Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Stephen Desberg, Griffo
‹Golden Dogs #3: Sędzia Aaron›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGolden Dogs #3: Sędzia Aaron
Scenariusz
Data wydania14 marca 2018
RysunkiGriffo
Wydawca Scream Comics
CyklGolden Dogs
ISBN9788365454669
Format48s. 240x320 mm
Cena54,99
Gatunekkryminał, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ech, ta zła religia
[Stephen Desberg, Griffo „Golden Dogs #3: Sędzia Aaron” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ludzie pragnący porządku, egzekucji prawa i dyscypliny to obowiązkowo zwyrodnialcy skrywający mroczne sekrety. To sztampa wielu komiksowych – i nie tylko – fabuł, co czyni je nieznośnie przewidywalnymi. Twórcy „Golden Dogs” nie oparli się tej pociągającej kalce. Stąd ich „Sędzia Aaron” wpasowuje się w schemat do bólu.

Tomasz Nowak

Ech, ta zła religia
[Stephen Desberg, Griffo „Golden Dogs #3: Sędzia Aaron” - recenzja]

Ludzie pragnący porządku, egzekucji prawa i dyscypliny to obowiązkowo zwyrodnialcy skrywający mroczne sekrety. To sztampa wielu komiksowych – i nie tylko – fabuł, co czyni je nieznośnie przewidywalnymi. Twórcy „Golden Dogs” nie oparli się tej pociągającej kalce. Stąd ich „Sędzia Aaron” wpasowuje się w schemat do bólu.

Stephen Desberg, Griffo
‹Golden Dogs #3: Sędzia Aaron›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGolden Dogs #3: Sędzia Aaron
Scenariusz
Data wydania14 marca 2018
RysunkiGriffo
Wydawca Scream Comics
CyklGolden Dogs
ISBN9788365454669
Format48s. 240x320 mm
Cena54,99
Gatunekkryminał, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Golden Dogs jest już jednym z niewielu złodziejskich gangów, którym udało się ujść karzącej ręce Aarona. Posługując się strachem i gęstą siatką agentów, sędzia trzyma cały wiktoriański Londyn w szachu. Powrót do miasta jest wysoce ryzykowny, a jednak przed rozłamem Dogs obiecali sobie, że znów się spotkają. Przybywają więc, ale odtąd nic nie przebiega tak, jakby chcieli bohaterscy złodzieje.
Wszystko z początku kręci się znów wokół Fanny, która szybko spotyka Lario i razem próbują odnaleźć pozostałych. I… tu już wszystko średnio się klei. Wiadomo, że ktoś zdradził, skąd więc wciąż wzajemne zaufanie? Zadawnione sentymenty, biorące górę nad brutalnością sprawowanej profesji, wypadają mało wiarygodnie.
Usprawiedliwieniem ma być zapewne tytułowa postać diabolicznego „świętego” sędziego Aarona. Uosobienie fałszu pod manifestowaną z emfazą religijnością skrywa straszliwe sekrety. Choć jest on najbardziej zaciekłym wrogiem Dogs, pozostające do załatwienia sprawy nakazują im kręcić się w jego pobliżu. Uf, jak dobrze, że stróż prawa tak słabo pamięta twarze…
Na szczęście w tle jest Londyn – posępny, mroczny, deszczowy. Miasto, które zasłynęło Kubą Rozpruwaczem, w wydaniu Griffo wręcz pachnie swoją epoką. W jego obrazach czuć smród slumsów i grozę zaułków. Niby „cieplejszy”, odstający barwnie blichtr salonów prezentuje się równie „brudno”, w zgodzie z tym, co tam się wyprawia. W każdym razie dzięki tym ilustracjom miasto urasta do roli współbohatera, przynajmniej równego znacznie mniej przekonującym od niego postaciom.
Umownie rysowani bohaterowie budzą wątpliwości jakością szczegółu. Są jednak bardzo ekspresyjni i ogólnie dobrze wpisują się w przyjętą formułę graficzną albumu. Gdzieś na styku pomiędzy tą niedosłownością a pełną swobodą graficzną Griffo próbuje pomieścić wyuzdanie i podejrzliwość zmieszane z dość naiwną wiarą i nadzieją bohaterów na jasną przyszłość.
Jest jeszcze coś szczególnego w tłumaczeniu. Coś, co szwankuje. Niektóre dialogi brzmią „od czapy”, powiewając pusto na wietrze zdarzeń w zupełnym oderwaniu do treści rozmów czy ilustracji. Ktoś tu czegoś nie spasował…
Choć jest do tego całkiem blisko, to jednak już same rysunki nie pozwalają tego komiksu uznać za zupełnie słaby. Ponadto Dogs szykują wielki skok, który ma ich unieśmiertelnić. Z definitywną oceną warto więc jeszcze się wstrzymać do rozwiązania wszystkich wątków w ostatnim tomie.
„Golden Dogs” „po przerwie” zmienili się. Niby dojrzeli, niby dążą do zemsty, ale nadal pozostają porażająco naiwni. Bardziej przewidywalny jest tylko główny szwarccharakter, obowiązkowo dewot. Całość ratują trochę piękne obrazy Londynu, ale to mało.
Plusy:
  • piękne grafiki ukazujące wiktoriański Londyn
  • umowność portretów bohaterów pozwalająca nie „czepiać się” szczegółów
Minusy:
  • sztampowa postać tytułowego bohatera
  • dziurawa fabuła
  • mętne przesłanki słabo tłumaczące postępowanie bohaterów
  • niespójności w tłumaczeniu
koniec
14 lipca 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tło też się liczy
Dagmara Trembicka-Brzozowska

9 VI 2023

Wydana rok temu jako samodzielny album „Zguba” to jedna z wcześniejszych prac Shauna Tana i nie wiem, czy przypadkiem nie najlepiej znana zaraz po „Przybyszu”. U nas pojawia się już po raz drugi – wcześniej, w 2014 roku, Kultura Gniewu wydała ją jako część większego zbioru autora.

więcej »

Au rebours
Marcin Knyszyński

8 VI 2023

Komiksowe adaptacje literatury fantasy sprzed lat nie są zbyt częstym zjawiskiem. Dlatego też warto zwrócić uwagę na komiks „Hawkmoon” imponujący gabarytami i przykuwający wzrok okładką. Magia, futurystyczna fantastyka, historia alternatywna (właściwie przyszłość alternatywna), przygoda, awantura i dużo batalistycznych scen. Brzmi ciekawie.

więcej »

Nie takie zombie straszne
Dagmara Trembicka-Brzozowska

7 VI 2023

Adam Murphy to dość znany brytyjski rysownik, którego kadry i stripy pojawiają się dość często na stronach agregujących „śmieszne obrazki”. W kwestii komiksów per se jego największym dziełem jest seria „Trupie gadki” (czy też w oryginale: „Corpse Talks”), w której prezentuje krótkie formy komediowo-historyczne.

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ostatni występ kwartetu
— Tomasz Nowak

Anioły i demony…
— Paweł Ciołkiewicz

Krótko o komiksach: Lipiec 2003, cz. 2
— Tomasz Kontny, Tomasz Sidorkiewicz, Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Marzec 2003, cz. 2
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Tomasz Kontny, Marcin Osuch, Tomasz Sidorkiewicz, Konrad Wągrowski, Michał R. Wiśniewski

Krótko o komiksach: Październik 2002 (3)
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Listopad 2001, cz. 2
— Artur Długosz, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Alter Sisters
— Tomasz Nowak

Między Alfą a Omegą
— Tomasz Nowak

Imperium po drugiej stronie lustra
— Tomasz Nowak

Hej, marines, hej!
— Tomasz Nowak

Ostatni występ kwartetu
— Tomasz Nowak

Tornadem porwani
— Tomasz Nowak

Oby nauka nie szła w las
— Tomasz Nowak

Komiksowa retrospektywa
— Tomasz Nowak

Droga w nieznane
— Tomasz Nowak

Na miedzianej ziemi
— Tomasz Nowak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.