Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 września 2022
w Esensji w Esensjopedii

Alastair Reynolds
‹Galactic North›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGalactic North
Data wydania11 grudnia 2008
Autor
Wydawca Gollancz
CyklPrzestrzeń objawienia
ISBN9780575083127
Format352s. 129×198mm
Cena7,99 £
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Cudzego nie znacie: Galaktyczna zima
[Alastair Reynolds „Galactic North”, Alastair Reynolds „Zima Blue” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Historie przyszłości to nie tylko opasłe trylogie i grube powieści – to także krótsze i dłuższe opowiadania. Taka forma pozwala autorom rozwinąć niektóre marginalne wątki czy ukazać przeszłość w nowym świetle, ale także uciec ze stale rozbudowywanego uniwersum do innych, mniej wyeksploatowanych światów. Obie motywacje można znaleźć w dwóch zbiorach opowiadań Alastaira Reynoldsa: „Galactic North” – powiązanym z „Przestrzenią objawienia” – oraz „Zima Blue”.

Michał Kubalski

Cudzego nie znacie: Galaktyczna zima
[Alastair Reynolds „Galactic North”, Alastair Reynolds „Zima Blue” - recenzja]

Historie przyszłości to nie tylko opasłe trylogie i grube powieści – to także krótsze i dłuższe opowiadania. Taka forma pozwala autorom rozwinąć niektóre marginalne wątki czy ukazać przeszłość w nowym świetle, ale także uciec ze stale rozbudowywanego uniwersum do innych, mniej wyeksploatowanych światów. Obie motywacje można znaleźć w dwóch zbiorach opowiadań Alastaira Reynoldsa: „Galactic North” – powiązanym z „Przestrzenią objawienia” – oraz „Zima Blue”.

Alastair Reynolds
‹Galactic North›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGalactic North
Data wydania11 grudnia 2008
Autor
Wydawca Gollancz
CyklPrzestrzeń objawienia
ISBN9780575083127
Format352s. 129×198mm
Cena7,99 £
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Alastair Reynolds lubi „historie przyszłości” – byłoby to oczywiste, nawet gdyby nie przyznał się do tego w posłowiu do „Galactic North”. Jak wylicza, o uniwersum „Przestrzeni objawienia” napisał już prawie milion słów, zaś osiem zebranych opowiadań czasowo sięga od początku XXIII stulecia do przyszłości odległej od naszych czasów o 38 tysięcy lat. Aż nadto miejsca na ukazanie genezy i eksodusu hybrydowców („Great Wall of Mars” i „Glacial”), zerknięcie do wnętrza tajemniczych silników ich produkcji („Weather”) i na dekadenckie rozrywki bogatych obywateli Pasa Złomu („Grafenwalder’s Bestiary”). Nie zabraknie także makabrycznej przestrogi wojennej ze Skraju Niebios („Nightingale”) oraz europejskiej historii szpiegowskiej („A Spy in Europa”). Teksty te nie tylko tworzą tło dla trylogii rozpoczętej „Przestrzenią objawienia”, czasem dotyczą przeszłości bohaterów tej powieści i jej kontynuacji. W esensyjnej recenzji „Arki Odkupienia” Łukasz Bodurka wołał dramatycznie: „kim ona, na Boga, jest?” – właśnie z „Galactic North” dowiedzieć się można, kim jest Felka czy jaka przeszłość rzutuje na działania Clavaina.
Opowiadania ze zbioru „Zima Blue” wydają się bardziej zróżnicowane. Wynika to z dwóch faktów – jest ich prawie dwa razy więcej i opisują bardzo różne, niepowiązane światy. Jednak i tu wrażenie robi rozmach, z jakim Reynolds szafuje czasem i przestrzenią. „Wieczna wojna” Haldemana to w świetle konfliktów opisanych przez brytyjskiego pisarza zaledwie potyczka, pomniejszy i ograniczony terytorialnie konflikt. U Reynoldsa wojny toczą się na skalę galaktyczną, co wymusza także stosowną dylatację czasową, związaną z brakiem (lub zarzuceniem) podróży z prędkościami nadświetlnymi („Hideaway”, „Merlin’s Gun”). Rezultatem są wielotysiącletnie długi czasowe – np. Merlin po kilku tysiącach lat z zainteresowaniem wysłuchuje mitów o swych początkach. Ale i w opowieściach umiejscowionych na pobliskim Marsie („Angels of Ashes”, „The Real Story”) czy na Ziemi za marne tysiąc lat („Zima Blue”), wyobraźnia autora kreuje historie z dużym oddechem.

Alastair Reynolds
‹Zima Blue›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZima Blue
Data wydania8 kwietnia 2010
Autor
Wydawca Gollancz
ISBN9780575084551
Format464s. 129×198mm
Cena7,99£
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Uwaga Reynoldsa koncentruje się na pomysłach i historiach – mało wspomnianego powyżej oddechu zostaje dla celów kreacji bohaterów. Bardziej niż w powieściach jest to widoczne właśnie w opowiadaniach – postacie takie, jak reporterka Carrie Clay, młody duchowny Sergio Menendez, a nawet bohater trzech opowiadań, Merlin, są zaledwie zarysowani – zaś bezimienny protagonista „Digital to Analogue” jest scharakteryzowany jedynie jako lubiący muzykę elektroniczną technik telefoniczny. W tym zakresie opowiadania Reynoldsa pozostawiają trochę do życzenia – aczkolwiek nie na tyle, by je odrzucić – i przypominają starą, dobrą sf, w której przede wszystkim liczył się pomysł (o czym jednak poniżej).
Szczególnym zainteresowaniem pisarza cieszy się tematyka mechaniki kwantowej i teoria światów równoległych. Problematyka ta przewija się w tak różnych opowiadaniach, jak „Signal to Noise” (wykładowca w Cardiff otrzymuje szansę na ostatni kontakt ze zmarłą żoną), „Cardiff Afterlife” (terroryści odpalają atomówkę w walijskim mieście), „Angels of Ashes” (opanowana przez roboty teokracja na Marsie) czy „Everlasting” (do kobiety dzwoni dawny przyjaciel, utrzymujący, że jest nieśmiertelny). Przy tym za każdym razem wielość światów ukazywana jest z nowej, intrygującej perspektywy: pod kątem zasady antropicznej lub możliwości współpracy służb specjalnych ze zbliżonych uniwersów.
W opowiadaniach Reynoldsa można odnaleźć motywy znane z utworów innych autorów – przy czym oczywiście nie ma mowy o plagiacie. Jednak „Grafenwalder’s Bestiary” jako żywo przypomina „Piaseczniki” G.R.R. Martina, a tytułowa „Galactic North” nosi znamiona pesymistycznego rozmachu cyklu „Centrum Galaktyki” Gregory’ego Benforda. Co ciekawe, autor zdaje się także wykorzystywać własne pomysły – czym innym jest bowiem historia dwóch braci z „Fury” (opowiadanie spoza omawianych zbiorów), jak nie wariacją na temat opisany już w „Great Wall of Mars”? Zaś idea leżąca u podstaw „Angels of Ashes” przywodzi na myśl ulubionego sposobu działania Inhibitorów. Czy to przejaw autokanibalizmu twórczego, czy raczej fascynacji pewnymi pomysłami i historiami? Raczej to drugie. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę, że Reynolds powraca do „przerobionych” motywów świadomie – jak pisze w posłowiu do opowiadania „Zima Blue” (tekstu nawiązującego z kolei do „Dwustuletniego człowieka” Asimova), „jedną z najlepszych cech science fiction jest to, że jej przedmiotem są nie tyle nowe idee, ile nowe sposoby myślenia o starych”. I to brytyjskiemu pisarzowi się zdecydowanie udaje.
koniec
28 lipca 2010

Komentarze

28 VII 2010   12:59:32

Linki do dwóch opowiadań Reynoldsa na Fahrenheicie:
http://www.fahrenheit.net.pl/archiwum/f39/26.html
http://www.fahrenheit.net.pl/archiwum/f48/30.html

29 VII 2010   18:10:56

Nawiązując do tytułu recenzji to chyba tego cudzego nie poznamy. Reynolds w PL schodzi słabo. Opowiadania jeszcze gorzej. Który wydawca się pokusi? Chyba żaden a jeśli już to za 10 lat.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Los wyjątkowej jednostki
Joanna Kapica-Curzytek

28 IX 2022

„Pianistka” to powieść osnuta na podstawie historii życia Clary Schumann, artystki i kompozytorki, której twórczość od jakiegoś czasu wychodzi z cienia i staje się coraz bardziej doceniana.

więcej »

Mała Esensja: Pieniądze wcale nie są najważniejsze
Marcin Mroziuk

27 IX 2022

W „Tajemnica dancingu” – jak zwykle w cyklu Martina Widmarka – możemy obserwować Lassego i Maję rozwiązujących kolejną zagadkę kryminalną. Tym razem czekają na nas jednak dodatkowe emocje, bo młodzi detektywi przy okazji odkrywają też sekret zupełnie innego rodzaju.

więcej »

Krótko o książkach: Powroty są trudne
Wojciech Gołąbowski

26 IX 2022

Dorian ma powody do zadowolenia. Mama wróciła! Ale ma też powód do niezadowolenia. Mama po powrocie do domu chce wysłać chłopca wraz z całą jego klasą na nudny obóz. Tytuł trzeciego tomu „Zagubionych” – „Misja ratunkowa” – jest więc nieco mylący, by nie powiedzieć „klikbajtowy”.

więcej »

Polecamy

Pierwsza historia przyszłości

Stare wspaniałe światy:

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Z tego cyklu

Wampirze wojny
— Miłosz Cybowski

Wiedźmy wszystkich krajów
— Miłosz Cybowski

Powrót na Wyspę Księcia Edwarda
— Joanna Kapica-Curzytek

Krew ojców
— Miłosz Cybowski

Długa droga do zwycięstwa
— Miłosz Cybowski

Sukces nie jest grą przypadku
— Joanna Kapica-Curzytek

Bizantyjski przepych
— Miłosz Cybowski

Przychodzimy w pokoju, obcy bambusie
— Miłosz Cybowski

Kosmiczny grzyb w natarciu
— Miłosz Cybowski

Raz lepiej, raz gorzej
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Gwiezdne wojny: Nowa układanka ze starych klocków
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Mroziuk, Anna Nieznaj, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.