Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Alexandro Jodorowsky, Milo Manara
‹Borgia: Borgia #1-2: Krew dla Papieża. Władza i kazirodztwo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBorgia #1-2: Krew dla Papieża. Władza i kazirodztwo
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2022
RysunkiMilo Manara
Wydawca Scream Comics
CyklBorgia
ISBN9788367161435
Format112s. 240x320 mm
Cena119,99
Gatunekerotyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Orgia u Borgiów
[Alexandro Jodorowsky, Milo Manara „Borgia: Borgia #1-2: Krew dla Papieża. Władza i kazirodztwo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Losy rodziny Borgów bez wątpienia stanowią doskonały materiał do snucia pikantnych historii. Po ekscentryczną familię sięga chętnie sięga kultura popularna – film, serial czy literatura. Nie bez powodu Mario Puzo w swojej powieści „Rodzina Borgiów” uznał ich za pierwszą włoską mafię, lokując początki tej instytucji w piętnastym wieku. W komiksie Jodorowsky’ego i Manary Rodrigo Borgia faktycznie jawi się jako ojciec chrzestny.

Paweł Ciołkiewicz

Orgia u Borgiów
[Alexandro Jodorowsky, Milo Manara „Borgia: Borgia #1-2: Krew dla Papieża. Władza i kazirodztwo” - recenzja]

Losy rodziny Borgów bez wątpienia stanowią doskonały materiał do snucia pikantnych historii. Po ekscentryczną familię sięga chętnie sięga kultura popularna – film, serial czy literatura. Nie bez powodu Mario Puzo w swojej powieści „Rodzina Borgiów” uznał ich za pierwszą włoską mafię, lokując początki tej instytucji w piętnastym wieku. W komiksie Jodorowsky’ego i Manary Rodrigo Borgia faktycznie jawi się jako ojciec chrzestny.

Alexandro Jodorowsky, Milo Manara
‹Borgia: Borgia #1-2: Krew dla Papieża. Władza i kazirodztwo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBorgia #1-2: Krew dla Papieża. Władza i kazirodztwo
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2022
RysunkiMilo Manara
Wydawca Scream Comics
CyklBorgia
ISBN9788367161435
Format112s. 240x320 mm
Cena119,99
Gatunekerotyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po śmierci papieża Innocentego VIII rozpoczyna się wśród kardynałów zażarta walka o tron. Do objęcia urzędu papieża nie brakuje chętnych, ale spośród wszystkich kandydatów najbardziej zdeterminowany jest pewien bezwzględny hiszpański kardynał. Rodrigo Borgia nie cofa się przed żadną niegodziwością – morderstwem, przekupstwem, szantażem. Cel – nomen omen – uświęca przecież środki. Gdy udaje mu się wreszcie zasiąść na piotrowym tronie przyjmuje imię Aleksandra VI. Teraz musi jednak tę zdobytą z trudem władzę utrzymać. Nie jest to proste, ale od czego jest rodzina. Lukrecja, Juan, Cezar oraz Joffre – dzieci Rodrigo Borgii podporządkowują się jego rozkazom i pomagają w realizacji kolejnych planów politycznych. Liczy się tylko jeden cel – jak mówi papież Aleksander VI – trzeba rozciągnąć władzę kościoła aż po krańce świata. Małżeństwa, sojusze polityczne, stanowiska militarne – papież wysyła swoje potomstwo do akcji niczym prawdziwą armię.
Jodorowsky jest w swoim żywiole. Wprawdzie komiks historyczny nie jest może gatunkiem, z którym chilijski scenarzysta byłby specjalnie kojarzony, ale w tym przypadku dysponuje materiałem, z którego swobodnie może tworzyć pikantną opowieść pełną przemocy, namiętności, seksu i krwi, jakby tylko przypadkowo osadzoną w konkretnej epoce historycznej. W historii rodziny Borgów wiele jest tajemnic objaśnianych przez różne, często wykluczające się nawzajem, hipotezy, dzięki czemu scenarzysta może wybierać te najbardziej spektakularne. Widzimy zatem papieża Innocentego VIII, gdy próbuje przedłużyć swoje życie pijąc mleko od karmiącej matki (oczywiście prosto z piersi) i przyjmując transfuzje krwi młodych chłopców (dla których był to wyrok śmierci). Śledzimy również poczynania Rodrigo Borgii, który nie waha się przed dokonaniem najpodlejszych okrucieństw, byle tylko zdobyć, a później utrzymać władzę. W tle pojawiają się znane postacie historyczne. Upiorny Girolamo Savonarola piętnuje upadek moralny Rzymu i próbuje podburzyć lud Rzymu przeciwko papieżowi. Niccolo Machiavelli kręci się wokół rodziny Borgów, doradzając w kryzysowych sytuacjach, a bezwzględny Micheletto wykonuje natomiast bez mrugnięcia okiem najnikczemniejsze zlecenia papieża. A wszystko to dzieje się na tle zepsutego do szpiku Rzymu, w którym nierząd, korupcja, przestępczość przenikają do wszystkich sfer życia.
Milo Manara portretuje ten piętnastowieczny Rzym w swoim, doskonale rozpoznawalnym stylu. Jako pierwsze w oczy rzucają się oczywiście typowo „Manarowskie” oblicza i sylwetki bohaterów i bohaterek tej opowieści. Z kolei skomponowane z rozmachem kadry przedstawiające architekturę Wiecznego Miasta oraz jego efektowne wnętrza robią niesamowite wrażenie. Przepych papieskiego dworu, wystawne uczty będące okazją do kolejnych orgii prezentują się wybornie, a nagie, smukłe ciała wyginające się w karkołomnych wyuzdanych układach choreograficznych to bez wątpienia motywy dla Manary wymarzone. Wszystko to przyprawione zostało akwarelowymi kolorami, swobodnie rozlewającymi się po kadrach. Te detale można analizować dokładnie, bo wydawnictwo Scream opublikowało komiks w powiększonym formacie. Pierwszy tom zawiera dwa z czterech albumów cyklu i prezentuje się wybornie. Nie jest to rzecz jasna pierwsze pojawienie się tego komiksu na księgarskich półkach w Polsce. W latach 2006-2010 pojedyncze albumy opublikował Taurus, a w roku 2021 na księgarskie półki trafiła limitowana edycja zawierająca wszystkie cztery albumy przygotowana przez Libertago.
Komiks bez wątpienia zainteresuje miłośników twórczości Jodorowsky’ego i Manary, ale sięgną po niego pewnie również osoby zainteresowane historią. Chociażby po to, żeby skonfrontować wersję komiksową z faktami historycznymi dotyczącymi tej osławionej familii. Oczywiście o ile jakiekolwiek fakty da się tu ustalić ze stuprocentową pewnością. Niezależnie jednak od tzw. prawdy historycznej komiks pozostaje ucztą dla oka.
koniec
25 maja 2023

Komentarze

26 V 2023   09:15:27

komiks świetny choć zakończenie rozczarowało

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak zmarnowano gigantyczny potencjał
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 VI 2023

„Oszust” to trzeci i ostatni tom serii „Ter”, która zapowiadała się fenomenalnie, ale niestety nie udźwignęła pokładanych w niej nadziei.

więcej »

Tło też się liczy
Dagmara Trembicka-Brzozowska

9 VI 2023

Wydana rok temu jako samodzielny album „Zguba” to jedna z wcześniejszych prac Shauna Tana i nie wiem, czy przypadkiem nie najlepiej znana zaraz po „Przybyszu”. U nas pojawia się już po raz drugi – wcześniej, w 2014 roku, Kultura Gniewu wydała ją jako część większego zbioru autora.

więcej »

Au rebours
Marcin Knyszyński

8 VI 2023

Komiksowe adaptacje literatury fantasy sprzed lat nie są zbyt częstym zjawiskiem. Dlatego też warto zwrócić uwagę na komiks „Hawkmoon” imponujący gabarytami i przykuwający wzrok okładką. Magia, futurystyczna fantastyka, historia alternatywna (właściwie przyszłość alternatywna), przygoda, awantura i dużo batalistycznych scen. Brzmi ciekawie.

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Rządy tłumu tępych idiotów
— Paweł Ciołkiewicz

Od świętości do absurdu
— Aleksander Krukowski

Podążaj za Białym Królikiem
— Paweł Ciołkiewicz

Co za małpa!
— Paweł Ciołkiewicz

Wina i odkupienie
— Paweł Ciołkiewicz

Ciemne strony seksu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bierzcie i… uczcie się miłości
— Sebastian Chosiński

Światło i mrok
— Paweł Ciołkiewicz

Historia w obrazkach: Papież, który… gwałci, pluje, kopuluje
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Dziura. Wielka czarna dziura!
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Pieśń o Conanie
— Paweł Ciołkiewicz

Biały Pirat i Czerwony Baron
— Paweł Ciołkiewicz

Niewyszukany erotyzm
— Paweł Ciołkiewicz

Wielka księga mądrości po fakcie
— Paweł Ciołkiewicz

„Wędrowanie jest jak sztuka”
— Paweł Ciołkiewicz

Teatr cieni
— Paweł Ciołkiewicz

To tylko sen!
— Paweł Ciołkiewicz

Albo doskonałość, albo nic
— Paweł Ciołkiewicz

„Jeśli jesteś inny, czeka cię samotność”
— Paweł Ciołkiewicz

Kiedy przypłynie perłowa łódź…
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.