Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Tobiasz Piątkowski, Wiesław Skupniewicz
‹Bazyliszki #1›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBazyliszki #1
Scenariusz
Data wydania19 maja 2021
RysunkiWiesław Skupniewicz
Wydawca Egmont
CyklBazyliszki
ISBN9788328149786
Format64s. 170x260mm
Cena29,99
Gatunekfantasy, groza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Miasto Grzechu nad Wisłą
[Tobiasz Piątkowski, Wiesław Skupniewicz „Bazyliszki #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po zwieńczeniu (chyba?) „Bradla”, a przed startem „Ekspozytury «Rygor»”, scenarzysta Tobiasz Piątkowski postanowił wystartować z jeszcze inną serią o charakterze sensacyjno-historycznym (choć tym razem rozgrywającą się przed drugą wojną światową). Tak zrodziły się „Bazyliszki” – opowieść o grzesznym życiu stolicy II Rzeczypospolitej.

Sebastian Chosiński

Miasto Grzechu nad Wisłą
[Tobiasz Piątkowski, Wiesław Skupniewicz „Bazyliszki #1” - recenzja]

Po zwieńczeniu (chyba?) „Bradla”, a przed startem „Ekspozytury «Rygor»”, scenarzysta Tobiasz Piątkowski postanowił wystartować z jeszcze inną serią o charakterze sensacyjno-historycznym (choć tym razem rozgrywającą się przed drugą wojną światową). Tak zrodziły się „Bazyliszki” – opowieść o grzesznym życiu stolicy II Rzeczypospolitej.

Tobiasz Piątkowski, Wiesław Skupniewicz
‹Bazyliszki #1›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBazyliszki #1
Scenariusz
Data wydania19 maja 2021
RysunkiWiesław Skupniewicz
Wydawca Egmont
CyklBazyliszki
ISBN9788328149786
Format64s. 170x260mm
Cena29,99
Gatunekfantasy, groza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Najpierw Tobiasz Piątkowski wymyślił i – z pomocą rysownika Marka Oleksickiego – opowiedział w formie komiksowej losy niezwykłego żołnierza polskiego podziemia Kazimierza Leskiego – „Bradla” (2017-2020); później stworzył – z tym samym grafikiem – opowieść o majorze Mieczysławie Słowikowskim – „Rygorze” (2022). Pomiędzy nimi jednak sięgnął po jeszcze jedną historię z przeszłości, tym razem z okresu przedwojnia. Tak powstały… rozgrywające się w Warszawie lat 30. ubiegłego wieku „Bazyliszki”. Dla odmiany zilustrowane przez Wiesława Skupniewicza.
Piątkowski nie ukrywa, że jego nowa (choć już nie najnowsza) seria rozgrywa się w tym samym świecie, co „Bradl”. Po lekturze tomu pierwszego można to uznać raczej za chwyt marketingowy, albowiem – poza podobieństwami konstrukcyjnymi (dwa rozdziały w zeszycie) i zbliżoną formą narracji (rwaną, nerwową, z lukami, które trzeba wypełniać samemu) – nie ma innych wspólnych mianowników dla obu cyklów. Co nie musi oznaczać, że nie pojawią się później. Ach! o jednej ważnej rzeczy nie wspomniałem, uznając ją za oczywistą, skoro omawiam „Bazyliszki” w ramach „Historii w obrazkach”: przedstawiona przez Piątkowskiego fabuła wykorzystuje postaci i wydarzenia historyczne.
Pojawia się na przykład Stefan Starzyński – w tamtym czasie poseł na sejm z ramienia sanacyjnego Bezpartyjnego Bloku Współpracy z Rządem (BBWR), a w niedalekiej przyszłości – wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego i generalny komisarz Pożyczki Narodowej (o tym akurat jest mowa w epilogu), wreszcie komisaryczny prezydent Warszawy. Ale to akurat osoba powszechnie znana i ceniona za swoje dokonania i postawę we wrześniu 1939 roku. Dużo mniej rozpowszechnioną postacią jest… Sam Sandi – Kameruńczyk (prawdopodobnie), który w czasie pierwszej wojny światowej jako żołnierz armii francuskiej trafił do niewoli niemieckiej i został osadzony w obozie jenieckim nieopodal Słupcy. Uwolnili go stamtąd w końcu grudnia 1918 roku powstańcy wielkopolscy, więc następnie przyłączył się do nich. Później wziął udział w wojnie z bolszewikami (nawiązanie do tego znajduje się w komiksie). Po 1920 roku zamieszkał w Warszawie – pracował jako taksówkarz i zapaśnik w Cyrku Staniewskich. Był człowiekiem cieszącym się sympatią i popularnością. A jak trafił na karty komiksu?
Akcja „Kłamstw w świetle księżyca” – pierwszego rozdziału „Bazyliszków” – rozgrywa się we wrześniu 1930 roku. Główny bohater, Zygmunt, jest weteranem wojennym (z traumatycznymi przeżyciami z bitwy o mazowiecką wsią Borkowo, którą maszerując na stolicę, chcieli zdobyć bolszewicy, co im się ostatecznie nie udało). W życiu jednak mu się nie wiedzie. I jemu dał się we znaki Wielki Kryzys, w efekcie którego nie ma pracy ani własnego lokum. Często przesiaduje w parkach, zdarza mu się spać pod gołym niebem. W takiej właśnie sytuacji zastaje go Starzyński, który poruszony jest losem weterana do tego stopnia, że oferuje mu pomoc. Zygmunt wcale się jednak nie kwapi do tego, by podjąć stałą pracę. Ma w końcu charakter awanturnika, a taki raczej za biurkiem długo nie wysiedzi. Ale znajomość, owszem, może mu się kiedyś przydać. Zwłaszcza że ma niebywałą umiejętność pakowania się w kłopoty.
Bo czym innym kończy się jego uczestnictwo w balu, na który zabiera go przyjaciel Sam Sandi? Albo próba windykacji długu na zlecenie dwóch raczej nie budzących zaufania tajemniczych mężczyzn? Ten ostatni wątek przenosi nas też płynnie do rozdziału drugiego – „Zabójczej ofiary”, w którym nie tylko poznajemy początki znajomości Zygmunta i czarnoskórego warszawskiego taksówkarza, ale także po raz pierwszy stykamy się z tytułowymi Bazyliszkami. Jak ocenić tom pierwszy wydawnictwa? To typowe dziełko postmodernistyczne, powstałe z wykorzystywania na nowo motywów obecnych w popkulturze już od dawna. Nie brakuje więc na przykład fabularnych nawiązań do „Kariery Nikodema Dyzmy” Tadeusza Dołęgi-Mostowicza ani graficznych do „Sin City” Franka Millera. Bo też Warszawa jawi się w „Bazyliszkach” jako rodzime Miasto Grzechu, w którym łatwo stracić nie tylko noszoną ze sobą gotówkę, ale i życie.
Istotnymi uzupełnieniami komiksu są wprowadzający do niego krótki tekst publicystyczno-historyczny Jerzego S. Majewskiego „Dwie twarze stolicy. Warszawa na początku lat 30. XX wieku” oraz seria zamieszczonych w formie aneksu archiwalnych zdjęć miasta z okresu, w którym rozgrywa się opowieść wymyślona przez Tobiasza Piątkowskiego. Są też szkice postaci rysowanych przez Wiesława Skupniewicza, który na kartach „Bazyliszków” stworzył Warszawę mroczniejszą nawet od Gotham City.
koniec
25 grudnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Demony i halucynogenne grzybki
Sebastian Chosiński

27 III 2023

Całkiem możliwe, że kolejne zeszyty specjalne „Wydziału 7” będą już zawsze ukazywać się po pięciu regularnych odcinkach serii: „Helena” ujrzała światło dzienne po piątej „Dobranocce”, natomiast „Import eksport” pojawia się po dziesiątych „Wilkach”. Tym razem Tomasz Kontny stworzył zbiór krótkich i bardzo różnorodnych – w treści i formie – historii, których wspólnym mianownikiem są członkowie tytułowego Wydziału 7 SB.

więcej »

Pół na pół
Dagmara Trembicka-Brzozowska

26 III 2023

Ten komiks można by zrecenzować tak naprawdę dwukrotnie – negatywnie przez pierwszą część albumu i pozytywnie przez drugą.

więcej »

Traumy i niezaleczone rany
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 III 2023

Przyznajcie się, kiedy ostatnio mieliście kontakt z komiksem holenderskim? Dzięki wydawnictwu Lost in Time teraz macie okazję, a to za sprawą „Powrotu pszczołojada” Aimée de Jongh.

więcej »

Polecamy

Kurde blaszka!

Niekoniecznie jasno pisane:

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Duchy starego pałacu
— Sebastian Chosiński

Demony i halucynogenne grzybki
— Sebastian Chosiński

Pieśni o zmartwychwstaniu
— Sebastian Chosiński

Szczęśliwi ludzie z wyspy Fionii
— Sebastian Chosiński

Opowieści liryczne, historie codzienne…
— Sebastian Chosiński

Do szpiku kości
— Sebastian Chosiński

Uduchowieni młodzi ludzie
— Sebastian Chosiński

Wyrwać się z kokonu
— Sebastian Chosiński

Artystyczne oblicze internacjonalizmu
— Sebastian Chosiński

Romantycy muzyki jazzowej
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.