Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Will Eisner
‹Mistrzowie Komiksu: Życie w obrazkach. Opowieści autobiograficzne›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie w obrazkach. Opowieści autobiograficzne
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2009
RysunkiWill Eisner
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
Cena99,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Eisner w obrazkach
[Will Eisner „Mistrzowie Komiksu: Życie w obrazkach. Opowieści autobiograficzne” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W serii Mistrzowie Komiksu ukazało się „Życie w obrazkach” – trzeci tom trylogii, w każdym sensie dopełniający dwie poprzednie opowieści Willa Eisnera: „Umowę z Bogiem” i „Nowy Jork”. I jak to zwykle bywa przed zapoznaniem się z dziełem mistrza, ciekawość była wprost proporcjonalna do obaw o jakość tegoż.

Joanna Grodzka

Eisner w obrazkach
[Will Eisner „Mistrzowie Komiksu: Życie w obrazkach. Opowieści autobiograficzne” - recenzja]

W serii Mistrzowie Komiksu ukazało się „Życie w obrazkach” – trzeci tom trylogii, w każdym sensie dopełniający dwie poprzednie opowieści Willa Eisnera: „Umowę z Bogiem” i „Nowy Jork”. I jak to zwykle bywa przed zapoznaniem się z dziełem mistrza, ciekawość była wprost proporcjonalna do obaw o jakość tegoż.

Will Eisner
‹Mistrzowie Komiksu: Życie w obrazkach. Opowieści autobiograficzne›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie w obrazkach. Opowieści autobiograficzne
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2009
RysunkiWill Eisner
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
Cena99,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Neil Gaiman, który napisał wstęp do „Nowego Jorku”, przytacza anegdotę, jak to pewien redaktor-wydawca szukał kogoś, kto mu napisze krytyczny tekst o twórczości Eisnera – nie znalazł. Tekst musiał napisać sam. U mnie strach przed rozczarowaniem przyspieszył (sic!) percepcję. Bez obaw – Eisner zachwyca!
Tom skonstruowany jest z pięciu autonomicznych części: trzech powieści graficznych i dwóch krótszych, znakomitych – ale o tym później – historii. Trzy z nich: „Marzyciel”, „W środek burzy” oraz „Dzień, w którym zostałem profesjonalistą”, poprzedzone są wstępami samego Eisnera; czytelnik ma okazję, by się przekonać, że ten umiał też doskonale pisać. „Cel gry” opatrzony jest fikcyjnym listem parafowanym przez jednego z bohaterów, Abrahama Kayna.
„Życie w obrazkach” jest metakomiksowym kompendium na temat medium w kontekście życiorysu autora. Czytelnik, śledząc poczynania młodego rysownika, poznaje prywatne życie samego Willa Eisnera. Tym razem bowiem, inaczej niż w dwóch poprzednich książkach, zasadniczo, acz w dżentelmeński, nie ekshibicjonistyczny sposób, opowiada on o sobie. Trudno jednak autora posądzić o nieskromność, oskarżyć o przesadną miłość własną. Autobiograficzne i te półautobiograficzne plansze wzruszają swą bezpośredniością i szczerością. Czytelnik na całego wciągnięty zostaje w świat amerykańskiego kryzysu lat 30., świat dzieciństwa i młodości autora, który bez patosu i zadęcia, a ze skromnością i kronikarską pieczołowitością fotografuje tak, jak wcześniej miasto: losy swej rodziny, miłość do swojej żony Ann i czas narodzin komiksowego medium. Ta część tak dla znawców, jak i neofitów „świeżo nawróconych na komiks” będzie szczególnie interesująca. Zabawa jest przednia, tym bardziej że w obfitości materiałów zawarte są niczym aneksy informacje, które pomogą w rozszyfrowaniu faktycznych postaci z komiksowego środowiska tamtego czasu. W „Życiu w obrazkach” przeczytamy wszystko to, co będziemy umieli zobaczyć. Zgodnie z tezą: widzimy tyle, ile wiemy, bo też Eisner rozprawia się na swój prywatny sposób z antysemityzmem (tu warto skojarzyć album Eisnera z komiksem Jamesa Sturma „Golem i Gwiazdy Dawida”), wojenną paranoją i kołtunerią żydowskiego, dobrze ustawionego światka. Autor „Życia w obrazkach” swoje bystre i krytyczne oko kieruje też na reguły, którymi rządzi się i mafijny półświatek.
Komiks opatrzony jest przedmową znanego skądinąd Scotta McClouda, autora książki „Understanding Comics”. Słowem od wydawcy zajął się Denis Kitchem. On też krótko skomentował bonus – zamieszczone na końcu tomu szkice Eisnera do „Celu gry” – i jest (jak sądzę) twórcą notki biograficznej autora. Znajomy z poprzednich tomów, a zapowiadany już przez „Spirit” charakterystyczny rysunek olśniewa mistrzostwem kreski i zaskakuje niebanalnymi rozwiązaniami formalnymi. Nie na darmo Eisner jest uznawany za „człowieka, dzięki któremu komiks stał się sztuką”. „Życie w obrazkach” to wzruszająco piękny, intymny autoportret Eisnera-człowieka, kronika życia zawodowego twórcy kilkudziesięciu albumów i nauczyciela nowego spojrzenia na komiks. Ten album to kolekcjonerskie cacko. Trzeba mieć!
koniec
2 października 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pociąg pod specjalnym nadzorem
Paweł Ciołkiewicz

8 VII 2020

Czytelnik biorący dziś do ręki „Snowpiercera” prawdopodobnie zna już film z 2013 roku oraz jest w trakcie oglądania serialu emitowanego na Netfliksie. W porównaniu z tymi produkcjami czarno-biały komiks sprzed niemal czterdziestu lat pozornie wydaje się skromniejszy. Mniej tu efektów specjalnych, ale za to znacznie bardziej wielowymiarowe są postacie i socjologiczne tło całej historii.

więcej »

Gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą
Maciej Jasiński

7 VII 2020

Przez długie lata swej działalności Batman stoczył olbrzymią liczbę walk z przeróżnymi przeciwnikami. Wiele z nich odbywało się w miejscach publicznych, gdzie na niebezpieczeństwo byli narażeni przypadkowi ludzie. I choć Batman zawsze starał się minimalizować straty, nie zawsze udawało się ich uniknąć. Co się działo z tymi ofiarami? Odpowiedź na to pytanie daje właśnie ten album.

więcej »

Czarna krowa w kropki bordo…
Paweł Ciołkiewicz

7 VII 2020

Wydawnictwo Mandioca przyzwyczaiło już swoich czytelników do komiksów niezwykłych. Jeszcze świeżo w pamięci mamy upiornego „Skazańca 666” czy mityczną „Żywą stal” a na księgarskich półkach już mości sobie miejsce baśniowe „Imaginarium zbiorowe”. Zapierająca dech w piersiach opowieść o… latającej krowie.

więcej »

Polecamy

Kilka słów na pożegnanie

Pilot śmigłowca:

Kilka słów na pożegnanie
— Marcin Osuch

Szczęśliwy finał
— Marcin Osuch

Trochę jak Blueberry
— Marcin Osuch

Nasz polski superman
— Marcin Osuch

Pilot punktuje, „Pilot” dołuje
— Marcin Osuch

W końcu to komiks
— Marcin Osuch

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta dymki: Lato 2009
— Jakub Gałka, Marcin Osuch, Mateusz Osuch, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Ja jestem Żyd z „Olivera Twista”!
— Sebastian Chosiński

Eisnerowski suplement
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Czerwiec 2011
— Esensja

Tegoż autora

Ofiara ze Szninkiela
— Joanna Grodzka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.