont
CyklProvidence
ISBN9788328135864
Format184s. 170x260mm
Cena59,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wielcy Przedwieczni w Nowej Anglii
[Jacen Burrows, Alan Moore „Providence #2”, Jacen Burrows, Alan Moore „Providence #3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wszystko zaczęło się od Dziedzińca, krótkiego opowiadania Alana Moore’a, mocno nawiązującego do twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta (po polsku można je znaleźć w zbiorze „Cienie spoza czasu”). Następnie tekst został zaadaptowany jako komiks przez Antony’ego Johnstona. Historia znalazła swoje rozwinięcie w „Neonomiconie” (w polskim wydaniu oba komiksy zawarto w jednym albumie o tym właśnie tytule), a później w serii „Providence”. Mimo iż „Neonomicon” rozgrywa się współcześnie, a „Providence” przenosi nas do drugiej dekady XX wieku, to opowiadają jedną fabułę, w której twórczość Lovecrafta miesza się z jego biografią oraz niezwykłą erudycją i wyobraźnią Moore’a.

Andrzej Goryl

Wielcy Przedwieczni w Nowej Anglii
[Jacen Burrows, Alan Moore „Providence #2”, Jacen Burrows, Alan Moore „Providence #3” - recenzja]

Wszystko zaczęło się od Dziedzińca, krótkiego opowiadania Alana Moore’a, mocno nawiązującego do twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta (po polsku można je znaleźć w zbiorze „Cienie spoza czasu”). Następnie tekst został zaadaptowany jako komiks przez Antony’ego Johnstona. Historia znalazła swoje rozwinięcie w „Neonomiconie” (w polskim wydaniu oba komiksy zawarto w jednym albumie o tym właśnie tytule), a później w serii „Providence”. Mimo iż „Neonomicon” rozgrywa się współcześnie, a „Providence” przenosi nas do drugiej dekady XX wieku, to opowiadają jedną fabułę, w której twórczość Lovecrafta miesza się z jego biografią oraz niezwykłą erudycją i wyobraźnią Moore’a.

Jacen Burrows, Alan Moore
‹Providence #2›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProvidence #2
Scenariusz
Data wydania23 października 2019
RysunkiJacen Burrows
PrzekładJacek Żuławnik
Wydawca Egmont
CyklProvidence
ISBN9788328135864
Format184s. 170x260mm
Cena59,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pierwsza część „Providence” przedstawiła protagonistę – Roberta Blacka, dziennikarza, zbierającego materiały do książki o nietypowych wierzeniach mieszkańców Nowej Anglii i napotykającego na swojej drodze bohaterów opowiadań Lovecrafta. W drugim i trzecim tomie bohater kontynuuje podróż oraz natyka się na kolejnych osobników i zjawiska z „Mitów Cthulhu”. W pewnym momencie spotyka nawet samego Samotnika z Providence. Jednocześnie odkrywa prawdę o swoim pochodzeniu i rolę, jaką ma do odegrania w wielkim planie istot z innego świata. Pod koniec fabuła splata się z wątkami z „Neonomiconu”.
Moore przerabia po swojemu teksty Lovecrafta. Dodaje im kontekstów społecznych, osadza w konkretnej rzeczywistości historycznej oraz odziera z niedopowiedzeń. Jego wersja opowiadań Samotnika z Providence jest dużo brutalniejsza oraz mocno epatująca ludzką (i nieludzką) seksualnością, często w bardzo wynaturzonym wydaniu. Czarownik z Northampton nie stara się imitować stylu Lovecrafta – zdaje sobie sprawę, że komiks jako medium operuje zupełnie innymi środkami wyrazu i kopiowanie literatury nie ma najmniejszego sensu (a w taką pułapkę wpada wielu autorów, próbujących przekładać „Mity Cthulhu” na komiks). Paradoksalnie, dzięki temu udaje się oddać atmosferę kosmicznego horroru i uniwersum pełnego tajemnic niepojętych dla ludzkiego umysłu. Przy lekturze „Providence” czułem podobny rodzaj niepokoju jak wtedy, gdy pierwszy raz czytałem zbiór „Szepczący w ciemności” – niepokoju, każącego wątpić w samą naturę rzeczywistości oraz miejsce człowieka we wszechświecie. A sam pomysł na to, czym tak naprawdę są potwory z „Mitów Cthulhu” jest intrygujący i Moore zdołał go umiejętnie przedstawić. Scenarzysta bardzo zręcznie też gra czasem. Achronologiczność narracji oraz liczne retrospekcje podkreślają główny wątek, zaburzający linearność czasu i ciągi przyczynowo-skutkowe – co stanowi naprawdę ciekawą wariację na temat lovecraftowskich „dziwnych eonów”.
Bardzo udanie wyszło również przedstawienie samego Lovecrafta. Pisarz pokazany jest przez większość czasu jako ekscentryczny, ale niezwykle serdeczny człowiek – erudyta i wspaniały gawędziarz o nienagannych manierach. Dopiero w jednej z ostatnich scen z jego udziałem ujawnia swoje obrzydliwe poglądy.

Jacen Burrows, Alan Moore
‹Providence #3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProvidence #3
Scenariusz
Data wydania25 marca 2020
RysunkiJacen Burrows
PrzekładJacek Żuławnik
Wydawca Egmont
CyklProvidence
ISBN9788328135871
Format168s. 170x260mm
Cena69,99
Gatunekgroza / horror, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przerabiając twórczość Lovecrafta, Moore pokazuje potęgę jego fikcji – zarówno w swoim świecie fikcji, jak i jej realny wpływ na kulturę naszej rzeczywistości. „Providence” to komiks gęsty od treści i nawiązań – co jest regułą w przypadku twórczości Moore’a. Sporo z tych aluzji zostało wyjaśnionych w leksykonach znajdujących się na końcu każdego tomu, a przygotowanych przez Mateusza Kopacza (który notabene jest redaktorem naczelnym strony hplovecraft.pl, polskiego serwisu poświęconego twórczości Samotnika z Providence). Mimo to warto być choćby pobieżnie zaznajomionym z opowiadaniami Lovecrafta, zanim sięgnie się po „Neonomicon” i „Providence”.
Mimo niewątpliwych zalet tego komiksu wydaje się, że na koniec czegoś zabrakło. Może większej ilości szaleństwa w finale? Może pełniejszego obrazu świata po wielkich zmianach? Zakończenie, mimo że dobre i jak najbardziej przemyślane pozostawiło pewne uczucie niedosytu, jakby świat Lovecrafta/Moore’a czekał na pełniejsze wybrzmienie. Może po prostu po autorze Promethei spodziewałem się jakiegoś naprawdę ryjącego mózg rozwiązania – a dostałem tylko bardzo dobre.
Serię od samego początku rysuje Jacen Burrows. Nie był to nigdy artysta z pierwszej ligi, ale tutaj przez większość czasu spisuje się nieźle. Jego plansze mogą zdawać się z początku zbyt zimne, surowe, wręcz sterylne, ale w miarę lektury widać, że to bardzo dobrze rezonuje z narracją Moore’a, tworząc szokujący kontrast pomiędzy zwyczajnością a niesamowitością. Momentami jednak niektóre kadry wydają się pustawe, aż proszące się, żeby bardziej wypełnić je szczegółami. Zastanawiam się, jaki byłby odbiór komiksu, gdyby za rysunki wziął się lepszy artysta – np. Geoff Darrow, Frank Quitely czy Chris Burnham (który z Grantem Morrison stworzył świetny, lovecraftowy komiks „Nameless”).
„Providence” nie jest najlepszą serią Moore’a, ale to zdecydowanie komiks wart lektury. Przede wszystkim dla fanów Lovecrafta (oni najwięcej z niego wyciągną), ale nie tylko.
Plusy:
  • Twórcze podejście do opowiadań Lovecrafta
  • Uchwycenie atmosfery kosmicznego horroru • Misterna konstrukcja scenariusza
  • Intrygujące rozwiązania fabularne
Minusy:
  • Rysunki mogłyby być lepsze
  • Finał nie do końca satysfakcjonuje
koniec
24 czerwca 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pół na pół
Dagmara Trembicka-Brzozowska

26 III 2023

Ten komiks można by zrecenzować tak naprawdę dwukrotnie – negatywnie przez pierwszą część albumu i pozytywnie przez drugą.

więcej »

Traumy i niezaleczone rany
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 III 2023

Przyznajcie się, kiedy ostatnio mieliście kontakt z komiksem holenderskim? Dzięki wydawnictwu Lost in Time teraz macie okazję, a to za sprawą „Powrotu pszczołojada” Aimée de Jongh.

więcej »

Wielka księga mądrości po fakcie
Paweł Ciołkiewicz

24 III 2023

„Przepowiednia pancernika” to komiks autora, który bije obecnie sprzedażowe rekordy we Włoszech. Zerocalcare, bo pod takim właśnie pseudonimem tworzy Michele Rech, udowadnia, że ambitne komiksy mogą odnosić komercyjne sukcesy.

więcej »

Polecamy

Kurde blaszka!

Niekoniecznie jasno pisane:

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Nienazwane
— Marcin Knyszyński

Pod powierzchnią
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Ukryta Ameryka
— Marcin Knyszyński

Cthulhu fhtagn!
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

Jeszcze raz, ale inaczej
— Andrzej Goryl

Zepsuty zegar
— Andrzej Goryl

Więcej Thorów!
— Andrzej Goryl

Co się stało z Jean Grey?
— Andrzej Goryl

Zgniłe bagno
— Andrzej Goryl

Świetlana przyszłość?
— Andrzej Goryl

Viltrumianie, Angstrom Levy, Dinosaurus i…
— Andrzej Goryl

Spadek formy
— Andrzej Goryl

W siedemnastowiecznej Japonii
— Andrzej Goryl

Bogini piorunów
— Andrzej Goryl

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.