Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marjane Satrapi
‹Persepolis #1: Historia dzieciństwa›

Persepolis #1: Historia dzieciństwa
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPersepolis #1: Historia dzieciństwa
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2006
RysunkiMarjane Satrapi
Wydawca POST
CyklPersepolis
ISBN-1083-919142-8-3
Format158s. 160×240mm
Cena27,50
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Strona 9

Dorastanie w dyktaturze
[Marjane Satrapi „Persepolis #1: Historia dzieciństwa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Do komiksu Marjane Satrapi podchodziłem z rezerwą, mając na uwadze znane mi kino irańskie, zwykle ckliwie i nudziarsko opowiadające historyjki o chłopcach, którzy harują, by kupić siostrze buty, czy temu podobne. W końcu „Persepolis” jest autobiografią opisującą dzieciństwo spędzone w Teheranie. Komiks ten okazał się jednak miłym zaskoczeniem.

Przemek Pawełek

Dorastanie w dyktaturze
[Marjane Satrapi „Persepolis #1: Historia dzieciństwa” - recenzja]

Do komiksu Marjane Satrapi podchodziłem z rezerwą, mając na uwadze znane mi kino irańskie, zwykle ckliwie i nudziarsko opowiadające historyjki o chłopcach, którzy harują, by kupić siostrze buty, czy temu podobne. W końcu „Persepolis” jest autobiografią opisującą dzieciństwo spędzone w Teheranie. Komiks ten okazał się jednak miłym zaskoczeniem.

Marjane Satrapi
‹Persepolis #1: Historia dzieciństwa›

Persepolis #1: Historia dzieciństwa
EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPersepolis #1: Historia dzieciństwa
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2006
RysunkiMarjane Satrapi
Wydawca POST
CyklPersepolis
ISBN-1083-919142-8-3
Format158s. 160×240mm
Cena27,50
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Strona 9
O ile jednak odnoszenie komiksu Satrapi do irańskich dramatów okazało się pomyłką, o tyle można znaleźć więź z filmami dokumentalnymi przedstawiającymi ciężkie warunki życia w tym kraju. „Persepolis” jest historią o dorastaniu i dojrzewaniu, która pokazuje rewolucję islamską oczami dziecka. Pokazuje ją z wnikliwością uważnego obserwatora, wyraźnie zaznaczając granicę pomiędzy dziecięcymi wyobrażeniami a rzeczywistością.
Główną siłą tego komiksu są obserwacje polityczne i społeczne. Autorka jasno i zrozumiale przedstawia zmiany, jakie zaszły w Iranie, akcentując momenty narastania fundamentalizmu. Pucze, przejmowanie władzy, aresztowania – od dawnych władców aż po wojnę z Irakiem. Przemiany polityczne są tłem i podstawą do ilustracji przemian społecznych. Represje, zakłamanie i hipokryzja, a pośród religijnych fanatyków – rzesza ludzi, którzy chcą zwyczajnie żyć, mieć prawo do zabawy, bez kontroli państwa i patroli religijnych, bez wymuszania określonych zwyczajów czy sposobu ubierania. Są to zarówno dorośli, którzy chcą czasem potańczyć i zagrać w karty, jak i dzieci, zafascynowane zakazaną kulturą amerykańską czy zagraniczną muzyką.
W jednym z epizodów rodzice małej bohaterki chcą jej przywieźć z wyjazdu do Turcji plakat zespołu Iron Maiden. W tym celu szmuglują go pod ubraniem. Normalnie nie przeszedłby kontroli celnej. Dzięki takim scenom Satrapi pozwala spojrzeć na obywateli współczesnego Iranu jak na niewolników religijnej dyktatury, a nie bandę islamskich fanatyków, świętych wojowników czekających tylko, by odpalić broń nuklearną i rozpocząć Jihad.
Przejmującej fabule towarzyszy stonowany czarno-biały rysunek. Wyraźnie widać, że jest on tylko narzędziem do opowiedzenia historii.
„Persepolis” ma to, co najlepsze w „Mausie” i „Calvinie i Hobbesie”. Nie brak temu komiksowi wnikliwości, a dodatkowym komentarzem są spostrzeżenia dziecka, które nie może zrozumieć tego, co się wokół niego dzieje. Czytelnik nie powinien mieć jednak problemu ze zrozumieniem wydarzeń w komiksie, ponieważ Satrapi zadbała, by nie wszystkim znaną historię współczesnego Iranu podać ciekawie i przejrzyście. „Persepolis” to znakomity komiks, po który każdy sympatyk narracji obrazkowej powinien czym prędzej sięgnąć.
Plusy:
  • historia Iranu
  • wrażliwość dziecka
  • przedstawienie irańskiej obyczajowości
Minusy:
  • nierewelacyjna kreska
  • na drugi tom przyjdzie zapewne nieco poczekać (acz mam nadzieję, że nie)
koniec
13 czerwca 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ta, która ocaliła tysiące
Agata Włodarczyk

11 VIII 2022

Historia Ireny dobiega końca na wielu płaszczyznach: bohaterka kończy swoje przemówienie, sadzi drzewo w dolinie Jerozolimy, opuszcza tereny Jad Waszem, a wkrótce i Izrael, wracając do komunistycznej Polski. Zostało jednak jeszcze kilka istotnych kwestii, o których trzeba było wspomnieć.

więcej »

Notatki z podróży
Agata Włodarczyk

10 VIII 2022

Nie każdy, kto mieszkał w obcym kraju, potrafi o nim pisać bez uprzedzeń, uciekać od porównań, celebrować inność i jednocześnie przedstawiać ją jako coś normalnego. Davidowi Camposowi w „Kassumai” się to udało.

więcej »

Finał najdłuższej przygody w historii polskiego komiksu
Maciej Jasiński

9 VIII 2022

Kajtek i Koko w swą kosmiczną podróż wyruszyli 29 kwietnia 1968 roku na łamach „Wieczoru Wybrzeża”, by zakończyć ją ponad cztery lata później, 31 lipca 1972 roku. Ukazało się w sumie niemal 1300 pasków. Rozpoczęte w 2018 roku nowe wydanie w postaci liczących po około 100 stron albumów, właśnie doczekało się finału. W trzy lata wydawnictwu Egmont udało się doprowadzić do końca tę najdłuższą historię, jaką stworzył Janusz Christa.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Opowieść ocalałej
— Jakub Gałka

Mała dziewczynka, Karol Marks i Iron Maiden
— Tomasz Markiet

Tegoż twórcy

Kolorowa schizofrenia
— Gabriel Krawczyk

Bohater postanawia umrzeć
— Sebastian Chosiński

Przeczytaj to jeszcze raz: Tren o niespełnieniu
— Sebastian Chosiński

Opowieść ocalałej
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Straceni chłopcy
— Przemek Pawełek

Wydrapywanie światła w mroku
— Przemek Pawełek

Przejażdżka ze śmiercią
— Przemek Pawełek

Z górki i bez oporów
— Przemek Pawełek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.