Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

  • Wydział 7 #11: Savasana
    Tomasz Kontny; Rafał Szłapa
  • Dr Jekyll & Mr Hyde (wyd.III)
    Stefan Weinfeld; Marek Szyszko
  • Vasco. Księga 7
    Gilles Chaillet
  • Pan Wtorek Popielcowy
    Éric Liberge
  • Black Beard
    Jean-Yves Delitte
  • Relax #43 (PolishComicArt)
    Grant Morrison, Gardner Fox, Mikołaj Graniak, Gerard Way, Karol Weber, Artur Grzenda, Jakub Kijuc; Jacek Skrzydlewski, Wojciech Cichoń, Artur Biernacki, Łukasz Zabdyr, Andrzej Graniak, Paweł Bartosiak, Sławomir Kiełbus, Mariusz Moroz, Gedeon, Zbigniew Larwa, Jakub Kijuc, Darick Robertson, Alfonso Font, Joe Kubert, Frank Frazetta, Freddie E. Williams II
  • Kroniki ze Stambułu #01
    Ersin Karabulut
  • Relax #43 (Labrum)
    Bernie Wrightson, Przemysław Soroka, Bartosz Zaskórski, Philippe Druillet, François Rivière, André Franquin, Caza, Bartosz Minkiewicz, Daniel Chmielewski, Jimmy Stamp, Mark Russell, Janek Koza, Daniel Odija; Wojciech Stefaniec, Bernie Wrightson, Debora Santos, Bartosz Zaskórski, Przemysław Dedelis, Yanick Paquette, Caza, Philippe Druillet, Daniel Chmielewski, André Franquin, Janek Koza, Bartosz Minkiewicz, Andreas Martens
więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Alexandro Jodorowsky, José O. Ladrönn
‹Synowie El Topo #2: Abel›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSynowie El Topo #2: Abel
Scenariusz
Data wydania29 czerwca 2020
RysunkiJosé O. Ladrönn
Wydawca Scream Comics
CyklSynowie El Topo
ISBN9788366291485
Format72s. 240x320 mm
Cena69,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Synowie Jodorowsky’ego
[Alexandro Jodorowsky, José O. Ladrönn „Synowie El Topo #2: Abel” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Poza światkiem komiksowym Alejandro Jodorowsky znany jest głównie jako reżyser awangardowych filmów. Wśród jego najsłynniejszych obrazów wymienia się przeważnie „Świętą górę”, „Świętą krew” i „Kreta”. Ostatni z nich doczekał się komiksowej kontynuacji, zatytułowanej „Synowie El Topo”. Seria liczy póki co dwa tomy, a oba narysował niezwykle zdolny José O. Ladrönn (z którym Jodorowsky pracował wcześniej przy cyklu „Final Incal”).

Andrzej Goryl

Synowie Jodorowsky’ego
[Alexandro Jodorowsky, José O. Ladrönn „Synowie El Topo #2: Abel” - recenzja]

Poza światkiem komiksowym Alejandro Jodorowsky znany jest głównie jako reżyser awangardowych filmów. Wśród jego najsłynniejszych obrazów wymienia się przeważnie „Świętą górę”, „Świętą krew” i „Kreta”. Ostatni z nich doczekał się komiksowej kontynuacji, zatytułowanej „Synowie El Topo”. Seria liczy póki co dwa tomy, a oba narysował niezwykle zdolny José O. Ladrönn (z którym Jodorowsky pracował wcześniej przy cyklu „Final Incal”).

Alexandro Jodorowsky, José O. Ladrönn
‹Synowie El Topo #2: Abel›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSynowie El Topo #2: Abel
Scenariusz
Data wydania29 czerwca 2020
RysunkiJosé O. Ladrönn
Wydawca Scream Comics
CyklSynowie El Topo
ISBN9788366291485
Format72s. 240x320 mm
Cena69,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jodorowsky pisze dużo. W swojej bogatej bibliografii ma dzieła wybitne (takie jak „Incal” czy „Szalona z Sacre Coeur”), jednak zdecydowana większość jego komiksów to produkcje co najwyżej średnie, gdzie autor raz po raz powtarza te same schematy i próbuje szokować czytelników identycznymi zagraniami – tak jakby autor pisał je według jednego szablonu. Na szczęście w „Synach…” chilijski twórca bardziej się przyłożył – tekst powstał już dekady temu, niedługo po premierze „Kreta” i pierwotnie miał być podstawą dla filmu. Ostatecznie został zrealizowany w formie komiksu. Widać, że nie jest to dla niego kolejna fucha, ale projekt, w którym autor chce rzeczywiście coś powiedzieć i dać czytelnikom konkretne doświadczenia.
Przeklęty przez ojca Kain i święty Abel wreszcie się spotykają. Wbrew przepowiedni, nie rzucają się sobie do gardeł, ale wspólnie podejmują wyprawę – zabierają zwłoki matki Abla, by pochować je na wyspie ich ojca. Po drodze natykają się na liczne przeszkody, a relacje między nimi ulegają nieustannym zmianom.
Pod względem konstrukcji scenariusza komiks mocno odwołuje się do filmowego pierwowzoru – to historia drogi, w której bohaterowie natykają się na coraz to dziwniejszych osobników. Cel mają wytyczony – ale czy do niego dotrą? Zobaczymy w kolejnych częściach. Jodorowsky mocno eksploruje wątki nawiązujące do „Biblii” i ludowego mistycyzmu; opowieść nasycona jest realizmem magicznym, w tej specyficznej odmianie, z której słynie Ameryka Łacińska. Cudowność i świętość przeplatają się tutaj z nadludzkim okrucieństwem i (dosłownym!) zezwierzęceniem. Rozkosze ciała walczą o miejsce z uniesieniami duchowymi – na razie daleko do rozstrzygnięcia. Autor nasyła na bohaterów fanatyków religijnych i pokręcone armie, każe im się zakochiwać i nienawidzić. Jak to u Jodorowsky’ego – wszystko jest wyraziste oraz wyolbrzymione, uczucia są gorące, a reakcje przesadzone. Tym razem to działa – widać, że autor jest w swoim świecie i wszystkie te zagrania mają uzasadnienie.
Rysunki Ladrönna robią naprawdę dobre wrażenie. Komiks miał imitować narrację filmową i dzięki starannej, szczegółowej kresce oraz dużym, szerokim kadrom udało się to osiągnąć. Scream opublikował album w odpowiednim formacie (powiększone A4), co wzmacnia ten efekt. Ladrönn świetnie uchwycił podobieństwo twarzy Jodorowsky’ego – komiksowy Kain to niemalże w stu procentach wierna kopia Kreta, w którego wcielił się reżyser. A przy tym udało mu się uniknąć efektu „przerysowanego zdjęcia”. Ruchy i mimika postaci są naturalne i płynne. Umiejętnie dobrane kolory, mimo że wyrazistsze niż te z taśmy filmowej sprzed półwiecza również od razu przywodzą na myśl „Kreta” i atmosferę dziwacznego westernu.
Abel idzie sukcesywnie drogą wytyczoną przez Kreta i pierwszy tom komiksowej serii. To dobry album, wyśmienicie narysowany i sprawnie opowiedziany. Na razie jest dobrze, ale mam nadzieję, że Jodorowsky chowa jeszcze kilka asów w rękawie z myślą o kolejnych częściach.
Plusy:
  • Intrygująca, dziwaczna fabuła Jodorowsky’ego
  • Staranne rysunki Ladrönna
  • Efektowna, filmowa narracja
koniec
3 kwietnia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W dół, do Piekła
Marcin Knyszyński

25 IX 2023

Dziś kończymy przygodę z „Hellblazerem” autorstwa Mike’a Careya. Potężny cliffhanger, kończący poprzedni tom, zapowiedział mocny finał runu i jak można było się spodziewać, obietnica została dotrzymana. John Constantine schodzi do samego piekła, aby wyrównać rachunki z czyhającymi na jego życie demonami. Dzień jak co dzień.

więcej »

Stworzyć coś godnego uwagi
Paweł Ciołkiewicz

24 IX 2023

Poza nowym wydaniem komiksu „Ye” Guilherme Petreki wydawnictwo Mandioca proponuje w tym roku jeszcze jedno dzieło tego twórcy. Tym razem jest to współtworzona z Tiago Minamisawą, osadzona w magicznych, japońskich realiach opowieść o niewidomej, wędrownej mistrzyni gry na shamisenie.

więcej »

Wojna sprzyja przedsiębiorczym
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

23 IX 2023

Każdy kraj ma swojego szemranego bohatera, takiego, który nie działał zgodnie z prawem, a jednak poprzez utrwalenie wizerunku w popkulturze w jakiś sposób jest darzony szacunkiem czy wręcz sympatią. W Stanach jest to Al Capone, u nas Łukasz „Tasiemka” Siemiątkowski, a we Francji Joseph Joanovici, o którym opowiada komiksowa miniseria „Pewnego razu we Francji”.

więcej »

Polecamy

Nowe status quo

Niekoniecznie jasno pisane:

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Duża ilość pazurów na raz
— Andrzej Goryl

Zbliżamy się do końca
— Andrzej Goryl

Szybciej, mocniej, bardziej!
— Andrzej Goryl

Superpolicjanci w supermieście – po raz drugi
— Andrzej Goryl

Mordobicie o Ziemię
— Andrzej Goryl

Saga Młota dobiega końca
— Andrzej Goryl

Okultysta z sąsiedztwa
— Andrzej Goryl

Zanim nastał Hellboy
— Andrzej Goryl

Jeszcze raz, ale inaczej
— Andrzej Goryl

Zepsuty zegar
— Andrzej Goryl

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.