Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 12 sierpnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Dokumentacja przyspiesza pracę

Esensja.pl
Esensja.pl
Krzysztof Ostrowski
Z rysownikiem rozmawia Paweł Nurzyński.

Krzysztof Ostrowski

Dokumentacja przyspiesza pracę

Z rysownikiem rozmawia Paweł Nurzyński.
Paweł Nurzyński: W jaki sposób stałeś się jednym z rysowników „Legend z miasta"?
Krzysztof Ostrowski: Dzięki Dennisowi Wojdzie. Wcześniej razem robiliśmy „Pantofel panny Hofmokl”. Dennis miał pomysł serii rysowanej przez rożnych rysowników. Mieliśmy już wspólne doświadczenia, więc poszło raczej gładko.
PN: Nie miałeś problemu z rysowaniem Warszawy? O ile wiem nie jesteś rodowitym Warszawiakiem…
KO: W ogóle nie jestem Warszawiakiem. Ale Dennis zrobił mi dokładną dokumentację fotograficzną.
PN: To nie jest pierwszy scenariusz Dennisa, do którego wykonałeś rysunki. Czy praca nad „Legendami z miasta” różniła się od pracy nad poprzednimi scenariuszami?
KO: Nie. Praca z Dennisem to dla mnie w ogóle pierwsze doświadczenie z rysowaniem do cudzego scenariusza i jest to doświadczenie bardzo przyjemne. Jego scenariusze, oprócz tego że są bardzo ciekawe, są też napisane w bardzo przejrzysty sposób i łatwo się je rysuje. Nie ma problemu z interpretacją. Z drugiej strony dają miejscami możliwość improwizacji. Tak było w „Pantoflu…”. Dennis dba też o to, żeby dostarczyć rysownikowi zdjęcia, gdyż akcja jego komiksów rozgrywa się w prawdziwych miejscach. Dokumentacja bardzo przyspiesza pracę.
PN: Jak doszło do tego, że zacząłeś rysować komiksy?
KO: To było bardzo dawno temu. Nie było w Polsce komiksów, filmów, kolorowych czasopism. Rysowanie komiksów to była taka próba wypełnienia tej luki na własne potrzeby.
PN: Rynek komiksowy w Polsce, rozwija się w Polsce bardzo prężnie, ale ukazuje się niewiele albumów krajowych autorów. Czy sądzisz, że jest na nim miejsce dla polskich twórców? Na polskie albumy?
KO: Może kiedyś.
PN: Jakie komiksy czytujesz? Ulubione tytuły? Autorzy?
KO: Ostatnio kupiłem „Tintina”. Mam do tego komiksu słabość od zawsze. Te pierwsze dwa tomy to mnie zupełnie rozpier…ły. Okazało się ze Tintin jest rasistą, na nosorożca poluje za pomocą dynamitu, paraduje z odciętymi kłami słonia. Tintin w Kongo to komiks z 1947 roku i na jego przykładzie można zobaczyć, jak wtedy wyglądał obraz Afryki w oczach Europejczyka. Europa nie wypada najlepiej. A poza tym wiadomo: „Hellboy”. Strasznie lubię serię o Corto Maltese. Nowy „Batman” Millera też jest super (poważnie).
koniec
1 grudnia 2002

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zajmowałem się tylko komiksem
Marek Szyszko

12 V 2020

Z Markiem Szyszko, rysownikiem komiksów i ilustratorem, w imieniu Esensji rozmawia Marcin Osuch.

więcej »

Asteriks i Obeliks w krainie Polan
Marek Puszczewicz, Jean-Yves Ferri, Didier Conrad

4 XI 2019

O trudach współpracy scenarzysty z rysownikiem, o tym czy Asteriks dotrze do Słowian, o ulubionych albumach cyklu z obecnymi autorami serii „Asteriks” – Jean-Yves′em Ferri, Didier Conradem oraz tłumaczem Markiem Puszczewiczem rozmawia Marcin Osuch.

więcej »

Mam chyba trochę żal...
Paulina Christa

19 VII 2014

Z okazji 80. rocznicy narodzin Janusza Christy publikujemy wywiad z Pauliną Christą, wnuczką artysty.

więcej »

Polecamy

Kilka słów na pożegnanie

Pilot śmigłowca:

Kilka słów na pożegnanie
— Marcin Osuch

Szczęśliwy finał
— Marcin Osuch

Trochę jak Blueberry
— Marcin Osuch

Nasz polski superman
— Marcin Osuch

Pilot punktuje, „Pilot” dołuje
— Marcin Osuch

W końcu to komiks
— Marcin Osuch

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.